Kino industrija mirties kultūros tarnyboje
Mindaugas BUIKA
|
|
Kadrai iš kino filmo
Jūros gelmėse,
kuriame pagrindinį
vaidmenį atlieka
Chavjeras Bardemas
|
|
Kadrai iš kino filmo
Mergina, verta milijono,
kuris susilaukė kritikos
dėl netiesioginės
eutanazijos propagandos
|
|
Filme Mergina, verta
milijono pagrindinius
vaidmenis atlikę aktoriai
Hilari Svonk
ir Morganas Frymanas
|
|
Bokso žvaigždė Megė
Ficdžerald (akt. Hilari Svonk)
ir treneris Frenkis Danas
(akt. ir režisierius
Klintas Istvudas)
|
Aš kaltinu
Visuomenė jau yra pripratusi prie kino industrijos
keliamų iššūkių prievartos, laisvos meilės ar tiesiog pornografijos
propagandos. Taip pat gerai yra žinoma, kad didžiosios XX amžiaus
diktatūros nacizmas ir komunizmas ieškojo būdų savajai ideologijai
įtvirtinti talentingų kino režisierių pagalba. Juk niekam ne paslaptis,
jog kinematografas smarkią įtaką daro žmonių požiūriams ir poelgiams:
net išsilavinusį žiūrovą gali sujaudinti meniškai pateiktas siužetas.
Todėl ar bereikia stebėtis, kad dabartinėmis sąlygomis Vakarų visuomenėje,
kurias popiežius Benediktas XVI taikliai apibūdino kaip reliatyvizmo
diktatūrą, kino filmų kūrėjai ėmėsi tarnauti naujosioms tendencijoms,
taip skatindami mirties kultūros plėtrą.
Šiuo atžvilgiu Jungtinių Amerikos Valstijų kino
meno ir mokslo akademija šiemet veikė be jokių užuolankų: 2005 metų
aukščiausius apdovanojimus, vadinamuosius Oskarus gavę filmai
amerikiečių režisieriaus Klinto Istvudo Mergina, verta milijono
(Million Dollar Baby) ir ispanų režisieriaus Alechandro Amenabaro
Jūros gelmėse (Mar adentro) visiškai atvirai propaguoja eutanaziją.
Vargu ar tai atsitiktinis sutapimas, žinant, kokios stiprios jėgos
visame pasaulyje tiek nacionaliniame, tiek tarptautiniame lygmenyse
skatina įteisinti žudymą iš gailestingumo ar paramą savižudybei
nepagydomiems ligoniams bei visiems kitiems asmenims, kurie neverti
gyventi arba kurių gyvenimas tapo nekokybiškas.
Ideologinė diktatūra yra diktatūra, ar ji reliatyvizmo,
ar nacionalsocializmo, todėl suprantama, kaip naujas apraiškas kino
industrijoje JAV krikščioniškosios kino ir televizijos komisijos
pirmininkas Tedas Beras palygino su 1941 metais sukurtu vienu efektyviausių
Trečiojo reicho propagandiniu filmu Aš kaltinu (Ich klage an).
Šio vokiečių režisieriaus Volfgando Libeneinerio filmo pagrindinis
tikslas buvo prisidėti prie nacių vykdytos eutanazijos kampanijos
skatinimo. Girdamas šį filmą tuometės Vokietijos propagandos ministras
Jozefas Gebelsas sakė, kad kino juosta Aš kaltinu psichologiniu
atžvilgiu palengvino mums likvidavimą tų žmonių, kurie daugiau
netinkami gyventi, tai yra fizinių ir psichikos invalidų, taip
pat kitų antivisuomeniškų elementų. Pagal to filmo siužetą, žymaus
medicinos profesoriaus žmona suserga išsėtine skleroze ir, nepaisant
visų įmanomų pastangų, kova su šia nepagydoma liga yra beviltiška.
Moteris prašo savo vyro išvaduoti ją iš kančių numarinimu, ką jis
ir padaro. Už tai profesorių patraukus baudžiamojon atsakomybėn,
kaltinamasis ir kaltintojai teisme tarsi susikeičia vietomis. Teigiama,
kad filmas Aš kaltinu buvo vienas labiausiai lankomų Vokietijoje
ir tapo klasikiniu pavyzdžiu, kaip per manipuliavimą užuojauta yra
įmanomas masinių žudynių pateisinimas iš pradžių vardan gailestingumo,
o vėliau ir siekiant lėšų taupymo ar kitokios naudos.
Jūros gelmėse
Nors 1941 metų Vokietija nėra 2004 ar 2005-ųjų
Ispanija, tačiau gerai žinoma, kad dabartinis šalį valdantis socialistų
režimas siekia klasikinį katalikišką kraštą padaryti Europos laicizmo
avangardu, gal net trečiąja valstybe po Olandijos ir Belgijos,
įteisinančia eutanaziją, kaip kad buvo įteisinta homoseksualų santuoka.
Jautriai, meniškai bei ideologiniu požiūriu sumaniai sukurtas filmas
Jūros gelmėse apie neįgalaus po nelaimės tapusio žmogaus siekį
oriu būdu išsivaduoti iš gyvenimo kančių tikrai turėtų pasitarnauti
šiam tikslui. Todėl jis ir pelno pripažinimą įvairiuose kino festivaliuose,
o, kaip minėta, JAV kino akademija jį apdovanojo Oskaru kaip geriausią
užsienio filmą, 2004 metais parodytą šios šalies ekranuose.
Jūros gelmėse įtaka tuo labiau sustiprina tai,
kad siužetas remiasi autentiška istorija: ilgus metus visiškos negalios
ištiktas Ramonas Zampedras bandė savo eutanazijos siekį pripažinti
Ispanijos ir Europos teismuose. Kada keturios teisminės instancijos
atmetė jo reikalavimą, R.Zampedras savo draugės pagalba pasitraukė
iš gyvenimo 1998 m. sausio 12 d. ir visą savižudybės eigą užfiksavo
įjungta videokamera. Filme tuo tarpu pasirodo dvi draugės, kurios
Ramonui bando daryti įtaką iš skirtingų pozicijų: viena jų, vietinė
jauna jį mylinti moteris, stengiasi Ramoną atkalbėti nuo savižudybės
ir įtikinti turimo gyvenimo verte, o kita, taip pat nepagydoma liga
serganti advokatė iš Barselonos, eutanazijos įteisinimo bylą prastumia
iki Aukščiausiojo teismo. (Savotiška Marijos ir Ievos sandūra.)
Režisierius A.Amenabaras bent jau išoriškai filme
stengiasi išlaikyti objektyvumą morališkai jautriu klausimu, leisdamas
filmo veikėjams išsakyti įvairias nuomones. Čia parodomas taip pat
invalido vežimėlyje esantis jėzuitas kunigas, kuris aiškiai pabrėžia
Katalikų Bažnyčios poziciją dėl gyvybės šventumo. Tačiau simpatijos
vis dėlto krypsta į tuos veikėjus, kurie laikosi nuomonės, kad šių
dienų demokratiškoje visuomenėje žmonėms, ypač kenčiantiems dėl
sunkios negalios, reikia suteikti teisę patiems spręsti, ar nutraukti
savo gyvenimą, jeigu jie pasirenka tokį kelią.
Amerikiečių katalikų kino kritikas Devidas di
Sertas atkreipia dėmesį į tai, kad A.Amenabaras savo filme stengdamasis
pateisinti paramą savižudybei naudoja iš bendro konteksto paimtus
JAV vyskupų konferencijos 1991 metų pareiškimo dėl eutanazijos žodžius,
kuriame kalbama apie individo savarankiškumą ir nepriklausomybę
kaip aukščiausią gėrį ir kad teisė pasirinkti yra pirmesnė už kitus
svarstymus. Iš tikrųjų gyvenimas yra teisė, o ne prievolė, tačiau
Bažnyčios mokymas nurodo, - ką primena ir minėtame pareiškime JAV
vyskupai, - kad gyvybė yra mylinčio Dievo pagrindinė dovana.
Todėl sprendimas atimti gyvybę arba nužudyti
kenčiantį ligonį labai skiriasi nuo sprendimo atsisakyti perdėto
ar neproporcingai brangaus gydymo. Pastarąjį sprendimą galima suprasti
ir pateisinti, o pirmasis iš esmės nepriimtinas. Be abejonės,
dėl sunkių Ramono sąlygų jį griežtai smerkti nesinori, - nors ar
jis nuspręsdamas žudytis neparodo abejingumo juo su pasiaukojimu
besirūpinantiems šeimos nariams, - tačiau Bažnyčios mokymas yra
aiškus: mes esame Dievo mums patikėtos gyvybės saugotojai, o ne
savininkai, todėl neturime ja disponuoti kaip panorėję.
Mergina, verta milijono
Didelės neįgaliųjų organizacijų, gyvybės gynėjų
ir Bažnyčios kritikos dėl netiesioginės eutanazijos propagandos
taip pat susilaukė K.Istvudo filmas Mergina, verta milijono, šiemet
pelnęs net keturis Okarus (geriausio filmo ir režisieriaus, geriausios
aktorės ir geriausio antraplanio aktoriaus). Kino juostoje įtaigiai
parodoma neturtingos, bet atkaklios moters Megės Ficdžerald istorija
(ją vaidina Hilari Svonk), kuri nori tapti bokso žvaigžde. Radusi
patyrusį trenerį Frenkį Daną (K.Istvudas) ji sporte pasiekia didelių
aukštumų. Tačiau dėl fatališko incidento ringe tampa visiškai neįgali
ir prašo Frenkio padėti užbaigti jos žemiškąsias kančias. Šis, būdamas
praktikuojantis katalikas (kasdien lanko šv. Mišias), iš pradžių
atsisako, tačiau, po kelių pačios Megės bandymų nusižudyti, pagaliau
sutinka jai padėti nutraukti gyvybės siūlą.
Skirtingai nuo anksčiau aptarto filmo Jūros gelmėse,
amerikiečių kino juostoje neišsivysto gyva polemika su išreikštu
palankumu neįgalaus paciento savižudybei. Filme Mergina, verta
milijono vyrauja skausminga ir dramatiška nuotaika, gilus vidinis
išgyvenimas ir svarstymai sieloje. Tačiau galutinis veiksmas Frenkis
naktį įeina į savo draugės kambarį, pabučiuoja Megės kaktą, atjungia
kvėpavimą palaikančią aparatūrą, suleidžia didelę dozę adrenalino
ir ją palieka trokštamai mirčiai rūpestingai sumanytas emociniam
priėmimui, kad eutanazija yra mylintis ir netgi herojiškas pasirinkimas.
Tačiau JAV nacionalinė stuburo smegenų sužeidimo
asociacija, viena labiausiai gerbiamų organizacijų Amerikoje, padedančių
neįgaliems žmonėms, savo pareiškime šią baigiamąją filmo sceną įvardijo
kaip puikiai įvykdytą išpuolį prieš gyvybę po stuburo sužeidimo.
Asociacija apkaltino K.Istvudą sumanyta vendeta prieš neįgaliuosius.
Neįgaliųjų organizacijos Not Dead jet (Dar nemirę) atstovai
Čikagoje surengė protesto akciją, tvirtindami, kad filmas Mergina,
verta milijono skatina neįgaliųjų žmonių žudymą, kaip geriausią
šios problemos sprendimą.
Atsiliepdamas į šią kritiką interviu USA Today
dienraščiui K.Istvudas sakė, kad jo filmas neatstovauja vienai
ar kitai politikai, o tiesiog parodo konkretaus asmens tragediją.
Ką žmonės jaučia žvelgdami į tai, jau yra jų reikalas, - pažymėjo
režisierius. Tačiau, nori jis to ar nenori, filmu Mergina, verta
milijono stengiamasi įteigti, jog kai kuriems žmonėms geriausia
išeitis negyventi. JAV baptistų žinių agentūros Baptist Press
komentatorius pastorius Kelis Bogsas primena Jėzaus mokymą, jog
nėra didesnės meilės už tą, kai gyvybė atiduodama už savo draugus.
Tačiau pagal filmą Mergina, verta milijono, dar didesnė meilė
yra draugo nužudymas, kai tas draugas nebegali patirti gyvenimo
kokybės.
Popiežiškosios gyvybės akademijos prezidentas
vyskupas Elijas Sgrečia, interviu Vatikano radijui kalbėdamas apie
šio filmo kontroversijas, pripažino, kad jo pagrindinė veikėja,
iš sportinių aukštumų patekusi į visiškos negalios situaciją, patiria
didžiulę kančią. Tačiau šiuo atveju eutanazija moralės ir tiesos
požiūriu nėra geriausias sprendimas. Geriausias sprendimas yra
ne laukti mirties ir ne nutraukti kančios kupiną gyvenimą, bet suteikti
pagrindą vilčiai ir prasmę kentėjimui.
Taigi galbūt tikrasis klausimas yra ne tai, ar
mes turėtume padėti numirti tiems kenčiantiems žmonėms, kurie to
nori, bet kaip mes galime pagelbėti tokiems kaip Megė, kad jie nesirinktų
mirties sprendimo.
Nuotraukos iš www.imdb.com
© 2005 "XXI amžius"
|