Kreipimasis dėl eksperimentų su embrionų kamieninėmis
ląstelėmis
Lietuvos Respublikos Prezidentui Valdui Adamkui
Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkui Artūrui
Paulauskui
Lietuvos Respublikos Ministrui Pirmininkui
Algirdui Mykolui Brazauskui
Šiandienos mokslas, nors ir pasiekęs neregėtas
aukštumas, negali priskirti sau gyvybės kūrėjo vaidmens, o tai tik
dar labiau patvirtina, kad bet kurios gyvybės šaltinis yra Dievas.
Ypatingai - žmogaus gyvybės, kuri yra visos kūrinijos viršūnė, apdovanota
dar ir dvasine siela. Iš čia kyla žmogaus gyvybės šventumas ir neliečiamumas.
Moksliškai įrodyta, kad žmogaus embrionas nuo pat dviejų lytinių
ląstelių susiliejimo momento turi apibrėžtą identitetą, vystosi
nuosekliai, be kokybinių šuolių, paneigiant teiginius, neva žmogus
prasideda vėliau, nei atsiranda gyvybė. Džiaugiamės, kad šiandien
medicina gali padėti dar negimusiam žmogui, kuris medicinos vadovėliuose
yra įvardijamas mūsų pacientu. Todėl gydytojai turi išlikti ištikimi
atnaujintai Hipokrato priesaikai, pasirašytai ir žymiausių Lietuvos
mokslininkų medikų, kurioje nedviprasmiškai sakoma: Visas mano
gyvenimas tebūnie skirtas tarnauti žmonijai. Saugosiu žmogaus gyvybę
ir jos neliečiamumą nuo pat pradėjimo iki natūralios mirties, gerbsiu
jos orumą.
Deja, prisidengiant kilniais tikslais, norima
pačius bejėgiškiausius panaudoti, juos sunaikinant, gydymo ar
net kosmetikos priemonių gamybai. Gerbiant negimusio žmogaus teisę
gyventi bet kokia intervencija į embrioną, kuri pažeidžia jo integralumą
ar baigiasi jo mirtimi, yra moraliai neleistina. Embriono kamieninių
ląstelių paėmimas yra susijęs su jo žūtimi, kai tuo tarpu yra žinomi
alternatyvūs šaltiniai išgauti kamieninėms ląstelėms, kurios sėkmingai
taikomos gydymui ir nekelia jokių moralinių prieštaravimų. Tūkstančiai
žmonių jau yra išgelbėti, persodinant suaugusio žmogaus kraujodaros
kamienines ląsteles - kaulų čiulpus. Visose šalyse kuriami virkštelės
kraujo bankai, padėsiantys išsaugoti virkštelėje esančias kamienines
ląsteles. Tad kviečiame, kad moralinis principas, vedantis mūsų
Tautą ir plėtojantis jos bei aplinkinių tautų mokslo pažangą, būtų
toks: valstybė neturėtų pritarti žmogaus embrionų sunaikinimui,
išgaunant embriono kamienines ląsteles, ir taip pat neturėtų pritarti
leidimui naudoti Europos Sąjungos finansuojamų programų pinigus
tam, kad, tenkinant pavienių mokslininkų interesus, nukentėtų visų
mūsų viešasis interesas, kuris reikalauja, kad liktume ištikimi
moralės principams ir dabar Lietuvoje galiojantiems teisės aktams.
Laikytis ištikimybės moralei ir įstatymui ypač svarbu žinant, jog
ir vienkartinis, tačiau oficialus pasisakymas arba nutylėjimas,
toleruojantis eksperimentus su embrionu ir jo kamieninėmis ląstelėmis,
sukurs prielaidas vėliau reikalauti, kad Lietuvoje eksperimentai
su žmogaus embrionais būtų legalizuoti, juolab kad diskusijose dėl
dirbtinio apvaisinimo siekiama turėti perteklinių embrionų.
Taigi Bažnyčia pasisako ne prieš kamieninių ląstelių
tyrimus ir jų panaudojimą apskritai, bet tik prieš embriono kamieninių
ląstelių tyrimus, kurie susiję su sunaikinimu unikalių žmogaus gyvybių,
kurios turi prigimtinę teisę į gyvenimą. Išlikime garbingi, pripažindami,
kad visi buvome embrionai ir tikrai nebūtume norėję, kad kiti mus
būtų panaudoję nors ir patiems kilniausiems tikslams, atimdami iš
mūsų gyvenimo dovaną.
Arkivyskupas Sigitas TAMKEVIČIUS,
Lietuvos Vyskupų Konferencijos pirmininkas
Mindaugas SABUTIS,
Lietuvos Evangelikų Liuteronų Bažnyčios vyskupas
© 2006 XXI amžius
|