Embrioninis kūdikis turi ypatingą ryšį su Dievu
Mindaugas BUIKA
|
Popiežių Benediktą XVI
sveikina Popiežiškosios gyvybės
akademijos prezidentas
vyskupas Elijas Sgrečia
|
|
Šventasis Tėvas pabrėžia,
kad Dievas vienodai
myli visus žmones
|
Ontologinė analizė, papildanti gamtamokslinį
tyrimą
Tebesitęsiant papiktinančiam kėsinimuisi į žmogaus
gyvybę jos pradinėje egzistencijos stadijoje eksperimentuojant su
embrionais, jų terapinį klonavimą, išgaunant kamienines ląsteles
bei dirbtinio apvaisinimo operacijas, Popiežiškoji gyvybės akademija
surengė mokslinį kongresą, kuriame argumentuotai patvirtintas Bažnyčios
mokymas, kad nuo prasidėjimo momento embrionas yra visas teises
turintis kūdikis, kuriam reikalinga atitinkama pagarba ir apsauga.
Vasario 27-28 dienomis Vatikane vykusiame tarptautiniame ekspertų
susitikime, kurio bendroji diskusijų tema Žmogaus embrionas iki
implantacijos: moksliniai duomenys ir bioetinis požiūris, dalyvavo
beveik 350 medicinos mokslo atstovų, teologų ir biotetikų.
Nors kai kurie mokslininkai, įstatymų leidėjai
ar net patys tėvai kartais mano, kad pirmosiomis dienomis ar savaitėmis
po apvaisinimo susidaręs embrionas iki patekimo į motinos įsčias
tėra tik biologinė medžiaga, kuria galima manipuliuoti, atlikti
selekciją ar sunaikinti, tačiau iš tikrųjų pagal antropologinį statusą
jis yra žmogus, kūdikis berniukas ar mergaitė, turintis ypatingą
ryšį su Dievu. Tą pabrėžęs atidarant kongresą Popiežiškosios gyvybės
akademijos prezidentas vyskupas Elijas Sgrečia aiškino, jog ši Katalikų
Bažnyčios pozicija turi ir mokslinius argumentus, todėl etiniu požiūriu
gali būti tinkamai apginta.
Pristatyme dalyvavęs Romos Švč. Širdies katalikų
universiteto Tarptautinių studijų instituto direktorius ginekologas
profesorius Adrianas Bompianis pastebėjo, kad siekiant suteikti
juridinį statusą žmogaus embrionui reikia kuo greičiau išsiaiškinti
jo prigimtį. Tas supratimas turi pirmiausia remtis ontologiniu
tyrimu, šiandien jau nepakanka embrioną nagrinėti vien tik per mikroskopą,
aiškino prof. A.Bompianis. Racionaliu požiūriu yra visiškai aišku,
kad žmogaus gyvybė prasideda, kai sperma prasiskverbia į kiaušialąstę,
dėl ko vyksta progresuojanti diferenciacija ir organizmui būdingos
sandaros įgijimas. Tokia pirmųjų embrioninių ląstelių biologija
patvirtina aktyvumo ir individualumo egzistavimą, kas sąlygoja siūlymą
apibrėžti embriono statusą, kad jis būtų apsaugotas nuo manipuliavimo
ir naikinančio eksperimentavimo.
Piktnaudžiavimai primena eugenikos laikus
Kaip tokio piktnaudžiavimo pavyzdį Džordžtauno
(JAV, Vašingtonas) universiteto Klinikinės bioetikos centro profesorius
jėzuitas kunigas Kevinas Ficdžeraldas pateikė žmogaus embrionų ikiimplantacinę
diagnozę, primenančią praėjusio XX a. pirmojoje pusėje buvusį eugenikos
sąjūdį, vėliau visuotinai pasmerktą. Iš pradžių ši diagnozė buvo
daroma dėl apvaisinimo in vitro, kad padėtų gydytojams nustatyti,
kokie embrionai yra tvirtesni, kad išlaikytų tą procedūrą. Vėliau
pereita prie embrionų patikrinimo bei selekcijos siekiant išvengti
galimų defektų ar paveldimų ligų, o dabar jau kalbama apie ikiimplantacinę
genetinę diagnozę, priklausomai nuo tėvų pageidavimo turėti berniuką
ar mergaitę. Taigi išryškėja tendencija, kai į vaiką žiūrima nebe
kaip į besąlygiškai sveikintiną Dievo dovaną, bet kaip į sąlyginai
priimtiną gamybos produktą.
Minėto kongreso dalyvis Groningeno (Olandija)
vyskupas Vilemas Jakobas Eijkas, kuris yra žinomas teologas, gydytojas
ir bioetikos ekspertas, priminė, jog XX amžiaus 7-ajame dešimtmetyje
iškilo idėja, kad žmogaus statusą embrionui galima suteikti tik
po jo implantacijos į gimdą, kada prasideda jo artimas ryšys su
motina. Dabar bandoma embrioną sužmoginti tik po jo savivokos
nėštumo pabaigoje ar netgi žymiai vėliau, po gimimo, kai prasideda
racionalus mąstymas. Einant tokio gilaus dualizmo keliu, iš viso
tampa nebeįmanomas aiškinimas žmogiškosios būties, kaip kūno, proto
ir sielos substancialios vienybės.
Tuo tarpu kūdikio ryšys su motina prasideda jau
nuo spermatozoido susijungimo su ovulu, kas yra tėvų seksualinės
sueities vaisius, aiškino vyskupas V.Eijkas. Po tokio apvaisinimo
dar prieš implantaciją embrionas iš motinos gauna būtinas augimui
maisto medžiagas ir deguonį. Kita vertus, būtent dėl to, kad netgi
ikiimplantacinėje fazėje embrionas jau yra būtis su savuoju gyvenimu,
skirtingu nuo motinos, patvirtina, kad jis biologiniu požiūriu yra
žmogus, individas su vidine paskirtimi tapti asmeniu. Taigi visa
natūrali eiga nuo apvaisinimo iki embriono implantacijos ir vėlesnė
cerebralinio aktyvumo pradžia, gebėjimas jausti skausmą dar motinos
įsčiose bei vėlesnis išlikimas po gimimo patvirtina tą faktą, kad
embrionas yra besivystantis žmogus nuo paties prasidėjimo.
Dievo meilė vienoda kiekvienai žmogaus būčiai
Vasario 27 dieną audiencijoje priėmęs Popiežiškosios
gyvybės akademijos surengto kongreso dalyvius popiežius Benediktas
XVI pripažino, kad jų svarstyta tema apie žmogaus embriono egzistenciją
pirmosiomis dienomis nuo prasidėjimo šiandien yra labai svarbi
tiek dėl filosofinių, antropologinių ir etinių svarstymų, tiek ir
su tuo susijusių konkrečių biomedicininių ir juridinių problemų
sprendimo, kas susiję su embrioninio kūdikio statusu į teisę ir
apsaugojimą nuo galimų manipuliacijų bei kėsinimosi į jo gyvybę.
Šventasis Tėvas taip pat pastebėjo, kad ši tema yra patraukli,
tačiau kartu sunki ir reikli tiek dėl tyrimo objekto subtilios
prigimties, tiek ir dėl epistomologinių problemų sudėtingumo, nes
vertybių pagrindu būtina derinti eksperimentinių mokslų atrastuosius
faktus su privalomais antropologiniais svarstymais.
Neliesdamas specifinių žmogaus embriono ankstyvosios
egzistencijos biomedicininių bei genetinių aspektų, savo kalboje
Popiežius sutelkė dėmesį į Šventojo Rašto ir Bažnyčios magisteriumo
mokymą apie pradėtos naujos žmogaus gyvybės šventą ir nepažeidžiamą
vertingumą. Pirmiausia jis priminė Evangelijoje pagal Luką aprašytą
Jėzaus besilaukiančios Švč. Mergelės Marijos apsilankymą pas taip
pat nėščią šv. Jono Krikštytojo motiną, kad vos tik Elzbieta išgirdo
Marijos sveikinimą, jos įsčiose šoktelėjo kūdikis... (Lk 1,41).
Šventasis Tėvas pacitavo šv. Ambraziejaus šios Evangelijos vietos
komentarą, kad tame įvykyje buvo ne tik realus dviejų nėščių moterų,
bet ir dar jų negimusių kūdikių (Jėzaus ir šv. Jono Krikštytojo)
susitikimas su atitinkamu įsikūnijusio Viešpaties ir Jo Motinos
pašlovinimu.
Pateikęs kai kurias Senojo Testamento ir Psalmyno
citatas, popiežius Benediktas XVI sakė, kad jos patvirtina Dievo
meilę kiekvienam žmogui nuo ankstyviausios jo egzistencijos ir netgi
prieš formaciją motinos įsčiose. Dievo meilė nedaro skirtumo tarp
naujai pradėto kūdikio buvimo savo motinos įsčiose ir jau augančio
vaiko ar jauno asmens, subrendusio žmogaus ar senelio, kalbėjo
Šventasis Tėvas. Dievas nedaro skirtumo tarp jų, nes kiekviename
mato savo paveikslo ir panašumo atspaudą. Štai Jeremijo knygoje
Dievas aiškiai pasako pranašui, kad pažino jį dar prieš patekimą
į motinos įsčias ir pašventino jį dar prieš gimimą.
Kūriniuose suvokti Kūrėjo atspindį
Šis ryšys tarp žmogaus ir jo Kūrėjo suteikia žmogiškajai
būčiai unikalų orumą kiekviename gyvenimo tarpsnyje ir yra priežastis,
kodėl Bažnyčia gyvybę skelbia šventa, aiškino Popiežius, taip pat
gausiai pasiremdamas savo pirmtako Jono Pauliaus II enciklika Evangelium
vitae. Jis dar kartą pabrėžė, kad šis moralinis vertinimas galioja
nuo pačios embriono egzistencijos pradžios, netgi prieš jo implantavimą
į motinos įsčias, kurios jį saugo ir maitina devynis mėnesius iki
gimimo. Kreipdamasis į tyrinėtojus ir pripažindamas jų reiklaus
ir vaisingo darbo rezultatus aiškinantis žmogiškosios gyvybės ištakas,
Šventasis Tėvas kartu nurodė, kad vien tik mokslo pasiekimai niekada
neleis galutinai suvokti žmogiškosios gyvybės slėpinio.
Iš tikrųjų kuo labiau protas įveikia tas pažinimo
ribas, kurios iki tol atrodė neįveikiamos, tuo ryškiau iškyla vis
naujos kliūtys, apie kurių buvimą anksčiau net nežinota, o žmogus
visada kaip buvo, taip ir lieka gili ir nesuprantama mįslė. Ir
šis tvirtinimas, popiežiaus Benedikto XVI įsitikinimu, taip pat
galioja ir trečiojo tūkstantmečio pradžiai su jos žymiaisiais mokslo
pasiekimais. Belieka tik apgailestauti, kad toje pažangoje, o kartu
vis aiškiau suvokiant mokslinio pažinimo ribas žmogiškajam protui
dažnai vis dar sunku suprasti, kad, žvelgdami į kūriniją, mes sutinkame
Kūrėjo atspaudą.
Ten, kur pasibaigia eksperimentinės metodikos
ir mokslinės verifikacijos galimybės, prasideda nuotykinė kelionė
į antgamtę, į kurią leistis neturi bijoti kiekvienas tiesą (ne
vien pinigus M.B.) mylintis tyrinėtojas. Brangūs tyrinėtojai
ir ekspertai, aš viliuosi, kad jūs ne tik sėkmingai ištirsite tą
realybę, kuri yra jūsų pastangų objektas, bet taip pat ją apmąstysite
taip, kad kartu su atradimais iškils klausimai, vedantys į Kūrėjo
atspindžio atradimą kūrinių grožyje, sakė Šventasis Tėvas.
© 2006 XXI amžius
|