Gyvenimas Dievo dovana
Dr. Aldona KAČERAUSKIENĖ
Jau įpratome paskutinįjį balandžio sekmadienį
minėti Gyvybės dieną. Pirmą kartą mūsų tėvynėje Gyvybės diena paminėta
prieš dvylika metų Vilniuje. Iniciatyvos tuomet ėmėsi Pasaulinės
gydytojų federacijos Už žmogaus gyvybę Lietuvos asociacijos nepavargstančios
moterys. Konferencijomis, eisenomis per miestą, kitais viešais renginiais
buvo skelbiama gyvybės kultūra, atkreipiamas dėmesys į naujausius
popiežiaus Jono Pauliaus II paskelbtus šia tema dokumentus, dar
ne visada suspėtus išversti į lietuvių kalbą. O jų būta daug. Enciklikoje
Evangelium vitae drąsiai ir aiškiai išreiškiama nesenstanti tiesa:
Niekas (nei institucija, nei žmogus) negali jokiu būdu leisti nužudyti
nekaltą žmogų, gemalą ar užuomazgą, kūdikį ar suaugusį, seną žmogų,
ligonį, sergantį neišgydoma liga ar mirštantįjį. Negana to, niekam
neleidžiama prašyti įvykdyti nužudymą nei sau pačiam ar pačiai,
nei asmeniui, patikėtam jo globai; jis taip pat negali sutikti su
tokiu prašymu nei aiškiai, nei netiesiogiai. Jokia valdžia negali
teisėtai patarti atlikti tokį veiksmą ar jį leisti.
Laiške šeimoms Šventasis Tėvas taip pat kalbėjo
nedviprasmiškai: Vos tik prasidėjusi, paskui jau gimusi, nauja
būtybė yra skirta iki galo išreikšti savo žmogiškumą, surasti
save kaip asmenį. Tai galioja absoliučiai visiems, net chroniškiems
ligoniams
Pagrindinis žmogaus pašaukimas yra būti žmogumi pagal
gautos dovanos dydį; pirmiausia pagal tą talentą buvimą žmogumi,
o tik vėliau pagal kitus talentus.
Laiške pagyvenusiems žmonėms Jonas Paulius II
rašė: Žmogus panardintas laike: jis gimsta ir miršta laike. Gimimo
diena tampa pirmąja jo gyvenimo data, o mirties diena paskutiniąja:
tai alfa ir omega, žmogiškojo gyvenimo pradžia ir pabaiga
Tikėjimas
nušviečia mirties slėpinį ir suteikia giedrumą senatvei.
Sostinėje šiais metais Gyvybės dienos paminėjimas
prasidėjo Vilniaus Arkikatedroje šv. Mišiomis, kurias aukojo kardinolas
Audrys Juozas Bačkis. Sakydamas pamokslą, jis pabrėžė, kad kiekviena
pradėta gyvybė turi amžiną vertę. Gyvybės lopšys yra šeima. Pagarba
pradėtai gyvybei apsaugo motinos širdį, sutvirtina jos ryšius su
artimaisiais. Kūdikio besilaukianti moteris yra gražiausias dalykas
pasaulyje. Gimęs kūdikis tėvo ir motinos meilės vaisius yra
Dievo dovana šeimai, visuomenei. Tačiau dažnai užsimezgusi gyvybė
sudrumsčia žmonių planus, ir jie ją stengiasi pašalinti. Užuot išsivadavę
iš nelauktos situacijos, jie patiria skaudžius pėdsakus pačioje
intymiausioje gyvenimo erdvėje. Šeimoje trūkinėja žmogiškieji ryšiai,
apima depresijos, dažnai atvedančios iki savižudybių. Abortai
tautos rykštė, - sakė kardinolas.
Po šv. Mišių Arkikatedros klebonas kun. Ričardas
Doveika šeimas pakvietė į Vilniaus arkivyskupijos Šeimos centro
organizuotą renginį, įvykusį parapijos namuose. Visus atvykusius
nuoširdžiai sutiko ir pasveikino kardinolas A.J.Bačkis.
Dvi simpatiškos merginos Jūratė ir Nastutė pristatė
spalvotų skaidrių rinkinį Gyvybės kelias ir apie kiekvieną skaidrę
turėjo ką pasakyti.
Po septynių savaičių: Jau apvaisinimo metu manyje
buvo visa genetinė informacija, kaip aš vystysiuosi ir augsiu. Nuo
pradžių buvo nulemta, kokia bus mano akių spalva, ūgis, kūno sudėjimas.
Aštuonioliktą dieną pradėjo plakti mano širdelė. Aš jau turiu rankas
ir kojas, matosi mano nosytė ir burna.
Po aštuonių savaičių: Aš jau galiu išsižioti,
turiu lūpas ir liežuvį. Pažiūrėkite, kaip moku judinti kojų ir rankų
pirštelius. Visi pagrindiniai mano organai dirba širdutė, smegenys,
plaučiai, inkstai ir kepenys, nors jie dar nėra visiškai išsivystę.
Aš jaučiu prisilietimus ir skausmą. Ir t.t.
Viena iš Gyvybės dienos prieš dvylika metų minėjimo
pradininkė gydytoja dr. Auksė Narvilienė pastebėjo, jog keičiasi
visuomenės požiūris į žmogaus gyvybę, keičiasi mokytojų mentalitetas.
Lietuvoje buvo laukiama Gyvybės dienos. Tuomet dar kartą buvo prisiminta,
kad gyvybė yra šventa ir neliečiama.
Diakonas Sigitas Grigas (dabar jau kunigas, gegužės
6-ąją Vilniaus Arkikatedroje priėmęs kunigystės šventimus) perskaitė
išsamią paskaitą Žmogus Dievo paveikslas. Jam maloniai sutikus,
pacituosime keletą įsimintinų pastraipų.
Kiekvieno žmogaus asmens vertingumas yra transcendentinė
vertybė, kaip tokia visuomet pripažįstama tų, kurie sąžiningai ieško
tiesos. Šios tikrybės šviesoje iš tiesų reikėtų aiškinti visą žmonijos
istoriją. Kiekvienas asmuo, sukurtas pagal Dievo paveikslą bei panašumą
(plg. Pr 1, 26-28) ir dėl to iš pagrindų orientuotas į savo Kūrėją,
palaiko nuolatinius santykius su visais, apdovanotais tokiu pačiu
vertingumu. Dievas žmogų kviečia patirti visišką gyvenimo pilnatvę,
kuri neapsiriboja vien žemiškuoju gyvenimu, bet nepalyginamai pranoksta
jo ribas.
Žmogaus galutinis siekis dalyvauti pačiame Dievo
gyvenime, o tai kiekvieną žmogiškąją būtybę įpareigoja gerbti gyvybės
didybę ir pripažinti jos vertingumą net šio žemiškojo gyvenimo kelionėje.
Prieš Dievo veidą visi žmonės be išimties lygūs savo vertingumu
visais gyvenimo tarpsniais ir bet kuriomis politinėmis, socialinėmis,
ekonominėmis ar kultūrinėmis aplinkybėmis. Žvelgiant į šiandieninį
pasaulį, kuriame tiek daug žiaurumo, bado, skurdo, neteisybės, netikrumo,
kiekvienas žmogus, kurio širdis išlieka atvira gėriui ir tiesai,
savo proto galia ir neapsakomos Dievo malonės veikimu gali aiškiai
pajusti ir suprasti prigimtinį įstatymą, įrašytą mūsų viduje ginti
ir teikti didžiausią pagarbą kiekvienai gyvybei nuo pat jos prasidėjimo
momento iki pabaigos.
Šiandieniniame pasaulyje, kuriame tiek daug kalbama
apie žmogaus teises ir laisves, labai dažnai pamirštama arba tiesiog
paminama esminė žmogaus teisė teisė gyventi. Žmogaus egzistencijoje
šios teisės galiojimas įgyja ypač begalinę svarbą reikšmingiausiais
momentais: gimimo, kai dar negali savimi pasirūpinti ir apginti
save; senatvėje, kai jau nebegali to padaryti. Derėtų prisiminti
visiems, kurie norėtų spręsti gyvybės klausimus, jog vienintelis
gyvybės dovanotojas ir Viešpats yra Dievas. Todėl jokiam žmogui
nevalia spręsti, kam dovanoti, o kam atimti gyvybę, nes ji šventa
ir neliečiama.
Kiekviena neteisėta intervencija į kūną yra asmens
orumo pažeidimas, taigi ir Dievo, kuris yra jo absoliutus ir vienintelis
Valdovas, įžeidimas: Žmogus nėra savo gyvybės šeimininkas, jis
tik gauna teisę ja laikinai naudotis; jis nėra jos savininkas, o
tik prižiūrėtojas, nes tik Dievas yra gyvybės Valdovas. Televizijoje
ir žiniasklaidoje mirgantys faktai, jog kai kuriose šalyse priimami
įstatymai, nesiderinantys su gyvybės neliečiamumo ir išsaugojimo
privalumu, verčia mus sunerimti. Kas anksčiau buvo normaliai nepriimtina
ir net laikytina nusikaltimais, dabar priimama tarsi tai būtų norma.
Ypač derėtų atkreipti dėmesį į mediciną, kuri dėl savo pašaukimo
privalo ginti žmogaus orumą, jo gyvybę, tačiau, deja, vis dažniau
jos dėka vystomi metodai ir eksperimentai, nukreipti prieš paties
žmogaus gerovę. Žmogiškosios gyvybės kilnumas, pripažįstamas jau
nuo pat pradžios, nes ją teikia Dievas, išlieka visą gyvenimą
iki natūralios biologinės mirties, taip pat siejamas su žmogaus
galutiniu tikslu vienijimuisi su Dievu amžinybėje, Jo meilės ir
pažinimo artumoje. Dievo kūrinys, sukurtas pagal Jo paveikslą ir
panašumą, tiesiog instinktyviai myli ir saugo gyvybę, suprasdamas,
kad ji yra gėris pamatinis gėris, apimantis visą ir kiekvieną
žmogaus asmenį. Galime net neabejoti, kad visos kitos vertybės,
tegul ir aukštesnės (pavyzdžiui, laisvė), be pamatinio gyvybės gėrio
supratimo, žmogui irgi netenka prasmės ir nustoja egzistavusios.
Tuo pat metu, kai diakonas S.Grigas skaitė paskaitą,
Filharmonijoje vyko taip pat prasmingas renginys, skirtas Gyvybės
dienai.
Šiais metais Gyvybės dienos paminėjimo renginių
geografija išsiplėtė: Šiauliai, Rietavas, Druskininkai
Į kai kuriuos
jų skaityti paskaitą buvo pakviesta Pasaulinės gydytojų federacijos
Už žmogaus gyvybę Lietuvos asociacijos pirmininkė dr. doc. Alina
Šaulauskienė.
Vilnius
© 2006 XXI amžius
|