Gyvybės diena paminėta Lietuvoje
Krikščionys mato gyvybę ir kitame
Šiauliai. Daugiau nei savaitę Šiaulių vyskupijoje
vyko įvairūs renginiai, susiję su pasauline Gyvybės diena. Šie metai
išsiskyrė tuo, kad nemažai renginių buvo skirti jaunimui, studentijai.
Įsitraukė ir patys studentai. Balandžio 24 dieną vyskupijos Jaunimo
ir Šeimos centrai sukvietė studentus, moksleivius, mokytojus, dėstytojus
ir visus, kuriems yra svarbi gyvybė. Jėzuitas Lukas Slaniauskas
įtaigiai kalbėjo apie gyvybės vertę, apie krikščionio poziciją gyvybės
atžvilgiu. Kiekvienam žmogui įgimta saugoti savo gyvybę, tačiau
krikščionys išsiskiria tuo, kad mato gyvybę kitame. Jie atveria
rankas, kad padėtų kitam išsaugoti gyvybę. Įvairias gyvybės apraiškas,
skleidimosi būdus susirinkusieji galėjo stebėti žiūrėdami dokumentinį
filmą Baraka (Palaiminimai). Po filmo jaunuoliai pasiliko diskutuoti.
Balandžio 26 dieną miesto Savivaldybėje vyko konferencija Žmogaus
gyvybė: atradimai ir praradimai. Konferenciją organizavo Šiaulių
miesto savivaldybės Bendruomenės sveikatos taryba, Pasaulio gydytojų
Už žmogaus gyvybę Lietuvos asociacija, Medicinos pagrindų katedra
(Šiaulių universitetas). Prieš konferenciją organizatoriai ir svečiai
apsilankė Kryžių kalne, sustojo prie 1992 metais pastatyto paminklo
negimusiems kūdikiams. Posėdžių salėje buvo paskelbti apdovanojimai
žmonėms, susijusiems su kūdikių gyvybės išsaugojimu. Nominacinės
skulptūrėlės paskirtos Šiaulių vyskupui Eugenijui Bartuliui ir Medicinos
pagrindų katedros vedėjai dr. doc. Danei Šlapkauskaitei.
Konferencijoje skaityti tokie pranešimai: Gyvybės
kultūros puoselėjimas Šiaulių universitete (doc. D.Šlapkauskaitė),
Prenatalinės žmogaus raidos svarba ir teisinė apsauga Lietuvoje
ir pasaulyje (KMU doktorantas gyd. D.Serapinas), Laisvas apsisprendimas
ar toks yra? (KMU med. m. dr. E.Švedas, VDU doktorantė B.Obelenienė),
Gyvybės kultūra Šiaulių apskrities mokyklose (gyd. A.Damkuvienė),
Žvilgsnis į Lietuvos demografiją (doc. A.Šaulauskienė). Konferencija
baigėsi diskusijomis ir apibendrinimais.
Šiaulių universiteto meninio ugdymo ir tikybos
specialybės I-III kurso studentai universitete surengė parodą Saugok
mane... Parodos, veikusios gegužės 35 dienomis, tikslas atkreipti
dėmesį į kūdikių, ypač dar negimusių, gyvybės saugojimą ir puoselėjimą.
Dar akivaizdžiau studentai parodą įprasmino trumpa inscenizacija
tuo pačiu pavadinimu. Jurgita Kunickaitė, Gediminas Krūmas ir Giedrius
Girdvainis (etikos ir papildomo ugdymo III k. studentas) žodžiais
išsakė kūdikio, kuriam nebuvo leista gimti, raudą, viltis, meilę
tėvams, kurie niekada nepajus jo apkabinimo.
Visus renginius vainikavo gyvybės žiedas, gegužės
4-ąją apjuosęs gimdymo namus.
Inesė Ratnikaitė
Gydytojas, išsaugojęs daug gyvybių
Kaišiadorys. Balandžio 30 dieną vyko Gyvybės
dienai, kurią kasmet mini Bažnyčia, skirtas renginys. Kristaus Atsimainymo
katedroje Kaišiadorių vyskupas Juozas Matulaitis aukojo šv. Mišias,
kuriose meldėsi už žmogiškos gyvybės puoselėtojus, taip pat asmenis,
kurie nuoširdžiai ir pasiaukojamai atsideda artimo tarnystei. Pamokslą
sakė kun. Antanas Gediminas Tamošiūnas, Kaišiadorių vyskupijos Šeimos
centro dvasios vadovas. Po šv. Mišių pamaldų dalyviai susibūrė vyskupijos
Sielovados centre, kur klausėsi vyskupo ir dr. Nijolės Liobikienės
minčių gyvybės tema. Be to, šia proga buvo pristatyta Kaišiadorių
vyskupijos Šeimos centro vadovės gyd. M. Bagdonienės iniciatyva
parengta knyga Daktaras Ignas Gelombickas ( 1984). Knygą parengė
mokytoja M.Markevičienė, lėšų leidybai skyrė Kaišiadorių vyskupas,
vietos savivaldybė, kiti rėmėjai. Knygoje surinkti daugybės žmonių
- kaišiadoriečių prisiminimai apie Kaišiadorių žemėje gimusio ir
čia dirbusio gydytojo I.Gelombicko gyvenimą ir darbus.
Aplankytos gimdyvės ir mažieji ligoniukai
Kėdainiai. Balandžio 30-ąją, minint Gyvybės
dieną, Šv. Juozapo bažnyčioje klebonas dekanas kun. Gintaras Pūras
aukojo šv. Mišias ir jų metu atskirai kiekvieną palaimino apie 300
susirinkusių vaikų ir jaunuolių. Vėliau lankytasi Kėdainių centrinėje
ligoninėje kartu su Šeimos centro vadove Laimute Širkiene ir pasveikintos
gimdyvės, įteikta mažų kojinaičių naujagimiams. Su puokšte gėlių
medikams ir vaisiais vaikams pasisvečiuota Vaikų skyriuje.
Džiazo koncerte apie gyvybę
Kaunas. Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų
(Vytauto Didžiojo) bažnyčioje balandžio 30 dieną vyko Gyvybės dienai
skirtas XVI tarptautinio džiazo festivalio Kaunas Jazz koncertas.
Ne pirmus metus rengiamame šio festivalio sakralinės muzikos koncerte
po vienos seniausių Kauno bažnyčių gotikiniais skliautais aidėjo
norvegų sakralinio džiazo grupės Sacred presence vargonininko
Karsteno Dyngelando bei vokalistės Barbaros Husdal atliekama muzika.
Subtilų norvegų evangelikų liuteronų iš Bergeno miesto atliekamų
kūrinių audinį sudarė tradicinės norvegų tautos, svečių bei kitų
žinomų kompozitorių giesmės apie gyvybės žemėje stebuklą, žmogaus
ryšį su aplinka, Viešpačiu. Džiazo ritmai tarsi skelbė Dievo suteiktą
laisvę žmogui rinktis, o vokalinės meditacinės giesmės nuteikė gerumui,
maldai.
Bažnyčios rektorius kun. Kęstutis Rugevičius sveikinimo
žodyje pabrėžė, jog gyvybės saugotojas esame kiekvienas, puoselėjantis
gėrį, grožį, ryšį tarp žmogaus bei Dievo. Mes pašaukti saugoti gyvybę.
Koncerto klausytojams buvo įteikti iliustruoti
Lietuvos bei Vilniaus arkivyskupijos Šeimos centrų parengti lankstinukai
Gyvenimo kelias, skatinantys saugoti naują gyvybę, prasidedančią
nuo pat pradėjimo akimirkos ir priklausančią ne tėvui, ne motinai,
o naujai, savarankiškai besivystančiai žmogiškai būtybei.
Mažuosius paveskime Dievo meilei
Šiluva. Švč. M. Marijos Gimimo bazilikoje
už gyvybę melstasi balandžio 12 dieną. Šv. Mišias aukojęs Kauno
arkivyskupas Sigitas Tamkevičius jų metu kvietė prašyti Dievo Motinos
globos tiems, kurie rūpinasi saugoti gyvybę, ir Dievo meilei pavesti
mažiausiuosius, kurie, kaip ir mes visi, turi teisę gyventi. Per
pamokslą ganytojas paragino sąmoningai išgyventi Didžiąją savaitę;
prisiminė žiniasklaidos eskaluojamą Judo temą ir paaiškino šio Jėzaus
mokinio nuopuolio priežastis. Judas prarado tikėjimą ir pasitikėjimą
Jėzumi. Judo kelyje gali atsidurti kiekvienas žmogus, jei savęs
nekontroliuoja, negyvena tuo, ką tiki, o Dievo vietoje pasistato
stabų. Judas, kaip Petras, galėjo apgailėti savo kaltę, bet ją apverkti
gali tik tas, kas turi tikėjimą, sakė ganytojas. Tikėjimas, pasak
ganytojo, padeda saugoti žmogaus gyvybę šiuolaikiniame pasaulyje,
kuriame tai daryti nėra nei populiaru, nei pelninga.
Po šv. Mišių Jono Pauliaus II namuose Kauno arkivyskupijos
kurijos, Santuokos ir šeimos studijų centro bei Šiluvos parapijos
iniciatyva surengta diskusija apie šiandienius iššūkius gyvybei
mūsų visuomenėje. Jos metu Bioetikos komisijos narys gyd. Virgilijus
Rudzinskas populiariai paaiškino pasaulyje jau dešimt metų plačiai
aptarinėjamą kamieninių ląstelių sąvoką bei jų naudojimo galimybes
tyrimams bei gydymui.
Iš kamieninių ląstelių, kurios duoda pradžią visų
žmogaus organizmo sistemų augimui, suardžius gemalą, pasak gydytojo,
niekada nebeišaugs žmogus. V.Rudzinskas pasidžiaugė, kad Lietuva
kol kas prisijungė prie tų šalių, kurios nepritaria gemalo kamieninių
ląstelių naudojimui tyrimams. Taip pat priminė, kad Bažnyčios mokymas
embrioną traktuoja kaip žmogų, kurio negalima naikinti ir daryti
su juo eksperimentų.
Leidybos ir informacijos centro Už gyvybę direktorė
Birutė Obelenienė papasakojo apie kovo mėnesį Mykolo Romerio universitete
Vilniuje vykusią konferenciją dirbtinio apvaisinimo tema bei jos
metu kilusias dideles diskusijas dėl embrionų šaldymo etinio ir
moralinio problemiškumo. B.Obelenienė atkreipė dėmesį į tai, jog
Europoje 2,55 proc. naujagimių yra gimę po dirbtinio apvaisinimo,
supažindino su Švedijos patirtimi, kur vykdomas tokių kūdikių registras,
stebimas jų vystymasis ir konstatuojama, jog taip pradėti vaikai
dažniau serga ar būna apsigimę. Kalbėtoja pasidalijo bendravimo
su įsivaikinusiomis šeimomis patirtimi ir apgailestavo, jog Lietuvoje
tik 13 proc. nevaisingų šeimų priimtina įsivaikinimo mintis; nėra
tarnybų. kurios puoselėtų šią mintį, padėtų šeimoms rinktis alternatyvų
dirbtiniam apvaisinimui kelią. Lietuvoje nėra dirbtinai pradėtų
gyvybių registro, gimę kūdikiai nestebimi, niekam nerūpi nesėkmingų
dirbtinių invazijų padariniai moterų sveikatai, nes dirbtinis apvaisinimas
yra ypač pelningo privataus verslo rankose.
Panevėžio vyskupijos Šeimos centro direktorė Jūratė
Šaumanienė pasidalijo dvasinio įvaikinimo patirtimi ir kvietė įsipareigoti
trumpa maldele devynis mėnesius kasdien melstis už pradėtą dar
negimusį kūdikį, kuriam gresia aborto pavojus.
Susitikimo metu taip pat diskutuota apie aktualia
išliekančia abortų problemą: tikruosius atliktų abortų skaičius
dabar, kai klesti privatūs kabinetai, sunku nuspėti. Gydytojas psichoterapeutas
Gintautas Vaitoška aptarė homoseksualizmą, jo paplitimo mastus pasaulyje,
grėsmę tradicinei šeimai. Prisiminta Juodkrantės istorija, kuri
parodė, jog ne visi žmonės yra taip paveikti, kad homoseksualizmą
laikytų normaliu reiškiniu, nors ir kaip žiniasklaida propaguotų
toleranciją jo atžvilgiu. Svarstyti būdai, kaip formuoti teisingą
visuomenės požiūrį į homoseksualizmą perteikiant Bažnyčios požiūrį,
atskleidžiant tragiškus padarinius žmonių sveikatai (ypač sąsajas
su AIDS plitimu).
Paroda Mano šeima
Vilnius. Balandžio 26 dieną Lietuvos aido
galerijoje atidaryta paroda Mano šeima. Pasak rengėjų, ši paroda
tai pilietinė akcija, kuria siekiama viešai priminti šeimos reikšmę
žmogaus ir visuomenės gyvenime. Sumanymas gimė, kai dėl ryžtingų
Kristinos Danilevičienės veiksmų vasarį Juodkrantės galerijoje neįvykus
parodai Gyvenimas kartu: tradicinė ir netradicinė šeima žiniasklaidoje
kilo aštrios polemikos apie šeimos sampratą. Vilniuje vykstančios
parodos rengėjai nutarė, kad jų įnašas į šią diskusiją galėtų būti
visuomenės pagrindą sudarančios šeimos atvaizdas, sukurtas iš šeimos
albumų puslapių. Į parodą iš jų buvo atnešta per pusantro tūkstančio
nuotraukų, iš kurių sumanymą palaikę profesionalūs fotografai surengė
ekspoziciją.
Parodoje eksponuojamos fotografų Arūno Baltėno,
Klaudijaus Driskiaus, Sauliaus Paukščio, Romualdo Požerskio, Arūno
Valiaugos, Tomo Vyšniausko sukurtos ir šeimos gyvenimo įvairovę
liudijančios meninės ir buitinės fotografijos: vestuvių, įvairių
netekčių ir nelaimių paženklintų šeimų nuotraukos, vienišų, išsiskyrusių
žmonių atvaizdai. Parodos anotacijoje teigiama, kad taip atskleista
temos aspektų gausa skatina susimąstyti, koks sudėtingas, trapus,
o sykiu stiprus darinys yra šeima. Ekspozicija parodo, kad šeimos
gyvenimas nėra banalus, kad nebūtina ieškoti ekstremalių atvejų,
siekiant įtikinti, koks jis įdomus ir prasmingas.
Prieš parodos atidarymą galerijoje vykusi spaudos
konferencija netrukus, kaip reta, virto diskusija, kurioje dalyvavo
Šv. Juozapo šeimų bendruomenės atstovas Vaidas Deveikis, keturių
dukterų mama istorikė Asta Giniūnienė, dailės istorikės Giedrė Jankevičiūtė,
Elona Lubytė, Laima Kreivytė, Rūta Mikšionienė, žurnalistai Darius
Chmieliauskas, Jūratė Kuodytė, Gailutė Jankauskienė, skulptorė Ksenija
Jaroševaitė. Pokalbis sukosi apie du klausimus: kas yra tradicinė
šeima ir ar galima šeimos sąvoką taikyti homoseksualistų poroms.
Gana greitai buvo sutarta, kad sąvokos šeima ir santuoka nebūtinai
yra sinonimai; kaip rodo tikrovę atspindinčios fotografijos, šeima
gali vadintis ir dvi vienišos seserys ar išsiskyrę bei artimųjų
netekę žmonės; diskutuojant, ar šeima galima vadinti homoseksualistų
porą, išryškėjo pasaulėžiūros skirtumai. Rengėjų teigimu, parodoje
ir nesiekiama atsakyti į šiuos klausimus, o tik norima atkreipti
visuomenės dėmesį į egzistuojančią netoleranciją ir tradicinėms,
o ypač krikščioniškoms šeimoms, ir į tai, kad šeimos temai per mažai
dėmesio skiriama šiuolaikinio meno erdvėse.
Tarp gausaus būrio parodos atidarymo dalyvių buvo
ir kardinolas Audrys Juozas Bačkis, nemažai dvasininkų, menininkų,
šeimų su vaikais. Vėliau, tęsiant šią pilietinę akciją, planuojama
parodą surengti Kaune, Klaipėdoje ir mažesniuose Lietuvos miestuose.
Pagal Katalikai.lt
© 2006 XXI amžius
|