Gyvybės vertė ir Europos žmogaus teisių teismas
Vatikano dienraštis L'Osservatore Romano išspausdino
Popiežiškosios gyvybės Akademijos pirmininko vyskupo Elio Sgrečios
ir tos pačios Akademijos nario Karlo Kazinio straipsnį, kuriame
yra kritikuojamas Europos žmogaus teisių teismo nepasisakymas dėl
pradėtos gyvybės vertės.
Neilgoje dirbtinio apvaisinimo praktikoje jau
ne vieną kartą atsitiko taip, kad, pradėjus dirbtinio apvaisinimo
in vitro procedūrą ir sukūrus kelis embrionus, tėvų pora išsiskyrė.
Tokiais atvejais teismai turi aiškintis iškilusius klausimas: kam
priklauso embrionai, kokia jų vertė ir koks jų likimas. Straipsnyje
tarp pateikiamų pavyzdžių daugiausia dėmesio buvo skiriama atvejui,
kai Anglijoje dar 2001 lapkritį buvo sukurti embrionai, o 2002 metų
gegužės mėnesį Natali Ivens, kuriai turėjo būti persodinti embrionai,
išsiskyrė su savo vyru. Pagal galiojantį Anglijos 1990 metų įstatymą,
kiekvienas iš partnerių, kol embrionai nėra panaudoti, gali atšaukti
savo sutikimą atlikti dirbtinį apvaisinimą. Tačiau N.Ivens nesutiko,
kad būtų sunaikinti embrionai, ir, išnaudojusi visas teisines galimybes
Anglijoje, galiausiai, remiantis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių
laisvių apsaugos konvencija, kreipėsi į Europos žmogaus teisių teismą
Strasbūre.
Kovo 7 dieną Strasbūro teismas byloje Ivens prieš
Jungtinę Karalystę priėmė nuosprendį. Dėl pirmojo klausimo teismo
išvadoje skaitome: kadangi Europoje nėra vieningo mokslinio ir teisinio
gyvybės pradžios apibrėžimo, yra teisėtos skirtingų valstybių skirtingos
pozicijos ir kadangi Anglijos teisė embriono nelaiko autonominiu
teisės subjektu, negalima taikyti Europos žmogaus teisių ir pagrindinių
laisvių apsaugos konvencijos 2 straipsnio. Šis straipsnis teigia,
kad kiekvieno asmens teisę į gyvybę saugo įstatymas.
L'Osservatore Romano straipsnio autoriai teigia,
kad Strasbūro teismo sprendimo motyvacija iš esmės griauna žmogaus
teisių doktriną, kuri kaip tik turėtų leisti vertinti pozityviosios
teisės įstatymus universalių ir nekintamų žmogaus prigimtinių teisių
pagrindu. Iš vienos pusės ne kintanti laike bendra nuomonė suteikia
pagrindą žmogaus teisėms, bet pats realus žmogaus orumas. Pavyzdžiui,
buvo laikas, kai buvo visuotinai teigiamai vertinami įstatymai,
pripažįstantys vergovę, tačiau jie nebuvo teisingi. Iš kitos pusės
galime turėti nuostabią ir išbaigtą teisių sistemą, tačiau lieka
atviras klausimas, kas yra žmogaus teisių subjektas, kada yra žmogaus
gyvybės pradžia. Strasbūro teismas, užuot tik pažymėjęs skirtingus
teisinius sprendimus dėl žmogiškos gyvybės pradžios klausimo, straipsnio
autorių manymu, privalėjo šiuo abejonės atveju pritaikyti atsargumo
principą ir priimti sprendimą, stiprinantį žmogaus teises. Iki šiol
Žmogaus teisių teismas dar nepasisakė, ar terminas kiekvienas asmuo
apima ir pradėtą gyvybę. Todėl neaišku, kas yra asmuo, kurį gina
Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių konvencija.
Strasbūro teismas, svarstydamas tėvų galios embrionui
klausimą, priimtame sprendime embrionus prilygino daiktams bei juos
pasmerkė sunaikinimui vardan partnerių lygių teisių. Taigi teismas
sulygino moters teisę turėti vaiką su vyro teise jo neturėti, o
neatsižvelgta į pradėto vaiko teisę į gyvybę.
Strasbūro teismo sprendimas ne tik išryškina problemas,
susijusias su teisėmis į gyvybę, į šeimą, bet ir parodo žmogaus
teisių kultūros degradaciją, darytą abortų bei eutanazijos įtakoje.
Straipsnis užbaigiamas raginimu krikščionis būti
sąmoningus ir kad žmogaus teisės privalo būti ginamos.
Pagal VR
© 2006 XXI amžius
|