Laiškas šeimoms
Kardinolas Audrys Juozas BAČKIS
Mieli Broliai ir Seserys!
Motina Bažnyčia gerai žino, kad kiekvieno žmogaus
kelias prasideda bei tęsiasi šeimoje ir yra šeimos labai paveikiamas.
Artėjant pasaulio šeimų susitikimui su Šventuoju Tėvu šią vasarą
Valencijoje, noriu kartu su Jumis apmąstyti svarbiausią būsimo susitikimo
temą tikėjimo perdavimą šeimoje.
Krikščioniška šeima ir Geroji Naujiena
Popiežius Jonas Paulius II yra sakęs, jog Geroji
Naujiena yra skirta šeimoms, o pati krikščioniška šeima yra Geroji
Naujiena pasauliui. Verta susimąstyti, kokia yra giliausia šios
džiugios žinios prasmė. Gal tai Dievo įsakymai, teisingo elgesio
principai, o gal gilieji pasaulio sąrangos dėsniai? Taip, Geroji
Naujiena apima visa, kas išvardyta. Tačiau pirmiausia tai reiškia,
kad nė vienas žmogus tikinčioje šeimoje nepaliekamas be meilės:
nei jaunas, nei senas, nei tas, kuriam sekasi, kuris svarbus,
nei tas, kuris sunkumų prislėgtas ar tarsi nereikšmingas
Tik
toje šeimoje, kurioje jaučiamas meilės vienas kitam taigi ir Dievo
alsavimas, perduodamas tikėjimas.
Kalbėdami apie tikėjimo perdavimą šeimoje, visų
pirma turime omenyje vaikus. Kaip rašė žymus šveicarų teologas Hansas
Ursas von Balthasaras, pirmasis vaizdas, pažadinantis kūdikį pasaulio
suvokimui, yra ir to pasaulio gerumo liudijimas: motinos šypsena.
Vaikas natūraliai suvokia Dievo, kaip jį supančio pasaulio Kūrėjo,
buvimą. Kita vertus, tvirtai įtikėti, kad pasaulis yra pastatytas
ant gerumo uolos ir kad tik meilė jį padarys laimingą, vaikas gali
vien tada, kai apie tai kalbantys žmonės jo tėvai patys spinduoliuoja
gerumu. Žinoma, nė vieni tėvai nėra tobuli; gyvenimo įtampos veikiami
jie dažniau ar rečiau kasdienybės smulkmenose prasilenkia su aukštuoju
meilės idealu. Tačiau mes, krikščionys, turime nuostabų žaizdų ir
žaizdelių, kurias sukeliame vieni kitiems, gydomąjį balzamą atsiprašymą.
Prieš Kristaus meilę mes visi esame maži jei tėčiai bei mamos
išdrįsta tokiais būti, vaikų akyse Meilė išlieka didelė. Laimingi
vaikai, kurie gali tokią meilę pamatyti tada jie tikės ir tuo,
kas nematoma.
Neatšaukiamas TAIP
Stiprioji uola, ant kurios stovi vaikas, yra meilė
tarp jo tėvo ir mamos. Kaip popiežius Benediktas XVI kalbėjo Romos
arkivyskupijos kongrese pernai birželio mėnesį, tik tuomet, kai
tėvai laikosi neatšaukiamo taip vienas kitam, vaikas, jų meilės
vaisius, tiki žmogumi ir nepraranda vilties susidūręs su gyvenimo
sunkumais. Tėvams nesilaikant savo priesaikos, vaiko tikėjimo laivelis
susvyruoja, nes nebeaišku, ar gyvenime yra absoliučiai tvirtų atramų,
ar viskas reliatyvu. Koks gražus neatšaukiamas krikščioniškos santuokos
taip meilei vienas kitam iki gyvenimo pabaigos! Šis taip nėra žmogaus
išgalvotas. Jau Senajame Testamente Dievas elgiasi su išrinktąja
tauta kaip sutuoktinis, nenustojantis mylėti jokių sunkumų akivaizdoje.
Šią ištikimybę laiko pilnatvei atėjus Jis užantspaudavo ir padarė
nebeatšaukiama savo Sūnaus įsikūnijimu ir Jo pralietu krauju. Kviečiu
sutuoktinius dažnai mąstyti apie šį didingą slėpinį ir patirti jo
gydančiąją galią kasdieniniuose tarpusavio santykiuose.
Kartais sakoma, jog reikalavimas neišsiskirti
yra pernelyg griežtas ir pasenęs. Šis prieštaravimas buvo keliamas
išties labai seniai jau Jėzaus mokiniams ištikimybės priesakas
atrodė sunkiai įvykdomas (plg. Mt 19, 10). Tačiau Kristus elgiasi
radikaliai naujai: Jis panaikina tą gimtosios nuodėmės sukeltą širdžių
kietumą, kuris neleidžia vienas kitam atleisti ir užsimezgusį konfliktą
stumia santuokos subyrėjimo link. Kristus dovanoja sutuoktiniams
laisvę laisvę nuo pykčio ir pagiežos, nuo nuoskaudų nešiojimo
širdyje, nuo nevilties, griaunančios bendrą gyvenimą. Neatšaukiamas
taip vienas kitam atveria erdvę kūrybiškam sutuoktinių asmenybės
išsiskleidimui. Ant stabilaus santuokos pamato stovintis žmogus
natūraliai spinduliuoja gėrį visuomenei, nes jo širdies nesilpnina
ir nedrasko skaudūs išgyvenimai, atimdami laiką ir jėgas, kurių
reikia prasmingiems gyvenimo žygiams atlikti. Ar ne todėl ir mūsų
visuomeniniame gyvenime taip gausu sumaišties bei išdrikimo, kad
daugelis žmonių yra pažeisti nuolatinio skausmo intymioje savo namų
erdvėje?
Žmogaus vertės ir tikėjimo vienovė
Didelius tikėjimo iššūkius šiandien patiria mūsų
jaunimas. Pasak popiežiaus Benedikto XVI, vadinamoji seksualinė
laisvė yra kūno suvulgarinimas. Klaidingai manoma, jog tai, kas
daroma su kūnu, asmens nepaveikia. Tačiau kūno nureikšminimas veda
prie paties žmogaus nuvertinimo: ne tik kūnai, bet ir žmonės tampa
lengvai pakeičiami. Nors vadinamasis liberalus požiūris į tarpusavio
santykius sakosi išaukštinąs žmogaus kūną, iš tikrųjų yra visiškai
atvirkščiai. Kai kūnas paliekamas už autentiško žmogiškojo buvimo
ir asmens orumo ribų, jis yra paniekinamas. Tuo pasižymi vadinamosios
laisvos sąjungos ar bandomosios santuokos: neįvertinęs, koks
brangus bei intymus yra savo kūno dovanojimas kitam, jaunas žmogus
be galo nupigina ir savo asmens vertę.
Tokia meilės degradacija, kaip pažymėjo Šventasis
Tėvas, yra viena efektyviausių žmogaus atskyrimo nuo Dievo priemonių.
Tikėjimą maitina meilė: kai dažnų skausmingų išsiskyrimų pažeista
jaunuolio širdis nebetiki žmonių gerumu, jai sunku tikėti ir Absoliutaus
Gėrio egzistavimu. Toks žmogus ima abejoti ir savojo gyvenimo gerumu,
ir savo asmens verte. Todėl noriu pakviesti tėvus, pedagogus ir
visą visuomenę padėti jauniems žmonėms, vaikinams ir merginoms,
suvokti, kokia brangi dovana yra jų bundantis vyriškumas ir moteriškumas.
Tai Dievo duotas neįkainojamas lobis. Jis gali tapti viso gyvenimo
laimės pagrindu, jei išsaugomas tikrajai meilei. Ir atvirkščiai
jo neįvertinus laukia ne vien širdies įskaudinimas, bet taip pat
nusivylimas gyvenimu bei tikėjimo praradimas.
Pastaruoju metu Lietuvoje ima plisti pažiūros,
kurios ypatingai prieštarauja krikščioniškam santuokos bei žmogaus
kūniškos prigimties supratimui ir pakerta jį. Turiu omenyje pastangas
homoseksualų potraukį jaučiančių asmenų sąjungas prilyginti santuokai.
Nors toks žingsnis pateikiamas kaip tolerancijos laimėjimas, iš
tikrųjų jis paskatintų dar daugiau žmonių elgtis prieš prigimtį
ir susidurti su pačiomis skaudžiausiomis problemomis. Statistika
byloja, jog, priešingai skleidžiamai nuomonei, homoseksuali partnerystė
yra daug kartų nepastovesnė už vyro ir moters sąjungą; ji visiškai
nepajėgia apsaugoti nuo AIDS epidemijos, purtančios homoseksualių
asmenų bendruomenes. Maža to, homoseksualų sąjungos prilyginimas
santuokai ne vienoje šalyje buvo tik parengiamasis žingsnis reikalauti
teisės įvaikinti vaikus. Iliuzijos, kad homoseksualus elgesys yra
normalus, stiprinimas labai daug kainuotų mūsų visuomenei, kamuojamai
įvairių moralinių žaizdų. Bažnyčia myli visus savo sūnus bei dukteris
ir kaip tik dėl šios meilės ryžtingai gina prigimties dėsniais pagrįstą
šeimos sampratą.
Skaudžiausi žmogiškųjų ryšių pažeidimai
Prabilęs apie šeimą, negaliu nepaminėti skaudžių
problemų, susijusių su naujos gyvybės negerbimu. Abortas tebėra
mūsų tautos rykštė, paliekanti žymiai skaudesnius kirčius, nei įsivaizduojame.
Kaip rašė Jonas Paulius II enciklikoje Evangelium Vitae, agresija
prieš gyvybę pažeidžia žmogiškus ryšius pačioje intymiausioje gyvenimo
erdvėje šeimoje. Ką abortas padaro motinai, kuri pačios savo prigimties
yra kviečiama būti gyvybės saugotoja? Moksliniai tyrimai liudija,
koks didelis su abortais susijusių depresijų ir savižudybių skaičius,
kaip atšąla motinos santykiai su jau gimusiais vaikais ir sutuoktiniu,
kuris neretai yra aborto iniciatorius. Nauja gyvybė kartais sudrumsčia
mūsų žmogiškus planus, tačiau juk Dievas mėgsta nustebinti ir išvesti
iš dvasinio apsnūdimo. Pagarba gyvybei ir jos sveikinimas apsaugo
ne tik beginklį kūdikį, prasidėjusį motinos įsčiose, bet ir pačios
motinos širdį bei jos ryšius su artimaisiais. Pačia tikrąja žodžio
prasme čia kalbame apie žmogiškosios širdies ekologiją. Kaip tokioje
šeimoje, kurioje įvyko abortas, galima perduoti tikėjimą Dievo gerumu
ir meilės švelnumu? Vaikai pajaučia įvykusią ir neišgedėtą tragediją
net apie ją nežinodami; vienintelis kelias atkurti tėvų širdies
ramybę tai išpažinti padarytą klaidą ir išgyventi Kristaus atleidimą.
Tik tada šeima gali atgauti tikrąją tikėjimo gyvybę.
Skatinant aklo tikėjimo technologijomis, kurios
jau daug kartų nuvylė, plinta nepagarba pačiai trapiausiai ir gležniausiai
gyvybės stadijai žmogaus embrionui. Be abejo, mes labai mylime
kiekvieną gimusį kūdikį, tačiau argi nėra per didelė kaina jo siekti
kelių kitų žmogiškų būtybių sąskaita? Kaip galų gale atsilieps šeimai
Dievo nustatytos tvarkos negerbimas? Apie šiuos padarinius turi
susimąstyti visi, kurie tiesiogiai ar netiesiogiai prisideda prie
neišvengiamos embrionų žūties kai kuriais dirbtinio apvaisinimo
atvejais, prie embrionų kamieninių ląstelių panaudojimo moksliniams
tyrimams. Tai esminiai subtiliosios gyvybės ekologijos pažeidimai,
panašūs į abortuotų kūdikių panaudojimą kosmetikos pramonėje
Bažnyčia
moko, jog kūdikis yra Dievo dovana, o ne šeimos teisė. Tėvai, pasiryžę
šią dovaną įsigyti bet kokiu keliu, veikia tuo pačiu, mūsų visuomenėje
dažnai regimu būdu, kai tikslo siekiama visiškai nepaisant priemonių.
Ar lengva bus pakviesti į tikėjimą gyvybės šventumu taip įsigytą
vaiką?
Turime prisiminti ir dar vieną beginklių žmonių
grupę senelius. Kaip rašė Jonas Paulius II, šeima yra ta vieta,
kurioje žmogus yra vertinamas ne už tai, ką jis turi, bet už tai,
kas jis yra ir kad jis yra. Išskirtinio dėmesio ekonominiam vystymuisi
laikais tie, kurie nieko negamina ar neparduoda, neretai išstumiami
iš gyvenimo centro ir mūsų sąmonės. Bet juk, kaip sakė amerikiečių
filosofas arkiv. Fultonas J. Sheenas, pagyvenę žmonės tautai yra
tai, kas kultūrai yra istorija. Tauta ir šeima be atminties yra
pasimetusi, praradusi susivokimą realybėje. Tad ryšys su senjorais
reikšmingas ir šeimos kaip meilės bendruomenės stiprybei, ir visuomenine
prasme. Vyresnioji mūsų tautos karta dėl valstybę ištikusios tragedijos
yra persmelkta skausmo ir nelemtų išgyvenimų. Tačiau tik pasistengę
su atvira meile priimti jų sunkius pasirinkimus, geriau suvoksime,
kaip tas grubiai tildytas skausmas paveikė jaunesniąsias kartas.
Eidami šiuo keliu galėsime giliau atskleisti ir įveikti mūsų pačių
patiriamas psichologines įtampas, didžiulį tragiškų savižudybių
mastą ir visuotinį vertybinį nusilpimą. Tik tauta, kurios žmonės
turi drąsos atvirai žvelgti į dramatišką savo ir savo tėvų tikėjimo
išlaikymo bei susvyravimo istoriją, gali atkurti ryšį su Dievu.
Tada tikėsime ne vien per šventes.
Meilė ir kryžius
Pasaulio šeimų susitikimo Valencijoje paruošiamosios
katechezės įvade teigiama, jog žmogiškoji meilė praranda savo galią
tada, kai ji yra atskiriama nuo kryžiaus. Suprantama, natūralus
instinktas mus skatina vengti sunkumų, tačiau iššūkiai tampa lengvesni
tik tada, kai neišsigąstame jų naštos. Tai galima pasakyti ne tik
apie skaudžių praeities kompromisų įvertinimą, bet ir apie kasdieninį
gyvenimą šeimoje. Meilę vienas kitam galime išsaugoti tik ryžęsi
pakentėti dėl mylimo žmogaus kasdien regimo netobulumo juk visų
pirma esame netobuli mes patys. Pasirengimas mylėti nepaisant kito
klaidų ir silpnybių yra tikras krikščioniškos šeimos ženklas; toks
ryžtas ir jį palaikanti malda pastato meilę ant pamato, tvirtesnio
nei emocijos. Meilė paremiama nenugalima kryžiaus galia, kurią mums
liudija kiekvieną sekmadienį Bažnyčios skelbiamas Kristaus Prisikėlimo
džiaugsmas.
Baigdamas prašau, kad Švenčiausioji Mergelė Marija
užtartų mūsų pastangas stiprinti šeimą. Pasak Šventojo Tėvo apmąstymo,
skirto Gavėnios pradžiai, Dievo Motina užtarė jaunavedžius Kanos
vestuvėse, prašydama Sūnaus paversti vandenį vynu. Vėliau, stovinčią
Kryžiaus papėdėje, ją pirmąją palietė naujasis Šventosios Dvasios
vynas, išsiliejęs iš pasiaukojusio Kristaus. Mūsų tėvai ir protėviai
tvirtai tikėjo Gailestingumo Motinos globa sudėtingiausiomis gyvenimo
aplinkybėmis. Tad ir mes melskime, kad jos užtarimo dėka Šventoji
Dvasia gaivintų mūsų tikėjimą meilės ir šeimos ateitimi.
2006 metų gegužės mėnuo
© 2006 XXI amžius
|