Ar saugu gyventi Lietuvos vaikams?
Dr. Aldona KAČERAUSKIENĖ
|
x
|
Ne vienerius metus Lietuvoje gimimų skaičius gerokai
mažesnis negu mirčių. Trūkstant vaikų, užsidarinėja pradinės mokyklos.
Paskaičiuota, jog dabartinių pirmokų yra trečdaliu mažiau negu devintokų.
Taigi kiekvienas vaikas mūsų tėvynėje yra tikra Dievo dovana. Tik
ar mokame tą dovaną vertinti ir saugoti? Jeigu prisiminsime šiurpią
statistiką, jog kasmet Lietuvoje nusižudo viena moksleivių klasė,
tai yra apie trisdešimt nepilnamečių, atsakymas į šį klausimą turėtų
būti neigiamas.
Kaip rodo vyresniųjų klasių moksleivių tyrimai,
atlikti praėjusiais metais, 27 proc. moksleivių rūko, 7 proc. vartoja
hašišą, 31 proc. patyrė seksualinę prievartą, beveik pusė baudžiami
fizinėmis priemonėmis, tai yra mušami diržu, rykšte, virve, laidu.
70 proc. vaikų arba septyni iš dešimties patyrė patyčias. Tiek pat
tyčiojasi iš kitų. Draugiškas bendravimas tarp bendraamžių pasidarė
retas reiškinys. Esant tokiai situacijai, net trečdaliui mokinių
buvo kilę minčių pasitraukti iš gyvenimo. 5 proc. bandė žudytis
arba buvo suplanavę, kaip tai padaryti. Iš bandžiusių žudytis 11
proc. tai darė daugiau nei du kartus. Mintys pasitraukti iš gyvenimo
ateina į galvą net visai nedideliems vaikams, sulaukusiems septynerių,
aštuonerių, devynerių metų.
Arčiausia vaiko yra tėvai. Popiežiškoji šeimos
taryba įspėja: Tėvams būtina rasti laiko pabūti ir pasikalbėti
su savo vaikais. Vaikai kaip dovana ir įpareigojimas yra jų svarbiausia
užduotis, nors ne visada atrodo labai pelninga: ji svarbesnė už
profesiją, už malonumą, svarbesnė už visuomeninę padėtį. Per tokius
pokalbius metams bėgant, jų turi būti vis daugiau tėvai turėtų
mokėti atidžiai klausytis, stengtis suprasti vaikus ir gebėti pripažinti,
jog kai kuriose maišto formose gali glūdėti ir dalis tiesos. Sykiu
tėvai turės padėti vaikams tinkamai reikšti savo būgštavimus bei
troškimus, išmokyti juos pamatyti daiktų tikrovę ir taikyti savo
protą ne primesti tam tikrą elgesio būdą, bet parodyti antgamtinius
bei žmogiškus motyvus, skatinančius taip elgtis. Didžiausios sėkmės
susilauks tie tėvai, kurie skirs savo vaikams laiko ir tikrai su
meile nusileis iki jų lygio.
Deja, apie svarbą su meile nusileisti iki jų
lygio ne kiekvienam ateina į galvą. Svarbiausia priežastis, dėl
kurios vaikas pradeda galvoti apie savižudybę, yra nesantaika su
tėvais, taip pat pojūtis, jog yra nemylimas ir nereikalingas. Kai
paauglys ima bėgti iš namų, nebelanko mokyklos, su niekuo nebesiskaito,
keikiasi, mušasi, tėvai jį atveda pas psichologą ir sako: Ką nors
padarykit, gal užhipnotizuokit, kad jis pasidarytų kaip kiti, baigtų
mokyklą, liautųsi išsidirbinėti, kad susitvarkytų. Deja, psichologas
nėra stebukladarys.
Vilniaus universiteto Filosofijos fakulteto Bendrosios
psichologijos katedros dėstytoja dr. Danguolė Čekuolienė mums pataria
persikelti į vaikų kūdikystę ir pasižvalgyti, kas tuomet vyksta.
Jeigu tėvai mano, jog kūdikį tenkina tik pamaitinimas, švaros palaikymas,
patogi lovutė, jie labai klysta. Britų psichoanalitikas Donaldas
Vinikotas (Donald Winnicott) yra pasakęs: Nėra tokio dalyko kaip
kūdikis, yra kūdikis ir kas nors kitas. Taigi būtina kūdikio išlikimo
sąlyga yra kito suaugusio žmogaus buvimas greta. Pavyzdžiui, prof.
Stasys Šalkauskis, kai jų šeima laukėsi kūdikio, buvo įsitikinęs
ir dažnai kalbėdavo žmonai, jog tas kitas turėtų būti motina.
Niekas nepakeis vaikui jos meilės ir emocinio ryšio. Dr. D.Čekuolienės
nuomone, globoti kūdikį sėkmingai gali tėvas, močiutė ar kitas suaugęs
žmogus. Svarbu, kad tai būtų pastovus žmogus ir galėtų užtikrinti
stabilių ir saugių ryšių formavimąsi. Prieraišumas prie suaugusiojo
pradeda formuotis nuo pat pirmosios gyvenimo akimirkos. Kūdikis
ir globėjas stengiasi prisitaikyti vienas prie kito. Pirmasis iš
pradžių rodydamas teigiamas ar neigiamas būsenas, kurios išreiškiamos
verkimu ar šypsena. Vėliau prisidės kalba. Emocinė komunikacija
visą gyvenimą išlieka intymių ir artimų santykių pagrindinė charakteristika.
Jautrus globėjas visuomet stebės ir seks kūdikio būsenas ir sugebės
į jas atsiliepti. Kūdikis pats negali susitvarkyti su kylančiais
jausmais ar stresu, ir globėjas padeda tai padaryti. Kūdikio savastis
atsiranda ne savarankiškai ar savaime, o per santykį su kitu žmogumi.
Per tokį suderintą bendravimą kūdikis išmoksta palaikyti vidinę
kūno, jausmų, psichinių būsenų pusiausvyrą. Komfortas, malonumas
ir suderintų sąveikų abipusiškumas sukuria saugumo jausmą kūdikiui
ir paskatina jį įsitraukti į ryšius su kitais. Be to, formuoja saugų
prieraišumą, kuriuo vėliau grindžiami kiti kūdikio santykiai su
aplinkiniais. Reikia žinoti, jog naujagimio ir kūdikio smegenys
yra taip sudarytos, kad jas galutinai suformuoja aplinka, į kurią
jos patenka. Tai vis dr. D.Čekuolienės pastebėjimai.
Pedagoginių psichologinių tarnybų asociacijos
prezidentė Jolanta Karčiauskienė pastebi: Nedidelė dalis tėvų,
besikreipiančių dėl vaiko sunkumų, pripažįsta, jog tai kartu ir
jų sunkumai, dėl kurių reikia konsultuotis ir jiems patiems. Kur
kas dažniau tėvai nenori pripažinti nei savo indėlio į vaiko sunkumus,
nei atsakomybės sprendžiant problemą. Stebimas augantis tėvų bejėgiškumas.
Lietuvoje vaikų globos namuose gyvena per šešis
tūkstančius vaikų. Dauguma turi tėvus, kurie nenori ar nesugeba
rūpintis savo vaikais.
Kitos priežastys, dėl kurių vaikams kyla noras
nusižudyti, yra tai, kad buvo nesuprasti ir atstumti draugų, užsisėdo
mokytojas, buvo reketuojami. Problemos rimtos ir įsisenėjusios,
kurių pats vienas vaikas išspręsti nepajėgs. Ką jam daryti? Kur
ieškoti pagalbos? Daugelis žino, kad veikia nemokama psichologinės
pagalbos tarnybos Vaikų linija. Tie, kuriems pavyksta prisiskambinti,
prašo padėti sureguliuoti santykius su bendraamžiais, su tėvais,
kurie tik maitina ir rengia, dar baudžia už prastą pažymį; prašo
padėti, kad nepravardžiuotų draugai, patarti, kaip atsikratyti minčių
apie savižudybę ir t.t. Tačiau Vaikų linija dažnai būna užimta.
Anot šios tarnybos vadovo Roberto Povilaičio, pernai jie išklausė
septyniasdešimt tūkstančių skambučių. Pusketvirto milijono bandė
skambinti, bet dėl užimtumo neprisiskambino. Juk mokykloje yra
mokytojai, gali daug kas pasakyti. Taip, mokytojai mokykloje
dirba, bet ne kiekvienas myli vaikus ir puola jiems padėti. Formuojama
nuomonė, kad skųstis netinka, negražu, neetiška. Skundikus priimu
antradieniais. Kitomis dienomis nesiskųskite, su pašaipa sako
pradinių klasių mokytoja. Mokykloje sujudimas kyla tuomet, kai pasipila
kraujas, lūžta kaulai, skyla nosių kremzlės, kai kviečiama Greitoji
pagalba.
Kai mokykloje dirba psichologas, mokytojai visas
mokinių tarpusavio santykių problemas suverčia jam, tai yra nustumia
nuo savęs ir užkrauna kitam, nors puikiai žino, kad psichologui
tenka pustrečio tūkstančio vaikų. Susitikti su problemišku vaiku
vieną kartą tai tas pats, kaip nieko nepadaryti. Norint pasiekti
gerų rezultatų, reikalingas ilgas ir nuolatinis darbas. Būna, kai
įpusėjus darbui direktoriaus pavaduotoja atveda dar problemiškesnį
vaiką ir sako: Dabar imkis šito. Šitam reikalingesnė pagalba.
Per tą laiką anas atsėda, grįžta į pirminę būseną, ir didelė psichologo
darbo dalis nueina vėjais.
Psichologijos studijos ilgos ir sunkios. Darbas
nelengvas, atsakingas, reikalaujantis aukštos kvalifikacijos. Darbo
priemonių trūksta. Atlyginimai maži. Bėgiodamas per tris įstaigas,
vos susirenka pusantro tūkstančio litų. Kartais ieškosi pelningesnio
darbo.
Siekiant išspręsti psichologų trūkumo problemą,
buvo organizuoti keleto mėnesių kursai ir perkvalifikuoti darbo
netekę mokytojai. Tačiau šita išeitis naudos atnešė nedaug. Tokie
psichologai rimtas problemas spręsti nepajėgūs. Nesėkmės atvejai
kankina jų pačių sąžinę, lydi sunkus kaltės jausmas.
Išskirtinis kiekvienas brandžios valstybės bruožas,
atspindintis demokratijos pamatų brandumą, tai valstybės gebėjimas
pasirūpinti silpniausiais jos visuomenės nariais vaikais bei deramas
dėmesys šeimai, kaip esminiam visuomenės elementui ir pagrindiniam
valstybės institutui, kuriame auga ir bręsta naujas pilietis ir
valstybės kūrėjas, tai Vaiko teisių apsaugos kontrolierės Rimantės
Šalaševičiūtės nuomonė.
Ne mažiau svarbu išsiaiškinti, kas ir kokie esame
mes, kurie vaikuose matome tėvynės ateitį. Jeigu norima išauginti
vaikus, kurie būtų atsakinti už save ir kitus, turėtume pirmiausia
apsižiūrėti iš visų pusių. Pasakyti, kokie esame nuostabūs ir gražūs,
arogantiški ir nepakantūs, nemokantys iškęsti skausmo, besityčiojantys
vieni iš kitų, problemas greitai bandantys spręsti savižudybėmis,
alkoholiu, narkotikais ir kitomis tobulomis savęs žudymo priemonėmis.
Šiuo metu Lietuvai labai reikia mokslo ir valstybės susitarimo,
kur link turime judėti. Turime apibrėžti, kokia yra mūsų vaikų misija,
kokius keliame jiems uždavinius ir kokiam tikslui jie gyvena,
rašo Lietuvos telefoninių psichologinės pagalbos tarnybų asociacijos
prezidentas gydytojas Linas Slušnys.
Nekaltinkime vieni kitų, bet padėkime Lietuvos
vaikams kurti saugią aplinką. Visiems turėtų rūpėti tėvynės ateitis,
kurią kurs jos vaikai.
Straipsnis parengtas išklausius tarptautinės
mokslinės-praktinės konferencijos Vaiko teisės: psichologinės pagalbos
vaikui, šeimai, bendruomenei aspektai, įvykusios LR Seime gegužės
19-20 dienomis, pranešimus.
© 2006 XXI amžius
|