Blaivybė tautos gyvybė
Dr. Aldona KAČERAUSKIENĖ
Šiais metais Vyskupo Motiejaus Valančiaus blaivystės
sąjūdis švenčia 25-erių metų jubiliejų. Teko būti prie šios organizacijos
kūrimosi ištakų, dalyvauti veikloje, kartu džiaugtis kiekvienu pasisekusiu
renginiu. Jaučiu pareigą XXI amžiaus skaitytojams papasakoti žiupsnelį
prisiminimų.
... Ėjo 1980-ieji metai. Jau buvo pastatyta didžiausia
Sovietų Sąjungoje Ignalinos atominė elektrinė, išgriautos ir po
žemėmis palaidotos senosios kaimo sodybos, numelioruoti laukai,
po jų platybes ūžaudami pavasario vėjai nešiojo dulkes, kurių nebesulaikė
joks medis ar krūmas. Džiūvo Jonavos pušynai, Kėdainių pediatrai
sielojosi dėl vis gausėjančių kūdikių apsigimimų. O garbūs vyrai
iš aukštų tribūnų džiaugėsi, kad kone kiekviename Lietuvos rajone
yra po pagalbinę mokyklą, kurioje mokosi protiškai atsilikę vaikai.
Buvo pats brandaus socializmo epochos klestėjimas.
Būtume netikslūs, jeigu pamirštume dar vieną svarbų
jos bruožą. Visi laimėjimai buvo aplaistomi alkoholiu. Girdoma įvairiomis
progomis. Ne tik per raudonąsias šventes, bet ir gavus premiją,
išleidžiant į komandiruotes ir grįžus iš jų, gimus kūdikiui, gavus
taloną automobiliui ar baldų komplektui pirkti.
Ir štai tuo metu vieno vilniečio galvoje gimė
fantastiška idėja: suremti pečius ir, kad ir kas būtų, įkurti blaivybės
klubą, kurio nariai asmeniniu pavyzdžiu, paskaitomis, įvairiais
renginiais įrodytų blaivaus gyvenimo būdo pranašumą. Prasidėjo valdiškų
įstaigų slenksčių mynimas. Iš pradžių valdžios vyrai pareikalavo
įstatų. Tačiau įtikti pasirodė neįmanoma. Vieną kartą įstatai atrodydavo
per platūs, kitą kartą per siauri, trečią kartą per ilgi, ketvirtą
per trumpi. Potekstė buvo aiški: gal nusibos vaikščioti ir šios
idėjos atsisakys. Neatsibodo ir idėjos neatsisakė, nors galop jie
išgirdo nuosprendį: Mes patys turime patikimų priemonių šiam procesui
reguliuoti. Kol kas viskas vyksta taip, kaip reikia. Jūsų pagalbos
nepageidaujame.
Ir vis dėlto po didelių pastangų 1981 m. birželio
2 d. to minėto vilniečio darbovietėje įkuriamas statybininkų blaivybės
klubas, gavęs Sąjūdžio vardą. Patvirtinami nuostatai, darbo programa,
išrenkama taryba, užregistruojami pirmieji nariai. Tačiau džiaugtis
dar buvo anksti. Sujudo sukruto šios įstaigos kai kurie viršininkai:
kai spintose šitiek išgertų ir neišgertų butelių, kai poilsio valandėlė
sunkiai įsivaizduojama be taurelės konjako, tas Sąjūdis prilygo
uždelsto veikimo bombai, galinčiai sprogti pačiu netikėčiausiu metu.
Iki tol toleruojamas klubo įkūrėjas, visiškas abstinentas, dabar
pasirodė nebepageidaujamas. Kai viršininkas taikiais žodžiais išprašyti
iš darbo jo nepajėgė, ėmėsi šantažo. Tu vis tiek pas mus negalėsi
dirbti. Jeigu geruoju neišeisi, aš tave paguldysiu į psichiatrijos
ligoninę, - ne juokais grasino. Inžinieriui teko atsisveikinti
su pamėgtu darbu. Tačiau klubo veikla nenutrūko, nes jam ėmė vadovauti
kitas inžinierius, dirbantis kitoje įstaigoje, blaivystės entuziastas
Juozas Kančys. Kiek vėliau jis irgi buvo priverstas atsisveikinti
su savo darboviete.
1981 m. rugsėjo 12-oji laikoma Vilniaus statybininkų
blaivystės klubo Sąjūdis įsteigimo oficiali data. Tuomet klubas
pirmą kartą viešai prisistatė visuomenei, tuomet klubo taryba paskelbė
deklaraciją, kurioje rašoma: Ne! Nuo šiandien ne! Aš supratau,
kad mano pasyvumas didžiausia klaida. Nuo šiandien aš ieškau kito
žmogaus, žmogaus negirtaujančio, žmogaus, norinčio atsisakyti tavo
sukurto girto pasaulio. Kartu mes suprantame, kad vien tavo pasaulio
neigimu nedaug telaimėtume. Todėl kartu ugdysime žmonėse, jaunuomenėje
aktyvų nepakantumą girtavimui, puoselėsime tradicijas, žmonių bendravimo
kultūrą be alkoholio. Ir kviečiama: Tad buriamės patys ir kviečiame
į klubą visus, kurie nusiteikę kovoti su girtavimu, kurie už pasaulį
be alkoholinių gėrimų, už žmogų, apie kurį sakoma: Ecce homo
štai žmogus.
Tie, kurie buvome šiame renginyje, jo niekada
nepamiršome. Gėlių ir nealkoholinių gėrimų paroda, kuklios vaišės,
dainos, šokiai, liaudiški rateliai, akordeono muzika. Kažkas padainavo
kupletų apie brandaus socializmo laimėjimus... Raudonais žiedais
žydint bolševikinei epochai, atnešusiai į mūsų tėvynę okupacijos
jungą, tą popietę pasijutome laisvais žmonėmis, praradome savisaugos
instinktą, pamiršome, kad esame stebimi šnipų KGB užverbuotų agentų,
kurių visur tuomet buvo pilna. Kitą savaitę Orgtechstatybos tresto,
kurio patalpose buvo įkurtas klubas ir kur įvyko šis pirmasis viešas
renginys, valdytojas ir partinės organizacijos sekretorius gavo
nuobaudų. Klubui šios įstaigos durys užsidarė. Ir ne tik šios. Kiek
kartų geri žmonės pažadėdavo salę, o paskutinę dieną atsakydavo.
Vasarą visada priglausdavo gamta, o žiemą tekdavo samdytis šeimyninių
pobūvių saloną, kuriame buvo švenčiami blaivininkų jubiliejai, nealkoholinės
vestuvės ir krikštynos. Blaivininkų būta atkaklių iš pasirinkto
kelio atgal nė žingsnio. Juokavome: Išmetė pro duris, lįsime pro
langus. Užkals langus, lįsime per dūmtraukį.
1985 metai. Paskelbiami sovietinės vyriausybės
nutarimai prieš alkoholizmą, įstaigose surenkami pilni ir tušti
alkoholinių gėrimų buteliai, net išmetamos taurės ir taurelės. Oficialioji
statistika vėliau skelbia džiuginančius rezultatus: nustota girtuokliauti
darbovietėse, 25,6 proc. sumažėjo kriminalinių nusikaltimų, įvykdytų
neblaivių asmenų, 29,3 proc. dėl neblaivių vairuotojų kaltės įvykusių
autoavarijų, daugiau negu du kartus sumažėjo mirtinų apsinuodijimų
alkoholiu. Buvome įsitikinę, kad ir mes bent nedidele dalimi savo
veikla prisidėjome prie tų laimėjimų. Vylėmės, kad klubo Sąjūdis
veikla bus remiama ir vertinama. Deja. Sąjūdis buvo apkaltintas
nacionalizmu. Iš tikrųjų visuose renginiuose dainavome žemaitiškai,
aukštaitiškai, dzūkiškai. Niekam niekada nekilo noras užtraukti
čaštušką. 1988 metų žiemą, Atgimimo priešaušriu, Vakarinėse naujienose
pasirodė šmeižikiškas straipsnis apie klubo sielą inžinierių J.Kančį.
Tuomet dar buvo madingas sovietinių žurnalistų troškimas knaisiotis
po veiklesnių žmonių biografijas. Gal jie, o jei ne jie, tai jų
tėvai, dėdės, tetos, pusbroliai ar pusseserės tikrai bus kuo nors
nusikaltę sovietų valdžiai. Tačiau nėra to blogo, kuris neišeitų
į gera. Per spaudą, nors ir tokiu keistu būdu, buvo išreklamuota
klubo veikla, apie mūsų Sąjūdį sužinojo daugiau žmonių, pradėjo
plaukti nauji prašymai, ėmė daugėti narių.
Dar keletas mėnesių, ir pradėjo viešai gausti
Atgimimo varpai: Pabudome ir kelkimės! Susikūrė Lietuvos Persitvarkymo
Sąjūdis, į kurio steigiamąjį suvažiavimą buvo pakviesti ir klubo
tarybos nariai. Po pusantro mėnesio dar neveikiančioje, bet jau
Lietuvos katalikams grąžintoje tautos šventovėje Vilniaus Arkikatedroje
įvyko Blaivystės sąjūdžio konferencija. Pranešimus skaitė žymūs
mokslininkai, filosofai, pedagogai, kalbėjo gydytojai, inžinieriai,
dvasininkai. Visi sielojosi dėl alkoholiu naikinamo tautos genofondo,
pragertų vaikų, iširusių šeimų ir kitų didelių nelaimių. Juk 1987
metais Lietuva kartu su Estija užėmė pirmąsias vietas Sovietų Sąjungoje
pagal svaigalų suvartojimą vienam gyventojui. Pagal šį požymį buvo
pralenkta Latvija, Baltarusija, Ukraina, Rusija. Ir kaip nesisielosi,
jeigu visiems aišku, kad nuo alkoholio pirmiausia nukenčia protas
ir dvasia, o vėliau ir visas organizmas. Tuomet klausėme vieni kitų:
ar apsvaigę galėsime kovoti už Lietuvos laisvę ir nepriklausomybę?
Nė kiek neabejojome, kad pirmiausia patiems reikia išsilaisvinti
nuo pražūtingų įpročių. Dar nuo vyskupo M.Valančiaus laikų nebuvo
pamirštas posakis, kad blaivybė tai tautos gyvybė.
Konferencijos metu buvo nutarta pasivadinti Vyskupo
Motiejaus Valančiaus blaivystės sąjūdžiu. Kodėl? Todėl, kad šis
ganytojas pirmasis perprato Jekaterinos II norą nutautinti imperijos
pakraščius pasitelkus alkoholį. Prisimename pasaką apie girtą žmogų,
įvykdžiusį tris mirtinas nuodėmes. Pamokslais, ganytojiškais laiškais,
steigdamas blaivybės brolijas, vysk. M.Valančius pasiekė, kad per
dvejus metus parduota net aštuonis kartus mažiau degtinės. Kai kuriose
parapijose 70-90 proc. katalikų pasižadėjo visiškai nebegerti ir
tvirtai laikėsi duotų įžadų. Caro žandarai bandė drausti blaivybės
brolijas, grasino vyskupui, bet pasėta sėkla jau buvo sudygusi.
Blaivystės daigai kalėsi pro persekiojimus, pro negandas ir subrandino
pačius geriausius vaisius. Nepriklausomybės laikais (1918-1939)
Lietuvoje vienam gyventojui per metus būdavo parduodama tik 0,7-1,4
litro alkoholio. Tuo tarpu sovietmečiu dešimt kartų daugiau.
Blaivininkai buvo įsitikinę, kad organizuotai,
vienas kitą palaikant siekti kilnaus tikslo yra lengviau negu pavieniui.
Įsimintinos akcijos prieš alkoholio vartojimą. Vasario 16-osios
progomis skelbiami penki Ne: negaminti, nepardavinėti, nepirkti,
nevaišinti, negerti. 1989-ieji paskelbti Blaivybės metais, o tų
metų gegužės mėnuo laikytas ne tik masinių antialkoholinių renginių
mėnesiu, bet ir ypatingo blaivumo mėnesiu, nes pirmąjį sekmadienį
švenčiame vieną gražiausių Motinos dienos šventę. Tą mėnesį prie
Vilniaus parduotuvių nusitęsusių eilių, sovietmečiui būdingo atributo,
ne kartą stabteldavo automobilis su stogeliu, kurio užrašas skelbė
Vydūno išmintį: Blaivi tauta laisva tauta. Eilėse stovintieji
turėjo progos išgirsti magnetofono įrašą, kad kiekviena išgerta
alkoholio taurelė bloškia mus nuo Atgimimo atgal į stingulio metus,
atgal į nelaisvę. Birželio pradžioje Vilniaus Kalnų parke įvyko
antialkoholinis mitingas. Po jo tūkstančių žmonių akivaizdoje buvo
išpilami svaiginamieji gėrimai. Vilniaus Arkikatedroje budintys
blaivininkai iš įvairaus amžiaus žmonių surinko per penkis tūkstančius
pasižadėjimų nevartoti alkoholio ilgesnį ar trumpesnį laiką. Manome,
kad tas pasižadėjimas sulaikė ne vieną nuo lemtingos klaidos ar
nelaimės. Nuo 1989 metų gegužės mėnesio pradėtas leisti laikraštis
Blaivioji Lietuva.
Bėgant metams, Vyskupo M.Valančiaus blaivystės
sąjūdžio veikla neslopsta. Aktyviai veikia valančiukai, organizuojami
jų sąskrydžiai, vasaros stovyklos, pažintinės kelionės po Lietuvą.
Jeigu tik mokykloje atsiranda vadovas, bemat susikuria valančiukų
kuopelė. Bent kol mokosi mokykloje, valančiukai nevartoja alkoholinių
gėrimų, nerūko, taip pat nevartoja, neperka, nepardavinėja narkotikų.
Jie rengia piešinių, literatūrinius, meninio skaitymo konkursus.
2000-aisiais Vilniuje įsikūrė folkloro ansamblis
Giedra, puoselėjantis blaivystės idėjas, daug koncertuojantis
ne tik Lietuvos sostinėje, bet ir provincijoje.
Kovo 3 dieną į Vilniaus M.Daukšos vidurinę mokyklą
susirinkę Vyskupo M.Valančiaus blaivystės sąjūdžio aktyvistai ir
jiems prijaučiantys inteligentai įkūrė Sveikatingumo forumą, kurio
tikslas parengti ir organizuoti seriją akcijų, žadinančių visuomenę,
tai yra kelti žmones iš snaudulio, padėti jiems įveikti moralinę
krizę, kibti į darbą, ugdyti svaigalų pasiūlai atsparius moksleivius.
Tokia veikla būtų labai prasminga ir reikalinga. Juk tyrimais nustatyta,
kad per 90 proc. vaikų yra ragavę alkoholinių gėrimų, apie 15 proc.
jų vartoja stipriuosius narkotikus. Tačiau, besirūpindami kitais,
nepamirškime savo artimiausios aplinkos, savo šeimos: ar ten nėra
sąlygų tarpti svaigalams? Obuolys nuo obels netoli tenurieda. Gyvenimo
patirtis byloja, kad ten, kur negeria tėvai, išauga blaivininkai
vaikai mūsų tėvynės ateitis ir viltis.
Gerbiami skaitytojai, jeigu į jūsų rankas pateks
laikraštis Valančiukų aidas, mielai jį paimkite; perskaitę daug
sužinosite apie valančiukų ir valančininkų veiklą. Perskaitę atiduokite
kitiems. Šis laikraštis platinamas nemokamai.
© 2006 XXI amžius
|