Europos Parlamentas pasirengęs sankcionuoti embrioninės
gyvybės naikinimą
Mindaugas BUIKA
Nuomonių išsiskyrimas frakcijose atspindi nacionalinę
politiką
Kaip ir buvo galima tikėtis, mirties kultūros
šalininkų kol kas stipriai veikiamas Europos Parlamentas patvirtino
kamieninių ląstelių tyrimo finansavimą būsimajame Europos Sąjungos
2007-2013 metų biudžete, kartu sankcionuodamas embrioninių žmonių
galimą naikinimą. Tiesa, dėl šio sprendimo aktyviai protestuojant
Bažnyčiai, kai kurioms katalikiškoms šalims ir gyvybės gynėjų grupėms,
birželio 15 dieną vykusio balsavimo už minėtas nuostatas persvara
buvo palyginti nedidelė, tad stiprėja viltis, kad ieškant kompromiso
galutiniame verdikte bus padarytos pataisos, palankios negimusios
gyvybės apsaugai.
Kad mokslinių tyrimų biudžetinio rėmimo planas
kalbama apie 51 milijardą eurų, iš kurių 4 proc. (du milijardai
eurų) būtų skirti ginčytiniems biomedicininiams eksperimentams
būtų patvirtintas, balsavo 284 europarlamentarai, 249 pasisakė prieš
ir 32 susilaikė. Truputį anksčiau buvo atmestas krikščionių politikų
iškeltas siūlymas į naująjį mokslinių tyrimų planą neįtraukti žmogaus
embrionų kamieninių ląstelių finansavimo: prieš tai pasisakė 287
parlamentarai, šį siūlymą palaikė 238 ir 40 susilaukė. Taip pat
daugumos pritarimo negavo ir kompromisinis siūlymas įvesti laiko
terminą, iki kurio sukurtos kamieninių ląstelių vadinamosios linijos
gali tapti eksperimentavimo objektais. Tokį terminą Jungtinių Valstijų
pavyzdžiu yra įstatymu priėmusi Vokietija, kai eksperimentams gali
būti naudojamos kamieninių ląstelių linijos, sukurtos iki 2002 m.
sausio 1 d. Europos Parlamente buvo siūloma 2003 m. gruodžio 31
d. data, tačiau ir prieš šį kompromisą, kurio moralumu taip pat
abejoja Bažnyčia, pasisakė 274 europarlamentarai, jį palaikė 255
ir 35 balsavime susilaikė.
Kaip teigiama tarptautinės katalikų žiniasklaidos
pranešimuose, balsavimo metu nuomonės išsiskyrė visose Europos Parlamento
frakcijose, nes europarlamentarų nuostatos didele dalimi atspindėjo
atskirų šalių nacionalinę politiką. Kai kuriose jų Italijoje,
Lenkijoje, Austrijoje, Lietuvoje, Airijoje, Slovakijoje ir kitur
žmogaus embrionų kamieninių ląstelių tyrimas draudžiamas. Tik
trijose valstybėse Didžiojoje Britanijoje, Belgijoje ir Švedijoje
šis eksperimentavimas įstatymu leidžiamas be jokių apribojimų,
įskaitant embrionų klonavimo galimybę kamieninėms ląstelėms išgauti.
Taigi britų konservatoriai, skirtingai nei vokiečių ir austrų krikščionys
demokratai, balsavimu palaikė kamieninių ląstelių tyrimo finansavimą,
o kai kurie vokiečių socialdemokratai tam prieštaravo, nors dauguma
Socialistų frakcijos narių balsavo už. Taip pat nuomonių įvairovė
pasireiškė ir Liberalų frakcijoje.
Vienodos galimybės moraliai skirtingiems metodams
Europos Parlamento komitetai, atsakingi už klausimus,
susijusius su naujųjų technologijų vystymu įvairiais aspektais,
irgi pareiškė nevienodą nuomonę dėl tyrimo naudojant embrionų kamienines
ląsteles leistinumo. Štai siūlymą dėl tyrimo finansavimo europarlamentarams
patvirtinti pateikęs Pramonės, mokslo ir energetikos komitetas (ITRE)
gegužės 30 dienos posėdyje balsavimu pritarė, kad būtų leidžiama
finansuoti tiek suaugusių audinių, tiek embrionų kamieninių ląstelių
tyrimą, pastaruoju atveju naudojant vadinamuosius perteklinius
žmonių embrionus, sukurtus dirbtiniam apvaisinimui, kurie išgaunant
kamienines ląsteles yra sunaikinami. Tačiau prieš tai, gegužės 4
dieną, Europos Parlamento Teisinių reikalų komitetas (JURI) pareiškė,
kad ir perteklinių naudojimas, ir naujų žmogaus embrionų kūrimas
etiniu požiūriu yra nepriimtinas ir negali būti finansuojamas iš
Europos Sąjungos biudžeto, prie kurio formavimo prisideda visos
ES šalys, taip pat ir tos, kuriose kamieninių ląstelių tyrimas yra
draudžiamas. Pažymėtina, kad jeigu ITRE komitetas yra atsakingas
už bendrąsias tyrimų programas, tai JURI, remiantis procedūrų tvarka,
aiškinasi su naujųjų technologijų vystymu susijusius etinius klausimus.
Naujajame biudžeto plane, kuris birželio viduryje
pirmuoju skaitymu buvo patvirtintas Europos Parlamente, kalbama
apie vienodą galimybę finansuoti iš suaugusių audinių ir embrionų
išgautas kamienines ląsteles, nors šie du metodai moraliniu atžvilgiu
labai skirtingi. Tiesa, kūrimo specialiai šiam tikslui skirtų embrionų,
pavyzdžiui, jų terapinį klonavimą, finansiškai remti nerekomenduota.
Taip pat nurodyta, kad privalu atsižvelgti į tas teisines ribas,
kurios yra patvirtintos kiekvienoje konkrečioje Europos Sąjungos
šalyje. Tačiau jau tas faktas, kad Briuselyje uždegta žalia šviesa
galimam embrioninių žmonių aukojimui dėl abejotinos mokslinės pažangos,
gali daryti spaudimą ir nacionalinei įstatymdavystei, ypač tose
šalyse, kur mokslo etikos principuose dar menkai orientuojamasi
ir kur svarbiausia yra nekvepiančių pinigų kiekis.
Įpareigojantis gyvybės
pažeidžiamumo reikalavimas
Kita vertus, nacionalinė politika gali svariai
prisidėti, kad minėtos 7-osios mokslinių tyrimų programos rėmimo
biudžetas prieš antrąjį galutinį balsavimą Europos Parlamente būtų
gerokai pertvarkytas pagal bendruosius etinius reikalavimus. Mat
prieš biudžeto projekto grąžinimą naujajam svarstymui jį turi peržiūrėti
ir patvirtinti ES Ministrų taryba, kurią sudaro nacionalinių vyriausybių
atstovai.
Žinant neigiamą nusistatymą prieš žmogaus embrionų
kamieninių ląstelių tyrimą be atitinkamų kriterijų taikymo Vokietijos,
Austrijos, Lenkijos, Slovakijos, Airijos, Maltos ir kitų šalių vyriausybėse,
konsensuso paieškai ES Ministrų taryboje teks daryti pataisas Europos
Parlamento nedidele dauguma nubalsuotame projekte.
Kaip tik šiuo keliu siūlo eiti ir Europos Sąjungos
vyskupų konferencijų taryba (COMECE), kuri ragina Europos Parlamentą
ir Ministrų tarybą kartu su Europos Komisija permąstyti savo požiūrį
į šią problemą ir sutelkti Europos Sąjungos bendras pastangas tyrimams,
kurių prioritetai ne tokie kontroversiški. Pareiškime, kurį po
birželio 15 dienos europarlamentarų balsavimo paskelbė COMECE generalinis
sekretorius airis monsinjoras Noelis Treinoras, teigiama, kad ne
vien katalikai yra susirūpinę dėl to, jog bandoma instrumentalizuoti
žmogiškąją gyvybę ir tyrimuose ją naudoti kaip darbinę medžiagą.
Nėra jokio mokslinio pagrindo daryti moralinį skirtumą tarp egzistenciją
tik pradėjusio žmogaus embriono, jo implantavimo į gimdą ar 14 dienų
gyvenimo laikotarpio.
Žmogiškosios gyvybės tapsmą ženklina jos pats
pirmasis prasidėjimo momentas ir nuo jo yra privaloma jos globa,
net jeigu ji sukuriama ne moters kūne, pabrėžiama COMECE pareiškime.
Žmogiškasis orumas nepriklauso ir neturi priklausyti nuo kitų
žmonių sprendimų, rašo monsinjoras N.Treinoras. Žmogiškoji gyvybė
niekada negali būti instrumentalizuojama. Todėl Bažnyčia visada
iš principo prieštarauja kiekvieno žmogaus embriono naikinimui ir
iš žmogaus embrionų išgautų kamieninių ląstelių naudojimui. Dėl
žmogiškosios gyvybės nepažeidžiamumo ir orumo reikalavimo Europos
Sąjunga turi moralinę pareigą susilaikyti nuo panašių tyrimų finansavimo,
tuo labiau kad tai draudžiama keliose šalyse, kurios yra ES narės.
Priešingas sprendimas reikštų Europos Sąjungos kišimąsi į subtilią
nacionalinės politikos sritį, kas drauge pažeistų subsidiarumo principą.
Lenkijos vyskupai akcentuoja subsidiarumo principą
Panašius aštrios kritikos pareiškimus dėl Europos
Parlamento sprendimo finansuoti žmogaus embrionų kamieninių ląstelių
tyrimą padarė Vokietijos, Prancūzijos, Airijos ir kitų šalių vyskupų
konferencijos. Štai Lenkijos vyskupai taip pat paragino peržiūrėti
šį sprendimą, kuris nepritaria pagarbai žmogaus orumui, kaip ir
netarnauja bendrajam gėriui. Birželio 25 dieną Poznanėje vykusiame
Lenkijos episkopato plenariniame posėdyje priimtame pareiškime pabrėžiama,
kad Bažnyčia iš esmės remia mokslinių tyrimų finansavimą Europos
Sąjungoje, kaip ir tyrimų laisvę bei žmogaus teisę rūpintis savo
sveikata ir pagalbą sergantiesiems. Taip pat yra aišku, kad kamieninių
ląstelių tyrimas yra daug žadantis terapiniu požiūriu, ypač gydant
tokias ligas kaip Alzheimerio sindromas ir kt. Tačiau žmogaus embrionų
kamieninių ląstelių tyrimas kelia didelį etinį prieštaravimą, nes
rūpinimasis dalies žmonių sveikata ir gyvybe vyksta kitų žmonių
sunaikinimo kaina.
Lenkijos ganytojai savo svarstymuose remiasi popiežiaus
Jono Pauliaus II enciklika Evangelium vitae, pabrėžiančia, kad
embrionai nuo egzistencijos pradžios turi teisę į besąlyginę pagarbą,
kuri skirta kiekvienam žmogui. Pareiškime taip pat primenama ES
Pagrindinių teisių chartija, kurioje kalbama apie žmogiškojo orumo
nepažeidžiamumą, liečiantį kiekvieną žmogaus gyvybę nuo prasidėjimo
iki natūralios mirties. Pagaliau primenamas Lenkijos Respublikos
Konstitucinio Teismo 1997 metų sprendimas, pagal kurį žmogaus embrionų
laikymas eksperimentine medžiaga yra nesuderinamas su pačia demokratinės
valstybės samprata, kurioje žmogus ir jo gerovė yra aukščiausia
vertybė.
Priminę Europos Sąjungoje galiojantį minėtą subsiadiarumo
principą, pagal kurį su etika susijusių klausimų tvarkymas priklauso
išskirtinei pačių valstybių kompetencijai, Lenkijos vyskupai pabrėžia
Europos Parlamento sprendimo absurdiškumą: bus finansuojami kamieninių
ląstelių tyrimai, kurie nesuderinami su daugelio ES šalių, taip
pat ir Lenkijos, teisine sistema. Taigi valstybė, prisidėdama prie
Europos Sąjungos biudžeto finansavimo, turės finansuoti tai, kad
yra nelegalu pagal jos pačios nacionalinius įstatymus. Ganytojai
perspėja, kad pritardama šiai praktikai Europos Sąjunga darytų žalą
pačiai sau, nes panašūs precedentai pažeistų jos darną ir skatintų
nereikalingus konfliktus sistemos viduje. Ragindami europines struktūras
peržiūrėti klaidingą sprendimą, kuris pakerta pasitikėjimą pačiu
sprendimų priėmimo procesu Europos Sąjungoje, vyskupai pritaria
COMECE išreikštiems siūlymams telkti dėmesį į tas tyrimų sritis,
kurios nekelia etinių prieštaravimų, tarp jų ir kamieninių ląstelių,
išgautų iš suaugusių audinių, daug žadantį tyrimą.
Vatikanas primena praeities pamokas
Vatikano dienraštis LOsservatore Romano birželio
17 dienos redakciniame straipsnyje Europos Parlamento daugumos balsavimu
patvirtintą nuostatą dėl galimybės finansiškai remti embrionų kamieninių
ląstelių tyrimą pavadino fundamentalia klaida, kuri grindžiama
tragiškai utilitarine logika. Toks siaurakaktis sprendimas atspindi
Briuselyje vyraujantį aklą laicizmą, kuris atmeta ne tik daugumos
europiečių religinius įsitikinimus, bet ir nepažeidžiamas asmens
teises. Pinigų skyrimas kamieninių ląstelių tyrimams, kurios išgaunamos
per embrioninių žmonių sunaikinimą, yra nepriimtinas atmetimas
žmonijai skirto Dievo plano, pabrėžia LOsservatore Romano. Europai,
kuri yra ką tik atsigavusi nuo XX amžiuje buvusios ideologinės sumaišties,
toks civilizacijos krikščioniškųjų šaknų nepaisymas yra ypač pavojingas.
Europos Parlamento sprendimą kritikavo ir Vatikano
bioetikos ekspertas Popiežiškosios gyvybės akademijos prezidentas
vyskupas Elijas Sgrečia, kuris tai pavadino antihumanišku veiksmu,
ignoruojančiu eksperimentavimo su gyvais žmonėmis nusikalstamumą.
Interviu Vatikano radijui ir straipsnyje, publikuotame LOsservatore
Romano, vyskupas pastebėjo, kad Europa turbūt užmiršo nesenos praeities
pamokas, ypač nacių režimo vykdytą eksperimentavimą su žmonėmis,
dėl ko vėlesnis Niurnbergo kodeksas ir Helsinkio deklaracija iškėlė
etinių kriterijų laikymosi privalomumą. Popiežiškosios gyvybės akademijos
vadovas pažymėjo, kad euroaprlamentarų dauguma, balsavusi už embriono
kamieninių ląstelių leistinumą, nusižengė dviem etiniams reikalavimams:
moksliniai interesai neturi būti aukščiau už pagarbą žmogaus gyvybei
ir kiekvienam asmens dalyvavimui netgi teisėtuose eksperimentuose
yra būtinas jo savanoriškas sutikimas. Vyskupas E.Sgrečia vėl priminė
Bažnyčios pritarimą suaugusio audinio kamieninių ląstelių tyrimui,
pažymėdamas, jog jis yra etiškai priimtinas ir gali duoti pozityvių
rezultatų.
Tuo tarpu Popiežiškosios šeimos tarybos pirmininkas
kardinolas Alfonsas Lopesas Truchiljas pabrėžė, kad visi asmenys,
dalyvaujantys žmogaus embrionų kamieninių ląstelių išgavime ir eksperimentavime,
kiaušialąstes duodančios moterys, gydytojai ir mokslininkai,
užsitraukia automatinės (latae sententiae) ekskomunikos atskyrimo
nuo Bažnyčios kanoninę bausmę. Kadangi embrionų kamieninių ląstelių
tyrimas sąlygoja žmogaus embrionų, tai yra žmogaus gyvybės, sunaikinimą,
tai šie veiksmai vertinami taip pat, kaip ir abortai su atitinkamomis
pasekmėmis. Kardinolas A.Lopesas priminė, kad popiežius Jonas Paulius
II jau minėtoje 1995 metų enciklikoje Evangelium vitae rašė, jog
aborto visiško nemoralumo vertinimas taikytinas ir eksperimentams
su žmogaus embrionais, nors jie įstatymais ir būtų leidžiami bei
taikomi fatalinėms ar kitoms sunkioms ligoms gydyti.
© 2006 XXI amžius
|