Svarstymai dėl kovos prieš AIDS metodų
|
Sveikinasi 16-osios Tarptautinės
AIDS konferencijos Toronte dalyviai
|
|
JAV eksprezidentas Bilas Klintonas
konferencijoje buvo ypač populiarus,
nors reiškė abejotinos vertės nuostatas
|
Mindaugas BUIKA
Liūdna didžiosios nelaimės statistika
Rugpjūčio viduryje Kanados mieste Toronte vykusi
16-oji Tarptautinė AIDS konferencija paskatino katalikiškos žiniasklaidos
apžvalgininkus, medicinos ekspertus, sielovadininkus bei socialinės
paramos organizacijų atstovus apsvarstyti šios didžiosios šiandienos
pasaulio nelaimės ištakas bei kovos su ja būdus. Naujausioje 2005
metų Jungtinių Tautų padalinio, skirto mobilizuoti globalinėms pastangoms,
kad būtų sustabdyta AIDS epidemijos plėtra, ataskaitoje AIDS Epidemic
teigiama, jog šiuo metu pasaulyje yra daugiau kaip 40 milijonų asmenų,
turinčių imunodeficito viruso ŽIV infekciją arba jau sergančių kol
kas nepagydoma AIDS liga. Per vienerius metus į šios nelaimės uždarą
ratą buvo įtraukta apie 5,5 milijono žmonių ir daugiau kaip trys
milijonai prarado savo gyvybes.
Kaip jau žinoma, ši nelaimė ypač skaudi pietinėje
Afrikos dalyje: toje teritorijoje gyvena apie 10 procentų planetos
gyventojų, tačiau ten užfiksuota beveik du trečdaliai (64 proc.)
visų žinomų pasaulio ŽIV ir AIDS atvejų. Jeigu Europoje arba Šiaurės
Amerikoje ši nelaimė labiausiai asocijuojasi su homoseksualais bei
narkomanais, tai Afrikoje, į pietus nuo Sacharos, ji yra masiškai
palietusi ištisas šeimas, ypač moteris ir vaikus. Toje pačioje ataskaitoje
nurodoma, kad du milijonai afrikiečių vaikų, jaunesnių nei 15 metų
amžiaus, turi ŽIV infekciją ir tai yra 90 proc. visų pasaulyje vaikų,
gyvenančių su šiuo virusu. Taip pat pranešama, jog 75 proc. visų
pasaulyje ŽIV užkrėstų moterų gyvena Afrikoje, kur jos sudaro daugumą
(60 proc.) vietinių AIDS pacientų.
Pavojingą AIDS plėtrą pietinėje Afrikoje taip
pat ženklina atskirų regiono šalių statistiniai duomenys. Štai Botsvanoje
2005 metais ŽIV buvo užkrėsti 24,5 proc. suaugusių gyventojų, tuo
tarpu nėščių moterų šio imunodeficito viruso infekciją buvo patyrę
net 38,5 proc. Tų pačių 2005 metų statistika byloja, kad Pietų Afrikos
Respublikoje iš visų suaugusių vietos gyventojų ŽIV viruso paliesti
buvo 18,8 proc., tuo tarpu tarp kūdikio laukiančių motinų, prenatalinių
klinikų duomenimis, užkrėstų ŽIV buvo 29,5 proc. Ši krizinė situacija,
kelianti grėsmę pačiai kai kurių tautų ir valstybių Afrikoje egzistencijai,
taip pat ir katalikiškuose sluoksniuose atnaujino diskusiją dėl
galimo kontraceptikų (prezervatyvų) naudojimo santuokiniame gyvenime,
kai vienas iš sutuoktinių turi ŽIV infekciją.
Prieštaringos teologų diskusijos
Katalikiškasis mokymas dėl kontraceptikų naudojimo,
kad būtų užkirstas kelias naujos gyvybės pradėjimui, gerai žinomas:
Bažnyčia priešinasi bet kokių dirbtinės kontracepcijos priemonių
naudojimui, įskaitant prezervatyvus, nes kiekvienas santuokinis
aktas turi būti atviras gyvybei, kaip to reikalauja žmogiškoji prigimtis.
(Moraliniu atžvilgiu pateisinamas tik natūralus šeimos planavimas.)
Apie šiuos santuokinio gyvenimo pagrindus kalbama popiežiaus Pijaus
XI 1932 metų enciklikoje Casti connubii bei popiežiaus Pauliaus
VI 1968 metų enciklikoje Humanae vitae. Pažymėtina, jog čia kalbama
apie seksualinius santykius būtent santuokoje, Bažnyčios dokumentuose
nesvarstomi klausimai dėl kontraceptikų naudojimo nesantuokiniuose
seksualiniuose santykiuose. Tai ir suprantama, nes moraliniu atžvilgiu
tokie santykiai yra blogis ir jokiu atveju nėra priimtini.
Kaip pažymi Jungtinių Valstijų katalikų žinių
agentūros CNS apžvalgininkas Maiklas Svenas, Bažnyčia kol kas nėra
išsakiusi savo oficialios pozicijos dėl kontraceptikų (prezervatyvų)
naudojimo pačioje santuokoje, siekiant užkirsti kelią ŽIV viruso
perdavimui. (Enciklikų Humanae vitae ir Casti connubii rengimo
metu apie imunodeficito fatališką AIDS ligą dar nebuvo žinoma.)
Kaip tik šių metų pavasarį Vatikane buvo pranešta, kad Popiežiškosios
sveikatos apsaugos sielovados tarybos pirmininkas kardinolas Chavjeras
Losanas Baraganas buvo paprašytas organizuoti riboto pobūdžio teologines
bei medicinines studijas dėl prezervatyvų leidžiamumo santuokoje,
kad sustabdytų ŽIV sklaidą. Pats kardinolas Ch.Losanas balandžio
mėnesį pranešė, kad šio tyrimo išvados neturės Bažnyčios magisteriumo
statuso: jos bus tik informacinio pobūdžio ir galės būti naudojamos
rengiant atitinkamus dokumentus, turinčius gauti Popiežiaus patvirtinimą.
Be abejonės, šiose teologinėse diskusijose kalbama
apie nedarnaus santuokinio gyvenimo poras, kurių vienas iš sutuoktinių
buvo užkrėstas ŽIV virusu dėl privalomos santuokinės ištikimybės
nesilaikymo. Tačiau pastoraciniu atžvilgiu čia svarbu jau ne tai,
kaip vienas iš santuokos partnerių gavo infekciją, bet ar Bažnyčia
gali tokiai sutuoktinių porai leisti tarpusavio santykiuose naudoti
kontraceptikus, kad kitas partneris būtų apsaugotas nuo mirtino
AIDS pavojaus, ar tik raginti sutuoktinius visiškai susilaikyti
nuo tolesnės seksualinės sueities. Vienų teologų įsitikinimu, čia
turi galioti tas pats santuokinės skaistybės principas, nes kiekvienu
atveju kontraceptikų naudojimas būtų prieš prigimtinį Dievo įstatymą,
tai yra neleistinas. Tačiau kitų manymu, ypač atsižvelgiant į dramatišką
situaciją Afrikoje, reikia suvokti realią vedusių žmonių padėtį,
kai visišką abstinenciją santuokoje faktiškai išlaikyti sunku. Kontraceptikų
(prezervatyvų) naudojimu santuokiniame gyvenime, kai vienas iš sutuoktinių
turi ŽIV infekciją, pirmiausia būtų siekiama išsaugoti kito santuokinio
partnerio gyvybę, o ne užkirsti kelią naujos gyvybės galimam pradėjimui.
Šiuo atžvilgiu galbūt moraliai teisingas poveikis esamos gyvybės
apsaugojimas proporcingai nusveria moraliai neteisingą poveikį
sukliudymą naujos gyvybės galimam prasidėjimui.
Pragaištinga kontraceptikų kompanija
Žinoma, šie svarstymai neturi nieko bendra su
populiaria sekuliaristų prielaida, kad visuotinis palaidumas su
atsitiktiniais nesantuokiniais seksualiniais santykiais yra tapusi
realaus gyvenimo norma, ir todėl žmones visiškai aprūpinti kontraceptikais
AIDS problema bus išspręsta. Tokia pastarųjų keliolikos metų politika
būtent Afrikoje patyrė visišką nesėkmę ir atvirkščiai tose žemyno
šalyse, kuriose valstybiniu mastu kovai su ŽIV ir AIDS skleidžiama
ikisantuokinės seksualinės abstinencijos nuostata bei santuokinė
partnerių ištikimybė visam gyvenimui, infekcijos ir susirgimo atvejų
gerokai sumažėjo.
Aptardamas susidariusią padėtį JAV katalikų žurnalo
Crisis apžvalgininkas Šju Elinas Brauderis rašo, kad nuo 1989
metų iki šiol į pietinius Afrikos regionus buvo nusiųsta daugiau
kaip keturi milijardai (!) prezervatyvų ir kaip tik tuo laikotarpiu
ŽIV infekcija bei mirčių nuo AIDS skaičius išaugo iki epideminio
lygmens. Š.Brauderis, remdamasis statistiniais duomenimis, daro
išvadą, kad tose Afrikos šalyse, kuriose vidutiniškai vienam gyventojui
išplatinta daugiausia prezervatyvų, patyrė didžiausią ŽIV infekcijos
lygį. Štai Pietų Afrikos Respublikoje nuo 1994-ųjų iki 1998 metų
vykdant nacionalinę kampaniją, nemokamai išplatintų sargių per
metus skaičius išaugo nuo šešių milijonų iki 198 milijonų. Tačiau
2005 metų statistika atskleidė, kad 1997-2002 metais mirčių nuo
AIDS atvejų išaugo netgi 57 proc. Kaip pažymi darydamas išvadą žinomas
AIDS fenomeno tyrinėtojas amerikietis Džozefas dAgostinas, pastarieji
du dešimtmečiai pornografija paremto seksualinio švietimo ir gausus
prezervatyvų platinimas šimtus milijonų jaunų afrikiečių per anksti
nuvarė į kapus.
Sėkmingas Ugandos pavyzdys
Visai priešingą kovos su AIDS kampaniją, paremtą
krikščioniškais ikisantuokinio susilaikymo nuo seksualinių santykių
ir tvirtos santuokinės ištikimybės principais, surengė Ugandos prezidento
Joverio Musevenio vadovaujama vyriausybė. Šios politikos pasekmėje
nuo 1991 iki 2002 metų ŽIV infekciją turinčių suaugusių ugandiečių
dalis sumažėjo nuo 30 iki 8 proc., o tuo virusu apkrėstų nėščių
moterų dalis sumažėjo nuo 21 iki 6 proc. Dalyvaudamas ankstesnėje
2004 metais Tailando sostinėje Bankoke vykusioje Tarptautinėje AIDS
konferencijoje, prezidentas J.Musevenis sakė, kad prezervatyvų populiarinimo
politika yra atsakinga už daugybės afrikiečių mirtį, nes skatino
juos seksualiniam palaidumui ir klaidingam saugumo pojūčiui. Jo
įsitikinimu, kovodama prieš AIDS visuomenė turi skatinti ištikimybę
santuokoje, santykius, grindžiamus meile ir pasitikėjimu, o ne
patvirtinti nepasitikėjimą, kuris tampa įprastas prezervatyvo naudojimo
atveju.
Žinoma, toks priėjimas piktina tuos kovotojus
prieš AIDS, kurių veikimo ideologija remiasi principu daugiau sekso
ir daugiau prezervatyvų. Būtent jie priešinasi tokiam jaunimo švietimui,
kuris pabrėžia ikisantuokinio seksualinio susivaldymo svarbą. Jų
teigimu, atidėliojimas vaikų seksualinio debiuto mažina prezervatyvų
naudojimą, tuo pačiu neva didina ŽIV infekcijos pavojų. Kaip tik
šio argumento šalininkas, atrodo, yra ir dideliu kovotoju prieš
AIDS save keliantis buvęs JAV prezidentas Bilas Klintonas, kuris
išgarsėjo seksualiniu nesivaldymu prezidentavimo metais. Dalyvaudamas
praėjusioje Toronto konferencijoje, jis delegatams aiškino, kad
ikisantuokiniu susilaikymu paremtas auklėjimas vaikams yra pavojingas.
Abejonės dėl konferencijų naudingumo
Kanados gyvybės gynėjų žinių agentūros Life Site
News apžvalgininkė Hilary Vait pažymi, jog į Torontą susirinkusių
24 tūkstančiai delegatų kartu su AIDS nelaimės medicininių aspektų
aptarimu bei antiretroviralinio gydymo galimybėmis taip pat išgirdo
argumentus dėl prostitucijos legalizavimo bei narkotikų vartojimo
skatinimo naudojant valdžios nustatytas ir išlaikomas injekcijos
vietas. Pastaruoju metu tarp krikščionių kovotojų prieš AIDS didėja
pesimizmas dėl tokių tarptautinių konferencijų naudingumo. Jos reikalingos
daugiau pačiai AIDS industrijai, kuri suinteresuota ne tiek pačios
epidemijos įveikimu, kiek jos stabilizavimu ir valdymu, nes iš to
gauna didžiulį pelną.
Tai daug milijardų dolerių pelną gaunanti industrija
su farmacijos gigantėmis, prezervatyvų gamintojais, jų naudojimo
aiškintojais ir platintojais (milijoninį atlyginimą gaunančiais),
reklaminių agentūrų ir fondų vadovais, aiškino žinomiausias sėkmingos
kovos prieš AIDS Ugandoje autoritetas Martinas Sempa, kuris atsisakė
dalyvauti Toronto konferencijoje, nes nenorėjo tuščiai leisti laiko
ir pinigų ištaigingiems viešbučiams bei brangiems valgiams restoranuose.
M.Sempos ir daugelio kitų ekspertų įsitikinimu, panašios konferencijos
tik atitraukia dėmesį nuo realios padėties Afrikoje bei kitose AIDS
sunkiai paveiktose pasaulio dalyse ir tampa priemone kairuoliškos,
liberalios bei feministinės ideologijos plėtrai pasinaudojant turtingu
filantropu gausiais įnašais. Čia netgi AIDS sirgdamas gali tapti
žvaigžde, jeigu aktyviai reklamuosi jų abejotinas nuostatas.
Mūsų programos tose konferencijose yra puolamos
surogatinių žmogaus teisių grupių, kurios teigia, jog bandymas atitraukti
žmones nuo seksualinio palaidumo yra jų teisių pažeidimas, apgailestavo
M.Sempa. Toms grupėms žmogaus teisės reiškia prezervatyvus. Jis
taip pat pažymėjo, kad paaštrėjusi polemika dėl AIDS tampa patogia
priemone politiniams išpuoliams. Jeigu kam nepatinka Jungtinių
Valstijų prezidentas Džordžas Bušas, gali kritikuoti jo vyriausybės
finansiškai remiamą krikščionišką kovos su AIDS programą Afrikoje,
grindžiamą seksualine abstinencija, aiškino M.Sempa. Jeigu nemėgsta
Popiežiaus ar Katalikų Bažnyčios, gali kritikuoti jų mokymą dėl
kontraceptikų pragaištingumo. Bet tai nėra sprendimas sunkios AIDS
krizės, palietusios visus šiandienos gyvenimo aspektus.
Popiežius Benediktas XVI ką tik pasibaigusio vizito
Vokietijoj metu rugsėjo 11 dieną Miunchene aukotų šv. Mišių homilijoje
priminęs, jog visuomenės problemos neatskiriamos nuo Evangelijos,
AIDS atveju sakė, jog kovoje su šia nelaime turi būti realiai atsižvelgta
į jos dvasines priežastis, kartu su meile rūpinantis visais pacientais.
© 2006 XXI amžius
|