Tauta, šeima, Bažnyčia Lietuvos visuomenėje
Marius KUNDROTAS
Tauta, šeima ir Bažnyčia trys fundamentalios
bendruomenės, kiekviena savaip atskleidžiančios, įtvirtinančios
ir įprasminančios žmogiškąją būtį.
Laiko požiūriu šeima yra pirmapradė ir fundamentaliausia
bendruomenė. Čia viskas prasideda ir viskas į ją sueina. Šeima ne
tiktai socializuoja žmogų: šeima jį reprodukuoja. Šiuolaikinėje
visuomenėje reprodukcija nepelnytai nuvertinama. Ko gero, tai kyla
iš paradoksalios postmodernistinės sąmonės, kuri, viena vertus,
remdamasi pseudodvasiniais kriterijais, nureikšmina vienus materialiosios
būties aspektus, antra vertus, perdėtai sureikšmina kitus. Tarkime,
lytinis gyvenimas suvedamas į malonumą, užmirštant pirmapradę,
nors ir ne vienintelę, lytiškumo funkciją. Ši funkcija žmogiškosios
būties atgaminimas yra viena įstabiausių žmogiškosios kūrybos
formų, kartu neatsiejama nuo pareigos. O pareigų šiuolaikinės
vartojimo kultūros išlepintas žmogus nemėgsta: jam kur kas mielesnės
laisvės ir teisės. Ir ne tiktai lytiniame gyvenime, bet ir visame
gyvenime apskritai. Nenuostabu, jog šiame kontekste nyksta ir šeimos
institucija, užleisdama vietą laisviems, neįpareigojantiems, dažnai
vienadieniams santykiams, jau nekalbant apie absoliučiai vartotojiškas
ir iškreiptas jų formas: prostituciją, pornografiją, homoseksualizmą
ar netgi lytinę prievartą.
Sąmonės atžvilgiu išskirtinis vaidmuo žmogiškosios
socializacijos procese tenka tautai. Ši bendruomenė vienija žmones
iš karto keliais aspektais: kilmės, kalbos, kultūros ir savimonės
pagrindais. Biologinis tęstinumas šiuo atveju netgi nėra svarbiausias;
šis prioritetas neginčijamai lieka šeimai. Tuo labiau jog tautos
kontekste šis tęstinumo aspektas nėra absoliutus. Neretai žmonės,
atėję iš vienos tautos, įsitvirtina kitoje. Lietuvių tautai, stovinčiai
daugybės tautų kryžkelėje, šie atvejai gerai pažįstami iš savos
patirties. Viena vertus, ištisų amžių tėkmėje patyrėme drastišką
nutautėjimą, dėl kurio mūsų tautos arealas susitraukė mažiausiai
tris kartus. Kita vertus, turime gausybę sėkmingos integracijos
pavyzdžių. Grafaitė Emilija Pliaterytė, gana menkai temokėjusi lietuvių
kalbą, savo gyvybę atidavė už Lietuvą, nors visa jos giminė kilusi
iš vokiečių. Didikai Oginskiai ir Tiškevičiai įnešė žymų indėlį
į mūsų tautos kultūrą, nors jų protėviai kilę lyg iš ukrainiečių,
lyg iš baltarusių. Netgi škotas Tomas Ramzis iš gausios Kėdainiuose
apsigyvenusios škotų bendruomenės ilgainiui virto lietuviu Tomu
Ramza. Žinoma, kilmė vienas fundamentaliausių savimonės pagrindų,
tačiau vis dėlto ne vienintelis. Ir anaiptol ne statiškas.
Kur kas svarbesnis ir fundamentalesnis vaidmuo
tautiniame kontekste tenka kultūrai ir kalbai. Iš esmės visą pasaulį
atrandame, pažįstame ir suvokiame kalbos pagrindu. Tai suteikia
tautai, kaip kalbinei bendruomenei, ypatingą vietą ir svarbą visos
žmogiškosios būties prasme, lygiagrečiai su kultūra. Tiesa, kalbos
veiksnys taip pat nėra absoliutus: kai kurios tautos kalba kitų
tautų kalbomis. Airiai, škotai, žydai tiktai keletas pavyzdžių.
Užtai šiose tautose sąlyginį kalbinį vakuumą su kaupu atsveria kultūrinis
tapatumas ir itin stipri savimonė. Žvelgiant į žydų pavyzdį, šiandieniniam
lietuviui yra ko pavydėti. Žinoma, baltu pavydu, vedančiu vis
pirmyn, siekiant neatsilikti. Iš esmės tautiškumas ganėtinai daugialypė
kategorija: aiškinti ją vieninteliu kalbos, kilmės, kultūros ar
savimonės aspektu ko gero, būtų nedovanotinas redukcionizmas.
Greičiau reikėtų kalbėti apie skirtingus šių aspektų derinius bei
proporcijas. Tai tiktai patvirtina tautinio faktoriaus universalumą.
Kiekviena tauta ne tiktai savaip išreiškia buvimą žmogumi, bet ir
buvimą tauta. Tauta suteikia žmogui gerokai platesnį tęstinumą laike
bei erdvėje nei šeima. Šeimai tenka pirmenybė gamtinės egzistencijos
atžvilgiu, tautai sąmonės ir savimonės prasme. Šeima neabejotinai
eina pirmiau; tauta neabejotinai plačiau.
Galiausiai religija žmogiškajai būčiai suteikia
aukščio ir gylio perspektyvą: absoliučiosios tiesos, gėrio ir dorovės
horizontus. Galima abejoti, ar religija vienintelis įmanomas moralinis
imperatyvas. Tam prieštarautų tiek logika, tiek ir faktai. Daugelis
iškiliųjų moralės filosofų Konfucijus, Sokratas, Seneka, Imanuelis
Kantas, mūsų Vincas Kudirka nebuvo itin religingi. Religija ir
moralė nėra visiškai tas pats, nors šie veiksniai ir susiję. Religija
apibrėžia žmogaus santykį su dievybe ir tai jų tarpusavio reikalas.
Niekas neturi teisės į tai kištis. Tuo tarpu moralė apibrėžia žmonių
tarpusavio santykius ir tai jau yra kiekvieno žmogaus ir visuomenės
reikalas. Vis dėlto religija neabejotinai svarbus moralinis imperatyvas
daugybei žmonių: istorija liudija, jog visuotinai sunykus religijai
kaip ir tautiškumui dažniausiai sunyksta ir dora, ir artimo
meilė, ir šeima. Įvairūs žmogiškosios būties aspektai yra glaudžiai
susiję, tuo labiau tokioje srityje kaip atsakomybė. Ištvirkintai
vartotojų visuomenei atsakomybė didžiausias baubas: jai labiau
norėtųsi meilės be pasekmių. Meilės, kuriai kažkas kažką duotų
ir kuri nieko neduotų kitiems. Nenuostabu, jog visos įpareigojančios
kategorijos religija, moralė, politika vis labiau praranda savo
populiarumą.
Žinoma, tai nereiškia, jog bendruomenės reikšmė
šiandien yra absoliučiai sunykusi. Kad šitaip nėra, aiškiai rodo
daugybė pavyzdžių: nuo jaunatviškų subkultūrų iki įvairių lobistinių
bei kriminalinių klanų. Tiktai šias bendruomenes jungia jau ne meilė
ir tuo labiau ne pareiga, bet įgeidžiai ir interesai.
Tautinių, dorovinių ir šeimos vertybių nykimą
įprasta sieti su individualizmu, tačiau tai ganėtinai skubota
ir paviršutiniška išvada. Individualizmo vizijos ir perspektyvos
gali būti labai įvairios, kaip ir nacionalizmo tautinio tapatumo
ir juo pagrįstos pasaulėžiūros. Savastis ir tarpusavio santykiai
dažnai turi tiek šviesiąją, tiek tamsiąją pusę. Kai tariame aš,
tai gali reikšti aš vardan kito arba kiti vardan manęs.
Šeimos ir tautos pakeisti kuo nors kitu neįmanoma.
Tai fundamentalios bendruomenės. Kosmopolitinis nihilizmas gali
pakeisti silpnesnes tautas į stipresnes, tačiau negali sunaikinti
tautiškumo, kaip reiškinio. Antropologiniai, kalbiniai ir kultūriniai
ypatumai išlieka ir toliau jungia žmones netgi labiausiai kosmopolitinėse
visuomenėse. Juo labiau neįmanoma pakeisti šeimos. Tai esminis
visuomenės ir žmonijos išlikimo laidas. Kad ir kokias naujas šeimos
formas ar pakaitalus prasimanytų postmodernistinių naujovių mėgėjai
nuo daugianarių komunų iki tos pačios lyties asmenų santuokos,
tai negali sukurti ir išugdyti visaverčio žmogaus.
Vargiai kuo nors pakeisime ir religinį fenomeną.
Sunykus vienoms religinėms formoms, iškyla kitos. Ir, kaip akivaizdžiai
regime, ne visuomet geresnės. Žmogiškosios esybės siekis ieškoti
tiesos už savosios būties ribų toks pat fundamentalus kaip ir
pati žmogiškoji būtis. Gal netgi labiau. O jeigu taip ar verta
išradinėti dviratį?
Tauta, šeima ir Bažnyčia ištisus šimtmečius vedė
žmogų pirmyn, gilyn ir aukštyn. Dėl jų žmonės gyveno, dėl jų mirė,
kad kiti galėtų gyventi vertingesnį gyvenimą. Jei visa tai būtų
tiktai sentimentai, jie vargiai galėtų išlikti taip ilgai: juk jausmai
nepastovūs. Tautiškumo, šeimos ir tikėjimo vertybes išlaiko jų
etinė ir egzistencinė reikšmė. Kad šios vertybės bendražmogiška
prasme išliks tol, kol gyvuos žmonija, nėra abejonių. Lieka kitas
klausimas: ar be jų išliksime mes?
© 2006 XXI amžius
|