Tarptautinės amnestijos išsigimimo pavojus
Mindaugas BUIKA
Aborto palaikymas kompromituoja
Žinomai žmogaus teisių gynimo organizacijai Tarptautinė
amnestija (Amnesty International), svarstant galimybę pradėti
kovą prieš negimusių kūdikių teisę gyventi per vadinamosios teisės
į abortą palaikymą, Bažnyčios vadovai perspėjo dėl tokio išsigimimo
pasekmių. Aš labai vertinu Tarptautinę amnestiją, tačiau taip
darydama ji nukerta savo abi rankas, sakė neseniai duotame interviu
žinių agentūrai Reuters Vatikano kardinolas Renatas Martinas,
kuris vadovauja Popiežiškajai teisingumo ir taikos tarybai. Tikiuosi,
kad ji šito nedarys, antraip labai nuvertintų ir pažemintų savo,
kaip žmogaus teisių gynėjo, autoritetą. Kardinolas pastebėjo, kad,
siūlydama įtraukti abortą į žmogaus teisių sąrašą, Tarptautinė
amnestija negalės teigti, jog gina visus, be išimties, nes, darant
abortą, yra nužudomas motinos įsčiose pradėtas kūdikis.
Panašios nuostatos laikosi ir Jungtinių Amerikos
Valstijų katalikų vyskupai, kurie savo laiške Tarptautinės amnestijos
vadovybei pažymėjo, kad abortas, kaip žmogaus teisės gynimas,
keltų dar didesnę grėsmę ne tik labiausiai pažeidžiamiems asmenims,
negimusiems kūdikiams, bet ir kompromituotų iki šiol puikią Tarptautinės
amnestijos, kaip kenčiančiųjų ir diskriminuojamųjų gynėjos, reputaciją.
Toks ligšiolinės pozicijos pakeitimas būtų tragiška klaida, nes
reikštų žmogaus teisių padalijimą ir nusišalinimą nuo pagrindinės
Tarptautinės amnestijos misijos ginti žmogaus teises, kaip jos
išdėstytos Jungtinių Tautų Žmogaus teisių deklaracijoje. Vyskupai
primena, kad JAV katalikų bendruomenė iki šiol gėrėjosi ir Tarptautinės
amnestijos veikla bei stengėsi aktyviai su šia organizacija bendradarbiauti
visuotinių žmogaus teisių labui.
Tarptautinę amnestiją 1961 metais įkūrė pernai
miręs anglas katalikas Piteris Benensonas, kuris jau anksčiau daug
nuveikė įvaikinant Ispanijos pilietinio karo našlaičius (1936-1938)
bei apgyvendinant Didžiojoje Britanijoje iš nacių valdytos Vokietijos
(1933-1945) pasitraukusius žydus. Įkurdamas šią organizaciją, jis
norėjo atsiliepti į institucinio neteisingumo, mirties lagerių,
įteisintų kankinimų, valstybinio saugumo ir policijos piktnaudžiavimų
bei ideologinių kalinimų tąsą netgi pasibaigus Antrajam pasauliniam
karui, ypač komunistų valdytuose (ar tebevaldomuose) kraštuose.
Galima radikaliojo feminizmo įtaka
Šiuo metu Tarptautinei amnestijai, turinčiai
savo nacionalines sekcijas 72 pasaulio šalyse, priklauso daugiau
kaip 1,8 milijono narių. Už savo veiklą, siekiant išlaisvinti sąžinės
belaisvius, politinius kalinius, aiškinant totalitarinių režimų
nusikaltimus, trėmimus ir valdžios užsakytas žmogžudystes, žmonių
grobimus ir dingimus be žinios opozicijos vadovų, Tarptautinei
amnestijai 1977 metais buvo pagrįstai paskirta Nobelio taikos premija.
Kadangi minėti persekiojimai dažnai, ypač valstybiniu ateizmu grindžiamuose
bei religijos laisvę varžančiuose režimuose, buvo vykdomi neatmetant
tikėjimo, Tarptautinės amnestijos aktyviausi bendradarbiai visuomet
buvo katalikiškos ir kitų konfesijų žmogaus teisių gynėjų grupės.
Dabar į pirmą vietą netikėtai iškėlusi teisės į abortą lozungą,
ši organizacija gali daugumą rėmėjų prarasti.
Tai, kad JAV vyskupai savo minėtame pareiškime
įvardija kaip didelę žalą Tarptautinės amnestijos svarbiam darbui
nešantį beprecedentį nebūtiną įsitraukiamą į debatus dėl abortų,
galima iš dalies aiškinti pačios organizacijos vadovybės feminizaciją
ir radikaliojo feminizmo ideologijos įsivyravimu joje. Būtent dėl
to dabar Tarptautinėje amnestijoje pravedama reikalinga kampanija
Sustabdyti prievartą prieš moteris krypsta į tam tikro pobūdžio
veiklą už teisės į abortą visuotinį pripažinimą, vadovaujantis
prieštaringa nuostata, kad moters teisei į fizinį ir mentalinį integralumą
neva priklauso ir teisė į nėštumo nutraukimą. Feministėms būdingas
žiaurus požiūris kiekvieną nenorimą ar neplanuotą nėštumą sieti
su prievarta, įsčiose pradėtą kūdikį prilyginant agresoriui, kurį
privalu sunaikinti.
Amerikiečių ganytojai primena tradicinę Tarptautinės
amnestijos viziją pasaulio, kuriame kiekvienas asmuo naudojasi
visomis žmogaus teisėmis, įtvirtintomis Visuotinėje žmogaus teisių
deklaracijoje ir kituose tarptautiniuose žmogaus teisių standartuose.
Tiek Katalikų Bažnyčia, tiek ir ši organizacija buvo priešakinėse
linijose, skatinant pagarbą asmens orumui ir pagrindinėms jo teisėms.
Štai JAV episkopatas ir Tarptautinė amnestija daugelį metų kartu
dėjo pastangas, siekiant šalyse atsisakyti mirties bausmės. Taip
pat buvo bendradarbiaujama tokiais tarptautinės plotmės klausimais,
kaip apartheido režimo įveikimas Pietų Afrikoje, priešinantis buvusių
karinių diktatūrų Centrinėje Amerikoje sankcionuotų mirties eskadronų
smurtui, o pastaruoju metu siekiant nutraukti kankinimų praktiką
kovoje prieš terorizmą.
Tvirtas Bažnyčios mokymas
Būtent šią tradiciją, sutelkiant dėmesį į akivaizdžius
žmogaus teisių pažeidimus, Tarptautinė amnestija ir turi tęsti,
ypač kai dėl jų pažeidimų didelė visuomenės dalis yra abejinga.
Tuo tarpu abortas tarptautiniuose juridiniuose aktuose nėra pripažintas
kaip žmogaus teisė, primena JAV vyskupai. Atvirkščiai, 1989 metų
Jungtinių Tautų Vaikų teisių konvencija ir neseniai, 2004-aisiais,
JT patvirtinta Deklaracija prieš žmonių klonavimą aiškiai pripažįsta
negimusio kūdikio žmogiškąjį orumą ir jo apsaugojimo poreikį, taip
akcentuodama žmogaus teisių gynimą. Tarptautinė amnestija atrodytų
gana ironiškai, jeigu ji, kaip žmogaus teisių gynėja, dabar neigtų
tai, ką pripažįsta tarptautinės instancijos, pažymi amerikiečių
katalikų ganytojai. Jie taip pat pastebi, kad Tarptautinės amnestijos
peršama mintis, jog abortas būtų prilygintas žmogaus teisei, kai
kam gali atrodyti, kaip parama moters laisvei įtvirtinti arba užjaučiantis
atsiliepimas į kartais nepageidautinas nėštumo situacijas, pavyzdžiui,
išžaginimo ar kito pavojaus moters gyvybei atvejais. Tačiau apskritai
abortas daro žalą moters sveikatai ir orumui, tuo pačiu metu nutraukia
jos brangiausio turto negimusio kūdikio gyvybę. Praėjusio amžiaus
septintajame dešimtmetyje, įsivyraujant seksualinei revoliucijai,
atnešusiai didžiulę moralinę krizę Vakarų visuomenėje, Jungtinėse
Valstijose, kaip ir Europoje, abortas buvo legalizuotas. Tačiau
kartu su dvasiniu atgimimu stiprėjo sąjūdis, pasisakantis prieš
kūdikių žudymą, ir moterys dabar netgi labiau nei vyrai pasisako
prieš neribojamus abortus. Šiame gyvybės gynėjų sąjūdyje vis aktyviau
dalyvauja moterys, dariusios abortus, ir, pasiremdamos savuoju patyrimu,
geriau suvokia jų pragaištingumą.
Pažymėję, kad bandymas prievartos būdu šiuo
atžvilgiu negimusių kūdikių žudymu ištaisyti netgi neteisingas
situacijas, visada menkina žmogaus orumą ir visą visuomenės audinį,
JAV vyskupai remiasi II Vatikano Susirinkimo mokymu. Susirinkimo
pastoracinėje konstitucijoje Apie Bažnyčią šiuolaikiniame pasaulyje,
išvardijant ir pasmerkiant prievartos prieš žmogiškąjį orumą atvejus,
tokius, kaip smurtas, kankinimas, sąžinės žalojimas, socialinis
ir teisinis išnaudojimas, pradedama nuo išpuolių prieš pačią gyvybę
nurodymo, prie kurių priskiriami abortų ir eutanazijos atvejai (Gaudium
et spes, Nr. 27). Iš tikrųjų būtent teisė gyventi yra fundamentali
tai teisė turėti teises ir jos integralumas priklauso nuo
pripažinimo absoliučiai kiekvienam žmogiškosios šeimos nariui, nepriklausomai
nuo jo rasės, amžiaus ar būklės, pabrėžia amerikiečių ganytojai.
Jų įsitikinimu, žymiai labiau užjaučiančiu atsaku į nėščių moterų
problemas būtų skatinimas joms teikti įvairiapusę paramą bei patarnavimus,
atitinkamas švietimas ir ekonominės padėties visuomenėje gerinimas.
Kaip tik tuo užsiima Katalikų Bažnyčia ir jos socialinės organizacijos,
pelniusios moterų pripažinimą visame pasaulyje, pasirengusios tai
daryti ir ateityje. Katalikų Bažnyčia stengsis ir toliau su didesniu
dėmesiu ginti šiuos (nėščių moterų) poreikius visuose atitinkamuose
tarptautiniuose forumuose, pabrėžiama Jungtinių Valstijų episkopato
pareiškime. Jo pabaigoje Tarptautinė amnestija dar kartą kviečiama
nemenkinti ir neiškreipti savo garbingos misijos veiksmais, kurie
iš esmės nesuderinami su tikruoju žmogaus teisių gynimu ir kurie
giliai suskaldys besidarbuojančius šiam tikslui asmenis.
Žmogaus teisių gynėjų perspėjimai
Panašius perspėjančius pareiškimus Tarptautinės
amnestijos vadovybei yra paskelbę kitų šalių episkopatai, taip
pat atskiri ganytojai, politikai bei ekspertai, aktyviai besidarbuojantys
žmogaus teisių gynimo baruose. Štai žinomas žmogaus teisių gynėjas
Rytų Anglijos katalikų vyskupas Maiklas Ivansas, kuris jau daugiau
kaip trisdešimt metų priklauso Tarptautinei amnestijai ir jai
netgi yra parašęs specialią maldą, perspėjo, kad organizacijos perėjimas
prie teisės į abortą, kaip pagrindinės žmogaus teisės skelbimo,
paskatins jį pasitraukti iš jos narystės.
Aš toliau esu pasirengęs nešti teisingumo žvakę
tiems, kurie atsidūrę priespaudos tamsybėje, bet nesijaučiu galėsiantis
būti nariu organizacijos, kuri tarp didžių darbų žmonijai išskiria
labiausiai pažeidžiamus ir negalinčius apsiginti asmenis negimusius
vaikus, perspėjo ganytojas. Jis pabrėžė, kad visuomenėje, vis
labiau aštrėjant diskusijai dėl aborto įteisinimo, savo naująja
politika Tarptautinė amnestija taptų partine organizacija ir
prarastų galimybę remtis didžiosios visuomenės dalies konsensusu
dėl svarbiųjų persekiojamų žmonių gynimo klausimų.
Žmogaus teisių ir gyvybės gynėjas JAV kongresmenas
katalikas Kristoforas Smitas taip pat perspėjo, kad jeigu Tarptautinė
amnestija pritaikys abortų palaikymo politiką, netrukus pajus
nepasitikėjimą žmonių, kurie iki šiol žvelgė su viltimi. Tuomet
Tarptautinė amnestija bus jau nebe didelį autoritetą turinti žmogaus
teisių gynimo organizacija, bet tik dar viena prieš negimusius vaikus
ir gyvybės apsaugą pasisakanti grupė.
Žymus žmogaus teisių ekspertas, Valparaiso (JAV,
Indianos valstija) universiteto profesorius Ričardas Stitas taip
pat teigė, kad aborto teisės propaganda ženklintų žingsnius atgal
visuotinių teisių gynimo srityje. Tai reikštų ėjimą prieš pagrindinę
visuotinę teisę gyventi bei teisę vardan sąžinės atsisakyti nuo
dalyvavimo prievartoje. (Pavyzdžiui, medikų teisę atsisakyti daryti
abortus, nes tai reikštų paciento teisės paneigimą.) Aborto palaikymas
taip pat nepasitarnautų siekiui sustabdyti prievartą prieš moteris,
nes privačioje aplinkoje jos galėtų būti dažniau išnaudojamos vyrų,
reikalaujant joms daryti netgi nenorimus abortus. Individo teisė
į abortą iš esmės yra stipresniojo teisė engti silpnesnįjį, o tai
prieštarauja pačiai visuotinių žmogaus teisių sampratai, daro išvadą
profesorius R.Stitas.
Beje, jis pripažino tai, ką popiežius Benediktas
XVI viename susitikime su Lotynų Amerikos vyskupais labai aiškiai
yra pasakęs: kiekvienas abortas ne tik žiaurus nusikaltimas prieš
atskirą silpną žmogų, kuris nužudomas motinos įsčiose, bet ir nusikaltimas
prieš visą visuomenę. Iš tikrųjų aborto teises galima įvardyti
kaip antibendruomenišką ekstremalaus individualizmo išraišką, kai
privačia nuosavybe dėl legalizuotų abortų gausos tampa būsimų
kartų likimas, aiškino prof. R.Stitas.
Galutinis spendimas dar nepriimtas
Galutinis sprendimas dėl Tarptautinės amnestijos
naujosios teisės į abortą skatinimo politikos bus priimtas 2007
metų rugpjūčio mėnesį Meksikoje įvyksiančioje šios organizacijos
Tarptautinės tarybos generalinėje asamblėjoje. Šiai politikai jau
pritarė liepos mėnesį Portugalijoje posėdžiavęs Tarptautinės amnestijos
Tarptautinis vykdomasis komitetas ir dabar jos nuostatos svarstomos
organizacijos visose 72-ose nacionalinėse sesijose. Kol kas aiškią
paramą išreiškė tik šios teisės į abortą rėmimo politikos iniciatorė
Kanados sekcija ir panašių nuostatų laikosi Didžiosios Britanijos
sekcija.
Pranešama, kad balsavimas dėl šios siūlomos politikos
rėmimo įvyko ir Tarptautinės amnestijos Jungtinių Valstijų sekcijoje,
tačiau jo rezultatai neskelbiami viešai, nes tai neva vidaus reikalas.
(Matyt, baiminamasi susikompromituoti ir prarasti finansinį rėmimą
palankaus teisės į abortą sprendimo atveju.) Naujosios Zelandijos
sekcijos nariai taip pat nežymia dauguma balsavo už abortą, tačiau
vadovybė atsisakė tai patvirtinti, nenorėdama didelės įtampos ir
grupės suskaldymo. Daugelis Tarptautinės amnestijos narių tiki,
kad žmogaus gyvybė prasideda nuo apvaisinimo ir kad reikia laikytis
labiausiai ratifikuotos žmogaus teisių sutarties Vaiko teisių
konvencijos nuostatos, kad kūdikis turi būti vienodai globojamas
ir ginamas prieš gimimą ir po jo, sakė Naujosios Zelandijos sekcijos
vadovas Sedas Simpsonas.
© 2006 XXI amžius
|