Kodėl Lietuvoje žlugdoma alkoholio kontrolė
Juozas Tonkūnas,
Visuomeninės organizacijos
Tėvai prieš narkotikus valdybos narys
Tęsiasi alkoholio verslo pastangos panaikinti
Valstybės alkoholio kontrolės tarnybą (VTAKT). Apie siūlymą Vyriausybei
panaikinti VTAKT, o jos funkcijos paskirstyti kitoms institucijoms
ūkio ministras V.Navickas 2006 m. rugpjūčio 29 d. informavo į ministeriją
sukviestus verslo asociacijų vadovus (Lietuvos žinios. Verslininkų
peikiamai žinybai ruošiamos kartuvės, 2006 08 31).
Puolimas žiniasklaidoje ir pastangos likviduoti
VTAKT prasidėjo 2005 rudenį. Penkių stambesniųjų verslo asociacijų
vadovai 2005 m. lapkričio 23 d. laiške valstybės vadovams prašo
panaikinti VTAKT, nes trukdo verslui. Charakteringa, kad tam kažkodėl
energingai pritarė trys Seimo nariai ir pateikė Seimui nutarimo
projektą likviduoti VTAKT. Ilgi svarstymai įstrigo Ekonomikos
komitete. Sveikatos reikalų komiteto nariai vieningai balsavo prieš
šį projektą. Nepritarė ir Vyriausybė (Nutarimas Nr.1337, 2005 12
14). Nepritarė dauguma Seimo frakcijų atstovų (neaiškūs ir įtartini
tikslai). Ekonomikos komitetas nepriėmė jokio sprendimo. Pagaliau
2006 m. sausio 12 d. šį klausymą svarstė ir didžiule balsų persvara
nepritarė Seimas.
Svarstymuose Seimo komitetuose paaiškėjo, jog
tiktai verslo atstovai reiškė nepasitenkinimą VTAKT darbu. Tačiau
ir jie gana vieningai kalbėjo, kad VTAKT darbuotojams dėl objektyvumo
nustatant pažeidimus priekaištų nesama. Visa nelaimė, kad su VTAKT
darbuotojais negalima susitarti. Tai puikus pavyzdys visoms valstybės
institucijoms Lietuvoje yra bent viena vyriausybinė tarnyba, lig
šiol neįsipainiojusi į korupciją. Kitų suinteresuotų žinybų atstovai
teigiamai vertino VTAKT veiklą ir pripažino jos, kaip savarankiškos
bei nepriklausomos institucijos, reikalingumą. Plačiau šių svarstymų
medžiaga pateikta visuomeninių organizacijų raštuose valstybės institucijoms.
Todėl kyla nemažai klausimų, kodėl buvęs Seimo Ekonomikos komiteto
pirmininkas, dabartinis ūkio ministras vis dar siūlo panaikinti
VTAKT.
Lietuvoje susiklostė tragiška situacija verslo
pasaulis diktuoja sąlygas valstybės alkoholio kontrolės politikai.
Todėl Lietuva yra antra Europoje pagal alkoholio vartojimą vienas
gyventojas per metus išgeria 17 litrų alkoholio. Mus lenkia tik
vengrai, per metus suvartojantys 18 litrų alkoholio (Europos Komisijos
valdybos statistika). Vartojant šitokį kiekį alkoholio visiškai
realus pavojus tautai visai išnykti. (Faktiškai alkoholio suvartojimas
yra didesnis nei 17 litrų).
Dažnai keliamas klausimas: kaip nutiko, kad atkūrus
laisvę Lietuvoje nepaprastai išaugo girtavimas ir jo skaudžias pasekmės?
Pagrindinė priežastis kad per daugelį metų Seime pagal alkoholio
verslo atstovų pageidavimus padaryta daug labai žalingų 1995 metais
priimto pozityvaus Alkoholio kontrolės įstatymo (AKĮ) pataisų. Pataisų
esmė plėsti ir gerinti alkoholio verslo sąlygas, tai yra netrukdyti
verslui. Nemaža dalis įstatymo žalingų pakeitimų aprašyta laikraštyje
XXI amžius (Nr. 11, 2003 02 07).
Štai Šiaulių miesto taryba nusprendė uždrausti
prekiauti visų rūšių alkoholiniais gėrimais rugsėjo 1 dieną. Užteko
Lietuvos prekybos įmonių asociacijos direktoriui V.Sutkui kreiptis
į Vyriausybės atstovą Šiaulių apskrityje, ir šis Tarybos sprendimas
buvo sužlugdytas. Mat Vyriausybės atstovas kreipėsi į apygardos
administracinį teismą išsiaiškinti, ar toks sprendimas neprieštarauja
AKĮ reikalavimams, ir teismas suspendavo Tarybos sprendimą, kol
bus išnagrinėta ši byla. Ir daugiau savivaldybių rengėsi pasekti
šiauliečių pavyzdžiu, tačiau po Šiaulių administracinio teismo sprendimo
susilaikė. Vilniaus rajono Verslininkų asociacija nusiuntė savivaldybei
raštą, kuriame nurodyta, jog patirtus nuostolius, uždraudus prekiauti
alkoholiniais gėrimais rugsėjo 1 dieną, asociacijai turėtų padengti
savivaldybė.
Europarlamentaras J.Paleckis patvirtino, kad Jonines
paskelbti nedarbo diena sugalvojo ir inicijavo alkoholio verslo
atstovai.
Kauno arkivyskupas S.Tamkevičius susirūpinęs konstatuoja:
Ką gali padaryti Bažnyčia, kovodama su alkoholizmu, jei nuolat
reklamuojamas alkoholis, jei į prekybą alkoholiu, nešančiu tautai
išsigimimą, žiūrima kaip į prekybą saldainiais ar pomidorais, o
Lietuva legaliai paversta smuklių šalimi? Į privačias kišenes suplaukia
vargšų žmonių pinigai (XXI amžius, 1998 11 11).
Aludariai savo produkcijos reklamai metams skiria
5-12 mln. litų, juos vejasi degtindariai ir kiti gamintojai. 1995
metais priimtas AKĮ draudė alkoholio reklamą. 1997 m. vasario 13
d. nutarimu Konstitucinis Teismas (KT) pripažino, kad alkoholio
ir tabako reklamos uždraudimas neprieštarauja Konstitucijai, ir
tai ypač priklauso nuo Seimo nario sąžinės. Po KT nutarimo Seimas
svarstė šias aktualijas. Tabako reklamą uždraudė visiškai, o alkoholio
reklamą deja, tik iš dalies. Tai didžiulė klaida, kurią būtina
atitaisyti.
Kaip konstatuoja žurnalas Veidas, (2006 10 12),
pas mus alkoholis populiarinamas ir reklamuojamas visais būdais.
Pasitelkiamos netgi manipuliacijos degtinė reklamuojama nebe kaip
degtinė, o kaip kažkoks sveikatos gėrimas su stebuklingomis žolelėmis,
uogomis.
Vis dažniau pranešama apie paauglių ir net vaikų
apsinuodijimus alkoholiu, dažnėja mirtini atvejai. 1995 metais priimtas
Alkoholio kontrolės įstatymas keistas 22 kartus. Priimta per 20
labai žalingų pataisų. Būtina Seimui peržiūrėti visą AKĮ iš naujo.
Seimo narys A.Matulas atkreipė dėmesį, jog per alkoholį griūva šeimos.
Būtina uždrausti alkoholio reklamą, prekybą degalinėse ir pan. Europarlamentaras
J.Paleckis teigė, jog būtina nagrinėti, kaip alkoholio verslas daro
įtaką valdžios pareigūnams ir įstatymų leidėjams.
Seimo kontrolierius R.Valentukevičius taip pat
pabrėžė, kad alkoholio vartojimas šitaip išaugo dėl to, kad liberalizuoti
įstatymai verslininkų naudai. Gydytojas R.Alekna atkreipė dėmesį,
jog labai lengvai, t.y. bet kada ir bet kur galima nusipirkti alkoholinių
gėrimų. Žurnalistė Žalaitytė teigė, kad Vakarų šalyse varžomas alkoholio
įsigijimas, jog per sidrą, kokteilius, vaisių bei uogų sultis su
alkoholiu paaugliai ir jaunimas viliojami į alkoholizmo liūną.
Kodėl šiuos ir kitus alkoholinius gėrimus asmenims
iki 18 metų leidžiama vartoti viešojo maitinimo įmonėse? Susirūpino
ir Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaiga (kontrolierė R.Šalaševičiūtė)
atliekamas tyrimas dėl alkoholio, tabako ir kitų narkotikų vartojimo
paplitimo tarp nepilnamečių. Todėl teiks savo pasiūlymus dėl teisės
aktų pakeitimų bei papildymų, ypač alkoholio reklamos uždraudimo.
Šiaulių miesto meras V.Juškus Seimo Ekonomikos
komiteto posėdyje (2006 09 13) pabrėžė, jog svarbiausia blogybių
priežastis yra ta, kad alkoholio politikoje dominuoja verslas. Taip
yra dėl to, kad alkoholio verslo naudai pakeistos AKĮ nuostatos.
85 proc. apklaustų moksleivių vartoja alkoholį. Jaunimas degraduoja.
Dažnas atvejis prisigėrę jaunuoliai vežami į ligoninės reanimaciją.
Savivaldybė negali varžyti alkoholio prekybos, drausti reklamos,
nes bus pažeistas įstatymas. Kreiptasi į Seimą, Vyriausybę (2006
07 05 raštas Nr. S-1366-1) griežtinti įstatymą (tiksliau, atstatyti
buvusias naudingas įstatymo nuostatas), bet atsakymo nesulaukta.
Meras ragina Seimo narius daugiau neužsimerkti, o neatidėliojant
taisyti klaidas, kurios padarytos daugiau nei 20 kartų kaitaliojant
įstatymo nuostatas. Pateikiami ir konkretūs pasiūlymai.
Pastaruoju metu atskirų Seimo narių pateikta,
ko gero, per dešimt AKĮ atskirų straipsnių pakeitimų projektų naudinga
kryptimi. Tačiau yra aiškiai nevisaverčių, tiktai šiek tiek ribojančių
alkoholio prekybą. Pavyzdžiui, kažkodėl siūloma neuždaryti degalinėse
prekiauti alkoholiniais gėrimais, bet tiktai patrumpinti pardavimo
laiką, t.y. palikti prekiauti nuo 10 iki 19 val.; nevisiškai uždrausti,
o tiktai trumpinti alkoholio reklamos laiką. Ūkio ministras V.Navickas
siūlo atsižvelgti į aludarių prašymą ir papildomai leisti kioskuose,
degalinėse, paviljonuose ir kitur pardavinėti alkoholinius gėrimus,
pagamintus alų maišant su nealkoholiniais gėrimais (dar viena vilionė).
Charakteringa, kaip ir visuose Ūkio ministerijos projektuose (tuo
pačiu ir Vyriausybės), ministro aiškinamajame rašte tradiciškai
rašoma, jog neigiamų įstatymo projekto pasekmių nenumatoma, įstatymo
priėmimas kriminogeninei situacijai ir korupcijai įtakos neturės.
Kuo remiantis daromi tokie lengvabūdiški tvirtinimai? Juk neužsakomi
ir neatliekami jokie tokiais atvejais būtini nepriklausomų ekspertų
tyrimai ir analizė. Tai prieštarauja AKĮ 1 ir 3 straipsnių reikalavimams.
Didžiulė blogybė, kad AKĮ pakeitimo projektus
Vyriausybei svarstyti rengia Ūkio, o ne Sveikatos reikalų ministerija.
Juk Ūkio ministerijos paskirtis yra ekonominė plėtra bei verslo
skatinimas, tuo tarpu AKĮ pagrindinė paskirtis mažinti alkoholio
suvartojimą ir tuo pačiu riboti verslą (aiškūs prieštaravimai).
Dar daugiau Ūkio ministerijoje vis ieškoma kelių likviduoti VTAKT,
trukdančią alkoholio verslui, o paskutinis akibrokštas visuomenei
siūlymas Vyriausybei ir Seimui organizuoti alkoholio prekybą internetu
(tai jau bet kokio saiko praradimas).
Verslininkai aiškina, kad milijonus skiria ne
tik alkoholio reklamai, bet ir įvairioms organizacijoms remti. Tačiau
tai meškos paslauga, žala, o ne nauda. Juk tie milijonai per alkoholio
vartojimą išviliojami iš žmonių. O tragiškos pasekmės žinomos. Šitokia
labdara kartu yra ir visuomenės tildymas gavusiems pinigų nebetinka
kalbėti apie girdymą, tragedijas. Charakteringa jog apie savo geradarius,
kuriuos taip pat remia, alkoholio verslininkai tyli.
Būtina Seimui atitaisyti padarytą klaidą alkoholio
kontrolės aktualijoms svarstyti pagrindiniu komitetu paskirti Sveikatos
reikalų komitetą, o papildomu Ekonomikos komitetą. Taip buvo 1995
metų įstatyme. AKĮ priklauso sveikatos sistemos įstatymų (SSĮ) grupei.
Seimo narys J.Veselka posėdžiuose atkreipia dėmesį, kad daugeliui
Ekonomikos komiteto narių bei Vyriausybės atstovams trūksta valstybinio
mąstymo, ragina nepataikauti alkoholio verslui, keisti požiūrį ir
pradėti nešališkai rūpintis skaudžiomis visuomenės ir Valstybės
aktualijomis. Deja, komiteto sprendimuose didžiulę įtaką daro gausiai
posėdžiuose dalyvaujančiųjų alkoholio verslo atstovų siūlymai ir
kritika. Jiems skiriamas ypatingas dėmesys. Tuo tarpu Sveikatos
reikalų komitetas nepritaria žalingiems Ekonomikos komiteto siūlymams,
teikia pataisas, kurios ribotų alkoholio vartojimą.
Alkoholis valstybei kasmet padaro tris milijardus
litų žalos. O kaip įvertinti kitas vartojimo pasekmes nelaimes,
vargą, ligas, gausius apsigimimus, skyrybas šeimose, nusikaltimus,
žuvusius ar suluošintus autoavarijose ir pan. Skaudu, kad šios aktualijos
politikų dažniausiai apeinamos. Tuo tarpu Ūkio ministerija reguliariai
džiugiai praneša kiek daug pajamų mūsų valstybė gavo iš alkoholinių
gėrimų akcizų
Tai nepaprastai žalingas mąstymas ir siekiai. 1998
metais Lietuva buvo iškėlusi tikslą per kelerius metus alkoholio
vartojimą sumažinti 25 proc., o padaryta priešingai.
AKĮ 22 str. nurodyta, kad alkoholinius gėrimus
vartoti draudžiama ugdymo, laisvės atėmimo, karinės, policijos,
sveikatos priežiūros įstaigose ir jų teritorijose, valstybės valdžios
ir valdymo institucijose, viešajame transporte, viešose vietose.
Tačiau kažkodėl 34 straipsnyje neįvardyta, kokios turėtų būti taikomos
ekonominės sankcijos (baudos) ir kas jas turėtų skirti už šiuos
įstatymo pažeidimus.
Tikslinga atkreipti dėmesį į siūlymus, jog norint,
kad įvyktų reikšmingas posūkis, rimtas lūžis valstybės alkoholio
kontrolės politikoje naudinga linkme, reikalinga sudaryti Seime
laikinąją komisiją (o gal pavesti Audito komitetui), kuri išaiškintų,
kaip nutiko, kas darė įtaką ir kokie interesai veikė ir tebeveikia,
kad palyginti progresyvus, naudingas valstybei ir visuomenei AKĮ,
anot Seimo nario J.Veselkos, tapo nebe alkoholio kontrolės įstatymas,
o tautos girdymo įstatymas. Trumpai tariant, AKĮ daugelio nuostatų
pakeitimų tikslus ir procedūras patikrinti korupciniu požiūriu.
Juk pastaruoju metu mažumos Vyriausybė ir Seimas žada daug pastangų
ženkliai mažinti išaugusią korupciją. Akivaizdu, kad analogiškai,
kaip 1995 metais, prie Seimo Sveikatos reikalų komiteto būtina vėl
sudaryti darbo grupę būtinoms AKĮ pataisoms rengti (pirmiausia atstatant,
kas žalingai išplauta).
Neteisingai aiškinama (tiksliau, tendencingai),
kad reikia vykdyti Europos Sąjungos reikalavimus. Bet alkoholio,
kaip specialaus produkto, verslo kontrolę leidžiama reguliuoti pačiai
valstybei. Tuo naudojasi Švedija, Suomija, kitos šalys. Skaudu,
kad Lietuvoje šioje pelningoje alkoholio apyvartoje lemia ne valstybės,
ne visuomenės interesai, o grupiniai interesai.
Taiklus Kovo 11-osios Akto signataro A.Endriukaičio
pastebėjimas įstatymas jau taip išmėsinėtas, kad likę tik kaulai.
2002 metais priėmus eilę AKĮ pataisų verslo naudai, o atmetus nemažai
naudingų pataisų (tarp jų uždrausti alkoholio reklamą), Seimo
narys S.Buškevičius sakė: Aš manau, kad reklamuoti narkotikus
alkoholį Seimo nariui yra didžiulis nusikaltimas.
2003 metais AKĮ pakeitimo projektui Nr. 1xP-2774
penki Seimo nariai (P.Gražulis, S.Buškevičius, P.Jakučionis, J.Veselka,
I.Degutienė) dvylikai įstatymų straipsniams pateikė labai naudingų
nuostatų, kad būtų galimybė mažinti alkoholio vartojimą (dauguma
jų buvo 1995 m. įstatyme). Deja, Seimas nepritarė.
Ar laimingi alkoholio verslo pasaulio atstovai,
tie valstybės pareigūnai bei įstatymų leidėjai, kurie dėl trupinio
aukso, gardaus valstybės šaukšto skandina tautą į alkoholio liūną?
Kas laukia jų kelio pabaigoje? Nemažai įspėjimų surašyta Šventajame
Rašte. Pavyzdžiui, juos sunaikins jų pačių nedorybės (ps 93, 23);
beširdžio turtuolio likimas po mirties palaidotas pragare (Lk
16, 19-31); jūs žmonių akivaizdoje dedatės teisuoliais, bet Dievas
mato jūsų širdis (Lk 16, 15). Labai reikalinga religingų žmonių
veikla (maldomis ir pan.) vaduoti daugelį iš šios nuodėmingos klampynės.
Europarlamentas J.Paleckis apgailestauja dėl visuomenės
organizacijų, intelektualų pasyvumo, kai pagal alkoholio suvartojimą
vienam gyventojui Lietuva pirmauja Europoje. Pasigendama griežtesnių
reikalavimų ir kritikos valstybės institucijoms, politinėms partijoms.
Europarlamentaras primena Atgimimo laikotarpiu vykdytas akcijas.
Pavyzdžiui, 1989 metais surengta grandiozinė alkoholinių gėrimų
išpylimo teatralizuota akcija Kalnų parke, Kryžiaus nešimas iš Vilniaus
ir kitų vietovių į Šiaulių Kryžių kalną, įspūdingas plakatas Penki
NE, kviečiantis negerti alkoholio, ir pan.
Dr. A.Griganavičius teigia, jog visuomenę apėmė
abejingumas, blaivybės organizacijos nesuranda naujų veiksmingų
formų kovoti su piniguočių skatinamu girtauti. Visa tai reikalauja
permąstyti ir visiems naujai pažvelgti į šią labai opią mūsų visuomenės
problemą. Po dvejų metų (2008 m.) minėsime 150 metų sukaktį, kai
1858 metais vyskupas M.Valančius paskelbė visuotinę blaivybę Lietuvoje.
Reikalinga neatidėliojant reikšmingais darbais ir veikla rengtis
šiam įžymiam jubiliejui ir vyskupo raginimui lietuviams stoti prie
blaivybės, kad pradėtume naują doros pakilimo epochą sau ir savo
tautai.
Geras pavyzdys yra prieškario Lietuvos Respublika.
Tai buvo blaiviausias tautos laikotarpis per keletą paskutinių šimtmečių.
Vieningai dirbo valstybė, Bažnyčia, blaivybės ir jai pritariančios
visuomeninės organizacijos. Akivaizdu, kad šiuo metu geriausia būtų,
jeigu mūsų politinės partijos susitartų (pasirašytų memorandumą)
ir pasirašytų kovos su alkoholizmu, girtavimu, rūkymu, kitų narkotikų
vartojimu bendrą programą, tą įrašytų į savo partijų programas.
UNESCO generalinio direktoriaus patarėjas H.Juškevičius,
pasibaisėjęs alkoholio suvartojimo mastais bei tragiškomis pasekmėmis,
viešai pareiškė: Nusprendžiau tvirtai per rinkimus balsuosiu
už tą partiją, kuri pasiūlys efektyviausią būdą išgelbėti Lietuvą
nuo prasigėrimo. O kad taip apsispręstų didžioji dalis mūsų rinkėjų!
Akivaizdu, jog būtina iš naujo formuoti valstybės
alkoholio politiką. Pirmiausia reikalinga įstatymui grąžinti, alkoholio
verslui darant įtaką, panaikintas šias nuostatas:
1. Uždrausti bet kokią skleidžiamą alkoholio reklamą.
2. Sugriežtinti alkoholio pardavinėjimo sąlygas
dienų ir valandų skaičių, vietų nustatymą, alkoholio laikymą prekybos
vietose, taip pat licencijų išdavimą, drausti prekiauti alkoholiu
aukštosiose mokyklose bei universitetuose ir jų teritorijose, šalia
mokyklų, degalinėse, kioskuose, parduotuvių maisto skyriuose, naudojantis
internetu ar pristatymo į namus paslaugomis bei kitokiais būdais,
lengvinančiais alkoholio prieinamybę; riboti (ar uždrausti) prekybą
pilstomais alkoholiniais gėrimais išsinešimui.
3. Naminės degtinės (samagono) gamyba ir prekyba
neturi būti įteisinta jokia dingstimi.
4. Nustatyti dideles baudas už alkoholio kontrolės
įstatymo pažeidimus.
5. Paskirti Seimo Sveikatos reikalų komitetą pagrindiniu
komiteto alkoholio problemoms spręsti vietoj dabar tai atliekančio
Ekonomikos komiteto (taip buvo įteisinta 1995 m.).
6. Išplėsti savivaldybių tarybų įgaliojimus nustatyti
suvaržymus arba draudimus alkoholio prekybai.
7. Neleisti jėgoms trukdyti Valstybės tabako ir
alkoholio tarnybos (VTAKT) veiklai. Sudaryti jai galimybę operatyviau
veikti.
8. Tik pritarus Sveikatos apsaugos ministerijai
teikti Alkoholio kontrolės įstatymo (AKĮ) pataisų projektus Vyriausybei
svarstyti. Ūkio ministerijai didžiulę įtaką daro alkoholio verslas,
kas nesuderinama su būtinomis pastangomis mažinti alkoholio vartojimą.
9. Peržiūrėti ir ženkliai riboti (ar uždrausti)
gamybą ir prekybą silpnais alkoholiniais gėrimais kaip sidras, alkoholiniai
kokteiliai, vaisių bei uogų sultys su alkoholiu ir pan. Tai klastingas
verslininkų masalas įklampinti paauglius ir jaunimą į alkoholio
vartojimą.
10. Seime prie Sveikatos reikalų komiteto sudaryti
kompetentingą darbo grupę būtinoms AKĮ pataisoms rengti. Tokia grupė
veikė rengiant 1995 metų įstatymą.
11. Įkurti Seime nuolat veikiančią Alkoholio kontrolės
komisiją, analogišką Seimo Narkotikų kontrolės komisijai.
Galvokime visi, kaip privalome tvarkytis, kad
alkoholis mūsų valstybei kasmet nedarytų trijų milijardų litų žalos.
Kad mūsų tauta neišnyktų. Tai visai ne retoriniai, o vieni svarbiausių
klausimų.
© 2006 XXI amžius
|