Ar mes mylime ir gerbiame dar negimusio žmogaus
gyvybę?
Prof. habil. med. dr. Leonas Laimutis MAČIŪNAS,
Lietuvių katalikų mokslo akademijos medicinos
skyriaus pirmininkas,
Pasaulinės gydytojų katalikų federacijos Europos asociacijų valdybos
narys,
Doc. med. dr. Alina ŠAULAUSKIENĖ,
Pasaulinės gydytojų federacijos Už žmogaus
gyvybę
Lietuvos asociacijos pirmininkė
Šiemet sukanka jau 51-eri metai, kai okupacijos
metu sovietinis Lietuvos sveikatos ministras išleido įsakymą, įteisinantį
abortą pradėtos gyvybės žudymą iki 12 nėštumo savaitės, o motinai
sergant, esant nenormaliam vaisiaus vystimuisi iki 22 nėštumo
savaitės. Nors praėjo 16 metų nuo nepriklausomybės atkūrimo, tačiau
iki šiol šis įstatymas tebegalioja, valdžiai jį toleruojant ir toliau
skatinant mirties kultūrą, o visuomenėje įsigalėjęs abortinis mentalitetas
iki šiol neleidžia atsikratyti savanaudiškos pažiūros į negimusią
žmogaus gyvybę. Aiškiai matyti, kad dalis gyventojų, gyvenančių
normalioje santuokoje, tebemano, kad nors abortas ir yra blogis,
tačiau išimtiniais atvejais, kada pradėta gyvybė gali sužlugdyti
šeimos gyvenimo planus, jos buitį, sutuoktinių tarpusavio santykius,
galima tuo įstatymu pasinaudoti.
Net ir tarp krikščionių yra manančių, kad išprievartavimo,
kraujomaišos atvejais, nustačius vaisiaus vystymosi trūkumus ar
motinai sergant sunkia liga, galima žudyti pradėtą gyvybę. Tačiau
tikinčiajam visada reikia atsiminti Katalikų Bažnyčios mokymą, kad
pradėta žmogaus gyvybė yra Dievo dovana ir ji yra šventa, todėl
negali būti jokių žmogaus svarstymų apie jos likimą. Reikia neužmiršti
ir popiežiaus Jono Pauliaus II, žymaus kovotojo už gyvybės kultūrą,
jos puoselėtojo, pasisakymų ir raštų. Suprantama, kad serganti motina
nėštumo metu turi būti globojama, gydoma, nes tam ir skirta medicina.
Gydytojams akušeriams yra žinomi klaidingos diagnostikos atvejai,
kada, konstatavus nenormalų vaisiaus vystymąsi, motinai siūloma
nutraukti nėštumą, bet ji atsisako tai daryti, ir gimsta normalus,
sveikas kūdikis. Be to, neįgali pradėta gyvybė turi tokią pačią
teisę į gyvenimą ir natūralią mirtį, kaip ir sveika. Prievartautojo
kūdikis taip pat turi teisę į gyvenimą, jis nekaltas dėl savo atsiradimo.
Be to, pavyzdžiui, Nikaragvoje, šia ir sveikatos aplinkybėmis
vadovaujantis, norint nutraukti nėštumą, dažnai buvo piktnaudžiaujama,
todėl toje šalyje abortas uždraustas visais atvejais.
Žinome, kad pastariesiems dešimtmečiams būdingas
agresyvumas, tolerancijos stoka gėriui, žmogaus gyvybei. Tai pastebime
ne tik žiniasklaidoje žurnaluose, laikraščiuose, knygose, radijo
ar televizijos laidose, bet ir kasdieniame gyvenime. Matome, skaitome,
girdime, kad vaikai žudo savo tėvus, draugai savo draugus, pažįstamus,
vairuotojai kitus vairuotojus ar pėsčiuosius, tėvai savo vaikus,
gyvus ar dar negimusius. Tai tapo taip kasdieniška, įprasta, kad
netgi neskiriama tam didesnio dėmesio. Ir toliau žiniasklaida aprašo
ar rodo žiaurias scenas, propaguoja mirties kultūrą, o ką jau kalbėti
apie negimusią žmogaus gyvybę teigiant, kad negimęs kūdikis dar
ne žmogus! Todėl įteisinami negimusią gyvybę žudyti leidžiantys
įstatymai, argumentuojant tokį elgesį dar ir tuo, kad daugelyje
valstybių tai leidžiama ir kad tuo siekiama neriboti moters teisių.
Pasvarstykime, kodėl dalis žmonių nevertina, nesaugo
ir negerbia žmogaus gyvybės. Visi mes mylime savo tėvus, vaikus,
draugus. Tačiau į klausimą, ar mes mylime (ar mylėsime) dar negimusią
gyvybę būsimą sūnų, dukrą turbūt neišgirstume vienodo atsakymo.
Jis priklausytų nuo atsakančiojo moralės, jo įsitikinimų, pasaulėžiūros.
Vienoks atsakymas galėtų būti, jei atsakymą pateikia šeimos žmogus,
būsimasis tėvas ar būsimoji motina, suvokiantys savo gyvenimo tikslą,
suprantantys žmogaus egzistencijos pradžią. Kitoks atsakymas bus,
jei mums atsakys tik nuotykių, malonumų ieškotojas, ištvirkėlis,
žmogus egoistas, be atsakomybės, nesuvokiantis savo gyvenimo prasmės.
Pirmuoju atveju sutuoktiniai džiaugsis pradėta žmogaus gyvybe, ją
puoselės, jos lauks, ilgėsis jos, jau ją mylės. Antruoju atveju
malonumų ieškotoją, bijantį atsakomybės už būsimo kūdikio globą,
išgąsdins prasidėjusi gyvybė, jis jos nenorės, kils mintis ja atsikratyti
ją nužudyti.
Suprantama, jog visos blogybės vyksta todėl, kad
žmogus nežino ar nesugeba atsakyti net pats sau, kodėl jis gyvena,
kokia jo gyvenimo prasmė, kokia pasaulėžiūra remiasi vertindamas
savo elgesį, nei pagalvoja, kas sukūrė jo paties gyvybę ir kam jis
turi būti dėkingas.
Dvasinių vertybių nuopuolis, prasidėjęs sovietinės
okupacijos metu, labai išryškėjo atkūrus nepriklausomybę, kada žmonės
pajuto laisvę ir galimybę išsakyti tai, kas buvo susikaupę jų sielose
per 50 baimės metų. Išryškėjo prievarta diegtos materialistinės,
marksistinės-ateistinės ideologijos pragaištingo poveikio dvasinėms
vertybėms padariniai: sunyko tiesa, dora, sąžiningumas, pagarba
žmogaus orumui. Prie viso to dabar prisidėjo ir plintantys globalizacijos
procesai, liberalios pažiūros į visus visuomenės gyvenimo procesus.
Paplitęs alkoholizmas visuose visuomenės sluoksniuose, vis labiau
įsigalinti narkomanija, moralinės ligos dar labiau išryškina kasdien
matomas smurto ir nusižengimo moralei apraiškas. Valdžioje esantys
asmenys stokoja dvasinių vertybių, todėl skatina ir priima jiems
naudingus įstatymus, o paprasti žmonės dar labiau nusivilia esamomis
gyvenimo sąlygomis.
Nors apie dvasinio nuopuolio reiškinius dažnai
girdime žiniasklaidoje, tačiau apie negimusio žmogaus žudymą abortus
ir motyvus, kodėl jis pasirenkamas, galima paskaityti tiktai Statistikos
departamento pranešimuose. Moterims, galėjusiomis tapti motinomis,
gydytojams, žudantiems negimusią gyvybę, Seimo nariams, priimantiems
įstatymus, yra gėda visa tai pripažinti ir save pateisinti, tačiau
jiems ne gėda ginti moters teisę ryžtis žudymui reklamuojant,
kad tai yra jos teisė elgtis su savo kūnu kaip nori. Kodėl užmirštama
vyro teisė į savo kūdikį, kodėl neginama jo teisė? Net Rusijos Dūma
rengiasi svarstyti įstatymą, kad, norint atlikti abortą, reikia
gauti abiejų sutuoktinių sutikimą. Be to, kyla klausimas: argi moters
kūnas nėštumo metu nepriklauso jau kūdikiui? Kodėl įstatymu neginama
negimusio kūdikio teisė gyventi? Kodėl motina, nužudžiusi jau gimusį
kūdikį, yra teisiama ir baudžiama, o atlikusi abortą pateisinama?
Šių metų pavasarį Seime užregistruotas Žmogaus
embriono apsaugos įstatymo projektas, ginantis negimusią žmogaus
gyvybę, taip ir neišvydo dienos šviesos, nes, teisininkų nuomone,
jis prieštaraująs Lietuvos Konstitucijai! Tačiau žinome, kad nėra
pasaulyje konstitucijos, kuri negintų žmogaus gyvybės! O pasiūlytas
įstatymas buvo priimtinas daugeliu požiūrių: medicininiu, psichologiniu,
socialiniu, moraliniu, juridiniu, pasaulėžiūriniu. Visa tai moterims
neaiškinama. Dar daugiau. Žmonės mano, kad jei abortas įstatymu
leidžiamas, tai jis, matyt, yra reikalingas ir naudingas.
Jau seniai žinoma, kad abortas žaloja moters sveikatą,
sukeldamas daug komplikacijų (net ir mirtinų), fizinių ir psichologinių
problemų (dalis moterų tampa nevaisingos, iki 50-80 proc. jų rizikuoja
susirgti krūties vėžiu, joms pastojus dažnai įvyksta priešlaikiniai
gimdymai, dažnai išsivysto poabortinis sindromas sutrinka moters
emocinė būklė, psichinė veikla ir kt.).
Visi suvokiame, kad minėto įstatymo priėmimas
būtų buvęs svarbus ir mūsų šaliai. Dabar, kai daug jaunimo išvyksta
gyventi į užsienį, kada visokiais būdais, net ir įstatymais niekinama
šeimos institucija, kada įteisinami ir remiami homoseksualistai,
kada remiamas negimusios gyvybės žudymas, labai sumažėjo gimstamumas
ir demografiniai rodikliai sparčiai blogėja (pavyzdžiui, nuolat
mažėja mokinių, uždaromos mokyklos) tauta žengia išnykimo link.
Visi suvokiame, kokia neįkainojama yra žmogaus
gyvybė, gauta iš Kūrėjo per savo tėvus vienintelį ir nepakartojamą
kartą. Pradėję savo egzistavimą tik tėvų noru ir būdami gyvais jų
meilės liudininkais, praėję savo vystymosi kelią nuo tėvų dviejų
ląstelių susijungimo momento iki gimimo, visą savo gyvenimą reiškiame
jiems pagarbą, dėkingumą ir meilę, kad jie, tėvai, leido mums gimti,
išvysti pasaulį, kad jie mūsų nesunaikino, o išsaugojo, puoselėjo
ir dar negimusius mylėjo suprasdami, jog mes jau esame žmogiškos
būtybės nuo pat prasidėjimo momento. Mes ypač gerbiame savo motinas,
nes nuo jų tinkamo elgesio priklausė kiekvieno mūsų (taip pat ir
tų asmenų, kurie dabar toleruoja ir įteisina negimusios žmogaus
gyvybės žudymą) sveikata ir likimas.
Įstatymai draudžia smurtauti prieš žmogaus (ir
bet kokią kitą) gyvybę, nors nusižengusieji tiems įstatymams yra
baudžiami, todėl visai nesuprantama, kodėl kuriami tokie įstatymai,
kuriais pasinaudojus būtų galima teisėtai žudyti tik pradėtą,
beteisę, silpną, iki šiol įstatymais neginamą žmogaus gyvybę. Lietuvoje
tai atliekama prisidengiant anksčiau minėtu įstatymu, kurio pasekmės
liūdnos per visą okupacijos metą buvo nužudyta apie 3 mln. pradėtų
žmogaus gyvybių, o atkūrus nepriklausomybę apie 400 tūkstančius.
Per metus visame pasaulyje nužudoma apie 50 mln. negimusių kūdikių.
Yra šalių (Airija, Lenkija, Malta, Portugalija, Nikaragva, Argentina
ir kitos Pietų Amerikos šalys), kuriose visuomenės išrinktieji įstatymais
griežtai reglamentuoja negimusios žmogaus gyvybės apsaugą, jos žudymas
draudžiamas ir baudžiami nesilaikantieji tų įstatymų.
Sprendžiant žmogaus gyvybės, jos egzistencijos
klausimus, visada susiduriama su filosofiniu šio klausimo aspektu:
kas yra gyvybė, iš kur atsirado žmogus, kokia jo gyvenimo prasmė?
Šiuos klausimus aiškina dvi pasaulėžiūros: materialistinė-pasaulietinė
ir idealistinė-krikščioniškoji. Pirmoji, tvirtindama, kad žmogus
yra tik materialus, mirštantis kūnas, leidžia įstatymais jį, dar
negimusį, žudyti. Antroji, suprasdama, kad žmogus vienu metu yra
ir materiali, ir dvasinė būtybė, teigia, kad, žudydami kūną, nesuteikiame
galimybės žemėje pasireikšti ir nemirtingai jo dvasiai. Taigi pirmoji
pasaulėžiūra pasisako už mirties kultūrą, o antroji už gyvybės.
Pirmosios šalininkai teigia, kad abortas vaisiaus žudymas, kontracepcija
ir abortuojančių medžiagų vartojimas, prenatalinė vaisiaus diagnostika
siekiant abortuoti defektyvų vaisių, surogatinė motinystė, embrionų
tyrimai, žmogaus klonavimas, eksperimentai su psichikos ir neįgaliais
ligoniais, eutanazija, testamentu įteisinta savižudybė padedant
gydytojui yra etiškos, leidžiamos ir priimtinos priemonės. Tuo tarpu
gyvybės kultūros šalininkai visa tai laiko nesuderinama su krikščioniška
morale ir idealistine pasaulėžiūra, Katalikų Bažnyčios mokymu.
Šios dvi pasaulėžiūros, prieštaraudamos viena
kitai, skirtingai vertina etiką. Gyvybės kultūros šalininkai medicininę
etiką grindžia principais, paremtais pagrindiniu moralės įstatymu
Dekalogu. Pasaulietiška, mirties kultūrą remianti pasaulėžiūra
savo veiklą grindžia principais, kylančiais iš hedonistinės filosofijos:
asmens autonomija, jo liberaliomis teisėmis be atsakomybės. Užmirštamas
penktasis Dievo įsakymas Nežudyk!, priesakas ir tikinčiam, ir
netikinčiam žmogui. Jo nesilaikantiems taikomas baudžiamasis kodeksas.
Kodėl jis netaikomas, kai žudoma dar negimusi gyvybė, negalinti
pati apsiginti? Kadangi abortas yra įteisintas įsakymu, tai suprantama,
kad jis pragaištingai skatina daugelį žmonių nejausti jokios atsakomybės
gimsiančios gyvybės atžvilgiu, ir jie gali ją žudyti.
Platinama mirties kultūra priklauso ir nuo valdžioje
esančiųjų (taigi nuo visuomenės, kuri ją išsirinko) pasaulėžiūros,
jų dvasinių vertybių, jų supratimo apie žmogaus gyvybės kilmę ir
jų moralinių principų stokos. Pareigūnai, saistomi komercinių išskaičiavimų,
priima ir legalizuoja įstatymus, prieštaraujančius gyvybės pagarbai
ir orumui. Tai liudija ne tik Lietuvoje šiuo klausimu vykdoma politika,
bet ir kitų šalių pavyzdys, kai valdžioje vyrauja ateistinės, komercinės
nuostatos, pavyzdžiui, Olandijoje, Belgijoje priimtas eutanazijos
įstatymas, Ispanijoje įteisinti homoseksualistai, Anglijoje abortai
iki nėštumo 24-os savaitės ir t. t.
Pavieniai asmenys ar šeimos, net ir visuomenė,
suprantama, negali ilgai išlaikyti turimų dvasinių vertybių, kurių
nepalaiko ir neremia valdžia ir kurias kritikuoja žiniasklaida (dažniausiai
papirkta), populiarinanti dvasią žlugdančias programas (partnerystės,
homoseksualistų santuokas, amoralumą, prostituciją, liberalistines
idėjas ir kt.). Reikia nepaprastai daug valios ir intelektualinių
pastangų norint atsilaikyti prieš tokią skleidžiamą propagandą ir
visuomenėje vis labiau įsigalinčią sekuliarią pasaulėžiūrą (kada
įstatymai teigia, kad tai yra teisėta, o kultūra kad tai priimtina),
kad būtų galima vadovautis kitokia savo samprata, kas yra moralu
ir priimtina.
Dar daugiau pastangų reikia tėvams, siekiantiems
savo moralias nuostatas įdiegti vaikams, nes mokykloje jos pateikiamos
iškreiptai, įvedus lytinio švietimo programas, liberalų požiūrį
į vyro ir moters santykius, ydingą supratimą apie šeimos uždavinius
ir šeimyninį gyvenimą. Kai kurios valstybės jau suvokė tokios politikos
ydingumą ir ėmėsi šalinti seksualinės revoliucijos pasekmes. Štai
JAV, kur vis daugėjo nesantuokinių vaikų, ypač tarp paauglių (tai
labai atsiliepia biudžetui, nes tenka juos išlaikyti), buvo priverstos
įvesti lytinio auklėjimo programas, keisti visuomenės požiūrį į
šeimą, pradėtos steigti skaistybės draugijos. Lietuvoje ne santuokoje
gimusių vaikų, palyginti su 1990 metais, padaugėjo du kartus, ir
dabar jie sudaro 28 proc. visų gimusiųjų.
Per pastaruosius 15 metų 158 tūkst. vaikų gyvena
nepilnose šeimose (dažniausiai be tėvo), nes išsiskyrusių šeimų
labai padaugėjo: nuo 2,7 proc. 1957 metais iki 72 proc. 2005 metais.
Šimtui gimusių vaikų tenka 54,6 aborto, o tūkstančiui vaisingo amžiaus
moterų (15-49 metų) 17,9 aborto. Daugelyje katalikiškų šalių abortai
draudžiami arba ribojami, nors tam priešinasi kontraceptines priemones
gaminančios firmos ir jas remiančios valdžios institucijos.
Atsakydami į klausimą, ar mes mylime ir gerbiame
negimusią žmogaus gyvybę, ir spręsdami jos apsaugos klausimus, turime
visų pirma suprasti ir įsisąmoninti, kad žmogaus gyvenimas prasideda
nuo vyro ir moters lytinių ląstelių susijungimo momento. Jau senovėje
buvo sakoma: Tas, kas bus žmogus, jau yra žmogus (Tertulijonas).
Pradėta gyvybė auga ir, esant normalioms sąlygoms, ji išvysta pasaulį.
Todėl jos negalima žudyti nei iki 12 savaičių, nei vėlesniame nėštumo
periode. Būsimos motinos, jau mylinčios savo būsimą kūdikį, suvokia,
kad jo skriausti (nesilaikyti tinkamo gyvenimo režimo) neturi teisės.
Dabar, vis tobulėjant medicininei technikai ir tyrimams, atsiranda
galimybė teikti medicininę pagalbą ir embrionui, būsimam kūdikiui.
Tuo klausimu yra išleista Romos universitetų deklaracija Embrionas
kaip pacientas. Be to, vis aiškiau suprantama šeimos svarba, nes
joje pradėta gyvybė randa palankiausias sąlygas plėtotis. Todėl
šeimoje užaugęs vaikas ir tapęs suaugusiuoju geriau, negu augęs
be šeimos ar nepilnoje šeimoje, suvokia jos vaidmenį vaiko augimui
ir brendimui. Tai suteikia jam galimybę savo patirtį perduoti ateinančiai
kartai. Svarbus dalykas turėtų būti mokykloje dėstomas lytinis auklėjimas,
padedantis vaikui suprasti savo atsakomybę ir pareigą kuriant ateityje
šeimą, taip pat suvokti gyvybės kultūros reikšmę.
Svarbų vaidmenį saugant negimusią žmogaus gyvybę
vaidina ir Katalikų Bažnyčia, medicinos darbuotojai, akušeriai-ginekologai,
katalikiškos medicinos organizacijos. Sveikatos apsaugos darbuotojų
chartijoje (išleistoje Popiežiškosios sveikatos apsaugos darbuotojų
pastoracinės tarybos 1995 metais) sveikatos apsaugos darbuotojai
raginami laikytis profesinės ištikimybės, nepripažįstant jokio gyvybę
žudančio veiksmo chirurginio ar farmacinio. Svarbus dokumentas
šiuo klausimu yra Gyvybės Evangelija, nurodanti, kaip reikia mylėti
ir gerbti žmogaus ir dar negimusią žmogaus gyvybę. Negalima užmiršti
ir popiežiaus Benedikto XVI išleistos enciklikos Dievas yra Meilė,
kurioje parodoma žodžio Meilė tikroji prasmė, jos reikšmė vyro
ir moters bendravime, meilė, vedanti į naujos gyvybės sukūrimą.
Šiuo metu Lietuvoje iš 13650 gydytojų apie 2000
(tarp jų ir ginekologų) yra prisiekę pagal 1995 metais atnaujintą
krikščioniškąją Hipokrato priesaiką. Gaila, kad iki šiol nėra teisinės
apsaugos ginekologams, kurie dėl savo religinių įsitikinimų negali
atlikti aborto. Kadangi abortas nėra gydymo priemonė, o tik žmogaus
gyvybės žudymas, todėl jis neturėtų būti atliekamas gydymo įstaigose.
Turėtų būti steigiamos specialios abortams atlikti klinikos, išsilaikančios
iš gaunamų mokesčių, o jose turėtų dirbti gydytojai, nesaistomi
religinių įsitikinimų.
1955 metais abortus įteisinęs įsakymas padarė
daug žalos moterų sveikatai ir tautai. Atėjo laikas, kad Seimas
pripažintų abortą nusikaltimu Viešpačiui ir tėvynei, mums visiems
ir pagaliau panaikintų šį okupantų įvestą įsakymą, tuo pačiu uždrausdamas
žudyti negimusią žmogaus gyvybę, kaip kad pasielgė ir daugelio kitų
katalikiškų šalių parlamentai. Tad išmokime mylėti ir gerbti negimusią
žmogaus gyvybę, nes ji ir yra mūsų visų ateities gėrio pagrindas!
© 2006 XXI amžius
|