Užšaldytų embrionų saugojimo etinė problema
Bažnyčios požiūriu, žmogaus embrionas turi asmens
statusą. Todėl lygiai taip, kaip vieno suaugusio žmogaus negalima
nužudyti dėl kito žmogaus naudos, taip ir embriono negalima sunaikinti
tokiu tikslu.
Nuosekliai išlaikydama savo poziciją, Bažnyčia
pasisako prieš atsarginių embrionų kūrimą ir jų užšaldymą su tikslu
panaudoti vėliau. Tačiau ne tik pats užšaldymo faktas savaime yra
problematiškas, bet ir elgesys su jau užšaldytais embrionais.
Tarptautinių katalikų žinių agentūrai Zenit
duotame interviu jėzuitas Alanas Metjuzas, moralinės teologijos
ekspertas, aptarė šiuos kontroversiškus bioetikos klausimus.
Žmogaus embrionai yra užšaldomi dėl dirbtinio
apvaisinimo technikų poreikių, dėl to, kad nereikėtų keliskart kartoti
kiaušinėlių paėmimo procedūros tuo atveju, jei iš pirmo karto apvaisinimas
nepasisektų ir prireiktų papildomų embrionų. Netgi apsiribojant
tik techniniu-juridiniu požiūriu, galima klausti: kieno nuosavybė
yra paimtos ląstelės ar embrionas klinikos ar donoro? Ar, kai
jų nebereikia, juos galima pamiršti bei išmesti? Na, o jei embrioną,
nuo pat jo pradėjimo, laikysime žmogiška būtybe, tada jo užšaldymas
yra moraliai nepriimtinas. Niekas neturi teisės kitos žmogiškos
būtybės uždaryti tokiame ledo kalėjime, keliant jai realią mirties
grėsmę, atskiriant nuo motiniškos globos, sukuriant sąlygas tolesniems
manipuliavimams.
Sudėtingas yra embriono tėvų atsakomybės klausimas.
Jei poros atsakomybė už gimusį kūdikį yra akivaizdi, tai kokia atsakomybė
už jų pradėtą embrioną? Viena vertus, jie dalyvauja nemoraliame
veiksme, antra, taip pat gerai žinome apie jų gerą valią ir troškimus.
Svarbu yra tai, kad tėvai būtų supažindinti ir aiškiai žinotų apvaisinimo
technikos detales. Atsakomybės klausimas vargu ar išsprendžiamas
pasirašant atitinkamą dokumentą ir juridiškai perleidžiant atsakomybę
klinikai ar valstybei. Tai, kas juridiškai teisėta, nebūtinai moralu.
Tėvai yra pirmieji ir paskutinieji, kuriems tenka atsakomybė už
embrioną. Jie negali jo atsisakyti, padėdami parašą, lyg tai būtų
daiktas. Jų atsakomybė išlieka net ir tuo atveju, jei vaisius
buvo užmegztas su medikų pagalba.
Tačiau ką turėtų daryti tėvai, jei vėliau įsisąmonintų
savo atsakomybę ir užšaldytos žmogiškos būtybės orumą? Jau užšaldyti
embrioną buvo blogis, tačiau laikyti jį užšaldytu, naudoti vėlesniems
bandymams dar vienas papildomas blogis. Tad gal reikėtų juos perkelti
į motinos kūną, suteikti galimybę toliau vystytis? Bet žinome, kad
tai jau kartais neįmanoma, kai kurie procesai yra nebegrįžtami ir
nebeatsinaujinantys. Be to, embriono sušaldymas, o vėliau atšildymas
gali jį sužaloti ir nebeleisti natūralaus vystymosi. Bet kokiu atveju,
tėvo A.Metjuzo nuomone, vis tiek dera išlaisvinti embrionus iš ledo
gniaužtų ir, suvokiant kas daroma, leisti jiems sulaukti natūralios
pabaigos, tuo pačiu juos patikint dieviškajam gailestingumui.
Užšaldytų embrionų problematika yra plati, nes
žmogaus embrionų kūrimas yra paplitęs visame pasaulyje. Nėra tikslių
susistemintų duomenų, tačiau manoma, kad Jungtinėse Amerikos Valstijose
yra apie 400 tūkst., Prancūzijoje apie 80 tūkst., Belgijoje apie
24 tūkst. užšaldytų žmogaus embrionų.
Pagal VR
© 2007 XXI amžius
|