Kova už gyvybę Fatimos žemėje
Mindaugas BUIKA
|
Fatimos Dievo Motinos šventovė
|
Prieštaringi referendumo rezultatai
Portugalijoje surengtas referendumas dėl aborto
legalizavimo susilaukė plataus Bažnyčios ir gyvybės gynėjų dėmesio
ne tik šioje katalikiškoje šalyje iš 10 mln. jos gyventojų 94
proc. yra katalikai, bet ir pasaulyje. Iki šiol Portugalijoje,
kaip ir Lenkijoje, Airijoje bei Maltoje, galioja tvirčiausi negimusią
gyvybę ginantys įstatymai: abortą iki dvyliktos nėštumo savaitės
galima atlikti tik išprievartavimo, incesto, vaisiaus apsigimimo
arba grėsmės moters gyvybei ir sveikatai atvejais. Už neteisėto
aborto atlikimą gresia kalėjimo bausmė tiek motinai, tiek ir negimusį
kūdikį nužudžiusiam gydytojui.
Pagal vasario 11 dieną surengto referendumo nuostatas,
abortas būtų visiškai legalizuotas iki dešimtos nėštumo savaitės.
Už tai pasisakė 59,2 proc. referendumo dalyvių, tačiau šie rezultatai
nėra juridiškai įpareigojantys, nes nebuvo pasiektas privalomas
dalyvavimo nacionalinėje apklausoje kvorumas. (Referendume dalyvavo
43 proc. balso teisę turinčių portugalų, o referendumui galioti
reikia bent 50 proc.). Vis dėlto dabar Portugaliją valdanti socialistų
vyriausybė yra pasirengusi inicijuoti aborto legalizavimo įstatymo
svarstymą šalies parlamente, kur socialistai koalicijoje su komunistais
po 2005 metų rinkimų turi absoliučią 121 deputato daugumą. (Portugalijos
parlamente iš viso yra 230 deputatų vietų.) Kaip ir reikėjo manyti,
Portugaliją dabar valdanti socialistų ir komunistų koalicija balsavimą
dėl abortą legalizuojančio įstatymo priėmimo šalies parlamente surengė
būtent kovo 8-ąją, Tarptautinę moters dieną.
Tuo norėta pabrėžti jų ideologinė nuostata, kad
suteikiama galimybė žudyti įsčiose pradėtus kūdikius būtų moters
didžiausias išlaisvinimas. Kad visiškai įsigaliotų, parlamentarų
daugumos balsais patvirtintas įstatymas turi būti per 20 dienų Portugalijos
prezidento ratifikuotas. Prezidentas turi ir veto teisę, kuria pasinaudoti
jį ragina gyvybės gynėjai.
Portugalijos premjeras Žozė Sokratesas sakė, kad
aborto įstatymo reforma bus padaryta, nes referendume už tai pasisakė
aiški dauguma politiškai aktyvių gyventojų.
Tačiau šalies pagrindinė gyvybę ir šeimos tradicijas
ginanti organizacija Actio Familia savo pareiškime pabrėžė, jog
tai, kad dauguma balso teisę turinčių žmonių susilaikė nuo dalyvavimo
referendume, patvirtina, kad portugalai yra nusistatę prieš aborto
įstatymo liberalizavimą. Tuo tarpu socialistų vyriausybės apsisprendimas
legalizuoti negimusių kūdikių žudymą rodo, kad ji tapo įkaite tos
radikalios ideologinės mažumos, kuri bet kuria kaina stengiasi šaliai
primesti teisines normas, kurios priešingos visuomenės krikščioniškai
moralei, teigiama Actio Familia pareiškime, kuriame pabrėžiamas
poreikis toliau mobilizuoti tikinčiųjų bendruomenę prieš tuos naujosios
moralės strategų kėslus.
Portugalijos vyskupų analizė
Portugalijos vyskupai, analizuodami minėto referendumo
rezultatus, kuriame, nors dalyvavimas nebuvo pakankamas, bet dauguma
balsavusiųjų pritarė galiojančio aborto įstatymo reformai, pažymi,
jog tai atspindi kultūros pokyčius, sąlygotus laicistinės žiniasklaidos
ir perdėto individualizmo. Įdomu pastebėti, kad vasario 11-osios
referendumas buvo jau antroji nacionalinė apklausa dėl aborto Portugalijoje
pastarąjį dešimtmetį. 1998 metais taip pat tuomet valdžiusių socialistų
surengtame referendume 51 proc. balsavusiųjų pasisakė prieš aborto
įstatymo liberalizavimą. Po referendumo rezultatai taip pat buvo
paskelbti negaliojančiais, nes apklausoje dalyvavo tik trečdalis
balso teisę turinčių portugalų.
Anot vyskupų, naujojo referendumo išdavos patvirtina
plėtrą kultūros, kuri jau nėra persmelkta fundamentalių etinių
vertybių, kurios turi įkvėpti prasmingus įstatymus, ginančius žmogiškosios
gyvybės nepažeidžiamumą, kas yra įtvirtinta ir Portugalijos konstitucijoje.
Pareiškime, kurį pasirašė Portugalijos vyskupų konferencijos pirmininkas,
Bragos arkivyskupas Žoržė Fereira da Košta Ortiga, tarp priežasčių,
nulėmusių referendumo rezultatus, pirmiausiai nurodoma žiniasklaidos
globalizuota įtaka mąstymo būdui ir viešosios nuomonės tendencijos.
Taip pat pažymėtas intelektualinės formacijos stygius švietimo sistemoje,
kai neretai apeinami gyvenimo prasmės ir žmogiškosios būties klausimai.
Ganytojai nurodo perdėtą individualizmą naudojantis
turima laisve bei ieškant tiesos, kuri taip pat veikia asmenų sąžines.
Svarbi priežastis yra reliavitizacija vertybių ir principų, kuriais
grindžiamas žmonių ir visuomenės gyvenimas, teigiama dokumente,
kurį portugalų vyskupai priėmė susirinkę Fatimos Dievo Motinos šventovėje
aborto rezultatams aptarti. Jų įsitikinimu, reikia permąstyti pastoracinių
veiksmų planą naujoje socialinėje situacijoje, ypač kreipiant dėmesį
į jaunimo bei šeimų sielovadą. Kūrybingumas ir ryžtingumas dabar
ypač svarbūs Bažnyčios misijai įgyvendinti bei ištikimybei Evangelijos
tiesoms išsaugoti.
Ganytojai taip pat priminė, kad bet koks aborto
legalizavimas nepadaro jo moraliai teisėtu: abortas, kaip negimusio
kūdikio žudymas, yra mirtina nuodėmė, išskyrus tuos retus atvejus,
kai nėštumas ir gimdymas kelia realią grėsmę motinos gyvybei. Apsisprendimas
daryti abortą dažniausiai sukelia didelį sielvartą ir kančią,
rašo vyskupai. Kūdikis, į kurį iš pradžių žiūrima kaip į problemą,
dažnai tampa savuoju gyvenimu, padeda ją ir išspręsti. Daugelis
abortus dariusių moterų vėliau pripažįsta, kad dabar jau nedarytų
tokio klaidingo veiksmo. Ganytojai siūlo padėti toms moterims atsiverti,
kad jos pokalbiuose apmąstytų tokio sprendimo blogį, ir tai būtų
pamoka kitiems. Bažnyčia visada liks ištikima savajai misijai,
skelbdama Gyvybės evangeliją ir smerkdama keliamą grėsmę kiekvieno
žmogiškojo gyvenimo orumui, teigia vyskupai, baigdami savo kreipimąsi.
Gyvybės gynėjų aktyvumas
Nors pagal turimą statistiką Portugalija yra viena
katalikiškiausių Europos šalių, tačiau tikėjimo praktika yra smukusi
ir tik apie 30 proc. katalikų reguliariai dalyvauja sekmadienio
pamaldose. Portugalija garsėja Fatimos Dievo Motinos šventove, taip
pat toje šalyje yra žymus antiklerikalizmas bei marksizmas, vaidinę
svarbų vaidmenį XX amžiaus politiniame gyvenime. Po vadinamosios
1974 metų revoliucijos Portugalijos katalikų vyskupai kiek galėdami
stengėsi susilaikyti nuo žymesnių politinio ir socialinio pobūdžio
raginimų tikintiesiems. Kartu silpnėjant ir katalikų įtakai šalies
visuomenės gyvenime.
Taip pat ir rengiantis vasario 11-osios referendumui
dėl aborto įstatymo liberalizmo Portugalijos vyskupų konferencija
tiesiogiai neskatino kunigų savo pamoksluose aiškinti žmonėms, kaip
jie turi balsuoti gyvybiškai svarbaus nacionalinio plesbicito akivaizdoje,
tai palikdami atskirų dvasininkų ir katalikiškų gyvybės gynimo grupių
iniciatyvoms. Kai kurių jų paraginimai buvo labai stiprūs: pavyzdžiui,
Portugalijos sostinės Lisabonos arkivyskupas (patriarchas) kardinolas
Žozė da Krusas Polikarpas abortą pavadino pasibjaurėtinu nusikaltimu
ir išpuoliu prieš civilizaciją, o vienos parapijos klebonas kanauninkas
Tarcizijus Fernandesas Alvešas perspėjo tikinčiuosius, kad balsuodami
taip referendume jie automatiškai užsitraukia automatinę ekskomuniką.
Katalikiškos pasauliečių gyvybės gynimo grupės
taip pat išplatino milijonus atsišaukimų, kuriuose skelbiama, kad
Fatimos Dievo Motina verkia dėl tūkstančių nekaltųjų, kurie per
abortus praranda savo gyvybes dar net prieš pirmąjį krykštelėjimą.
Sausio 28 dieną, likus dviem savaitėms iki referendumo, gyvybės
gynėjai buvo surengę žygį už gyvybę Lisabonos gatvėmis, kuriame
dalyvavo beveik 20 tūkstančių žmonių. Demonstrantai nešė vėliavas
ir plakatus su reikalavimais saugoti žmogiškąją gyvybę kiekviename
jos tarpsnyje nuo prasidėjimo iki natūralios mirties. Tose manifestacijose
buvo džiugiai sutikti skaitomi solidarumo laiškai portugalams iš
gyvybės gynėjų grupių, veikiančių Ispanijoje, Prancūzijoje, Italijoje
ir Jungtinėse Amerikos Valstijose.
Mirties kultūros šalinininkų pastangos
Kaip rodo referendumo rezultatai, šių herojiškų
gyvybės gynimo sąjūdžio pastangų nepakako atremti stipriai ir apgaulingai
Portugalijos socialistų vyriausybės kampanijai už negimusių kūdikių
žudymo įteisinimą, ypač kada jos pusėje buvo laicistinė žiniasklaida
tiek šalyje, tiek ir užsienyje. Aborto legalizavimas nuties kelią
teisingumo ir teisingesnei bei humaniškesnei Portugalijai, skelbė
savo antikrikščioniškomis nuostatomis garsėjantis BBC News žinių
kanalas, paniekindamas prigimtinį Bažnyčios mokymą apie šventą teisę
į gyvybę, kaip pagrindinį visų kitų žmogaus teisių šaltinį. Vėliau
kai kurios tarptautinės abortų teisių bei feministinės organizacijos
pripažino, kad portugalų spaudoje buvo publikuojama jų užsakyta
ir dosniai finansuojama medžiaga, kurioje buvo aktyviai remiamos
socialistų vyriausybės nuostatos.
Mirties kultūros skatintojų išskirtinis dėmesys
Portugalijai yra suprantamas: juk jeigu abortas nebus legalizuotas
dabar, tai jis niekada nebus legalizuotas dėl bendrųjų nepakantumo
gyvybės naikinimui stiprėjimo tendencijų. Nors bandoma įteigti,
kad abortą draudžiančios katalikiškos Europos valstybės Portugalija,
Lenkija, Airija ir Malta yra neva atsidūrusios vis labiau sekuliarėjančio
kontinento periferijoje, tačiau kaip tik dabar aktyvėja diskusijos
dėl aborto suvaržymo poreikio tokių priešakinių šalių visuomenėse,
kaip Didžioji Britanija ir Vokietija. Jau nekalbant apie Jungtines
Amerikos Valstijas, kur visos pastarojo meto apklausos patvirtina,
kad visuomenės dauguma yra nusistačiusi prieš nevaržomą abortą ir
nekantriai laukiama atitinkamų įstatyminių bei teisinių sprendimų.
Ypač piktina vis dar vyraujanti pažiūra į abortą
žiūrėti kaip į šalies ar šeimos narių skaičiaus reguliavimo priemonę
tuo metu, kai Vakarų pasaulis yra atsidūręs sunkioje demografinėje
krizėje. Taip pat ir pačioje Portugalijoje jau prieš 20 metų gimstamumo
rodikliai tapo žemesni nei reikalingi tėvų kartai atstatyti ir dabar
nukrito tik iki 1,46 vaiko vidutiniškai vienai moteriai. Prognozuojama,
kad iki 2050 metų jau apie trečdalis portugalų bus vyresni nei 65
metų amžiaus (dabar 17 proc.), ir vidutinis šalies gyventojų amžius
sudarys 54 metus (dabar 38 metai).
Portugalijos gyvybės gynėjai klausia: ar tokioje
situacijoje, kai gimstamumas savižudiškai žemas, dar galima pateisinti
aborto legalumą atmetus visus moralės principus? Todėl jie nenuleidžia
rankų ir stengiasi kovoti prieš aborto įstatymo įsigaliojimą apeliuodami
į šalies prezidento Anibalo Kavako Silvos galimybę pasinaudoti turima
veto teise. Visada reikia prisiminti prieš 90 metų Fatimoje apsireiškusios
Švč. Mergelės Marijos pažadą: Galiausiai mano Nekalčiausioji Širdis
triumfuos.
© 2007 XXI amžius
|