„XXI amžiaus“ priedas apie gyvybės apsaugą Nr.3 (76)

2007-iųjų kovo 16 d.


PRIEDAI

Abipus Nemuno

Kristus ir pasaulis

žvilgsniai

pro vita

Sidabrinė gija

Horizontai

Atodangos


 

Negerk, broleli…

Benjaminas ŽULYS

Vyskupo Motiejaus Valančiaus
blaivystės sąjūdžio narys Antanas
Vaznelis penkiolika metų
visiškai nevartoja alkoholio

Davė blaivybės įžadus

Šis žmogus jau daugiau nei penkiolika metų visiškai nevartoja alkoholio. Neima nė lašo ne tik degtinės, konjako, bet nepakelia ir vyno, šampano taurės, nors tektų dalyvauti labai reikšmingoje šventėje. Tai – Vyskupo Motiejaus Valančiaus blaivystės sąjūdžio narys Antanas Vaznelis. Prieš pat atkuriant Lietuvos nepriklausomybę, jis raštu davė įžadus visiškai nevartoti alkoholio ir nevaišinti juo kitų. Ir iki šiol jis nejaučia poreikio alkoholiniams gėrimams, nors kartais tenka pabūti ir išgeriančiųjų draugijoje. Tiesa, Antanas ir anksčiau nebuvo alkoholio mėgėjas, bet pasitaikydavo ir linksmesnių išgėrimų. Susitvardyti skatindavo ir gyvenimo aplinkybės. Baigęs Vilniaus universitetą, įgijęs lietuvių kalbos ir literatūros pedagogo specialybę, jis pagal specialybę beveik nedirbo. Kadangi turėjo (ir tebeturi) gražų balsą, giedojo bažnytiniuose choruose, be to, giedodavo ir dabar gieda palydint mirusiuosius į amžinybę, gedulinguose pietuose, net šešiolika metų dainavo Kauno valstybiniame chore. Tad progų išgerti buvo labai daug, jų ir dabar nestinga, tik pasiduok gundymams, ir ant stalo atsiras taurelė. Juk ne vienas aukštuosius mokslus baigęs, įgijęs specialybę, turėjęs neblogą tarnybą, pareigas, pakankamai uždirbęs, sukūręs šeimą, tiems gundymams neatsispyręs ir viską praradęs. Gal ne iš karto, tarsi nepastebimai, o skatinamas vienokios ar kitokios „svarbios tradicijos“, kitų priežasčių, tas žmogelis ir daug į jį panašių smuko žemyn. Nusisuko draugai, artimi žmonės, darbdaviai. A.Vaznelis piktai nemoralizuoja, nekelia savęs pavyzdžiu, tik su nerimu kalba apie lietuvių tautą ištikusią didelę nelaimę – girtavimą. Apie tai šis žmogus kalbėti turi moralinę teisę.

Kiek autoavarijų padaro girti, apgirtę vairuotojai, kiek dėl tokių kaltės žūva arba sužalojama nekaltų žmonių ir pačių išgėrusių vairuotojų. Vien tik girdi – vairuotojui nustatytas lengvas ar vidutinis girtumo laipsnis. Kiek išgėrus susimušama, padaroma kitokių nusikaltimų. Neblaivūs prie vairo sėda ir aukšti valdžios pareigūnai…

Gedulingi pietūs – be svaigalų

Blaivininkus A.Vaznelį, Aldoną Gricienę, kitus geros valios žmones piktina įprotis vaišintis alkoholiniais gėrimais po laidotuvių, per gedulingus pietus. Tiesa, daug kur gedulingose vaišėse svaigiųjų gėrimų nevartojama. Pasidalijama kilniomis mintimis, gražiais prisiminimais apie velionį. Tyla, rimtis, susikaupimas – tai tikroji pagarba mirusiajam. Malda, giesmė prie pašarvotojo, vėliau – gedulingose vaišėse bus išgirsta Aukščiausiojo. Nes dar nuo senų laikų gyvuoja gražus paprotys – pavalgydinti laidotuvininkus. Bet ilgainiui ši tradicija virto netinkamu įpročiu, visiškai nesiderinančiu su mirusiojo pagerbimu. Tai nesuvaldomas noras svaigintis gėrimais. Tada paklausi, dėl ko, kam to reikia? Išgirsti įvairiausių atsakymų: dėl apetito sužadinimo, dėl šilumos, liūdnai nuotaikai pagerinti ir t.t. Liūdna ir tai, kad visiems pripilamos taurelės, ir kiekvienas, nori nenori, privalo jas ištuštinti, kitaip esą būsianti nepagarba mirusiajam. Po to, žinoma, pripilama antra, trečia taurelė, besivaišinantieji atkunta. Jau išgirsti sakant anekdotą, kai kas prisimena, kad velionis buvęs dainininkas, tad vietoje giesmės, išgėrus dar vieną taurelę, kyla noras užtraukti dainą. Kai kas jau užsimano ir pašokti, nes esą velionis mėgdavęs šokti…

Tad dabar A.Vaznelis, dalyvaudamas gedulinguose pietuose, visuomet mandagiai paragina, paprašo susirinkusiuosius nepakelti nė vienos alkoholio taurelės. Ir paprastai šiam jo kvietimui paklūstama, nepaisant to, kad ant stalo jau būna padėti pilni buteliai degtinės, kitko.

Geria jaunas ir senas

Nors oficialioji statistika yra kiek švelnesnė, tačiau, sociologų, psichiatrų duomenimis, kas dešimtas mūsų šalies suaugęs gyventojas yra alkoholikas. Net ne girtuoklis, o alkoholikas. Manoma, kad girtuoklis gali stipriai išgerti, bet ir vėl susilaikyti, jam kartais ir vienos kitos taurelės užtenka. Be to, jam rūpi darbas, šeima, maga ir knygą paskaityti, retsykiais parodą aplankyti ir pan. O alkoholizmas – tai ne įprotis, pomėgis, galimybė smagiau praleisti laiką, o – liga. Tai jau seniai įrodyta. Priklausomybės ligų specialistų nuomone, ji yra nepagydoma, ją galima tik pristabdyti, nors yra manančiųjų, kad alkoholizmą reikia ir galima išgydyti. Dar manoma, jog alkoholikas gali negerti mėnesį, metus, gal dar ilgiau, bet jei po to jis pakels nors vieną degtinės taurelę, šampano taurę, viskas prasidės iš naujo, ir vėl sugrįžti į blaivybės kelią bus sudėtingiau. Gal ne veltui sakoma, kad vienos taurelės yra per daug, o tūkstančio – per mažai…

Ko norėti iš žmonių, jei kai kurie mūsų verslininkai, prisidengdami turizmo plėtra, taip bando prisivilioti iš užsienio daugiau mėgėjų pigiau išgerti, siūlo šalies vadovams įteisinti naminės gamybą.

Ypač didelį nerimą kelia blaivybės stoka tarp mūsų jaunuomenės. Tyrimais nustatyta, kad Lietuvoje alkoholį vartoja apie 15 proc. 15-16 metų amžiaus paauglių. Kai kurie jų nesidrovi į mokyklą atsinešti ir čia pat klasėje kone atvirai išgerti kioske nusipirkto šimtagraminio buteliuko degtinės. Ką gi, prekybininkai girtuokliams pataikauja kiek įmanydami. Daug kioskų, pavyzdžiui, Kaune dirba visą parą, asortimentas plačiausias. Alkoholio dažnai nusiperka ir nepilnamečiai. Įvairiose miesto vietose išvysi primėtytų jau ištuštintų butelių. Vadinamieji „taškai“ veikia atvirai, kone pačioje policijos panosėje, ir – nieko, prekiautojai toliau viešpatauja. Alkoholiniai gėrimai plačiai reklamuojami. Vargu ar rasime nors vieną vaidybinį filmą, kuriame nebūtų geriama. Įvairių pavyzdžių galima būtų pateikti ir daugiau.

„Lietuvos Caritas“ generalinis direktorius priminė kandidato į lietuvių šventųjų gretas, Štuthofo kankinio kunigo Alfonso Lipniūno mintis. Šis žmogus yra sakęs, kad Lietuvos partizanai, kovoję su Sovietų Sąjungos okupacija, savo statutuose, kituose dokumentuose reikalavo iš kovotojų laikytis blaivumo. Miško karių savanorių blaivaus gyvenimo kartais griežtomis drausminėmis priemonėmis reikalavo, iškilmingais blaivystės įžadais siekė žymiausi partizanų vadai.

Į visas atsikuriančios mūsų valstybės veiklos sritis atėjo žmonės, nesusiluošinę savęs alkoholiu. Kun. R.Grigas sakė, kad „nei alus, nei rūkalai, nei rusiški keiksmai… neturi nieko bendra su jaunyste ir šaunumu. Tebus jaunystės „firminis ženklas“ – sporto pergalės, grožio kūryba, pasiektos ir siekiamos dvasinės aukštumos“.

Tačiau, blaivininkų nuomone, dar per mažai apie blaivybę kalbama per pamokslus bažnyčiose. Kunigų žodis turėtų būti dar raiškesnis, įtaigesnis. Tiesa, gerą pavyzdį rodo Kauno rajono Lapių Šv. Jono Krikštytojo bažnyčios klebonas kun. Robertas Skrinskas, Kauno miesto Šventosios Dvasios (Šilainių) parapijos klebonas mons. Lionginas Vaičiulionis, susilaikyti nuo alkoholio ragina Kauno arkivyskupas Sigitas Tamkevičius, kiti dvasininkai. Blaivybės idėjos turėtų rūpėti visai Lietuvos bažnytinei hierarchijai.

Kaune veikia trylika, o visoje Lietuvoje – per 120 anoniminių alkoholikų (AA) grupių. Jų esama ir daugelyje kitų šalių. Šiose grupėse problemų dėl alkoholio turintys žmonės atvirai pasakojasi, guodžiasi dėl priklausomybės nuo jo. Ne vienas jų kreipiasi į Dievą, kuris visiems ištiesęs pagalbos ranką, ir ne vienas gyvenimo pavargėlis, nuoširdžiai panoręs gyventi be alkoholio, atsitiesęs, iš šalikelės grįžęs į tiesų kelią. Apie tai kalba ir A.Vaznelis. Jis prašo Aukščiausiąjį gelbėti Lietuvą nuo pražūties, apsaugoti tautą nuo fizinio bei dvasinio nuopuolio.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas buvo pasiūlęs 2007-uosius metus paskelbti blaivybės metais. Deja, parlamentarai šį pasiūlymą balsų dauguma atmetė...

Beje, prieš kurį laiką sukurtoje lietuviškoje dainoje skamba tokie žodžiai: „Negerk, broleli, negerk antros, tai būsi pagirtas žmonos, pačios. Išgėrei taurelę, ir bus gana…“

O gal nereikia nė tos pirmos?

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija