Eutanazija teisė oriai numirti?
Kol žudysime vaikus, neišvengiamai reikės žudyti
senukus toleruodama abortus visuomenė turės ir kitoje pusėje šienauti
žmones. Olandija ir Belgija senimo problemą išsprendė radikaliausiai
įteisindamos eutanaziją, tad slaugos tarnybos tapo kaip ir nereikalingos,
DELFI teigė kunigas medicinos mokslų daktaras Andrius Narbekovas.
Senstant visuomenei, mirštančių ir nepagydomų
ligonių slauga tampa viena aktualiausių sveikatos sistemos problemų.
Sveikatos apsaugos ministerijos (SAM) sekretoriaus Haroldo Baubino
duomenimis, dabar Lietuvoje sunkiems ligoniams reikėtų pusantro
karto daugiau slaugos lovų, nei yra. Už slaugos organizavimą atsakingos
savivaldybės, tačiau tai ir ministerijos rūpestis. Mes negalėtume
pasakyti, kad tai visai nuo mūsų nepriklauso, nes kokį finansavimą
skiria ligonių kasos, tiek tų lovų ir išlaikoma, sakė H.Baubinas.
Tūkstančiui gyventojų turėtų tekti viena slaugos lova. Labiausiai
jų trūksta Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje.
Tačiau, sveikatos specialistų nuomone, miestuose
didesnė perspektyva ne didinti lovų skaičių, bet vystyti kitas slaugos
formas: slaugą namuose, slaugos centrus, į kuriuos pacientus artimieji
galėtų atvežti iš ryto, o vakare pasiimtų į namus.
H.Baubinas pabrėžė, jog silpni ligoniai, kuriems
reikalinga nuolatinė priežiūra, turėtų būtų slaugomi stacionaro
sąlygomis. Plėtojant šią grandį pirmieji žingsniai žengti jau pernai,
padidinus slaugos paslaugų įkainį. Sunkiems ligoniams slauga reikalauja
žymiai daugiau sąnaudų, nes naudojami brangūs narkotiniai preparatai,
sakė sekretorius, pridurdamas, kad perspektyvoje planuojama didinti
slaugos paslaugų kiekį, kad į ligonines lengviau pakliūtų ne tik
onkologiniai ligoniai, bet ir pacientai po sunkių traumų, stuburo
sužalojimų, kuriems reikalinga nuolatinė priežiūra: dirbtiniai kvėpavimo
aparatai, specialus maitinimas ir pan.
Ministerijos pozicija slaugos paslaugas pacientams
teikti kuo arčiau namų, nes tokiems ligoniams namų aplinka ir namiškių
buvimas greta yra labai didelė parama.
Reikia pripažinti, kad dalis ligonių yra paskutinėje
ligos stadijoje, todėl nemanau, jog būtų tikslinga juos koncentruoti
specialiose gydymo įstaigose. Psichologine prasme, tokių ligonių
koncentravimas vienoje vietoje būtų labai didelis krūvis personalui,
nes žmonės kasdieną matytų vien kančią ir mirtį, kita vertus, ir
patiems pacientams tokioje ligoninėje būtų labai didelis psichologinis
smūgis, komentavo SAM atstovas.
Anot buvusio chirurgo kunigo A.Narbekovo, slaugos
problemų vis dar nepavyksta išspręsti. Žmonės miršta namie neprižiūrėti,
vieniši ir atseit tam patvirtinti nereikia jokio tyrimo; tad visi
supranta, kad šitoje srityje didžiulis trūkumas, pripažino bioetikos
mokslų daktaras.
Ar ne dėl to žmonės taip bijo senatvės ir mirties?
Šitos baimės kompleksiškas dalykas. Yra toks
priekaištas šiandienos žmogui: gali ir susirgti, ir numirti, bet
niekas nenori to matyti. Mirštančiųjų, ligonių slauga materialiai
nenaudinga sritis, tačiau ją turime sutvarkyti žmogiškai.
Visuomenė sensta ir šios problemos gilėja.
Jei šitų dalykų nespręsime, ta senstanti visuomenė
jausis labai nesaugi. Ji ir dabar nesaugi laikas nuo laiko išgirstame
norų, kad nepagydomai sergantiems reikia padėti numirti, parodyti
gailestingumą įteisinant eutanaziją.
Kodėl ne?
Kol nėra užtikrinta ligonių slauga, šitas dalykas
patraukliai atrodo. Jei neprižiūrėto ir sunkiai sergančio žmogaus
paklausi, nori kentėti, ar mirti, sulauksi labai aiškaus atsakymo:
nebenoriu gyventi. Tačiau jiems visų pirma turi būti užtikrinta
gyvenimo pabaiga be skausmų ir kančių ir tik paskui to klausiama.
Kiekvienas turime pažįstamų, kurie slaugė ar
slaugo sunkiai sergančius artimuosius, todėl, nenorėdami patys kankintis
ar būti našta savo vaikams, dažnas jų sako, kad rinktųsi eutanaziją.
Blogai, kad prieš mirtį žmogus kankinasi, nes
šiais laikais tą kančią galima sumažinti iki minimumo arba net iš
viso panaikinti.
Kita vertus, eutanazijos šalininkų galima klausti,
ar jie sutiktų būti tais, kurie suleidžia savo artimiesiems mirtiną
morfijaus dozę ir čia pat nutraukia jų kančią.
Jie nenorėtų to daryti. Prasidėtų ieškojimas kitų,
nes žmonės instinktyviai žino, kad eutanazija blogas dalykas.
Turtingesnėse visuomenėse, kur senų ir jaunų
žmonių pusiausvyra daug anksčiau pakrypo darbingųjų nenaudai, mirštančių
ligonių slauga jau labiau rūpinamasi. Tačiau dėl to diskusijų apie
eutanaziją ne mažiau.
Žmogus gyvena tam tikroje ekologinėje sistemoje,
kurioje yra gimę, negimę, sveiki, mirštantys ir visi toje grandinėje
reikalingi.
Pavyzdžiui, kodėl toks geras ryšys tarp senų ir
mažų žmonių? Ne tik todėl, kad jie šiaip vieni kitiems patinka.
Vaikai iš senų žmonių perima tradicijas, patirtį, kurios dirbantiems
tėvams dažnai nelieka laiko perduoti.
Dievo plane viskas labai gražiai sudėta. Tačiau
jei iš grandies išimi viena, natūraliai atsiliepia ir kitai grandžiai.
Sprendžiant mirštančiųjų slaugos problemas, kalbėčiau
apie visą ekologinę sistemą.
Ar Lietuvoje jau reikia dėl to nerimauti?
Manau, kad labai reikia. Nes kas dabar neturi
moralinių skrupulų kad ir dėl tų pačių negimusių vaikų žudymo? Nors
abortų pasekmės akivaizdžios mokyklose sumažėjo klasių, universitetuose
studentų. Vadinasi, sumažės kuriančių, dirbančių žmonių. Senukus
išlaiko dirbantieji, tačiau jų jau dabar daug mažiau.
Šioje srityje reikia labai radikalių politinių
sprendimų.
Kokių konkrečiai?
Mes turime sustabdyti šitą baisų negimusių kūdikių
žudymo procesą, taip pat neįnikti žudyti dar ir tų, kurie pasenę.
Į kiekvieną žmogų reikia žiūrėti kaip į vertybę.
Šiuo požiūriu Europos ir Azijos kraštai skiriasi
kaip diena ir naktis.
Man teko būtų Filipinuose, kur vietiniai daug
prasčiau materialiai gyvena, tačiau yra daug turtingesni, nes turi
žmonių. Jie turi dideles šeimas ir todėl ateitį, kurios Europa
nebeturi.
Jeigu mes eisime tuo pačiu keliu susinaikinsime.
Kurią iš dabartinių Europos Sąjungos šalių išskirtumėte
kaip netipišką?
Didžiausios bėdos Belgijoje ir Olandijoje. Tačiau,
sakysim, Lenkijoje buvo priimtas gyvybės apsaugos įstatymas, todėl
abortus leidžiama daryti tik išimtinais atvejais.
Priešingai, nei kai kas bando sakyti, dėl šio
sprendimo situacija visai netapo katastrofiška. Įstatymo priešininkai
gąsdino, kad, uždraudus abortus, bus daug paliktų, apleistų vaikų.
Tačiau nieko panašaus neįvyko.
Žiūrėkite, kaip sujudo Lenkija, kilus ligonių
marinimo skandalui greitosios pagalbos stotyse ir kaip po to sujudo
visas pasaulis. Tai, kad tokios problemos viešinamos, rodo mūsų
kaimynų pasibaisėjimą nepagarba žmogui, nes ir tas senas, sergantis
senukas yra vertybė.
Tačiau Lietuvoje abortai legalizuoti ir jų nebeuždrausi.
O kaip kitaip tada daryti? Kito kelio nėra, tik
svarstyti, kaip juos uždrausti, nors iš pradžių reikėtų bent jau
normaliai reglamentuoti.
Dabar nei reikia tėvo sutikimo, nei nustatytas
bandomasis laikotarpis, nei motinai teikiama psichologinė pagalba.
Darytis aborto moterys eina kaip į parduotuvę. Lietuvoje požiūris
į negimusią gyvybę kraupus. Jei paskambintumėte į kokią dirbtinio
apvaisinimo kliniką ir pasakytumėte, kad norite pasidaryti abortą,
nieko net neklaus, pasakys: Ateikit, tik nevalgiusi.
Pavyzdžiui, Vokietijoje abortai daromi, bet jie
pripažįstami kaip negimusio kūdikio žudymas. Pareiškus tokį norą,
mažiausiai savaitė paliekama apsigalvojimui, tuomet moteris turi
kreiptis į nepriklausomas specialias komisijas, kur dirba psichologai,
dvasininkai, kitų sričių žmonės, kurie jai gali padėti susivokti.
Tai mechanizmai, kurie galėtų bent šiek tiek apriboti abortų skaičių.
Ieva URBONAITĖ
www.delfi.lt (2007 02 11)
© 2007 XXI amžius
|