Ketvirtojo Pasaulio šeimų kongreso paskatos
Mindaugas BUIKA
|
Visi geros valios žmonės
turi rūpintis šeimų gerove, kurios
yra vilties ženklas visuomenės ateičiai
|
Demografinės žiemos dramatiškumas
Stiprėjant išpuoliams prieš tradicines ir prigimtines
šeimos gyvenimo nuostatas, jo gynėjai iš beveik 70 šalių rinkosi
į ketvirtąjį Pasaulio šeimų kongresą, kuriame buvo aptarti pagrindiniai
liberalizmo bei sekuliarizmo jėgų pavojai ir dar kartą patvirtintas
krikščioniškasis gyvybę ir šeimą ginantis mokymo aktualumas. Gegužės
11-13 dienomis Lenkijos sostinėje Varšuvoje vykusio susitikimo tema
buvo Anapus demografinės žiemos: prigimtinė šeima yra tautų pavasaris.
Reikalo aktualumą galbūt tiksliausiai apibrėžė Meksikos prezidento
žmona Margarita Sabala Gomes del Kampo, kuri savo laiške kongresui
rašė: Šiandien labiau nei bet kada pasaulyje reikia galvoti apie
šeimą, nes šeimos gynimas dabar reiškia visuomenės ir tautos gerovės
gynimą.
Kokios išplitusios demografinės žiemos dramatiškos
pasekmės, geriausiai apibūdino Varšuvos kongrese dalyvavusi Latvijos
parlamento narė Inesa Sleserė, kuri pateikė išraiškingus statistinius
savo šalies duomenis. Per pastaruosius penkiolika metų (1989-2004)
Latvijos gyventojų skaičius sumažėjo 13 proc. (nuo 2,6 mln. iki
2,25 mln.). Vaikų iki 17 metų per tą patį laikotarpį skaičius sumažėjo
30 proc. Skyrybų skaičius Latvijoje dabar išyra 61 proc. santuokų
yra vienas didžiausių Europoje. Iš visų dabar gimstančių vaikų,
39 proc. gimsta ne santuokoje (1990 metais nesantuokinių naujagimių
skaičius Latvijoje buvo 17 proc.). Ir baisiausia, kiekvienam tūkstančiui
gimimų tenka net 691 abortas! Tokios yra paplitusios antinatalinės
politikos ir seksualinio palaidumo pasekmės.
Kiti pranešėjai ketvirtajame Pasaulio šeimų kongrese
iš Australijos, Kanados, Čilės, Prancūzijos, Vokietijos, Italijos,
Airijos, Lietuvos, Lenkijos, Slovakijos, Ukrainos, Rusijos, Švedijos,
Anglijos, Venesuelos, Kenijos, Pakistano, Vatikano kalbėjo apie
tokius pavojus šeimai, kurie sklinda iš populiarėjančios pornografijos,
kontraceptinio mentaliteto, holivudinio kino meno, bulvarinės
žiniasklaidos, pastangų įteisinti tos pačios lyties asmenų santuoką
ir apskritai iš visuomeninio gyvenimo homoseksualizavimo, silpnėjančios
pagarbos gyvybei dėl abortų, eksperimentų su žmogaus embrionais
ir eutanazijos įteisinimo. Taip pat buvo iškelti kai kurie esminiai
šeimos stiprinimo aspektai, tokie kaip tradicinio religingumo gaivinimas,
grįžimas prie artimesnio ryšio tarp kartų, šeimai palanki valstybinių
mokesčių politika, šeimos verslo plėtojimas, didesnis dėmesys jaunimo
rengimui sveikam santuokiniam gyvenimui.
Šeimos reikšmė socialiniame kontekste
Baigiamojoje Pasaulio šeimų kongreso sesijoje
jo delegatai priėmė vadinamąją Varšuvos deklaraciją, kurią susitikimo
rengėjai įvardijo kaip šeimos gynimo credo XXI amžiui. Dokumente
išdėstomi šeimų sąjūdžio veikimo principai, kurie remiasi tvirta
krikščioniška nuostata, kad prigimtinė šeima yra Dievo kūrinys
ir žmonių bendruomenės pagrindas. Ji remiasi vyro ir moters visam
gyvenimui sudaryta santuoka, kurioje užsimezga naujų individų gyvybė,
jie čia yra gimdomi, auginami ir bręsta kaip asmenybės.
Kaip tik tokioje prigimtinėje šeimoje jaunajai
kartai suformuojamos pagrindinės moralinės vertybės solidarumas,
pagarba, atsakomybė, meilė ir atleidimas, kurių taip reikia šiandieniniam
pasauliui. Žmonijos ateitis priklauso nuo tokios šeimos likimo,
todėl nėra efektingesnio būdo visuomenei atsinaujinti, kaip atsinaujinimas
per sveikas šeimas, kurios būtų ištikimos savajam santuokinės vienybės
tėvystės pašaukimui, teigiama dokumente.
Deklaracijoje patvirtinama, kad sveika prigimtinė
šeima yra tikriausias kelias atsispirti toms moralinio pobūdžio
ydoms ir nelaimėms, kurios žlugdo šių dienų visuomenę. Prigimtinė
šeima reliatyvizmo persmelktam pasauliui liudija ištikimybę Dievo
tiesai, iškrypėliško hedonizmo akivaizdoje parodo, kas yra reali
meilė kaip visiškas ir nešališkas savęs dovanojimas. Šeimoje išreiškiama
ištikimybė meilėje visam gyvenimui yra gera pamoka dabar paplitusiam
atsakomybės stygiui už artimiausius žmones ir paviršutiniškam požiūriui
į seksualinius santykius.
Pavyzdingas šeimos gyvenimas reiškia pagarbą
kiekvieno žmogaus gyvybei nuo prasidėjimo iki natūralios mirties,
ir tai yra priešnuodis dabar paplitusiam silpniausių bei pažeidžiamiausių
individų diskriminavimui bei masiniam naikinimui, ar tai būtų abortai,
ar terapinis embrionų klonavimas, ar nesirūpinimas seneliais ir
ligoniais bandant primesti eutanaziją. Prigimtinė šeima yra atsakinga
už kiekvieną pradedamą kūdikį motinos įsčiose, vietoj dabar paplitusios
baimės gimdyti vaikus, dėl kurios dabar yra susiformavęs minėtasis
kontraceptinis mentalitetas.
Padėka popiežiams už Tiesos liudijimą
Pagaliau sveika šeima yra ta moralinė bendruomenė,
kurioje ugdoma sveika ir atsakinga jaunoji karta, sugebanti nepasiduoti
demoralizuojančių klaidingų ideologijų propagandai. Štai kodėl stiprių
prigimtinių šeimų sąjūdis ženklina meilės ir gyvybės civilizacijos
pavasarį, kuris, kaip tiki kongreso dalyviai, turi ateiti po dabartinės
demografinės žiemos. Kaip tik to mokė didysis lenkų tautos sūnus
popiežius Jonas Paulius II, už kurio pontifikatą ginant santuoką,
šeimą ir gyvybę dėkojo Dievui į Varšuvą susirinkę Pasaulio šeimų
kongreso delegatai.
Jie taip pat dėkojo ir velionio Šventojo Tėvo
įpėdiniui popiežiui Benediktui XVI, kuris tęsia Tiesos apie gyvybę
ir šeimą liudijimą. Reikšta pagarba kiekvienai rūpestingai ir dorai
gyvenančiai šeimai, kurios yra realus vilties ženklas šiuolaikiniame
pasaulyje, visiems sutuoktiniams, meilėje auginantiems kiekvieną
vaiką, ir visiems, kurie padeda ir gina šeimas nuo daugybės šių
dienų pasikėsinimų į tas svarbiausias visuomenės ląsteles, kuriuos
jos šiandien patiria.
Paskutinėje Varšuvos deklaracijos dalyje Pasaulio
šeimų kongreso delegatai kreipiasi į atskiras visuomenės struktūrines
dalis ir profesionalus, kad jie atliktų savo pareigą šeimos globai
ir stiprinimui. Pirmiausia kviečiamos Bažnyčios ir religinės bendruomenės,
kad jos, nepaisydamos sekuliaristinių jėgų spaudimo, o kartais ir
tiesioginio diskriminavimo, skelbtų tiesą apie gyvybę, santuoką
ir šeimą, patvirtindamos, kad šeima, popiežiaus Jono Pauliaus II
žodžiais tariant, kaip namų Bažnyčia yra ta pirmoji tikėjimo bendruomenė
ir visų pašaukimų mokykla.
Profesionalai kviečiami artimiau bendradarbiauti
Kitas ne mažiau svarbus kvietimas, pareikštas
valdžios institucijoms ir visoms politinėms struktūroms, kad rūpinimasis
šeima, kaip pagrindiniu ir neatskiriamu socialiniu gėriu, būtų kiekvienos
viešosios politikos esminė dalis. Kiekvienas visuomenės veikėjas
turi aiškiai suprasti, kad tarnavimas šeimai, jos išgyvenamų sunkumų
naštos palengvinimas tai tarnavimas savo tautai. Be abejonės,
ypač svarbi įstatyminė sritis, kurioje turi būti įtvirtintas žmogaus
gyvybės gynimas kiekvienoje jos vystymosi stadijoje, taip pat tėvų
teisės auklėjant savo vaikus. Reikia ginti jaunus žmones nuo demoralizacijos
(pavyzdžiui, draudžiant pornografiją) ir skatinti tokius ekonominius
sprendimus, kurie garantuotų orias gyvenimo sąlygas visoms šeimoms.
Delegatai paragino 2008 metus galbūt Jungtinių Tautų sprendimu
paskelbti Šeimos metais.
Tarp profesionalų, į kuriuos atskirai kreipėsi
Pasaulio šeimų kongreso delegatai, yra mokslininkai, kurie turėtų
darbuotis, kad mokslo pasiekimai taip pat prisidėtų prie tarnystės
šeimai, taip pat sveikatos apsaugos darbuotojai, nuo kurių atsidavimo
daugiausia priklauso silpniausios žmogaus gyvybės apsauga. Kreipiamasi
ir į žurnalistus, kad jie tarnautų tiesai, liktų objektyvūs, atskleistų
realią grėsmę šeimai ir jos poreikius ir pateiktų jauniems žmonėms
teigiamas vertybes, kurios kuria stabilią žmogiškąją pažangą.
Žinoma, nepamirštami ir patys jauni žmonės, kurie
dar rengiasi kurti arba jau gyvena santuokoje. Jie raginami stengtis
būti išmintingesni, iškilus kebliems klausimams pasirinkti gyvybę,
saugoti savo širdį ir kūną, bręsti telkiant dėmesį į tiesą ir ištikimą
meilę. Visi geros valios žmonės raginami būti vienybėje su šeimomis,
padėti joms iškilus sunkumams, atkurti viltį geresne ateitimi. Šeimos
taip pat neturi baimintis dėl problemų, būti vieningos, drąsinti
viena kitą, nešti laimę ir džiaugsmą pasauliui.
Taigi, kaip patvirtino Pasaulio šeimų kongresų
generalinis sekretorius Alenas Karlsonas, Varšuvos deklaracijoje
nebuvo pateiktos detalios rekomendacijos specifinei politikai, kuri
priklauso nuo konkrečių vietos gyvenimo sąlygų. Tame svarbiame dokumente
labiau stengtasi nubrėžti bendrąją prigimtinės šeimos viziją kaip
žmonių bendruomenės pagrindą, kartu paraginimais sukuriant direktyvinius
rėmus atskiroms visuomenės grupėms ir institucijoms palankiau veikti
šeimų atžvilgiu.
Varšuvoje vykusiame susitikime taip pat buvo paminėtas
Pasaulio šeimų kongresų dešimtmetis. Pirmasis toks kongresas 1992
metais įvyko Prahoje, antrasis 1999-aisiais Ženevoje ir trečiasis
2004 metais Mechike. Reikia tikėtis, kad šie svarbūs renginiai
taps reguliaresni ir iš anksto planuojami.
© 2007 XXI amžius
|