Popiežiaus Benedikto XVI kalbų rinkinys Tiesa
apie šeimą
Vatikane buvo pristatytas popiežiaus Benedikto
XVI ištarmių, kalbų ir minčių rinkinys apie šeimą ir su ja susijusias
kitas temas. Nedidelį, 90 puslapių tomelį, kuriame surinkti visi
svarbiausi popiežiaus Benedikto XVI pasisakymai šeimos temomis nuo
pat jo pontifikato pradžios, parengė ir išleido Vatikano dienraštis
LOsservatore Romano. Visas jo pavadinimas yra Tiesa apie šeimą.
Santuoka ir partnerystė popiežiaus Benedikto XVI žodžiais.
Šeimos tema tikrai aktuali mūsų laikais. Kokios
yra šeimos ir santuokos sampratos šiandien, kai skyrybos paliečia
daugiau nei pusę susituokusių porų, kai įvairiose valstybėse įteisinamos
tos pačios lyties asmenų sąjungos, kai daugybė kartu gyvenančių
ne tik jaunų, bet ir vyresnio amžiaus žmonių porų laiko santuoką
nereikalingu biurokratiniu aktu, kai santuoką siūloma pakeisti partnerystės
sutartimis, kai dėl karjeros ir pasiturimo gyvenimo atsisakoma turėti
vaikų? Visa tai ženklina, jog tradicinė, tai yra kažkada anksčiau
kolektyvinėje sąmonėje visuotinai priimta šeimos ir santuokos samprata
išgyvena didelę krizę. Skyrybų ir tos pačios lyties asmenų porų
būdavo ir anksčiau, bet mūsų laikotarpiu visuomenės mentalitete
šie faktai įgauna normos, lygiavertiškumo su šeimos institucija
statusą, dažnam ilgalaikė bei darni santuoka nebėra vertybė ir idealas.
Minėtas Šventojo Tėvo ištarmių apie šeimą rinkinys siekia įsilieti
į sudėtingą Europoje šiuo klausimu vykstančią diskusiją ir duoti
gaires, kaip reikėtų atsakyti į šeimos krizę.
Pateikiame keletą popiežiaus Benedikto XVI minčių
apie santuoką bei ją pakeisti pretenduojančią partnerystę.
Santuokos institucija yra kažkas daugiau nei socialinis
produktas, pabrėžia Šventasis Tėvas. Šeimos formų ir funkcijų sąsajas
su įvairiais istoriniais socialiniais bei ekonominiais faktoriais
atskleidė socialiniai mokslai ir dabar, remdamiesi jais, kai kas
teigia, jog šeima ir santuoka yra tik visuomenės išradimas, kuris
kaip kažkada atsirado, taip kažkada gali ir išnykti. Popiežius,
atvirkščiai, pabrėžia, jog giliausios šeimos šaknys siekia ne socialinę
aplinką, bet pačią vyro ir moters žmogystę. Klausimai apie santuoką
siejasi su klausimais apie tai, kokia yra galutinė tiesa apie žmogų,
galų gale apie jo Kūrėją Dievą. Krikščionis galėtų pasakyti, kad
santuoka atspindi žmogaus panašumą į Dievą, buvimą Dievo atvaizdu,
anot Biblijos. O Dievas juk yra Meilė. Žmogus panašus į Dievą tiek,
kiek myli, jo kūnas, jo kūno lytiškumas yra tos meilės dimensijos.
Taip pat gana akivaizdu, kad meilė reikalauja pasakyti laisvą ir
sąmoningą taip mylimam asmeniui, o toks laisvas apsisprendimas
savo ruožtu tampa atsakomybės ir ištikimybės pamatu tiek laike,
tiek erdvėje, taip pat ir žmonių visuomenėje. Štai čia yra santuokos
akto viešumo ir įteisinimo prasmė.
Taigi įvairios sugyvenimo ar įteisintos partnerystės
formos, kurios nureikšmina apsisprendimą ir kito žmogaus pasirinkimą,
atsakomybę bei ištikimybę laike, erdvėje ir visuomenėje, nėra lygiavertės
santuokai. Partnerystės šalininkų ginama laisvė yra netikra laisvė,
nes ji ignoruoja meilės didybę ir todėl niekur neveda. Galų gale
tai yra reliatyvizmas, kuris nepripažįsta nieko galutinio, tačiau
asmens troškimus ir idėjas padaro galutiniu visa ko vertinimo kriterijumi.
Taip, anot Šventojo Tėvo, asmens laisvė tampa jo paties kalėjimu,
jis darosi nebepajėgus įsipareigoti ir kurti su kitais asmenimis.
Pagal VR
© 2007 XXI amžius
|