Pražūtingoji reklama
Benjaminas ŽULYS
|
Dosni firma
Jauniaus AUGUSTINO piešinys
|
Žingsnį žengė Seimas
Brendame į alkoholizmo liūną taip drąsiai galime
tvirtinti regėdami, kas dedasi mūsų laisvoje Lietuvoje. Esame labiausiai
prasigėrusi šalis Europos Sąjungoje ir pasaulyje. Be to, pagal savižudžių
skaičių irgi esame beveik pirmi. O kur dar girtų ir apgirtusių vairuotojų
sukeliamos avarijos žūsta arba sužalojami niekuo nekalti žmonės.
Skausmas, ašaros, materialinis nepriteklius lydi girtuoklių, alkoholikų
šeimas, luošinami tokių šeimų vaikai.Visų blogybių neišvardysime
Šalis praranda vis daugiau padoraus jaunimo vos sulaukę trisdešimties,
jie tampa alkoholikais, apgirtusių mokinių gaujos terorizuoja mokyklas
ir pagaliau per amžius negirdėtas reiškinys vaikai alkoholikai.
Kas toliau? Miestuose ir kaimuose atvirai veikia pilstukų taškai,
jų likviduoti teisėsaugininkai kažkodėl niekaip neįstengia.
Apie valstybės ateitį mąstantys piliečiai, aktyvioji
inteligentijos dalis nuolat ragina Seimą, Vyriausybę imtis esminių
priemonių girtavimui mūsų šalyje slopinti. Nors palyginti nedaug
ir ne iš esmės, bet šis tas daroma. Būtent Lietuvos Seimas priėmė
Alkoholio kontrolės įstatymo pataisas, numatančias alkoholio reklamos
draudimą per radiją ir televiziją bei sulyginančias alaus ir stipriųjų
gėrimų reklamas televizijoje sąlygas.
Ir iškart kai kurių visuomenės sluoksnių nepasitenkinimas,
pasipiktinimo protrūkis.
Nežinia, savo iniciatyva ar kokiu nors būdu įtikinti,
kai kurie mūsų šalies veikėjai priėmė viešą kreipimąsi į Lietuvos
prezidentą Valdą Adamkų, kad šis nepritartų alaus sulyginimui su
stipriaisiais gėrimais ir kitiems reklamos draudimams. Dokumentą,
kviečiantį toliau per radiją ir televiziją reklamuoti alų, kažkodėl
pasirašė Nacionalinės premijos laureatas, Valstybinio simfoninio
orkestro meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas prof. Gintaras
Rinkevičius, Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro direktorius
Gintautas Kėvišas, Nacionalinės pažangos premijos laureatas Virgilijus
Noreika, Nacionalinės premijos laureatė operos solistė Irena Milkevičiūtė,
Nacionalinės premijos laureatas prof. Vladimiras Prudnikovas, Kauno
valstybinio choro meno vadovas ir vyriausiasis dirigentas Petras
Bingelis, kiti šalyje žinomi žmonės. Jų manymu, didžiausia šio
populistinio sprendimo žala yra ta, kad didelei daliai visuomenės,
skaudžiai nukentėjusiai ir tebekenčiančiai nuo piktnaudžiavimo alkoholiu,
suteikiama viltis, kad, uždraudus alaus reklamą, jų bėdos pagaliau
baigsis ir girtavimas liausis... (Bet ar tvirtinama, kad, uždraudus
tokią reklamą, girtavimo problema tuoj pat bus išspręsta? B.Ž.)
Kreipimesi sakoma, kad alkoholio reklamos draudimas, kaip efektyvi
priemonė mažinti alkoholio vartojimą, yra nepagrįstai sureikšminama.
Nes sureikšminama pačios reklamos įtaka žmogaus apsisprendimui.
Tiesa, negalima nesutikti su mintimi, kad alkoholio vartojimui yra
svarbus ir šeimos, bendruomenės požiūris, tradicija ir kultūra,
socialinės ir ekonominės Lietuvos problemos. Ir tuoj pat skubama
pridurti, kad alkoholio reklamos draudimas dar vienas problemos
sprendimo imitavimas.
Šis kreipimasis buvo išspausdintas ne viename
dienraštyje. Pavyzdžiui, Lietuvos ryte jis užima net visą laikraščio
puslapį. O juk ne paslaptis, kiek kainuoja tokia metrinė reklama
didžiojoje spaudoje. Be abejo, ne vieną dešimtį tūkstančių. Naivu
galvoti, kad tokius pinigus leidėjams paklojo kreipimosi autoriai
Dar daugiau, panašūs kreipimaisi didžiuosiuose laikraščiuose,
mintančiuose iš tokių užsakymų, pasipylė vienas po kito.
Čia dera pastebėti, kad pastaruoju metu įvairūs
inteligentai ir kultūros veikėjai (tai nebūtinai taikoma minėtojo
kreipimosi autoriams) vėl tampa viešų pašaipų taikiniu. Sunku pasakyti,
kiek jų nuoširdžiai gina aludarių interesus iš tariamos baimės dėl
kultūros ateities, o kiek buvo tiesiog priversti tai daryti. Kad
ir kaip ten būtų, užguito ir progas gaudančio inteligento stereotipas
tokiais atvejais nevalingai iškyla prieš akis. Nors alaus afera
yra iškilusi į paviršių, bet galima prisiminti ir kitus atvejus,
kai inteligentais buvo pasinaudota pateisinti ar suteikti autoriteto
visokiems pelnodaros dalykams ar net machinacijoms.
Graudinantį kreipimąsi prezidentui Valdui Adamkui
ir ministrui pirmininkui Gediminui Kirkilui parašė Kūno kultūros
ir sporto departamentas prie LR Vyriausybės, Lietuvos tautinis olimpinis
komitetas, Lietuvos sporto federacijų sąjunga, dar keturios federacijos.
Jų atstovai (nepasirašę, kas konkrečiai) teigia, kad, uždraudus
alkoholio (taip pat ir alaus) reklamą, Lietuvos sportui būtų padaryta
didelė finansinė žala, nes esą valstybė dar nepajėgi visiškai finansuoti
sporto. Mat daugelis sporto šakų ženklią dalį lėšų varžyboms gauna
iš alaus gamintojų, importuotojų paramos ir reklamos. Esą pasaulio,
Europos krepšinio ir futbolo čempionatų, įvairių sporto šakų elitinių
lygų, tarptautinių turnyrų generaliniai rėmėjai dažniausiai būna
alaus gamintojai. Jie taip pat ir pagrindinių žaidimų rinktinių,
garsių komandų, individualių sportininkų pagrindiniai rėmėjai. Esą
alaus gamintojų dėka sporto mėgėjai galį matyti aukščiausio lygio
sporto varžybas per televiziją.
Pasirodo, uždraudus alaus reklamą, Lietuvos sporto
federacijos duomenimis, jos kasmet prarastų apie vienuolika milijonų
litų rėmėjų lėšų, labai nukentėtų žaidimų sporto klubai. Sporto
organizacijų vadai aiškiai pasako, kad jie už alų. Kreipimesi,
aišku, prašyta Lietuvos Prezidento nepasirašyti šio įstatymo.
Premjero pozicija
Dar šių metų kovo viduryje, taigi gerokai anksčiau
nei Seimas priėmė Alkoholio kontrolės įstatymo pataisas, LR ministras
pirmininkas Gediminas Kirkilas pokalbyje su žurnalistu Aurimu Peredniu
kalbėjo apie alkoholio liberalizavimo politiką bei alkoholio reklamą.
Deja, Vyriausybės vadovo atsakymai sukrėtė ne vieną Lietuvos pilietį.
Juos savo kreipimesi į Lietuvos prezidentą V.Adamkų pakomentavo
mūsų tautos šviesuoliai ir blaivybės propaguotojai Lietuvos katalikų
mokslų akademijos Medicinos skyriaus pirmininkas, Pasaulio katalikų
gydytojų federacijos Europos asociacijų valdybos narys, prof., hab.
dr. L.L.Mačiūnas, Lietuvos kultūros kongreso tarybos pirmininkas
doc. dr. K.Stoškus, Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos
prezidentas dr. A.Veryga, Vyskupo M.Valančiaus blaivybės sąjūdžio
pirmininkas J.Kančys, Labdaros ir paramos fondo Visos Lietuvos
vaikai direktorė B.Peleckienė, Lietuvos moterų lygos pirmininkė
prof. habil dr. O.Voverienė, Blaivios gyvensenos, sveikatos, sporto
ir turizmo draugijos Optimalietis prezidentas V.Kondratovič, kiti
garbūs Lietuvos visuomenės veikėjai. Savo kreipimąsi jie pavadino
Premjeras tampa pavojingas visuomenei. Dokumente sakoma, kad Premjero
atsakymai sukrečia. Naudodamasis vienpusiškais ir klaidingais pasvarstymais
bei alkoholio verslininkų per ilgus dešimtmečius nuvalkiota argumentacija
ir jų pasiūlymais, iš tikrųjų jis tęsia tolesnę tautos girdymo politiką.
Vadinasi, suprasdamas mūsų visuomenės padėtį ar ne, jis prisideda
prie grėsmingo jos ir ypač mūsų vaikų bei jaunimo luošinimo,
rašoma kreipimesi. Paaiškėjo, kad labai didelę įtaką jaunimui,
ypač vaikams daro alkoholio reklama, kuri visuomet yra skirta ištikimų
alkoholio vartotojų, taigi ir alkoholikų, naujai kartai parengti.
Blaivybės propaguotojų žiniomis, Europos Sąjungos stebėjimais nustatyta,
kad apie trys ketvirtadaliai ES piliečių sutiktų, jog būtų uždrausta
alkoholio reklama, skirta jaunimui. Bet Premjeras paguodžia, kad
narkotikų niekas nereklamuoja, o jų vartojimas vis tiek auga.
O ar imasi mūsų valdžia ryžtingų priemonių šiam vartojimui mažinti?
klausia blaivybės skleidėjai. Jie primena, kad Lietuvoje dar 1998
metais patvirtinta Sveikatos programa, kurios vienas iš tikslų
iki 2010 metų 25 procentais sumažinti alkoholio vartojimą. Šią programą
Premjeras, matyt, pamiršo, nors ji yra privaloma kiekvienai šalies
vyriausybei. Kaip išeitį jis siūlo kultūringai gerti vyną. O juk
kelias į girtavimą labai dažnai eina per alų ir vyną, tik po to
pereinama prie stipriųjų gėrimų. Tai supranta alkoholio prekybininkai
vaikui ar neįpratusiam gerti jaunuoliui ne visada įsiūlysi degtinės.
Todėl ir siekiama kuo plačiau reklamuoti alų, jo mišinius, sidrą,
alkoholinius kokteilius. Savo juodą darbą dirba ir naktinės bobutės.
Todėl, Vyriausybės vadovo nuomone, įveikti bobutes galima vieninteliu
keliu girdyti Lietuvą legaliai pardavinėjamu alkoholiu. Premjeras
nenori žinoti, kad skurdo, nesantaikos, smurto šeimose ir jų irimo,
kaip ir nelaimių keliuose, nusikaltimų bei daugelio kitų socialinių
problemų pirmutinė priežastis yra alkoholis. Bet Premjeras buvo
nuoseklus neišgirdome nė vieno argumento, kurį jis būtų paėmęs
iš visuomenės sveikatos interesus ginančių organizacijų, rašoma
kreipimesi. Pagaliau Premjeras savo samprotavimus dėl alkoholio
problemų baigia mintimi, kad alkoholio reklama yra labai mažytė
priemonė, kuri, neaišku turės neigiamų ar teigiamų poveikių.
Pagaliau jis tvirtina, kad draudimai tai sovietinis metodas,
kuris niekada nepasitvirtino.
Kreipimosi autoriai, be kitų priemonių, reikalauja
visiškai uždrausti bet kokio alkoholio reklamą.
Į Seimą dėl alkoholio ir jo reklamos Lietuvoje
kreipėsi ir kiti mūsų šalies patriotai, blaivybės šalininkai. Vienas
jų, Aurelijus Veryga primena visuomenės sujudimą prieš alkoholį
ir jo reklamą. Tai pajuto alkoholio gamintojai, kurie pradėjo tikrą
melo ir šantažo kampaniją prieš Lietuvos visuomenę. Išvadinę visuomeninių
organizacijų atstovus Seime žąsinais, gaidžiais, jie pradėjo
užsakomųjų straipsnių maratoną, kuriuose teigiama, kad Lietuva be
alkoholio reklamos neišgyvens.
Į LR Seimą dėl alkoholio reklamos uždraudimo kreipėsi
ir piketo, įvykusio birželio 17 dieną prie Seimo rūmų, dalyviai.
Bažnyčia prieš alkoholio reklamą
Savo poziciją dėl alkoholio reklamos tarė ir Bažnyčia.
Lietuvos Vyskupų Konferencijos pirmininkas arkivyskupas Sigitas
Tamkevičius kreipimesi į prezidentą V.Adamkų atkreipė dėmesį, kad
alkoholizmas sukelia didžiules socialines ir žmogiškąsias problemas.
Ypač svarbu, aktualu nuo jo apsaugoti jaunus žmones, pabrėžia arkivyskupas.
Net ir silpnų alkoholinių gėrimų reklamavimas daro didžiulį neigiamą
poveikį jaunimui, formuojama nuomonė, kad be jų neįmanoma nei švęsti,
nei linksmintis, nei kitaip bendrauti. Negalime rizikuoti žmonių
ir net visos šalies likimu, sakė arkiv. S.Tamkevičius. Jis prašė
Prezidentą pasirašyti Alkoholio kontrolės įstatymo pakeitimo ir
papildymo įstatymą, kuris prisidės ne tik prie blaivesnės, bet ir
prie šviesesnės Lietuvos ateities.
Be to, į Prezidentūrą buvo atvykęs Vilniaus arkivyskupas
kardinolas Audrys Juozas Bačkis. Jis su prezidentu Valdu Adamkumi
aptarė situaciją dėl alkoholio reklamos žiniasklaidoje. Tad netenka
abejoti, kad, siekiant uždrausti alkoholio reklamą, ypač didelį
indėlį įnešė Bažnyčia.
Čia reikia pastebėti, kad didelę dalį dokumentų
šia tema, kreipimųsi į Prezidentą, prašančių pritarti draudimui
reklamuoti alų ir kitus alkoholinius gėrimus, kuriais remiantis
ir sadaryta ši apžvalga, redakcijai įteikė nenuilstantis kovotojas
už blaivystę monsinjoras Alfonsas Svarinskas. Galima priminti, kad
dirbdamas klebonu jis visur diegdavo blaivystę, pavyzdžiui, neimdamas
kokių nors aukų, jei per laidotuves nebus vartojama alkoholinių
gėrimų, o dabar visuose renginiuose, kuriuose daug kur dalyvauja,
ragina atsisakyti alkoholio.
Ir štai Lietuvą pasiekė gera žinia šalies prezidentas
V.Adamkus pasirašė Alkoholio kontrolės pakeitimo papildymo įstatymo
pataisas. Nuo kitų metų šalies televizijoje bei radijuje bus draudžiama
visų rūšių alkoholio reklama nuo 6 iki 23 valandos. Prezidentas
pabrėžė, kad taip pat reikia ieškoti priežasčių, dėl kurių šalyje
didėja alkoholio suvartojimas, ir būdų joms įveikti.
O alkoholio gamintojai ketina nenusileisti išnaudoti
ir kitą laiką, svaigiuosius gėrimus reklamuoti tuoj pat po 23 valandos,
taip pat rasti kitų, ne vien žiniasklaidos, būdų. Pagyvensim pamatysim,
bet stovėti vietoje ir nieko nedaryti irgi negalima.
© 2007 XXI amžius
|