Neverskime gydytojų elgtis prieš sąžinę
Atviras laiškas sveikatos apsaugos ministrui
Sąžinės laisvės suvokimas ir siekis užtikrinti,
kad žmogus išlaikytų teisę nesielgti prieš sąžinę, yra senas kaip
pati civilizacija. Todėl bet kuri demokratinė pasaulio bendruomenė
jau neįsivaizduoja savo piliečių darnaus sambūvio be sąžinės, minties
ir religijos laisvės, įtvirtintos Visuotinės žmogaus teisių deklaracijos
18 str. ir Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių konvencijos
9 str. Sąžinės laisvė suprantama kaip laisvė ne tik nuo fizinės,
bet ir nuo psichologinės prievartos, galinčios daryti įtaką minčių
ir veiksmų raiškai.
Poreikis užtikrinti sąžinės laisvę iškyla ne tik
totalitarinio režimo, bet, deja, ir demokratijos sąlygomis. Šiuolaikinės
demokratinės bendruomenės patiria naujus iššūkius, ypatingai susijusius
su sveikatos priežiūros sritimi. Sveikatos apsaugos darbuotojo
veikla pačia savo esme yra pasitikėjimo ir sąžinės susitikimas.
Pasitikėjimas tų, kurie kenčia ir serga kurie stokoja; jie patiki
save sąžinei tų, kurie gali padėti ligoje, pasirūpinti jais ir gydyti
(Sveikatos apsaugos darbuotojų chartija, 2).
Su giliu susirūpinimu turime pastebėti, kad nors
gydytojo sąžinės laisvė oficialiai Lietuvoje nekvestionuojama ir
įtvirtinta Medicinos praktikos įstatyme, numatant gydytojui teisę
atsisakyti teikti tas paslaugas, kurios, jo įsitikinimu, nesuderinamos
su medicinos etikos principais (9 str.), kasdieninėje gydytojų praktikoje
yra kitaip. Akušeriai ginekologai, dar tik pasirinkę specializaciją,
jau yra verčiami prieš savo sąžinę atlikti abortus. Nepaklusę rafinuotai
vadovų ir kolegų prievartai, rizikuoja negauti gydytojo diplomo
arba prarasti darbą. Sielovadoje susiduriama su faktais, kad gydytojai,
neatlaikę spaudimo žudyti negimusią gyvybę, verčiau pasirenka išvykti
iš Lietuvos ir įsidarbina svetur, kur jų teisė nesielgti prieš sąžinę
yra gerbiama. Kitų šalių patirtis rodo, jog tokia prievarta akušerijoje
ir ginekologijoje nuvertina pačią specialybę. Pavyzdžiui, Jungtinės
Karalystės Karališkoji ginekologų ir akušerių kolegija pripažįsta,
jog dėl šios priežasties, studijuojantieji medicinos mokslus, nesirenka
akušerijos ir ginekologijos specialybės.
Suvokiant, kokia jauna yra Lietuvos demokratija,
Konstitucijoje 1992 metais įtvirtinusi prieš tai pusę amžiaus siektą
teisę į sąžinės laisvę, su dideliu susirūpinimu žvelgiame į šiuo
metu Sveikatos apsaugos ministerijoje rengiamą medicinos normą Gydytojas
akušeris ginekologas. Visada supratome šią specialybę kaip labiausiai
padedančią ateiti į pasaulį naujai gyvybei. Tuo tarpu rengiamame
dokumente ketinama įtvirtinti asmens, norinčio užsiimti akušerio
ginekologo praktika, pareigą gebėti atlikti nėštumo nutraukimo operacijas
iki 22 savaitės, sterilizaciją bei dirbtinį (pagalbinį) apvaisinimą.
Tokių procedūrų privalomumas mokymo/mokymosi procese pavers akušerio
ginekologo specialybę neprieinama daugeliui jaunuolių, kurie mielai
rinktųsi kelią tarnauti gyvybei, globojant ją pačiu jautriausiu
prenataliniu laikotarpiu, arba vers būsimuosius medikus elgtis
prieš sąžinę. Įpareigojimas gydytojams išmokti atlikti minėtąsias
procedūras taip pat kels ir sudėtingų teisinių klausimų, susijusių
su medicinos normos atitikimu Lietuvos Respublikos Konstitucijai
ir įstatymams.
Pripažindami, kad užtikrinta asmens teisė nesielgti
prieš sąžinę reiškia, jog visuomenė deklaruoja savo siekį būti teisinga
visuomene, kurioje nėra prievartos, kviečiame atidžiai bei atsakingai
apsvarstyti rengiamą akušerio ginekologo medicinos normą ir patvirtinti
tokį dokumentą, kuris apsaugotų medikus nuo sąžinės konflikto.
Arkivyskupas Sigitas Tamkevičius,
Lietuvos Vyskupų Konferencijos Pirmininkas
© 2007 XXI amžius
|