Teroras Lietuvos keliuose
Tenka pripažinti, kad karas keliuose lygiai taip
pat sėkmingai tęsiasi ir toliau, nors nuo STOP paskelbimo praėjo
jau beveik metai. Kiekvieną savaitę iš skirtingų Lietuvos vietovių
mus pasiekia vis nauji pranešimai apie tragiškus įvykius keliuose
ir autoavarijas, kuriose žūsta ar yra sužalojami žmonės (ypač tai
pastebėtina po švenčių, savaitgalių, netikėtai išpuolusių laisvadienių).
Tai epidemija (kaip ir savižudybės), kurios pasekmes su kiekviena
nauja savaite pajunta vis didesnė Lietuvos gyventojų dalis, o žvakučių
ir gėlių altorėliai pakelėse dygsta tokia progresija, kad netrukus
galės atstoti kelio žibintus. Žinoma, čia gerokai persūdau, tačiau
būtent tokia mintis kilo galvoje po gero mėnesio važiuojant viena
Vilniaus gatve ten, kur buvo tiesiog kelkraštis gėlės ir žvakės,
gėlės ir žvakės.
Nėra ko norėti, kad visuomenėje (ar tam tikroje
jos dalyje) įsišaknijęs man jūra iki kelių požiūris gali būti
išguitas per metus. Kaip taikliai viename interviu pastebėjo poetas
ir Jeilio universiteto profesorius Tomas Venclova, Lietuvoje žmonėms,
ypač jaunuoliams atrodo (statistiškai žūstančių ar avarijas padarančių
keliuose vidurkis, matyt, nesiekia nė trisdešimties metų), kad BMW
ar kitos markės automobilis savaime jau yra vertybė, kuria galima
puikuotis todėl važiavimas automobiliu (išgėrus ir dar greitai)
šią vertybę tik dar labiau padidina. Greiti ir įsiutę intriguojantis
pavadinimas amerikiečių nuotykiniam filmui, tačiau, kaip žinoma,
čia lyg pasakose visada viskas baigiasi gerai. Mūsų keliuose karas
vyksta ne tarp priešiškų gaujų, o tarp greitų ir girtų ir, paprastai,
niekuo dėtų važiuojančių kaip tik čia ir dabar ar tarp tų pirmųjų
ir netikėtai kelyje pasipainiojusių medžių, pėsčiųjų, dviratininkų,
posūkių ir t.t.
Kad greitis ir alkoholis yra dvi bene svarbiausios
Lietuvos keliuose vykstančio karo priežastys, ginčytis nė neverta.
Man kiekvieną kartą viešint viename Lietuvos kaime tenka tuo įsitikinti
akivaizdžiai išgėrę kaimynai dažnai ateina pas mus, kai baigiasi
jų alkoholis, su prašymu pametėti iki artimiausios degalinės.
Ateina todėl, kad neturi savo automobilio ir tik dėl šios priežasties,
nes jei turėtų kad ir kiek būtų išgėrę važiuotų atsivežti patys.
Kodėl taip sakau? Jei atsisakai pavežti teigdamas, kad šį vakarą
jau ir pats esi paragavęs alaus, jie prisiekinėja, kad tame kelyje
policijos nė su žiburiu nerasi, kelias švarus, tik važiuok. Policija
čia suvokiama kaip baudėjas (žinoma, neretai ir patys policininkai
save tik taip ir tesuvokia), tačiau pats žmogus, kuriam net nekyla
mintis nesėsti už vairo išgėrus, niekaip negali suvokti savęs, kaip
potencialaus savęs paties ir kito baudėjo.
Šis mano pateiktas pavyzdys iš vieno kaimo gyvenimo
yra ne išimtis, o dėsningumas tuo net neabejoju. Kita vertus,
nereikia net kaimo. Negaliu paeiti tai važiuosiu taisyklė,
kuri gyva tiek mieste, tiek ir kaime. Tačiau ir vėl minėtas pavyzdys
pritrūkus alkoholio drąsiai sėdamasi už vairo, kad nulėktų iki
artimiausios parduotuvės ar, dažniausiai, visą parą veikiančios
benzino kolonėlės užsipildymui. Ir kuo greičiau, tuo geriau
kol likusi kompanija neatvėso. Beje, vieno prekybos centro du
savaitgalius vykdyta 15 proc. nuolaidos akcija alui situacijos keliuose
tikrai negerina, nors, žinoma, ir be nuolaidų alkoholio (ypač silpnųjų
alkoholinių gėrimų) vartojimas savaitgaliais ir švenčių dienomis
išauga turbūt net ne kelis, o keliolika kartų.
Žinoma, yra ir kitų, ne ką svarbesnių Lietuvos
keliuose vykstančių nelaimių priežasčių nusidėvėję, seni automobiliai
(ir nors techninė automobilio apžiūra Lietuvoje būtina kas dveji
metai, kas pasakys, kad jos neįmanoma padaryti sumokant šiek tiek
grynųjų kam reikia), nepilnamečiai bei vairuotojo pažymėjimo neturintys
už vairo, pamišę lenktynininkai gerais sportiniais automobiliais
bei motociklais kelyje, tamsiu paros metu nematomi pėstieji, dviratininkai,
vežimais ir dar maža kuo važiuojantys, važiavimas be saugos diržų
ir t.t., ir pan.
Ant vienos Vilniaus senamiesčio sienų Irako karo
išvakarėse (prieš kelis mėnesius tas užrašas vis dar buvo nenutrintas)
buvo užrašyti tokie žodžiai: Karas irgi terorizmas. Žinoma, lengviau
niekam nepasidarys, tačiau Lietuvos keliuose gyvas teroras kitaip
mąstančių, o dažniausiai išvis nemąstančių žmonių teroras. Tai grėsmė
visuomenei, bet kuriam, esančiam kelyje. Vienas bičiulis, mėgęs
greitį, išties pradėjo važinėti kur kas tvarkingiau, kai stendai
gatvėse ir radijas ėmė grėsmingai kalbėti apie kelyje tykantį pavojų.
Prisipažinsiu, aš ir pats dabar sėsdamasis į automobilį išgyvenu
beveik paranoją. Šia prasme akcija Stop karui keliuose grėsmingai
įbruko kelio baimę (nors aš pats nė nevairuoju). O štai trejų metų
dukra pati ėmė prašyti, kad užsegtume saugos diržą, nes per radiją
vienas dėdė labai jau niūriu ir grėsmingu balsu liepia tai padaryti,
nors prieš tai jai įrodyti, kad diržas būtinas važiuojant kaip stabdžiai
ar greičio pedalas buvo labai sunku. Tad ką šiuo atveju galima pasakyti
apie suaugusius, kuriems tai nė motais? Nieko čia nebepridursi.
Ir vis dėlto liūdniausia, jog, keldami grėsmę savo pačių saugumui,
rizikuoja ir kito gyvybe. Tačiau, matyt, kai kuriems nepadės nei
akcijos, nei baudos, nei elgimosi keliuose kultūros pamokos.
Ir vis dėlto apie kultūrą. Net gražius dalykus
esame linkę apversti, perkeisti, o kai jie ima išsigimti mūsų pačių
akyse staiga nustembame kaip viskas netikėtai pasikeitė. Kalbu
apie prieš porą metų bent jau Vilniaus keliuose atsiradusį įprotį
pamirksėti galiniais žibintais, kai tau užleidžia kelią, palaukia,
kol išsisuki, ir pan. Tuomet džiugu buvo žiūrėti, kokie visi mandagūs,
kultūringi, kaip gražiai dėkoja, net duoda kelią. Dabar kuo toliau,
tuo labiau įsitikinu, jog gražus kai kurių vairuotojų įprotis praleisti
kai kuriems tėra įžūli galimybė užlįsti (juk vis tiek praleis),
o paskui garbingai mirksėti, neva dėkojant.
Išvažiuojama į kelią lyg į karą, kad tik greičiau
baigti tai, ką pradėjai nesvarstant jokių kitų galimybių. Totalus
egoizmas, galvojimas tik apie save arba negalvojimas išvis tai,
matyt, viena iš didžiausių nelaimių, kuri keliuose sėja mirtį. Todėl
policijos bei akcijų neveiksnumą prieš šią nelaimę, mano galva,
gan paprastai ėmė spręsti Klaipėdos miesto gyventojai, kurie, teko
girdėti, kelyje išvydę neatsakingai, nekultūringai važiuojantį vairuotoją
apie jį praneša policijai, o pastaroji į tokius pranešimus reaguoja
operatyviai. Jau girdžiu pasipiktinusiųjų balsus neva taip kviečiama
vairuotojui išduoti vairuotoją pačiam didžiausiam bendram priešui
policijai, su kuria taip šauniai kovojame perspėdami kits kitą
mirksėdami ilgosiomis šviesomis. Sutinku, kad kelių policijos veiksmai
dažnai išties verčia piktintis vairuotojus, ypač tuomet, kai tam
tikroje kelio atkarpoje (prieš kalną, miestelio ar miesto pakraštyje
dar iki ženklo, žyminčio jo pabaigą, pastačius naują greičio apribojimą
žymintį kelio ženklą ir t.t.) visada išvysi už posūkio, už krūmo,
stotelėje tykančius pareigūnus, tik ir besiviliančius tave nušauti.
Tai taip pat terorizmas policijos terorizmas, kurie vis dar save
suvokia tik kaip baudėjus, o ne pagalbininkus. Šia prasme norint
išvengti skaudžių nelaimių keliuose yra būtinas vairuotojų ir policijos
pareigūnų bendradarbiavimas pareigūnai privalo maksimaliai užtikrinti
saugų gyvenimą (šiuo atveju keliuose), o ne terorizuoti stovėdami
ten, kur pastatomi ženklai ar atsižvelgiant į kelio niuansus įprasta
šiek tiek spustelėti greičio pedalą. Tuo tarpu vairuotojai privalo
suvokti, jog bet kuris agresyviai, neatsakingai kelyje besielgiantis
žmogus yra grėsmė (man pačiam ar kitam čia jau neturi jokios reikšmės,
nes bet kada aš pats galiu tapti tuo kitu), todėl operatyvus informavimas
apie tokius teroristus ir policijos reagavimas bent šiek tiek galėtų
pakeisti situaciją Lietuvos keliuose.
Juk nebeužtenka vien duoti durniui kelią, reikia
save ir kitus apsaugoti nuo neprognozuojamų jo veiksmų.
Gediminas Kajėnas
Bernardinai.lt
© 2007 XXI amžius
|