Kad Lietuvoje būtų šviesiau
Jurgis BIELINIS,
kratotyrininkas, LSDS Tarybos narys
Pirmieji Michailo Gorbačiovo pertvarkos daigai
pasirodė bandant sustabdyti girtavimą. Leidus Maskvai, vietinė valdžia
kvietė žmones burtis į blaivybės draugijas. Prasidėjus Sąjūdžiui,
jau buvome pasiruošę suvienyti jėgas, kai vilniečiai, vadovaujami
Juozo Kančio, pakvietė rajonų atstovus į atkuriamąjį Vyskupo Motiejaus
Valančiaus blaivystės sąjūdžio suvažiavimą. Visi atvykusieji netilpo
į Vilniaus kultūros ir sporto rūmus.
Vilniečių iniciatyva vėl buvome sukviesti į Vilniaus
Kalnų parką sutikti į Lietuvą grįžusių SSRS Aukščiausiosios Tarybos
deputatų. Deputatai kalbėjo apie savo kovą dėl Lietuvos nepriklausomybės
Maskvoje, tačiau nė vienas jų neužsiminė, kokią Lietuvą, blaivią
ar prasigėrusią, jie atkurs. Skaudama širdimi grįžau namo. Deja,
daug žmonių kenčia jau aštuoniolika nepriklausomybės metų. Ir daug
žmonių, su Vysk. M.Valančiaus blaivystės sąjūdžiu pradėję žygį,
nebesikauna už M.Valančiaus idėją.
Skaudžiomis nelaimėmis baudžiamos tos tautos,
kurių valdžia toleruoja alkoholio vartojimą. Su degtinės pardavėjais
buvo kovojama įvairiausiais būdais: neapsikentusios girtuoklių žmonos
daužydavo bobučių langus, net padegdavo jų namus. Mano plačioje
apylinkėje pažįstamų bobučių ir girtuoklių tėvų vaikai žiauriai
nukentėjo jie irgi tapo girtuokliais, ligoniais, kai kurie žuvo.
Štai koks atsitikimas įvyko 1751 m. liepos 13
d. žydo karčemoje Raudondvaryje. Ta karčema lig šiol tebestovi prie
senųjų kapinių, grafo Tiškevičiaus valdose. Pateiksiu išrašą iš
grafo archyvo: Kauno pavieto juridinės kameros generalinis pasiuntinys
Mykolas Čečiota gavo skundą, kad Raudondvario karčemoje sumušti
jos tarnautojai. Atvykęs su liudytojais M.Čečiota rado karčemoje
leisgyvį jos nuomininką žydą Tavelą, o Frumkę ir aludarį Izoką vos
kojas pavelkančius. Paklausus, iš kur nukentėjusieji gavo tas žaizdas
ir mėlynes, jie papasakojo, kad tai padarė dvaro ir kiti žmonės,
vykdydami pravažiuojančio keltu per Nevėžį kunigo, Žemaitijos prelato
(būsimo vyskupo J.B.) Mykolo Domininko Tiškevičiaus paliepimą.
Tie žmonės, apsiginklavę lazdomis, kančiukais, kuolais ir kitokiais
įnagiais, užpuolė karčemą, ypač jos nuomininką. Visa tai matęs M.Čečiota
į teismo knygas surašęs.
Prelatas M.D.Tiškevičius neliko kurčias žmonių
kančioms, bandė tas kančias sumažinti. Tuo tarpu kitas Tiškevičius
žemvaldys, net nuodydamas žmones, sukaupė didžiulius turtus. Iš
grafo Tiškevičiaus archyvo sužinome, kaip 1837-1838 metais ponai
pratino baudžiauninkus gerti degtinę: Taisantiems kelią 6 gorčiai,
2 kvortos, 4 gorčiai, 2 kvortos, 2 kvortos, 11 kvortų. Žmonėms,
vežantiems akmenis 15 gorčių, 2 kvortos. Vežantiems plytas 3
kvortos. Plukdantiems medžius 3 kvortos. Mūrininkams 2 gorčiai,
3 gorčiai, 2 gorčiai. Laivininkams, pervežantiems baldus, 6 gorčiai,
pabaigtuvėms Babtine 44 gorčiai. Jonienės laidotuvėms 4 gorčiai.
Vaikams, valantiems sodą, 3 kvortos.
Ar tai nepanašu į dabartinių ponų išvedžiojimus,
tvirtinimus, o gal teisingiau tvirkinimus: Krepšinis ir alus
vienija mus; Per reklamą žmonės gali pasirinkti geriausią produktą?
Mes žinome, kaip rinkosi. Pradėję brangvyniu, aukštos klasės restoranais,
baigė nosis mėlynai dažančiais spirituotais sovietiniais vyneliais,
dabartiniais vakarietiškais kaukoliniais iš bobučių kromelių ir
gyvenimu landynėse.
Pranas Vaičaitis yra rašęs: Nors ir lietuviškiausia
degtinė, tačiau ji žmonėms atima protą, sveikatą, darbingumą, turtą.
Man net apsišvietę inteligentai yra tvirtinę, kad reikia pakentėti,
dabartiniai girtuoklėliai išgaiš, liks švaru. Tai netiesa. Alkoholio,
tabako, narkotikų monopolininkai, prekiautojai mirties kultūra su
tuo, jų maloniai paprašius, niekada nesutiks. Dėl to mano Lietuvėlėje
ir neišauginome negirtaujančios kartos.
Mūsų rinktos šventos valdžios trijulei nė motais
šitiek beprasmiškų žmonių mirčių. Seimai, Vyriausybės, Prezidentai
už tai turi būti atsakingi. Tiek daug buvo tikėtasi iš Valdo Adamkaus
juk ekologas, pusšimtį metų pragyvenęs Amerikoje. Kur to ekologo
nosis, kad neužuodžia alkoholio smarvės? Jų visų toks intelektas,
nemato, kaip žūsta vertybės ir griūva valstybė. Ne, jiems svarbu,
kad viskas vyksta pagal jų planą. Šitos beprasmiškos mirtys, emigracija
jiems naudinga. Geriančią, nustekentą, alkaną liaudį lengviau valdyti.
Esu įsitikinęs, jog gamyklos buvo dirbtinai sunaikintos, kad prasidėtų
emigracija ir praretėtų mūsų Lietuva.
Blaivybės žingsniai Europoje
Po didžiųjų geografinių atradimų XIV-XV a. Italijoje
ėmė kilti pasaulietinis mokslas, plisti humanizmas. Daug to mokslo
ir humanizmo užgimė vienuolynų tyloje. Vietoje religinio asketizmo
pradėtas aukštinti gyvenimo džiaugsmas, laisva, protinga, veikli
asmenybė. Visuomenės dėmesys nukrypo į senovės graikų, romėnų kultūras,
žmonės persiėmė ja ir, žinoma, priėmė Dionisijaus, Bakcho kultą.
Visuomenė, pasitelkusi vyną, pradėjo džiaugtis gyvenimu. Netrukus
pasirodė ir pasekmės. Atsirandantiems kapitalistams vynas, degtinė
padėjo išnaudoti tamsią miesto ir kaimo varguomenę, darbininkus
taip, kaip ir dabar Lietuvoje kad padeda.
Ne visus tenkino šalia humanizmo atsiradęs beveik
visuotinis girtavimas. 1838 metais airių vienuolis Teobaldas Matju
pradėjo sėkmingą blaivybės kampaniją ir kovą su girtavimu. Jo veiklą
greitai pastebėjo ir paramą suteikė popiežius Pijus IX. Apie tai
rašė Europos ir Amerikos laikraščiai. Matyt, tuos laikraščius buvo
skaitę šviesūs Šiaulių ir Šiaulėnų parapijų kunigai. Galbūt jie
bendravo ir su Varnių kunigų seminarijos rektoriumi prof. M.Valančiumi.
Jo ir tos spaudos paveikti ar savo iniciatyva taip pat ėmėsi blaivinti
savo parapijas. Apie tai buvo rašyta 1848 metų spaudoje. Vokiečių
kardinolas Dipenbrokas pasekė vienuolio T.Matju pavyzdžiu blaivinti
savo ganomuosius.
1850 metais M.Valančius popiežiaus Benedikto IX
buvo pakeltas vyskupu. Ar galėjo jis, kilęs iš valstiečių, matęs,
pažinęs jų buitį, jų tamsumo, nevalyvumo, žiaurumo priežastį girtavimą,
likti abejingas? Vyskupas testamente rašė: Ir davinėjo man žydai,
kiti baisiai didelius pinigus, už kuriuos galėjau pastatyti dešimtį
gražiausių bažnyčių, kad tik nešaukčiau ant pijokų, kad negertų
arielkos. Bet kai aš atsisakiau jų pinigų, jie prieš mane pakėlė
didžiausią sumaištį, didžiausius skundus rašė. Aš jų neklausiau,
nes tikėjau, mano mieli vaikeliai, kad jūs, davę priesaiką, ją išlaikysite.
Mano mieli vaikeliai, aš ir po mirties tenoriu būti Jums naudingas...
Tad įgyvendinkite jo idėjas. Palikuonys jus taip
gerbs, kaip dabar mes gerbiame M.Valančiaus atminimą. Prezidente,
Seimo Pirmininke, Premjere, ar jūs esate inteligentai, tokie, kaip
mūsų mužikų vyskupas? Tas mužiko vardas vyskupo nesumenkino,
o tik išaukštino. Ar bent vienas jūsų yra panašus į prelatą Mykolą
Krupavičių, Steponą Kairį ar kitus, po Pirmojo pasaulinio karo kūrusius
Lietuvą? M.Valančius su ištikimais kunigais, su pogrindžio vargo
mokyklų daraktoriais pirmos kartos nuo žagrės vaikus išvedė į inteligentus
ir išblaivino tautą. Tie atkūrė Lietuvą ir išvedė į pasaulį. Kokią
Lietuvą vedate į pasaulį jūs?
Rusijoje blaivybės sąjūdis prasidėjo 1858 metais.
Jis kilo iš pačios liaudies. Ten, kaip ir prijungtoje LDK, baudžiauninkai
daužė, degino karčemas, mušė žydus. Rusai šaukė: Ne iš meilės jie
mus girdo, o dėl to, kad mus nukvailintų, ir nuodija, kad pasisavintų
mūsų turtą. Rusijos Stačiatikių Bažnyčia kovą už blaivybę parėmė.
Labai sumažėjo išgertos degtinės kiekis. Tuomet žydai sumažino degtinės
kainą, bet valstiečiai negėrė. Tada žydai priešais karčemas pastatė
statines, kibirus ir dykai dalijo degtinę. Bet ir tada žmonės negėrė.
Rusų valdžia net 11 000 maištaujančių valstiečių už pasipriešinimą
negerti degtinės uždarė į kalėjimus.
Dabar, po dviejų šimtų metų, nepriklausomoje
Lietuvoje inteligentai, dvasininkai turi žmonėms padėti. Tai kurgi
jūs, mielieji gelbėtojai, esate? Mūsų inteligentai, gaila, dažnai
ir dvasininkai, tapo tik paslaugų tiekėjais amatininkais, jie
į politiką neina. Atseit, politika jiems nešvarus reikalas.
Prasidėjęs Rusijoje blaivybės judėjimas, įsikišus
oficialiems valdžios organams, buvo nutrauktas. Taip pat ir Lietuvoje.
Finansų ministras paskelbė potvarkį: Miestų ir kaimo draugijų nutarimus
dėl susilaikymo nuo degtinės gėrimo panaikinti ir ateityje miestų
susirinkimų ir kaimo sueigų nesteigti. Caro valdžia, gindama aludarius,
degtindarius, smuklininkus, susikivirčijo net su Stačiatikių Bažnyčia.
Tas pats finansų ministras Švenčiausiajam Sinodui
rašė: Absoliutus draudimas gerti degtinę paprastos liaudies protus
veikiančiais religiniais grasinimais bei prisaikdinimo pažadais
neleistinas, nes tai prieštarauja bendrai sampratai apie saikingo
svaigalų gėrimo naudą ir tiems nutarimams, kurių pagrindu vyriausybė
gėrimų rinkliavas perdavė smuklių savininkams.
Aš visiškai pateisinu anuometinės dvasininkijos
priemones siekiant apsaugoti žmones nuo didžiulių nelaimių. Ir nepateisinu
nei carinės, nei dabartinės Lietuvos vyresnybės, kuri tesirūpina
tik savo gerove. Jų švietimo reformos, priemonės neatstojo teigiamų
dvasininkų laimėjimų.
1890 metais vis didesnėmis pajėgomis puolama caro
valdžia ėmė trauktis. 1896 metais buvo vykdoma alkoholio gamybos
ir prekybos monopolizacija. Kitas finansų ministras dabar į padanges
kėlė alkoholio kokybę, sanitarijos reikalavimus, patikimų pardavėjų
parinkimą. Pripažino, kad žydų smuklės skurdino gyventojus. Dabar
to esą jau nebebus... Ši demagogija paveikė. Ėmė didėti parduoto
alkoholio kiekis. Kruopščiai rinkta statistika parodė: žymiai padaugėjo
mirčių atvejų darbe, buityje, nužudymų, traumų, psichinių ligonių,
krito darbo našumas. Tai truko, kol caro valdžia 1914 metais nepradėjo
ruoštis karui. Ji jau turėjo karčią patirtį imant vyrus kariauti
su Japonija. Valdžia pabijojo, kad sunkiai pavyks mobilizacija.
Prieš šį karą buvo daug nepatenkintų. Vyriausybė įvedė sausąjį įstatymą.
Po Vasario revoliucijos buvo sunaikintos beveik visos alkoholio
atsargos. Sovietų Rusijoje sausasis įstatymas galiojo iki XX a.
ketvirtojo dešimtmečio.
Laikinosios Lietuvos vyriausybės antialkoholinė
politika
Nors vokiečių okupuotoje Lietuvoje tebeveikė rusų
įvestas sausasis įstatymas ir vokiečiai jo nekeitė, nors buvo beveik
iki pamatų sunaikintas žemės ūkis, žmonės rasdavo žaliavos alkoholiui
gaminti. 1914 metais pastatyta Kaune, dabartinio Ragučio vietoje,
veikė alaus daryklėlė, buvo ir spirito gamyklų. Veikė begalė naminės
raugyklų. Tiko viskas, kas tik rūgo. Okupantai vokiečiai nelabai
šiam verslui trukdė, nes ir patys maukė. Naminė atstojo markes.
Tačiau akiplėšiškiausi aludariai, degtindariai pagal Lietuvos laikinąjį
įstatymą buvo aptramdyti.
1920 m. gegužės 15 d. pradėjo darbą Steigiamasis
Seimas. Į jį buvo išrinktos ir penkios moterys, priklausiusius Krikščionių
demokratų blokui: Ona Muraškaitė-Račiukaitienė, Gabrielė Petkevičaitė-Bitė,
Emilija Spudaitė-Gvildienė, Magdalena Galdikienė, Salomėja Stakauskaitė.
Vėliau prie jų prisidėjo Felicija Bortkevičienė. Šios moterys pateikė
Seimui svarstyti sausojo įstatymo projektą. Antrą projektą paruošė
Steigiamojo Seimo Administracinė komisija.
Iki tol Steigiamasis Seimas pamažu griežtino alkoholio
gamybą ir prekybą, o 1921 m. rugpjūčio 30 d. posėdyje ėmėsi iš esmės
spręsti šį reikalą. 1922 m. liepos 7 d. Seime buvo priimtas Alkoholio
monopolio įstatymas, kurio priežiūrą vykdė Alkoholio monopolio departamentas,
turintis 114 žmonių. Tokį griežtą Krikščionių demokratų bloko pateiktą
įstatymą padėjo priimti socialdemokratai: Kipras Bielinis išreikalavo,
kad būtų stipri kontrolė. Tuo laiku Lietuva neadministravo Vilniaus,
Klaipėdos kraštų. Seimo nariai, skirdami tiek tarnautojų, orientavosi
į Linų monopolį, kuris be tinkamos kontrolės valstybei nedavė pelno.
Departamento tarnautojai ėmėsi ir naminės gamintojų
medžioklės. Žmonės blaivėjo. Į valstybės iždą įplaukė daugiau pinigų.
To laikotarpio ekonomistai paskaičiavo, kad 1 litas, išleistas alkoholiui,
atneša 4 litus nuostolio. Buvo laikoma, kad Lietuvoje gali pragyventi
7-8 mln. žmonių. Dabar mūsų vyresnybei per daug ir trijų milijonų.
Jokie ekonomistai tokių skaičiavimų neatlieka. Žydų smuklininkų
vietą užėmė savi. Jie klesti iš alkoholio, tabako, narkotikų verslo.
Seimas, Vyriausybė, Prezidentūra su alkoholio pramonės magnatais
sugyvena kaip žydai su caro valdžia ir nuodija mus daugiau nei sovietai
su spirituotu rašalu.
Spaudoje buvo rašyta, jog trys ar keturi alkoholio
pramonės magnatai kreipėsi į ūkio ministrą, kad tas tarpininkautų
Vyriausybei ir leistų padidinti svaigalų gamybos kiekį. Ir ministras
paklusniai pildė jų reikalavimus. Kiek kartų tie magnatai Seimo,
Vyriausybės reikalavo panaikinti alkoholio, tabako kontrolės tarnybėlę,
nes ji trukdo jų pelnui. Lietuva ir be žydų pagalbos atsidūrė XVIII-XIX
amžiuje.
Šaipotės iš Bažnyčios, kad ji pragaro vaizdiniais
žmones nuo pragaro žemėje gynė. O jūs esate ne inteligentai, o antiinteligentai.
Viskam išmėtote mūsų uždirbtus pinigus, tik ne švietimui, kultūrai,
auklėjimui, kad žmonės mažiau mauktų alkoholį. Čia mūsų valdžiukė
iniciatyvi ir nekvaila. Nemanau, kad priešais Seimo naują posėdžių
salę pastatyta sudaužytų automobilių instaliacija paveiks vyresnybės
jausmus. Nejaugi mes nepadarysime tam galo? Mes, XXI amžius skaitytojai,
rašytojai, eikime, pademonstruokime priešais Seimo, Vyriausybės,
Prezidento rūmus, kad ne tik mokame į laikraščius rašyti, juos skaityti,
bet ir galime uždegti žmones doros, teisingumo troškimu.
© 2007 XXI amžius
|