Popiežiaus raginimai farmacininkams
Mindaugas BUIKA
Negalima anestezuoti sąžinės
Popiežius Benediktas XVI paragino vaistininkus
būti tikrais gyvybės kultūros skleidėjais, perspėdamas juos dėl
sąžinės užmigdymo pavojaus ir kviesdamas parodyti solidarumą tiems
žmonėms, kurie neišgali įsigyti jiems reikalingų brangių medikamentų.
Spalio 29 dieną audiencijoje priėmęs Vatikane surengto 25-ojo tarptautinio
katalikų farmacininkų kongreso dalyvius Šventasis Tėvas priminė,
kad naujų vaistų kūrimas ir platesnės jų naudojimo galimybės turi
skatinti šios srities profesionalus atsakingiau vertinti savo, kaip
tarpininkų tarp gydytojų ir pacientų, funkcijas. Vaistininkas, kaip
sveikatos apsaugos srities darbuotojas, turi aiškiai suvokti savo
pareigą saugoti kiekvieną gyvybę nuo prasidėjimo iki natūralios
mirties ir žinoti, kad medikamento tikroji paskirtis yra tik terapinė.
Taigi, farmacininkas, įgyvendindamas jam skirtą
švietėjišką bei auklėjamąjį vaidmenį, turi ne tik pamokyti vaistus
įsigyjančius pacientus jų teisingo dozavimo, bet ir juos informuoti
apie tą etiniu atžvilgiu nepriimtiną poveikį, kurį turi kai kurių
chemikalų naudojimas. Šiame kontekste negalima anestezuoti sąžinės,
pavyzdžiui, dėl pripažinimo pasekmių vartojant tokias medžiagas,
kurių tikslas užkirsti kelią embriono implantacijai arba sutrumpinti
asmens gyvenimą, aiškino popiežius Benediktas XVI.
Kaip žinoma, kai kurie medikamentai yra skirti
gimstamumo kontrolei, pristatant juos neva apsaugojančiais nuo apvaisinimo,
tačiau iš tikrųjų jų veikimas grindžiamas tuo, kad jie neleidžia
jau apvaisintam kiaušinėliui, tai yra embrionui, patekti į gimdą.
Tokiu būdu iš tikrųjų atliekamas cheminis abortas, tai yra nužudoma
jau pradėta žmogaus gyvybė. Iškilus tokiai moralinei kontraversijai,
katalikai gydytojai ir farmacininkai turi naudotis sąžinės prieštaravimo
teise, leidžiančia tiesiogiai ar netiesiogiai nebendradarbiauti
tiekiant produktus, kurių naudojimo tikslas aiškiai nemoralus, pavyzdžiui,
abortas arba eutanazija, pabrėžė Šventasis Tėvas.
Svarbi pagalba vargingiesiems
Jis taip pat perspėjo dėl neapgalvoto terapinio
eksperimentavimo su pacientais kuriant naujus vaistus ir juos išbandant.
Šis eksperimentavimas gali vykti tik gerbiant pagrindinius etikos
normų reikalavimus, kurių svarbiausias yra ligonio fizinės būklės
pagerinimas, o ne abstrakti mokslinė pažanga. Gerovės žmonijai
siekimas negali būti vykdomas darant žalą gydomiems žmonėms,
nurodė Popiežius. Kartu jis kreipėsi į medikamentų gamintojus ir
tiekėjus, kad jie drauge su atsakingais asmenimis kiek įmanoma stengtųsi,
kad reikalingos terapijos priemonės pasiektų visus socialinius sluoksnius
ir visas šalis, ypač vargingiausius žmones, kurie negali įsigyti
brangių vaistų ir medikamentų ir dėl to prarandama daug gyvybių,
kurias kitu atveju būtų galima išgelbėti. Anksčiau Benediktas XVI
išreiškė paramą Didžiosios Britanijos ir kai kurių kitų šalių vyriausybių
iniciatyvai iš biudžeto remti brangių medikamentų tiekimą vargingoms
Afrikos valstybėms kovai su AIDS, tuberkulioze, maliarija bei kitomis
pandeminėmis ligomis.
Šventasis Tėvas savo kalboje kvietė katalikus
farmacininkus aktyviai dalyvauti religiniame gyvenime, susipažinti
su Bažnyčios mokymu. Tas turėtų padėti jų santykiams su ligoniais,
kuriems taip pat reikalinga žmogiška ir moralinė parama išgijimo
vilties palaikymui. Savo jauniesiems kolegoms, tik pradedantiems
atsakingą profesinį kelią, vyresnieji katalikai vaistininkai turi
gerai išaiškinti jų veiklos ir vis keblesniais tampančių sprendimų
etinius aspektus. Farmacininkų, kaip ir visų sveikatos apsaugos
darbuotojų, farmacijoje yra svarbūs ne tik techniniai, bet ir bioetiniai
klausimai, kadangi medicinos srityje tyrimų bei pasirinkimų centras
visada turi būti žmogus, kaip Dievo atvaizdas.
Rūpinimasis ligoto žmogaus pasveikimu visada yra
pagrindinis medicinos ir farmacijos veikimo principas. Biomedicinos
mokslai turi tarnauti žmogui, kitaip jie taptų bejausmiais ir nehumaniškais,
sakė popiežius Benediktas. Visas mokslinis pažinimas sveikatos
sektoriuje ir kiekviena terapinė procedūra turi padėti ligotam asmeniui,
žvelgiant į jį kaip į integralią būtybę, kuris turi būti aktyviu
partneriu savęs paties gydyme ir kurio autonomiškumą privalu gerbti.
© 2007 XXI amžius
|