Etika ir vertybių krizė
Džiuljeta Kulvietienė
|
Jei žmogus gyvena,
jo gyvybė yra vertinga
be sąlygų, sakė
kun. prof. Andrius Narbekovas
Autorės nuotrauka
|
Spalio mėnesį Kauno krašto akušerių ir ginekologų
draugija minėjo veiklos 60-metį. Šia iškilminga proga draugija bei
KMU Akušerijos ir ginekologijos klinika organizavo konferenciją
Etiniai bei juridiniai akušerio ir ginekologo darbo ypatumai.
Gilūs būties klodai
Filosofas dr. Eimantas Peičius konferencijoje
kalbėjo tema Žmogaus gyvenimo pradžia: etinės problemos ir sprendimo
būdai. Žmogaus gyvenimo pradžia neturėtų nulemti socialinių, politinių,
ekonominių ar kitų faktorių, sakė filosofas. Bet minėti faktoriai
vis viena neišvengiamai sudaro mūsų gyvenimo dalį. Filosofas kalbėjo
apie aborto problemą (kieno teisė pirmesnė embriono ar pastojusios
moters), apsigimusių kūdikių teisę į gyvenimą, apie abortų ir dirbtinio
apvaisinimo pusiausvyrą.
Ar lytinės ląstelės yra žmogaus nuosavybė turtas,
kurį galima įteisinti, kažkokiu būdu užregistruoti? Ar embrionas
yra tik dviejų asmenų tam tikru būdu sukurtas produktas? Ar gyvybės
nutraukimas medicininiais tikslais yra pateisinamas? Tokie klausimai
keliami, nes susiduriama su tam tikrais teisiniais ir juridiniais
aspektais, tokius gyvybės pradžios etikos ir gyvybės vertingumo
klausimus kėlė dr. E.Peičius. Dar Aristotelis sakė: Ne pati gyvybė,
bet doras gyvenimas yra gėris. Išminčius gyvena kiek privalo, bet
ne kiek gali gyventi. Kuo žmogaus gyvybė vertingesnė už kitas
gyvybes? Gal tik mums atrodo, kad žmogaus gyvybė yra kažkuo pranašesnė
už kitas gyvybes? Šis klausimas dažnai keliamas, komentavo dr.
E.Peičius ir kalbėjo apie istorijos eigą bei istorinę patirtį, kurioje
labai dažnas gyvenimo kokybės ar gyvenimo kiekybės klausimas.
Šiandien vyraujančiame požiūryje dvi vertybės
asmens orumo užtikrinimas ir gyvybės saugojimas atsiduria skirtingose
barikadų pusėse, sakė lektorius.
Etika ir gyvenimo pabaiga
Gydytojas, kunigas, M.Riomerio universiteto profesorius
Andrius Narbekovas kalbėjo apie gyvybės trapumą. Kalbant apie gyvybės
pabaigos etiką neturėtų girdėtis politikos gaidelė. Svarstydami,
kaip pasielgti, turėtume stengtis išlikti ištikimais savo pašaukimui,
sakė kun. prof. A.Narbekovas ir nagrinėdamas eutanazijos terminą
rėmėsi vertimu iš graikų kalbos bei Hipokrato priesaika. Gyvybės
kokybė nėra vertinama jokiu masteliu. Jei žmogus gyvena, jo gyvybė
yra vertinga be sąlygų. Geri tikslai negali būti pasiekiami blogomis
priemonėmis, kalbėjo kun. prof. A.Narbekovas apie eutanaziją.
Jei žmogus daro bloga arba nedaro nieko, ko pasekmė yra bloga,
tai abiem atvejais yra toks pat blogis. (...) Žmogus turi teisę
atsisakyti gydymo. Tai paciento pasirinkimo teisė ir galimybė. Tokiu
atveju gydytojo niekas negalės kaltinti. Lieka tik vidinis gydytojo
nepasitenkinimas, kad nesugebėjo įtikinti paciento gydytis. Bet
valstybiniu mastu nereikia dar kažkokio papildomo įstatymo ar teisinės
normos, kas įteisintų eutanaziją.
Eutanazijos šalininkai dažnai remiasi sąvoka žmogaus
orumas. Žmogaus orumas yra kažkas, ko jis negali prarasti. Net
su kaliniais negali būti atliekami eksperimentai, nes jie yra žmonės,
turintys savo orumą. Kun. prof. A.Narbekovas citavo Konstitucinio
Teismo nuostatą ir teigė, kad žmogaus gyvybė ir jo orumas sudaro
asmenybės vientisumą. Tai reiškia žmogaus esmę. Gyvybė ir orumas
yra neatimamos žmogaus savybės, todėl negali būti traktuojamos atskirai.
Ar asmuo, atlikęs eutanaziją, gali sakyti daręs
tai iš gailesčio? klausė lektorius ir nagrinėjo sąvoką gailestingumas,
kuri reiškia kentėjimą kartu. Termino bloga gyvybės kokybė
nėra. Todėl negali būti ir termino eutanazija iš gailesčio,
motyvuotai kalbėjo gydytojas ir kunigas. Kodėl tuomet žmogus prašo
eutanazijos, klausė prof. A.Narbekovas ir kvietė žvelgti giliau
į žmogaus psichologiją jei asmuo prašo eutanazijos, jis prašo
pagalbos. Dauguma ligonių sako bijantys skausmo. Statistika rodo,
kad skausmas yra tik penktoje vietoje, kai kalbama apie eutanaziją.
Pirmauja baimė likti vienišam ir užmirštam. Fizinį skausmą daugelis
tapatina su kančia. Nors tai dvi skirtingos sąvokos: fizinis skausmas
ir kančia, kalbėjo kun. prof. A.Narbekovas ir citavo Antaną
Maceiną: Kalbėti apie kančią yra tuščias dalykas.
Kančia yra toks egzistencinis dalykas, kurį reikia
išgyventi. Fizinį skausmą galima įveikti, kančios vaistais nepašalinsi,
sakė lektorius ir pacitavo vieno profesoriaus žodžius: Jei tavo
daktaras negali pašalinti tavo skausmo nenužudydamas tavęs susirask
kitą daktarą. Kitas daktaras sugebės tai padaryti palikdamas tave
gyvą. Taigi, sprendimo būdas visada yra. Kiekvienas mūsų veiksmas
daro mus tuo, kuo mes esame, sakė kun. prof. A.Narbekovas ir citavo
Grigaliaus Nisiečio žodžius: Mes esame patys savęs tėvai. Gydytojas
kartais išgydo, dažnai padeda, bet palengvinti gali visada.
© 2007 XXI amžius
|