Kai viešoji atmosfera persunkta alkoholio garais
Kardinolas Audrys Juozas BAČKIS,
Vilniaus arkivyskupas metropolitas
|
Kardinolas Audrys Juozas BAČKIS
|
Jūsų Ekscelencija Prezidente, Gerbiamieji mokslininkai
ir visuomenininkai, visi, kurių neįveikė abejingumo ir prisitaikymo
atmosfera. Pirmiausia noriu pasidžiaugti, kad būtent čia, prezidentūroje,
autoritetingiausiu politiniu lygmeniu, vėl grįžtama prie girtuoklystės
ir nugirdymo problemos. Prie problemos, kuri yra ne pavienių nelaimėlių,
bet visos mūsų šalies bėda, pavojus mūsų ateičiai, neatsitraukianti
grėsmė Lietuvos žmonių dvasinei, psichinei ir fizinei stiprybei.
Noriu dar kartą padėkoti Prezidentui, kuris atsilaikė prieš didžiulį,
jokių sąžiningos diskusijos taisyklių nepaisantį spaudimą bei puolimą
ir pasirašė alkoholio reklamą ribojantį įstatymą. Tenka tik stebėtis
ir didžiuotis mūsų mokslininkų, medikų, visuomenininkų atkaklumu,
aštriu pilietinės atsakomybės jausmu, kad jie muša pavojaus varpais
dėl alkoholio nulemtos destrukcijos. Muša, nepaisydami alkoholio
pramonei už grašius pataikaujančių universitetų rektorių ir sporto
vadovų. Nepaisydami gėdingų suinteresuotos žiniasklaidos atakų prieš
kiekvieną, kuris drįsta abejoti alkoholio reklamos nekaltybe.
Ribojimų priešininkai nuolat kalba apie pozityvias
ugdymo priemones, jaunimo užimtumą, tačiau ar daug šia linkme valstybė
padarė per septyniolika Nepriklausomybės metų? Tik pavienių asmenų,
dvasininkų, medikų, visuomenininkų pasiaukojimo dėka lyg mažytės
salelės prasigėrusios visuomenės jūroje radosi vietos, kuriose nuosekliai
rūpinamasi alkoholikų ir narkomanų reabilitacija. Kun. Valerijaus
Rudzinsko įsteigta Pilnų namų bendruomenė ar Šv. Kryžiaus namų dvasinės
ir socialinės pagalbos darbas rodo pavyzdį, kaip galėtų ir turėtų
būti veikiama. Viena kita prapija imasi iniciatyvų, kurių dėka jaunimas
skatinamas ieškoti savojo pašaukimo, įtraukiamas į naudingą veiklą,
atveriama prasmingo gyvenimo perspektyva. Tačiau ar gali šie geros
valios ir supratimo daigeliai išlikti pustomame smėlyje? Iš kur
jaunuoliui imti atsparumo, o jo tėvams bei mokytojams auklėjimo
argumentų, jei viešoji atmosfera sunkte persunkta alkoholio garais.
Jei pusė miesto stendų, reklaminių siužetų, populiarių žmonių interviu
rėkia, gundo, tikina tik sidro skardinė ir alaus butelis padarys
tave stipriu, gražiu, pasitikinčiu savimi, padės susirasti draugų
ir atsikratyti vienatvės.
Kol vartojame neutralią, mandagią sąvoką alkoholio
vartojimas, galime svarstyti apie to vartojimo kultūrą, saiką,
gėrimų kokybę ir pasirinkimą: natūralų ar surogatinį alkoholį, papročius
ar tradicijas. Tačiau vieną kartą reikia labai aiškiai pasakyti,
kad kalbame ne apie tai. Kalbame apie masinę girtuoklystę, apie
dešimčių tūkstančių Lietuvos piliečių visišką dvasinę ir fizinę
degradaciją, apie prasigėrusius moksleivius, apie jaunus žmones,
kurių likimą nė dvidešimties nesulaukus jau nulėmė alkoholis. Privačiuose
pokalbiuose, o kai kada ir viešai politikai bei valdininkai tik
mosteli ranka esą kas čia tokio, kad moksleivis paragavo alaus
ar sidro, esą visi tokio amžiaus buvome, visi išbandėme. Šio aklo
atsainumo neišblaško dramatiški pranešimai apie toksikologijos skyriuose
vieną po kito iš mirties traukiamus mažamečius. Šio vengimo žvelgti
tikrovei į akis neįveikia net specialistų surinkti duomenys, kad
mergaitės girtavimo mastais per pastarąjį dešimtmetį pavijo berniukus.
Gerai suprantu, kad paminėjus Motiejų Valančių
daugeliui šiuolaikiškais save laikančių žmonių, ne vienam valstybės
veikėjui sunku nuslėpti ironišką šypseną. Neraginu sugrąžinti jo
veiklos būdų, nerašysiu blaivystės gromatų. Tačiau labai apmaudu,
skaudu ir nepateisinama, kad Nepriklausomos Lietuvos valdžia, mūsų,
savos valdžios remiama pramonė bei prekyba eina tuo pačiu keliu,
kuriuo ėjo carinė ir sovietinė okupacinė administracija. Be atodairos
pelnomasi iš žmonių nelaimių ir kančių, pelnas ir nauda vertinama
tik šios dienos, o ne visaip, taip pat ir finansiškai iš nugaros
smogiančių padarinių perspektyvoje. Alkoholio gamybos, importo ir
pardavimo apimčių didinimas sukelia entuziazmą dėl ekonominės plėtros,
efektyvios vadybos ir augančių biudžeto įplaukų. Kartais stebint
viešąją erdvę susidaro įspūdis, kad Lietuvos valstybė mažai tesiskiria
nuo aukštam Rusijos valdininkui padovanoto Šiaurės Vakarų krašto
dvarelio, kurio vienintelis verslas buvo prekyba iš runkelių ar
bulvių varomu samagonu. Vargiai įtikina, kad alkoholio pramonė ir
prekyba tokia svarbi Lietuvos ekonomikai, o alkoholio reklama
reklamos industrijai ir žiniasklaidai. Tai kodėl šie klausimai taip
prikausto visų dėmesį?
Viena, šėtonas nesnaudžia. Jam smagu matyti vaikais
nesirūpinančias girtas motinas, grioviuose besivoliojančius tėvus,
o ypač svirduliuojančius, pamėlusiais veidais ir bereikšmėmis
stiklinėmis akimis mažamečius. Kam nepriimtina religinė galvosena
ir retorika, galėčiau pasakyti, kad daug ką lemia iš esmės ydinga,
moralinės erozijos giliai pažeista laisvės samprata. Daugelis, kurie
didžiuojasi, kad puoselėja laisvę ir nuosekliai priešinasi visiems
draudimams bei varžymams, iš tiesų laisvę sulygina su plačiausiu
materialinių gėrybių spektru. Maža to, laisvę tapatina su tokiu
prekių ir paslaugų pasirinkimu, kuris niekaip nesaistomas nei moraliniais
kriterijais, nei bendrojo gėrio, visuomenės raidos kriterijais.
Ne tokia laisvė, ne tokio išsilaisvinimo siekis uždegė tautą nepriklausomybės
kovoms. Ne alkoholio prekybos ir reklamos ribojimas yra tie varžtai,
kurių atsisakymas buvo demokratijos ir laisvos rinkos sąlyga. Jau
laikas persirgti paaugliška bet kokių draudimų alergija. Brandi
valstybė paiso visos visuomenės ilgalaikių interesų, visuomenės
sveikatos, o ne traukiasi atgal, vos pasigirsta burtažodžiai apie
rinkos laisvę ir pasirinkimo naudą.
Pagaliau labiausiai amoralu ne tai, kad pavieniai
asmenys gina savo privačius ekonominius interesus sunku tikėtis,
kad jie elgtųsi kitaip. Amoralu, kai tie, kurie patys tvirtina biudžetą,
viešai aimanuoja, kaip nukentės mokslas, menas, sportas, jei šioms
sritims nenubyrės trupinių nuo alkoholio reklamos ar prekybos. Ypač
amoralus yra abejingumas, su kuriuo numojama ranka į specialistų
duomenis bei siūlymus, į ekspertų nuomonę, į pasaulinę girtuoklystės
tramdymo patirtį.
Yra politinė atsakomybė, kurios galima nusikratyti
atsistatydinus ar pakeitus partiją. Tačiau yra ir ta atsakomybė,
kuri slegia mirties patale žvelgiant į žlugusius savo vaikų bei
anūkų gyvenimus. Kviečiu valdžios žmones jau šiandien imtis pozityvios
atsakomybės, o visus jiems padėti. Juo labiau, kad nereikia nieko
išradinėti. Reikia daryti gerai žinomus dalykus. Reikia tiesiog
daryti. Ir tepadeda mums, o ypač visiems, įklimpusiems į girtuoklystės
tinklus, Dievas.
Kalba, pasakyta konferencijoje Destruktyvus
elgesys ir alkoholis Lietuvos Respublikos Prezidentūroje lapkričio
29 dieną
© 2007 XXI amžius
|