Kam priklauso gyvybė?
Mindaugas Pliauga
Šiuo metu Lietuvos Seime yra parengtas Gyvybės
prenatalinėje fazėje apsaugos įstatymas. Šio įstatymo projekto rengimas
vyksta labai sunkiai, o diskusijos dažnai būna nekonstruktyvios.
Panaši padėtis yra ir kitose šalyse.
Abortų draudimų priešininkų propagandos dėstomi
argumentai didžiosios daugumos žmonių susilaukia palaikymo, todėl
kovotojams už gyvybę reikia atsiriboti nuo feminisčių ir kitų abortų
šalininkų organizacijų keliamų emocijų ir nagrinėti jų argumentų
pagrįstumą..
Skaitant vienos iš abortų šalininkų lyderės A. M.
Pavilionienės straipsnį Kam priklauso moters kūnas?, kuriame išdėstyti
pagrindiniai feminisčių ir abortų šalininkų argumentai, pasidarė
nejauku. Vertinant pateiktus argumentus ir man, kaip A. M. Pavilionienei
kyla klausimas kodėl nepripažįstama visuomeninių santykių pažanga,
pagarba žmonių lygybei? Klausimas teisingas, bet ar A. M. Pavilionienės
atsakymas teisingas?
Negaliu sutikti, kad abortų uždraudimo idėja lygių
galimybių įstatymų fone yra tolygi moters teisės į savo kūną neigimui.
Dar daugiau sunku suvokti, kad šiandien abortų draudimas yra viena
žiauriausių moters engimo, dvasinio paralyžiaus formų, šiuolaikinė
vergovės bei inkvizicijos atmaina. Absurdiškas teiginys, kad abortų
draudimas yra moterų inkvizicija. Moterų juk niekas nežudo, jų niekas
neverčia pasirinkti vyrą (sutuoktinį, sugyventinį) ir su juo neatsakingai
santykiauti. Sutinku ir pritariu minčiai, kad vyrai taip pat privalo
prisiimti atsakomybę už meilės rezultatus. Pastojus klausti, ar
asmenys yra atsakingi už tėvystę, nėra reikalo jie jau tėvai.
Sukurta nauja gyvybė. Ši nauja gyvybė nėra moters kūno dalis, nes
pradėjimo momentu atsiranda gyvybė, kuri turi savo atskirą DNR.
Mokslo įrodyta, kad nuo pirmosios prasidėjimo akimirkos sukuriama
programa, kokia bus ši gyva būtybė. Jei leistų šiuolaikinė technika,
galėtume kompiuterio ekrane pagal žmogaus genomo duomenis pamatyti,
kaip jis atrodys užaugęs (matyti akių, plaukų spalvą, ūgį ir kitus
duomenis). Vadinasi, žmogaus gyvybė prasideda pastojimo momentu
ir žmogus yra žmogus nuo prasidėjimo momento iki pat mirties. Šiuo
teiginiu negalima suabejoti, nes kito pagrįsto atskaitos taško nėra.
Manyti, kad tampama žmogumi tik gimus yra neprotinga nei moksliniu,
nei religiniu, nei etiniu požiūriu. Visus priešininkų argumentus
galime nugalėti vienu klausimu ar iš esmės skiriasi vaikas valandą
prieš gimdymą ir valandą po gimdymo? Sveiko proto žmogui atsakymas
aiškus ne. Ar skiriasi moterų ir vyrų lytinės ląstelės akimirką
iki apvaisinimo ir po jo. Atsakymas irgi labai aiškus taip. Prieš
apvaisinimą žmonių lytinės ląstelės buvo tik puselės, kurios netinkamos
nei klonavimui, nei ląstelių auginimui, nes neturi visos genetinės
informacijos. Kitaip sakant, nieko atskiro nėra, yra tik vyro ar
moters kūno produktai. A. M. Pavilionienės žodžiais tariant, privati
nuosavybė. Todėl suprantama, jie turi visas teises, laisves ir
pasirinkimą, ką daryti su savo nuosavybe. Čia nematau jokių lyčių
lygybės pažeidimų.
Tačiau abortas nėra privatus reikalas. Žmogaus
gyvybės, prasidedančios ar besivystančios įsčiose, sunaikinimas
niekada negali būti privatus dalykas, nes sukurtas naujas žmogus.
Abortas yra tyčinis ir tiesioginis žmogaus nužudymas pradiniu jo
gyvenimo laikotarpiu. Pagrindinė ir fundamentali pilietinė teisė
teisė į gyvybę privalo būti apsaugota įstatymo. Gamta taip sutvarkė,
kad moteris turi išnešioti naują žmogaus gyvybę iki gimimo. Vaikai
(kol nesuauga) taip pat yra priklausomi nuo tėvų. Konstitucijos
38 str. nurodyta, kad tėvų teisė ir pareiga auklėti savo vaikus
dorais žmonėmis ir ištikimais piliečiais, iki pilnametystės juos
išlaikyti. Jei tėvai šių pareigų nevykdo ir nemyli ar nenori savo
vaikų, valstybė pasirūpina šiais vaikais. Valstybė draudžia tokių
vaikų žudymą. Taip turėtų būti ir su negimusiais vaikais. Manau,
kad motinos pareiga yra išnešioti vaisių, nes mokslas dar neišrado
dirbtinės gimdos. Kadangi šios motinos pareigos nevykdymas gresia
kito žmogaus gyvybei, valstybė turi priversti šią pareigą įvykdyti.
Žinoma, bus našlaičių daugiau ir jiems bus nelengva, bet ar vaikas
augantis vaikų namuose atsisakytų gyvenimo? Gyvybė yra brangiausias
turtas ir brangesnis už visas materialines ir nematerialines gėrybes!
Todėl negalime leisti, kad dėl tėvų neatsakingumo, egoistinių tikslų
iš žmogaus būtų atimta jo teisė į gyvybę, į jo gyvenimo kelią, kurį
jis valstybės padedamas galės susikurti tokį, kokį norės ir sugebės.
Mūsų visuomenė kalėjimuose išlaiko recidyvistus, nužudžiusius žmones,
protinę ir fizinę negalią turinčius žmones, bet deja, mes atsižadame
negimusių vaikų, esančių embriono ar vaisiaus stadijoje. Negalime
gudraujant atskirti, kad ne visi žmonės yra asmenys. Mat teises
turi tik asmenys ir juos gina įstatymai. Jei nesi asmuo, esi niekas.
Tai neteisinga. Juk žmogaus gyvenimo kelias susideda iš stadijų:
iki gimimo, vaikystė, jaunystė, branda, senatvė. Galima skaidyti
smulkiau. Žmogus niekada nebūna toks pat. Pasižiūrėkite į savo įvairių
laikotarpių nuotraukas ir į savo vidų. Vyksta kaita, todėl negalima
pasakyti, pavyzdžiui, jaunystėje buvo žmogus, o senatvėje, kai tapo
visiškai neįgalus, jau nebe žmogus. Turbūt visi pasakys, jog tai
nesąmonė, nes mes visą laiką buvome žmonėmis. Taigi, vaisius motinos
įsčiose irgi yra žmogus.
Žmogus yra gerbtinas ir laikytinas asmeniu nuo
pat pastojimo akimirkos vadinasi, nuo tada privalo būti pripažįstamos
jo asmens teisės, tarp kurių pirmą vietą užima nepažeidžiama kiekvieno
žmogaus teisė į gyvybę. Europos žmogaus teisių teismas tradiciškai
vengia aiškiai pasisakyti, ar Konvencijos 2 straipsnio nuostatos
yra taikomos ir negimusiam vaikui. 2004 m. liepos 8 d. Europos žmogaus
teisių teismo sprendime Vo v. France Teismas nurodė, kad nėra nei
pageidautina, nei įmanoma atsakyti į klausimą, ar negimęs vaikas
laikomas žmogumi pagal Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių
konvencijos 2 str. Teismas laikosi pozicijos, kad teisės į gyvybę
pradžia tai ne tik teisinis, bet ir medicininis, filosofinis,
etinis ar religinis klausimas. Pažymėtina, kad visos tradicinės
ir turbūt normalios netradicinės religijos negimusią gyvybę gerbia
ir laiko žmogaus asmens pradžia. Kiekvienas nori gyventi ir negalima
spręsti už negimusį vaiką, ar jam verta gyventi, nes visi psichiškai
sveiki žmonės vienareikšmiškai atsakytų, jog nori gyventi. Tuo nesunkiai
galima įsitikinti paklausus vaikų, gyvenančių vaikų globos namuose,
jie nori gyventi, nepaisant to, kad juos likimo valiai paliko
tėvai. Stebėtina, bet abortų draudimas neliečia asocialių moterų,
nes jos net pas gydytoją konsultuotis dėl nėštumo sunkiai nueina.
Todėl neverta bijoti, kad padaugės asocialių šeimų vaikų. Šis įstatymas
liečia moteris ir vyrus, kurie gali auginti vaikus, bet dėl egoizmo,
moralinio palaidumo ir atsakomybės stokos jų nenori. Reikia pabrėžti,
kad tėvų materiali padėtis yra tik savęs apgaudinėjimas, nes mūsų
seneliai sunkiai gyvendami sugebėdavo užauginti keliolika ir daugiau
vaikų. Abortų draudimas aktualus pasiturinčioms moterims, todėl
feministės, menkindamos abortų draudimo įstatymus, gąsdina, kad
abortus moterys darysis užsienyje. Nesunku suprasti, kad užsienyje
pasidaryti abortą reikia nemenkų pinigų. Medicininiu, filosofiniu,
religiniu ir etiniu požiūriu negimęs vaikas yra žmogus ir privalo
turėti teisę į gyvybę ir niekas negali atimti šios jo teisės didžiausio
jo turto.
Teisinis klausimas jau savaime išsprendžiamas,
nes ,,protingi įstatymai yra tie, kurie į gyvenimą ateina kaip pačios
gamtos sukurti dėsniai (indų filosofas Aurobiudas Goša). Šalies
visuomenė ir politikai pripažįsta gyvybę fundamentalia žmogiška
vertybe. Neginčijama tiesa ir tai, kad teisė į gyvybę yra svarbiausia
žmogaus prigimtinė teisė, o rūpinimasis gyvybe ir sveikata viena
pagrindinių valstybės, visuomenės ir piliečių pareigų. Tas, kuris
pasisako už šią teisę, pasisako ne tik už pilietinę teisę į gyvybę
kiekvienam žmogui protiniam ligoniui, našlaičiui, nukaršusiam,
luošiui, bet ir negimusiam kūdikiui. Žmogaus asmuo neliečiamas (Konstitucijos
21 str.) ir visi piliečiai turi lygias teises. Todėl apgailestauju,
kad Pavilionienė ir kiti abortų šalininkai išaukština moterų teises,
o negimusių vaikų teises nuvertina. Kas bus, jei stipresniojo teisė
visose srityse užgoš silpnesniojo? Mes, piliečiai, suprantame ir
nenorime, kad kito žmogaus laisvė, teisė ir pasirinkimas pažeistų
mano teises, laisves ir pasirinkimus. Turi būti sugyvenimas. Dar
XVIII a. pr. Kristų Babilono karaliaus Hamurapio kodekse sakoma:
Teisės normų tikslas užtikrinti, kad galingasis neskriaustų silpnojo,
kad atsirastų tvirtas pagrindas vykdyti teisingumą ir spręsti ginčus.
Labai gaila, kad dar nenugalėtas praeities socialines ir teisines
neteisybes ir nelygybes daugelyje pasaulio kraštų papildo kito pavidalo
neteisybė ir priespauda, nors jos ir pristatomos kaip pažangos elementai,
vedantys naujosios pasaulio tvarkos link. Statistika rodo, jog daugiau
kaip 98 proc. abortų daroma dėl socialinių ir ekonominių priežasčių
ir tik apie 2 proc. dėl išprievartavimo, kraujomaišos, silpnos sveikatos,
didelio luošumo ir pan. Atsakingi įstatymų kūrėjai visada sutinka,
kad ,,sunkūs atvejai daro blogus įstatymus įstatymas privalo
kalbėti normai.
Galima pagrįstai ir vienareikšmiškai daryti išvadą,
kad privalome drausti abortus. Kiekvienas žmogus turi pareigas visuomenei,
kurioje gali laisvai ir visapusiškai vystytis jo asmenybė.
Šiuo metu galime leisti abortus tik ypatingais
atvejais (2 proc.) ir numatyti griežtą jų atlikimo tvarką. Kylant
žmonių sąmoningumui ir mokslo pažangai, galbūt pavyks atsisakyti
ir ypatingų atvejų. Nerasime šalies, kur nebūtų baudžiama už tyčinę
žmogžudystę, tuo tarpu daugelyje šalių žudomi negimę kūdikiai. Taip
yra todėl, kad užsimezgusi motinoje nauja gyvybė nėra laikoma žmogumi.
Tai neteisinga nuostata: abortas yra žmogaus žudymas, nesvarbu,
kokioje embriono ar vaisiaus fazėje yra negimęs vaikas, todėl turi
būti valstybės baudžiamas. Moteris turi būti nubausta už vaisiaus
pašalinimą, kadangi ji pavagia iš respublikos jai skirtą pilietį
(Ciceronas). Nesant įstatymo, ginančio negimusio žmogaus gyvybę,
gydytojai, vadovaudamiesi morale ir etika, privalo atsisakyti daryti
abortus.
Elkitės kaip šviesos vaikai ir neprisidėkite prie
tamsos darbų.
© 2007 XXI amžius
|