Kas krepšinį pavertė prostitute?
Dr. Aurelijus Veryga,
Nacionalinės tabako ir alkoholio
kontrolės koalicijos prezidentas
|
Apgirtusiems nėra nieko šventa
Vido VENSLOVAIČIO nuotrauka
|
Lietuvoje prasidėjo dar viena masinė melo ir šantažo
kampanija, kuri tik patvirtina visus įtarimus, kad melu ir pinigais
galima valdyti viską. Per pačias Kalėdas per televiziją pradėta
tautos šiurpinimo kampanija tikrai primena sovietmetį. Kaip gudru
sukonstruoti lietuvių sąmonei artimą raudonais kryžiais ir gedulo
juostomis apjuostą videoklipą, kuriame teigiama, kad Seimas uždraudė
krepšinio transliacijas, nes ten reklamuojamas alus, ir parodomi
sporto žlugdytojai Seimo nariai A. Matulas ir B. Vėsaitė.
Kadangi jau peržengtos visos ribos, manau, kad
reikia detaliau paaiškinti, kas vyko paskutinėmis Advento dienomis
Lietuvoje ir tautos išrinktųjų buveinėje Seime.
Veikiama buvo labai apgalvotai, pasirenkant seniai
patikrintus ir alkoholio pramonei palankius Seimo narius. Tai, kad
alkoholio pramonė daro įtaką aukščiausiems valdžios atstovams, matoma
jau seniai. Jiems palankus net pats premjeras juk partijai reikia
pinigų būsimajai rinkiminei kampanijai. Jis pats pirmasis pareiškė,
kad reklama nedaro įtakos vartojimui.
Bet premjeras negali imtis tokių nereikšmingų
reikalų kaip alkoholio reklama, todėl pataisas, numatančias lengvų
alkoholinių gėrimų reklamos panaikinimą, parengia ir kartu su keliais
kitais Seimo nariais užregistruoja E. Masiulis. Tik vėliau paaiškėja,
kad aiškinamasis raštas parengtas LNK televizijos kompiuteryje,
o jo rengėjas LNK konsultuojantis teisininkas Ąžuolas Čekanavičius.
Pagaliau pasimato tikrasis interesas, t.y. suinteresuotieji reklamos
buvimu.
Toliau veiksmas vystosi pagreitintu ritmu: pataisas,
numatančias silpnų alkoholinių gėrimų reklamos panaikinimą, bandoma
prastumti iki Kalėdų, kad apribojimai, turintys įsigalioti nuo
2008 sausio 1-osios neįsigaliotų (bus draudžiama visų alkoholinių
gėrimų reklama radijuje ir televizijoje nuo 6 val. ryto iki 23 val.
vakaro). Nepaisant to, kad klausimo dar neapsvarstė papildomais
paskirti Sveikatos ir Švietimo komitetai, pataisas imasi svarstyti
Ekonomikos komitetas. Bet nesusirinkus pakankamam skaičiui komiteto
narių klausimas neapsvarstomas, o komiteto pirmininkė B. Vėsaitė
pasiūlo gamintojams alternatyvą ir užregistruoja įstatymo pataisą,
kuri būtų leidusi silpnų gėrimų reklamą sporto aikštelėse ir ant
sportininkų marškinėlių. Tačiau, kaip sakoma, įleisk kiaulę į bažnyčią,
tai ji užsilips ant altoriaus. Gamintojams to neužteko, juk, tiesą
sakant, reikia ne sporto, o pinigų, gaunamų iš varžybų transliacijų,
alkoholinių gėrimų reklamos. Matyt, ne be alkoholio gamintojų pagalbos
Seimo narys J. Veselka per naktį sugeba surinkti Ekonomikos komiteto
narių parašus ir klausimą užregistruoja vėl, dabar jau grubiai pažeidžiant
Seimo statutą (apie įstatymo projekto svarstymą turi būti prieš
dvi dienas paskelbta Seimo tinklapyje) ir imamasi svarstyti klausimą.
Viskas buvo organizuojama greitai ir slapta, kad negalėtų dalyvauti
nevyriausybinės organizacijos ir negalėtų išsakyti savo nuomonės.
Posėdyje nebuvo atsižvelgta į Seimo teisės departamento pastabas,
kad tokios įstatymo pataisos, kurios grąžintų reklamą, prieštarautų
Lietuvos Respublikos nepilnamečių apsaugos nuo neigiamos viešosios
informacijos poveikio įstatymui. Nebuvo atsižvelgta ir į Lietuvos
Respublikos Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos specialistų
pastabas bei į tik dėl laimingo atsitiktinumo posėdyje atsidūrusių
nevyriausybinių organizacijų atstovo pastabas. Ekonomikos komitetas
balsavo ir pritarė E. Masiulio pataisoms (kurioms aiškinamasis raštas
parengtas LNK kompiuteryje), nors komiteto pirmininkė ir aiškino,
kad toks svarstymas pažeidžia Seimo statutą. Tačiau vėliau klausimo
nepavyksta užregistruoti ir svarstyti Seimo plenariniame posėdyje.
Tai ir paskatino alkoholio gamintojus pradėti švaistytis dešimtimis,
jei ne šimtais tūkstančių kainuojančiais visuomenę priešinančiais
ir tendencingai sukonstruotais reklaminiais klipais, kuriuose juodinami
Seimo nariai ir skelbiama apie Lietuvos sporto žlugdymą. Gaila,
kad tame pačiame klipe nerado sau vietos žinutė apie tautos ir pirmiausia
vaikų girdymą.
O dabar keletas esminių faktų, kuriuos turėtų
žinoti apie sportą ir alkoholį diskutuojanti visuomenė.
Kalbama apie lengvųjų alkoholinių gėrimų reklamą
(alus, sidras ir kt.), kurių vartojimas yra ypač išaugęs, o sidro
per pastaruosius metus parduodama net apie 250 proc. daugiau. Būtent
alų, sidrą ir alkoholinius kokteilius, Statistikos departamento
duomenimis, ir vartoja vaikai, kurių apsinuodijimų (oficialiai registruotų)
skaičius per pastaruosius 5 metus išaugo apie 15 kartų.
Seimas neuždraudė krepšinio varžybų transliacijų,
o tik apribojo transliacijų laiką toms transliacijoms, kurių metu
reklamuojamas alkoholis. B. Vėsaitė siūlė išimtis, bet su jomis
nesutiko gamintojai ir transliuotojai. Sukeltas triukšmas, jog Seimas
esą uždraudė visas krepšinio varžybų transliacijas, rodo, kad krepšinio
ir sporto varžybos tėra priedanga ir manipuliacijos įrankis siekiant
visiško reklamos sugrąžinimo. O už tai, kad tokios išimtys nenumatytos,
atsakingi patys gamintojai ir transliuotojų atstovai.
Lietuvoje (skirtingai nei Prancūzijoje) alkoholio
gamintojams nėra uždrausta remti sportą ir kultūrą, todėl gamintojai
ir toliau gali (jei tikrai nori) remti sportą, tik to neafišuoti
ant marškinėlių ir aikštelės grindų. Bet niekas neskaičiavo, kad
varžybų transliacijų metų ženklai ant marškinėlių yra ta pati reklama,
bet beveik veltui (Eurolygos metu 30 sekundžių reklaminis intarpas
kainuoja apie 22-24 tūkst. litų. Jei reikėtų mokėti už visas 2 val.
transliacijos kaip už reklamą, ji kainuotų 24.000x2x60x2=5.760.000
Lt penkis milijonus septynis šimtus šešiasdešimt tūkstančių litų).
Alaus gamintojai maždaug dvigubai didesnę sumą teigia skiriantys
sporto rėmimui. Realiai ją susigrąžina maždaug per dvejas rungtynes,
per kurias nepertraukiamai reklamuojami jų gaminami alkoholiniai
gėrimai.
Ne be tų pačių aludarių pagalbos Seimas nepritarė
alaus akcizų didinimui 20 proc. ir padidino akcizą alui tik 10 proc.
Todėl alus pabrangs ne 4, o tik 2 centais. Tas skirtumas sudaro
dešimtis tūkstančių litų, kuriuos surinkus į biudžetą būtų buvę
galima skirti sporto ir jo transliacijų finansavimui. Tam kelią
užkirto patys neva sportu besirūpinantys aludariai.
Neįmanoma įvardinti visų alternatyviųjų tautos
didvyrių. Jų veidų, kitaip nei B. Vėsaitės ir A. Matulo, nedemonstruos
ir nejuodins komercinės televizijos, kurioms už tokį tautos informavimą
sumokėti dideli pinigai. Tačiau tuos, kurie dalyvavo paskutiniajame
Seimo Ekonomikos komiteto posėdyje, galima ir reikia įvardinti:
Lietuvos aludarių asociacijos prezidentas Audrius Vidžys, BBH Baltic
korporatyvinių reikalų direktorius Saulius Galadauskas, buvęs LNK
generalinis direktorius Paulius Egidijus Kovas, MG Baltic valdybos
narys Romanas Raulynaitis.
Vyksta žūtbūtinė ir gerai finansuojama alkoholio
gamintojų kova už reklamos išsaugojimą, o ne kova už sportą, kuris
niekam nerūpėtų, jei juo pasinaudojant nebūtų galima pasipelnyti.
Todėl pagrįstai galima sakyti, kad patys sportą gelbstintys ir
visuomenės nepasitenkinimą kurstantys alkoholio gamintojai pavertė
sportą, o ypač lietuvių dievinamą krepšinį, prostitute, kurią perka
ir parduoda pagal savo poreikius, o prireikus (kaip ir šių dienų
atveju) pasinaudoja kaip gyvuoju skydu, patys likdami nematomais
sporto gelbėtojais.
Tai, kad dabar melo ir visuomenės priešinimo kampanijai
metamos tokios lėšos, tik dar kartą patvirtina, kad alkoholio gamintojams
bet kokiomis pastangomis būtina išsaugoti alkoholinių gėrimų reklamą
ir tam tinka bet kokios priemonės.
Neleiskime nacionaliniu pasididžiavimu tapusio
sporto paversti alkoholio bendrovių finansinių interesų tenkinimo
įrankiu ir priemone, kuria galima juodinti blaivybės idėjas ir skatinti
vaikų girtuokliavimą.
© 2008 XXI amžius
|