Reklamos jūra ir demokratijos vėjai
Lolita Tarbūnaitė-Grabauskienė
Įžengėme į XXI amžių, kuriame reklama daro vis
didesnę įtaką mūsų gyvenimui, nulemia pasirinkimą. Reklama turi
savo teigiamas ir neigiamas puses. Iš vienos pusės reklama informuoja
apie naujoves ir suteikia pasirinkimo laisvę ir galimybes, iš kitos
pusės tai patrauklia forma pateiktos pagundos, manipuliacijos,
siekiant propaguoti alkoholį ir panašius dalykus.
Skaudžios nelaimės, kuriose dažniausiai žūdavo
niekuo nekalti, atsitiktiniai žmonės, deja, tarp jų ir vaikai, pastaruoju
laikotarpiu tapo dažnu reiškiniu. Girti vairuotojai prie prabangių
automobilių vairo, o jei blaivūs, tai nepaisantys nei taisyklių,
nei saugumo reikalavimų, nei pagarbos kitiems eismo dalyviams. Kai
kuriems automobilis lyg saviraiškos priemonė, skirta įvaizdžio formavimui,
agresijai ar energijos pertekliui išlieti, pademonstruoti charakterio
kietumą ir dar bala žino ką. Skaudžiausia, kai avarijose, kurių
galėjo ir nebūti, žūsta atsitiktiniai, nekalti žmonės, neretai tarp
jų ir vaikai. Vaikai dažnai nukenčia ir gaisruose, nepajėgdami adekvačiai
susiorientuoti situacijoje, nežinodami kaip elgtis ir iš kur sulaukti
pagalbos. Vaikai, deja, ir tarp tų, kurie patiria smurtą šeimoje.
Baisiausia, kai žudomi vaikai ir naujagimiai, nes apsunkina suaugusiųjų
gyvenimą, neužtenka lėšų juos išmaitinti, kadangi tėvai geria ir
jiems nesvarbu, ką veikia jų atžalos. Šį sąrašą būtų galima tęsti.
Kartais atrodo, kad gyvenimas Lietuvoje per žiaurus, kad galėtų
saugiai augti mūsų jaunoji karta. O juk jie mūsų ateitis, taip
bent jau buvo teigiama visais laikais. Kas atsitiko, kad Europos
Sąjungai priklausančioje Lietuvoje praėjus 17 metų po nepriklausomybės
paskelbimo nepasiekėme gerovės suklestėjimo, o situacija pasiekė
tokią pavojingą ribą, kad nebegalime garantuoti saugumo miestuose
bei gyvenvietėse, keliuose ir net namuose?
2007 metus palydėjome aktyviai bandydami sustabdyti
karą keliuose. Ieškant galimybių šiai problemai spręsti buvo uždrausta
pardavinėti alkoholį Rugsėjo 1-ąją. Gal didelio efekto ir nepajutome,
bet vis tiek tai buvo realus bandymas apriboti alkoholizmą. Vyresnioji
karta prisimena analogiškas priemones, taikomas kovoje su alkoholizmu
dar sovietmečiu, Andropovo laikais. Tada dalis žmonių taip pat reagavo
nepalankiai, tačiau laikai buvo tokie, kad atvirai piktintis buvo
pavojinga. Kitas toks bandymas Seimo narių Birutės Vėsaitės ir
Antano Matulo projektas, griežtai ribojantis alkoholio reklamą,
sulaukė ne tik kritikos, bet ir atviro puolimo. Situacija, aštriai
eskaluojama žiniasklaidos ir suinteresuotų pusių, sukėlė tikrą ažiotažą.
Kas atsitiko, kad kilo tokia nepasitenkinimo banga?
Į kovą pakilo net tie, kuriems prieš tai nerūpėjo nei sportas, nei
iš kokių lėšų jis finansuojamas. Situacija pateikiama taip, tartum
sportas, pramoginės ir informacinės laidos ir net bendra gerovė
Lietuvoje bus sužlugdyti, jei nebegausime pinigų iš alkoholio reklamos.
Ir staiga sužinojome, kad sportas Lietuvoje remiamas
proporcingai alkoholio pardavimui, o ir varžybas per televiziją
stebime tik dėl alkoholio reklamos! Valstybė, skirianti milijonus
sporto arenų bei stadionų statybai visuose didesniuose Lietuvos
miestuose, pasirodo, nebeturi iš ko finansuoti sporto renginių.
Šventinės nuotaikos fone staiga mus informuoja, kad sportas žlugdomas,
o visų lietuvių mėgstamas krepšinis finansuojamas alkoholio reklamos
pinigais. Gal tapęs Lietuvoje antrąja religija krepšinis buvo
atskirtas nuo valstybės? Jeigu sportui trūksta pinigų, kam reikalingos
naujos ir modernios sporto arenos? Gal joms skiriamus pinigus reikėtų
proporcingai padalinti, kad užtektų ir vienam, ir kitam? Bet nespėjus
visuomenei suvirškinti netikėtai gautos informacijos, situacija
tapo dar keistesnė. Šiuo metu per televizijas periodiškai kartojama
reklama, skirta Seimo nariams. Joje išvardinta, kurios šalies ekonomikos
ir kultūros sferos nukentės nutraukus alkoholio reklamą. Net dešimt
pozicijų, tarp jų pramoginės ir informacinės laidos ir net darbuotojų
atlyginimai. Formuojama nuomonė, kad gyvenimas smarkiai suprastės
priėmus alkoholio reklamą suvaržantį įstatymą ir Seimo nariai jau
daro nuolaidas. Žinoma, jėgos nelygios grupė prieš alkoholio reklamą
užsimojusių seimūnų ir gausios alkoholio verslininkų ir informacinių
transliuotojų pajėgos. Gal A. Matulo ir B. Vėsaitės projektas ir
skubotai pateiktas, bet tai bandymas kovoti su jau įsišaknijusia
problema, ypač liečiančia jaunesnę mūsų visuomenės dalį paauglius
ir jaunimą. Kodėl nebandoma rimčiau analizuoti, kiek naudos atneštų
šis draudimas? Ar po varžybų, didesnių koncertų, valstybinių ir
miesto švenčių ligonines užplūdę nepilnamečiai nėra svarbiau, negu
pinigai, prarasti atsisakius svaigalų reklamos? Pasigirdo siūlymai
uždrausti tik stipriųjų gėrimų reklamą, paliekant silpnuosius, kaip
mažiau pavojingus. Ir balsai tų, kurie bando palaikyti nors kokią
iniciatyva iš valdžios pusės, bandant išspręsti šalyje susidariusią
pavojingą situaciją, prapuola lyg balsas tyruose. Kam svarbi bažnyčios,
religinių bendruomenių ar atskirų visuomeninių organizacijų nuomonė,
kai kalba eina apie grėsmę prarasti pinigus. Teigiama, kad silpnų
gėrimų reklama negali atnešti daug žalos. Bet tada verta prisiminti,
kas yra reklama, kam jos reikia ir kaip ji veikia vartotojų sąmonę,
o ypač pasąmonę.
Pažvelkime į reklamos ypatumus, poveikio priemones.
Kaip jos veikia?
Teigiama, kad reklama yra vartotojo teisė gauti
informaciją ir pasirinkti geriausią prekę. Bet tokia reklama nebūtų
patraukli ir įtikinama. Susikūrė visa reklamos industrija. Dabar
be reklamos negalėtume įsigyti nei vaistų, nei sauskelnių, nei maisto
produktų ar daugelio kitų civilizacijos teikiamų privalumų, be kurių
gal drąsiai galėtume apsieiti. Liūdniausia, kad reklama formuoja
įvaizdį, todėl norėdamas tapti pilnaverčiu visuomenės nariu eilinis
pilietis yra priverstas jį atitikti. O paauglystė tas laikotarpis,
kada asmenybė suvokia save kaip individą. Būtent tuo laikotarpiu
į sąmonę įsirėžę įvaizdžio šablonai užsifiksuoja ir pasąmoningai
veikia žmogų net brandžiame amžiuje. Ir čia kalbame ne apie momento
žalą. Po laimėtų varžybų miestų gatves užtvindę patriotiškai nusiteikę
jaunuoliai su Lietuvos vėliavomis vienoje rankoje ir alaus skardinėmis
kitoje tapo neatsiejama krepšinio įvaizdžio dalimi. Kita sirgalių
dalis, jaukiai įsitaisiusi prie televizorių, į gatves išeiti vengia.
Ir suprantama juk gatvėje pavojinga. Ne paslaptis, kad džiūgaujantys
vaikinai su vėliavomis nevengia sėsti prie vairo neblaivūs. Policija
dažniausiai nesikiša, jei nėra eismo įvykio. Juk jėgos nelygios,
visų nenubausi ir nesudrausminsi džiaugsmas liejas per kraštus,
kaip ir alkoholis. Dažnai nukenčia vitrinos, šiukšlių dėžės, autobusų
stotelės ir neatsargiai gatvėje palikti automobiliai.
Merginoms paslaugūs reklamos kūrėjai turi kitų
pasiūlymų. Išlaikyti šiuolaikinės panelės įvaizdį padeda nestiprūs
ir malonaus skonio alkoholiniai kokteiliai. Formuojamas emancipuotos,
kietos merginos įvaizdis. Reklama, kurios metu vulgariai išsidažiusi
blondinė, tempianti paskui save grandine pririštą pusnuogį vaikiną
ir klaikiu žvilgsniu perverianti kuklias provincialias mergaites,
palydinčias tokią superwoman sužavėtais žvilgsniais, buvo po kelis
kartus per dieną transliuojama dar prieš pusmetį. Ir niekam ji neužkliuvo,
nors beveik tuo pačiu laikotarpiu dainininkas Milano turėjo didelių
nemalonumų dėl naujai leidžiamo dainų albumo, ant kurio viršelio
keturios grandinėmis pririštos merginos simbolizavo sutramdytas
stichijas.
Alkoholio pramonė nepamiršta ir labiau subrendusių
savo vartotojų. Reklamose puikuojasi gražuolės, sustiprinančios
savo patrauklumą putojančiu gėrimu ir brendžiu, tuo tarpu tikriems
Lietuvos vyrams skirta ypatingo taurumo ir tyrumo degtinė, tarp
jų rankų darbo šedevras (degtinės rankinis gamybos būdas tikriausiai
yra gamintojo paslaptis, nes anksčiau apie tokį nebuvo girdėta).
Tik niekas neįspėja, kaip tai daroma vaistų reklamoje, kad šis tyras
produktas kartais turi nepageidaujamą šalutinį poveikį kitos dienos
ryte.
Alkoholio reklama visada pateikiama ypač meniškai
juk prie jos dirba profesionalai, gerai išmanantys masių psichologiją.
Bet šiuo atveju kalbame apie pažeidžiamiausią tautos dalį jaunimą.
Paauglystėje pradėjus nuo alaus ir lengvų gėrimų priklausomybė išsivysto
daug greičiau, negu vyresniame amžiuje nuo stipresnių. Vaikai nori
kuo greičiau tapti suaugusiais. Taip buvo visada. Bet dabar jie
to siekia ne bandydami atlikti žygdarbius, kaip prieš daugelį metų.
Yra lengvesnis kelias tapti kietu, pademonstruoti nepriklausomybę.
Tėvai to nemoko, net draudžia, bet jaunimas nepaiso autoritetų ir
pasiryžę mesti iššūkį tėvams, mokyklai, jėgos struktūroms ir visai
visuomenei. Apsvaigus baimė dingsta, vidiniai saugikliai atsijungia.
Ir keliais apiplėštais spaudos kioskais, sudaužytomis vitrinomis
neapsiribojama, kai išgėręs būrys jaunuolių bet kokį, net ir smulkiausią
nepasitenkinimą reiškia pykčio, agresijos ir smurto protrūkiais.
Santykiai sprendžiami kumščiais, kojų smūgiais, o neretai ir peiliais,
dujiniais pistoletais. Sąrašą vėl būtų galima tęsti. Bet čia peršasi
kita mintis. Tai kodėl kiek anksčiau leidome uždrausti tabako gaminių
reklamą? Jau beveik pamiršome patrauklaus raumeningo kaubojaus įvaizdį,
užtraukiančio dūmą saulėlydžio fone. Juk tabako reklama taip pat
dalį pelno skyrė sporto reklamai. Ir kokį šoką patyrė Formulės-1
aistruoliai, sužinoję, kad Mika Hakinenui su jo nuostabiuoju bolidu
gali būti neleista atvykti į Lietuvą dėl Marlboro logotipo ant
kostiumo ir automobilio. Bet tada kažkaip išgyvenome, ir rūkalų
reklamos draudimas nebuvo panaikintas. Ir rūkančių viešose vietose
tikrai sumažėjo. Dabar jau retai pamatysime būrelį jaunuolių su
cigaretėmis rankose, išdidžiai traukiančių dūmą gatvėje. Ir vaikinai
nebeprivalo užtvirtinti savo vyriškumo cigaretės dūmu. Tai tapo
nebemadinga. O juk buvo laikotarpis, kai kiekviename filme herojus
ar herojė nepaleisdavo iš rankų cigaretės.
Tai kas atsitiko dabar? Ar pelnas tapo svarbesnis
už visuomenės saugumą ir sveikatą? Ar valstybė taip nuskurdo, kad
esame priversti rinktis sportas ar alkoholio reklama? Kodėl negalime
remti sporto vaistų reklama, juk jos taip pat apstu, o ir žala mažesnė
ir logikos daugiau? O gal sporto rėmimui reikėtų skirti dalį nuo
milijonų, skirtų sporto rūmų ir stadionų statybai? Juk be alkoholio
reklamos jie rizikuoja likti tušti, tai ar verta juos statyti?
Bet ne tik apie sportą norėčiau kalbėti. Daug
baisiau, kad skaičiuodami centus nuo lito, gauto iš alkoholio reklamos,
negalvojame apie tai, kiek galėtume skirti vaikų namams. Gal tada
nereikėtų organizuoti visuotinių labdaros akcijų ir rinkti pinigų
iš žmonių, kai susigraudinusi senutė pensininkė aukoja porą litų,
nors pati dažnai nepajėgia patenkinti savo būtiniausių reikmių?
Mums buvo teigiama, kad mūsų valstybės ekonomika gerėja, BVP auga,
valdžios vyrai ilgus metus kėlė Lietuvos piliečių savigarbą Baltijos
tigro įvaizdžiu. Kas atsitiko tam tigrui? Ir kodėl niekaip nesulaukiame
žadėto suklestėjimo, o atotrūkis tarp tų, kurie olimpe, ir tų, kurie
grumdosi supermarketuose, skubėdami įsigyti nukainuotus akcijų produktus,
vis didėja? Gal alkoholio reklama padėtų sunkiai besiverčiančiom
šeimom aprūpinti mokinuką mokslo priemonėmis? Juk Rugsėjo 1-ją alkoholį
toliau laisvai pirksime, tai gal keli centai tektų švietimui ir
mokytojams nebereikėtų streikuoti? Eilėje dar laukia kultūros darbuotojai,
bibliotekininkai, gaisrininkai, pensininkai... Galbūt nors keli
centai galėtų atitekti ir žemės ūkiui juk jie augina žaliavą,
iš kurios alkoholis gaminamas. Ir jeigu dėl gamtos išdaigų netenkame
derliaus, tai keli centai nuo reklamos padėtų ūkininkams gauti tokias
kompensacijas, kurios neįžeistų jas atsiimant ir nebūtų panašios
į pasityčiojimą. Tų centų reikėtų ir medikams, juk jie reanimacijose
kovoja už alkoholiu apsinuodijusių paauglių gyvybes, reikėtų ir
policininkams, kurie surenka gatvėje tuos, kurių apsisprendimui
vartoti alkoholį jokia reklama jau nepadarys įtakos. Ir vėl sąrašą
galim tęsti.
O ką daryti su 17 metų besitęsiančiomis švietimo
ir medicinos paslaugų reformomis? Kodėl tiek metų jaučiamės bandomaisiais
triušiais ir tylime? Čia alkoholio reklama jau nebeišspręs visų
problemų. Tai gal pasiūlyti Seimui įteisinti narkotikų, sekso paslaugų,
azartinių lošimų reklamą? Skamba baisiai, bet tiek pinigų užtektų
sportui, stadionams, rūmams ir dar liktų. Skamba absurdiškai, sukelia
pyktį? Tai kodėl sutinkame toleruoti smulkias visuomenės ydas? Ar
ne nuo mažo prasideda didelis? Ar bent vienas pradinių klasių mokinukas
planuoja tapti alkoholiku arba narkomanu? Tikrai ne, visi svajoja
būti turtingais, sveikais ir laimingais. Ir pradeda dažniausiai
nuo žaidimo, nuo pirmo dūmo, pasislėpus už kampo, nuo pirmo stikliuko
draugo gimtadienyje, nuo pirmos narkotikų tabletės diskotekoje.
Tai kodėl trūksta socialinės reklamos, įspėjančios apie grėsmes
ir tas pasekmes, kurias sukelia svaigalai? Kodėl niekas neįspėja,
kad alkoholis skatina agresyvumą ir ypač jaunų žmonių, kurie išgyvena
asmenybės formavimosi lūžį? Ir tas polinkis be alkoholinių gėrimų
kartais sunkiai tramdomas? Kaip padėti šeimoms, nežinančioms, kaip
apsaugoti vaikus, ir puolusioms į neviltį pastebėjus, kad jų atžala
žengia pirmuosius žingsnius slidžiais klystkeliais?
Ir dabar, apsvarstę visus už ir prieš alkoholio
reklamą, pakalbėkime apie pasekmes. Teisūs tie, kurie teigia, kad
ir be reklamos geriančių buvo ir bus. Bet nors nebus tai skatinama
formuojant patrauklų įvaizdį. Matydami nepritekliuose paskendusius
tėvus, dažnai užsimiršimo ieškančius alkoholio taurelėje, vaikai
dažnai paseka suaugusiųjų pėdomis jie kito gyvenimo ir nepatyrė.
Taip, deja, dažnai atrodo dalis šeimų mūsų kaimuose ir mažuose miesteliuose.
Bet kas skatina rinktis šį kelią jaunuoliui, kurio namuose nieko
netrūksta ir tėvai išgeria tik švenčių metu? Tai, kas iš pradžių
atrodo lyg žaidimas, gali tapti liga. Tada gedime vaikų, kurie neblaivūs
sėdę prie vairo namo grįžta karstuose.
Tada suvokiame skausmą tėvų, kurių vaikus gatvėje
sužaloja ar net nužudo girti vairuotojai, dažnai net išsisukdami
nuo atsakomybės. Kaip jie turėtų reguoti į televizijos reklamose
skaičiuojamus centus, kurie, deja, neišgelbės pasaulio?
Verslo struktūros triumfuoja, joms vėl daromos
nuolaidos. Bet vienas mūšis dar ne karo pabaiga. Kas lemia karą
keliuose ir panašias problemas? Žinoma, ne vien alkoholio reklama,
bet ir bendra situacija šalyje, kai komercinės struktūros tampa
visagalės, o visuomenėje ima viršų kriminaliniai nusikaltėliai.
Televizijos filmai, smurtiniai kompiuteriniai žaidimai propaguoja
jėgos kultą, kuris plinta mokyklose, gatvėse. Lietuvos rajonai,
esantys prie Kaliningrado pasienio, užvaldyti organizuotų nusikaltėlių.
Jiems talkinantys moksleiviai dažnai praleidžia pamokas arba visai
meta mokyklą, susigundę pinigais, kuriuos gauna už pagalbą kontrabandininkams.
Labai daug klausimų nėra atsakymų. Kaltų tiesiog
nėra. Bet problema dėl to nesumažėja. Nedemokratiška riboti reklamos
laisvę, bet demokratiška, kai apsinuodiję alkoholiu paaugliai ir
jaunuoliai gaivinami reanimacijos skyriuose. Ir jeigu nesugebėsime
išspręsti problemos ir pažaboti susidariusios situacijos, ką kaltinsime,
kai tai palies mus tiesiogiai? Ir tai jau ne retorinis klausimas.
© 2008 XXI amžius
|