Popiežius apie krikščionišką požiūrį į mirtį
Mindaugas BUIKA
|
Popiežiaus Benedikto XVI
ir Liuksemburgo premjero
Žano Klodo Junkero susitikime
buvo svarstytas
eutanazijos įteisinimo klausimas
|
Susirūpinimas dėl gresiančios eutanazijos Liuksemburge
Rūpindamasis skatinti gyvybės kultūrą ir politinėje
plotmėje popiežius Benediktas XVI susitikęs su Liuksemburgo ministru
pirmininku Žanu Klodu Junkeru atkreipė dėmesį į eutanazijos problemą,
kadangi šioje šalyje (jau trečioje Europoje) gali būti legalizuotas
sunkių ligonių žudymas. Po kovo 7 dieną įvykusios Ž. Junkero audiencijos
pas Šventąjį Tėvą paskelbtame komunikate patvirtinama, jog įvykusiame
pokalbyje ypač susitelkta į žmogiškosios gyvybės gynimą ir vykstantį
legislatūrinį procesą, nukreiptą į eutanazijos liberalizavimą.
Nors premjero Ž. Junkero vadovaujama Krikščionių
socialinė partija, palaikoma Bažnyčios, bandė užblokuoti socialistų
inicijuotą įstatymo projektą dėl eutanazijos įteisinimo, tačiau
vasario 19 dienos balsavime (30 už ir 26 prieš) Liuksemburgo
parlamente jis buvo patvirtintas pirmuoju skaitymu. Kad įstatymas
įsigaliotų, jis dar turi būti patvirtintas antruoju skaitymu, o
tai gali būti padaryta jau ateinančią vasarą.
Nedidelė Liuksemburgo Didžioji Hercogystė (toks
oficialus šios valstybėlės pavadinimas), turinti 480 tūkst. gyventojų,
iš kurių 87 proc. katalikai, kaip minėta, taptų trečiąja šalimi
Europos Sąjungoje ir pasaulyje, įteisinusia eutanaziją. Olandija
pirmoji tai padarė 2002 metais, ja 2005 metais pasekė Belgija. Prieš
tokį žingsnį abiejose šiose šalyse griežtai pasisakė Vatikanas ir
vietinė Katalikų Bažnyčia, kadangi pagal krikščioniškąjį mokymą
gyvybė yra Dievo dovana, todėl jos žmogus negali naikinti jokiomis
aplinkybėmis.
Tačiau Liuksemburgo socialistai mano kitaip ir
pasirengę viską daryti, kad eutanazijos įstatymas įsigaliotų. Įstatymas
neleidžia žudyti, tikino viena iš projekto autorių socialistė
parlamentarė Lidija Er. Šis įstatymas ne paciento artimiesiems
ar gydytojams, bet pačiam pacientui, ir tik jis turi nuspręsti,
ar nori, kad būtų užbaigtas jo kentėjimas. Pagal Liuksemburge svarstomą
eutanazijos įstatymo projektą, tik asmuo, kenčiantis dėl sunkios
ir nepagydomos būklės, gali prašyti nutraukti jo gyvenimą. Tam
reikia dviejų gydytojų sutikimo, kurį dar turi apsvarstyti ekspertų
komisija.
Tačiau eutanazijos įstatymu ne tik paniekinamas
pats gyvybės šventumas, bet dažnai praktikoje pažeidinėjamas ir
pats įstatymas kada paciento, negalinčio pareikšti savo nuomonę,
gyvybės arba mirties klausimą sprendžia jo giminės arba gydytojai.
Pavyzdžiui, Olandijos vyriausybės duomenimis, toje šalyje kasmet
nužudoma šimtai ištiktų komos ligonių. Be to, eutanazija taikoma
ir naujagimiams, kurie gimsta su sveikatos defektais. Kaip neprisiminti
Vinstono Čerčilio pranašiško perspėjimo, kad pasaulis nenumaldomai
slenka į naują Tamsybių epochą, kuri gali būti dar labiau nelemta
ir ilgalaikė dėl ydingai naudojamo mokslo šviesos.
Svarbus visuomenės solidarumas
Vasario 25 dieną susitikęs su Popiežiškosios gyvybės
akademijos surengto tarptautinio kongreso dalyviais popiežius Benediktas
XVI patvirtino, kad Bažnyčia, likdama ištikima amžinajam savo mokymui,
tvirtos ir nesvyruojančios krikščioniškos etikos pagrindu smerkia
tiesioginės eutanazijos formas.
Vatikane vykusiame kongrese Budėjimo šalia neišgydoma
ligonio ir mirštančiojo moksliniai ir etiniai aspektai dalyvavo
daugiau kaip 300 slaugos, medicinos, teologijos, teisės ir bioetikos
ekspertų.
Savo kalboje aptaręs minėtą artėjančios mirties
temą Šventasis Tėvas sakė, kad tikinčiajam šis momentas nėra pesimistinis.
Mirtis užbaigia žemiškojo gyvenimo patyrimą, bet per mirtį kiekvienam
iš mūsų atsiveria antlaikinis, pilnutinis ir galutinis gyvenimas,
kalbėjo Popiežius. Todėl tikinčiųjų bendruomenei šis mirštančiojo
asmens ir gyvybės bei meilės Šaltinio susitikimas yra dovana, kuri
turi visuotinę vertę ir kuri praturtina tikinčiųjų bendrystę. Jis
pabrėžė, kad šiame kontekste yra svarbu, kad visa bendruomenė kartu
su artimaisiais supratingai dalyvautų mirštančiojo asmens paskutiniame
žemiškojo gyvenimo etape. Nė vienas tikintysis neturi mirti vienišas
ir apleistas, tvirtino Benediktas XVI.
Jis aiškino, kad ir visuomenė privalo iki galo
rodyti pagarbą sunkaus ligonio ir mirštančiojo gyvybei ir orumui.
Suvokiant tą faktą, kad joks mokslas negali išganyti žmogaus,
visuomenė, ypač tos jos sritys, kurios susiję su medicinos mokslu,
turi pareigą reikšti meilės solidarumą ir saugoti bei gerbti žmogaus
gyvybę kiekviename jos žemiškojo vystymosi etape. Tai ypač pasakytina
apie ligos ir gyvybės baigiamųjų etapų būklę, kada kiekvienas asmuo
turi gauti būtiną paramą, t.y. atitinkamą gydymą, slaugą ir kitas
medicinos procedūras, suteikiamas pagal terapinio proporcionalumo
kriterijus.
Aiškindamas šią nuostatą popiežius Benediktas
XVI sakė, kad tai reiškia moralinę pareigą gydytojams suteikti,
o pacientams priimti gyvybės palaikymo priemones, kurios toje specifinėje
situacijoje gali būti laikomos įprastomis (ordinarinėmis). Rizikingų
arba vertinamų neodinarinėmis gydymo formų naudojimas gali būti
laikomas morališkai priimtinu, bet pasirinktinu. Tačiau visais
atvejais yra privalu užtikrinti, kad kiekvienas pacientas gaus jam
būtiną gydymą ir kad sunkaus bei nepagydomo ligonio šeima gautų
visuomeninę bei teisinę paramą rūpindamasi savo artimuoju.
Šventasis Tėvas aiškino, jog taip, kaip darbo
įstatymai numato teisę į motinystės bei tėvystės apmokamas atostogas,
skirtas rūpintis naujagimiu, taip panašiai turi būti garantuojamas
laikinas pasitraukimas nuo darbo mirštančiojo ligonio artimiesiems,
kad jie galėtų budėti prie kenčiančiojo. Taip užjaučianti visuomenė
turi pagelbėti sunkumuose atsidūrusiai paciento šeimai, kuriai tiek
laiko, tiek šeimos biudžeto atžvilgiu tokia globa yra našta ir konkreti
parama būtų tikrai pravarti. Ypač tai svarbu nepasiturinčioms šeimoms,
kurios yra jautrios finansiniam nepritekliui visuomenėje, iškreiptai
į pirmą vietą keliančioje ekonominius poreikius bei pabrėžiančiai
gamybinį efektyvumą.
Tokiomis perdėtai utilitarinio požiūrio į žmogų
sąlygomis vis dažniau pasitaiko, kad vyresnio amžiaus žmonės lieka
vieniši, o sunkios ligos bei artėjančios negalios akivaizdoje yra
tiesiogiai ar užuominomis skatinami siekti eutanazijos. Dėl to Šventasis
Tėvas dar kartą nurodė į jo antrojoje enciklikoje Spe Salvi pareikštą
perspėjimą, kad visuomenė, kuri nerodo užuojautos ligoniams ir kenčiantiems,
yra žiauri ir nežmoniška visuomenė. Atvirkščiai tikra pilietinė
visuomenė ir tikinčiųjų bendruomenė turi ne tik stengtis, kad kiekvienas
jos narys galėtų gyventi orų ir atsakingą gyvenimą, bet kad sunkių
išbandymų bei artėjančios mirties akivaizdoje pajustų brolybę ir
solidarumą.
© 2008 XXI amžius
|