Abortas
Marius Markuckas
Diskusijos apie žmonių gyvenimo būdą susilaukia
ypač didelio žiniasklaidos ir visuomenės dėmesio. Būtent dėl šios
priežasties pastaruoju metu mūsų šalyje pradėtas intensyviau kelti
abortų klausimas sukėlė visuomenės susidomėjimą. Tai savotiškai
patvirtina ne tik atskiros televizijos bei radijo laidos, straipsniai
ir komentarai laikraščiuose, tačiau ir eilinių žmonių pasidalijimas
į už ir prieš. Tai, ko gero, liudija, kad kone kiekvienas asmuo
šiuo klausimu turi savo nuomonę bei įsitikinimus abejingų labai
mažai.
Reikia pripažinti, jog pastaroji tema ažiotažą
kelia ne tik todėl, kad yra išties opi ir neturi vienareikšmiško
atsakymo (drausti ar nedrausti), bet ir dėl to, jog neretai tiek
žurnalistų, tiek apžvalgininkų pastangomis yra pateikiama kaip ganėtinai
politizuota suprask, čia eilinis klausimas, populistų keliamas
prieš rinkimus. Tačiau vargu ar tokiu lengvabūdišku požiūriu verta
patikėti, kadangi atsakymo į pastarąjį klausimą reikėtų ieškoti
ne parlamente ar ministerijose. Be to, kažin ar verta mėginti atsakyti
į šį klausimą ligoninėse, gimdymo namuose, t. y. pasikliaujant tik
gamtos mokslais besiremiančių medikų kompetencija. Juk nei mokslas,
nei medikai, juo labiau politikai, dar nėra atskleidę ir vargu ar
kada atskleis gyvybės, kaip ir mirties, fenomeną. Vadinasi, iš pažiūros
labai arši diskusija apie tai, ar, pavyzdžiui, 12 savaičių vaikas,
esantis moters kūne (tiesa, galima jį vadinti įvairiai ir embrionu,
ir vaisiumi), yra asmenybė, ar ne, tiesą sakant, yra visiškai bevertė.
Be to, labai abejotina, ar šio klausimo spynos raktai apskritai
tūno racionaliame žmogaus prote. Netikintiems tuo, kas pasakyta,
galima būtų priminti tik tai, kad doktriniškam mokslui anaiptol
ne visada rūpi tikra tiesa, o šio aklumo rezultatų, kaip liudija
istorija, pasaulis jau yra ragavęs. Galbūt banalu, tačiau kadaise
ir Hitlerio idėjos apie ne arijų rasės blogumą buvo patvirtintos
moksliškai, o tai, kaip žinia, bent jau iš dalies prisidėjo ir
prie masinių genocidų legalizavimo. Žinant tai, paprasčiausiai reikia
turėti omenyje, kad ne visos mintys, gimstančios mokslininkų kabinetuose,
yra šventos ir nekritikuotinos.
Be jokios abejonės, galima ir privalu sutikti,
jog, pavyzdžiui, nacistinėje Vokietijoje, skirtingai nei laisvame
pasaulyje, ideologiniai motyvai mokslui buvo ypač reikšmingi, tad
ir patys mokslininkai, ar bent jų dalis, daugmaž veikė taip, kaip
reikėjo valdžiai. Kita vertus, dera suabejoti ir tuo, ar šiandien,
kaip neretai tvirtinama, iš tikrųjų jokia profesionaliai užmaskuota
ideologija, prisidengiant nežabotos laisvės iliuzija, neveikia
mūsų. Antai kalbant apie šeimą (šiuo atveju šeima nebūtinai tik
susituokę žmonės), vis dažniau vartojamas planavimo terminas.
Kaip žinia, pastarasis terminas yra vienas pagrindinių tiek ekonomikos,
tiek ir vadybos moksle, o tai, matyt, savotiškai patvirtina, regis,
paties Karlo Markso idėją, jog ir vaikų atsiradimas šeimoje yra
ne kas kita kaip tam tikra gamybos išraiška. Įvertinant šiuo metu
visuomenėje ypač klestinčią ir viską gožiančią rinkos dvasią, ši
mintis tampa ganėtinai įtikinama.
Tiesa, ironiškai kalbant, reikia pripažinti, jog
šiuo atveju pati produkcija gal kiek ir neįprasta, lyginant su
fabrikų produkcija, tačiau esmės tai nekeičia. Vadinasi, ir pats
šeimos pagausėjimas, remiantis tokia logika ir vertinant per gamintojų,
taigi esamų šeimos narių prizmę, gali būti prilygintas automobilio
ar prabangaus baldo įsigijimui (t. y. vykdomas tik įvertinus savo
finansines galimybes), o dviejų žmonių meilė, kai biudžetas nėra
jai palankus, geriau būtų be pasekmių. Jeigu vis dėlto pastarosios
pasekmės pasirodo, žinoma, remiantis šiuolaikiška mąstysena, reikia
drąsiai daryti viską, kad jos būtų panaikintos (nevengiant ir abortų),
pačias aplinkybes dėliojant taip, kaip palanku tik patiems gamintojams,
viską gerai suskaičiavus, suplanavus ir tik tinkamu momentu, nepatiriant
bankroto grėsmės.
Rodos, rimti dalykai, bet kalbama ironiškai...
Kita vertus, kaip jau pastebėjo žymiausi egzistencialistai, apie
rimtus dalykus, siekiant išvengti tragizmo, kitaip kalbėti ir negalima.
Ir nors šiame tekste nebuvo detaliai apsvarstyti ypatingi atvejai
(tie atvejai, kuriais nėštumo nutraukimas išties galėtų būti bent
mėginamas pateisinti), visgi manyčiau, jog pirmiausia svarbu įsisąmoninti
tai, kad būtina pradėti branginti bei mylėti vaiką ne tik kaip materiją,
bet ir kaip idėją. Tada, tikėtina, ir beprasmės diskusijos apie
tai, nuo kada vaikas iš tikrųjų yra vaikas, pasibaigs. Kitokiu atveju,
t. y. atsisakant vaiko arba žmogaus kaip idėjos ir materijos vienovės
sampratos, tai, kas vadinama tėvų meile vaikui, bus tik simuliacija,
o abortas tik normalus veiksnys, paprasčiausiai padedantis pasirinkti
tokios simuliacijos tinkamą laiką.
© 2008 XXI amžius
|