„XXI amžiaus“ priedas apie gyvybės apsaugą Nr.9 (130)

2011 m. rugsėjo 16 d.


PRIEDAI

Abipus Nemuno

Kristus ir pasaulis

žvilgsniai

pro vita

Sidabrinė gija

Horizontai

Atodangos


 

Lietuvos jaunimas ir alkoholis: nuo mitų iki tikrovės

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, prasidėjus naujiems mokslo metams, atkreipia visuomenės dėmesį į jaunų žmonių alkoholio vartojimo ir jo prieinamumo nepilnamečiams problemą. 2011 m. gegužės mėnesį atliktas „Eurobarometro“  tyrimas „Jaunimo požiūris į narkotikus“ atskleidė, kad 82 proc. Europos jaunimo gali lengvai įsigyti alkoholinių gėrimų. Net 76 proc. Lietuvos jaunuolių tvirtino, kad per 24 valandas gali labai lengvai gauti tiek alkoholinių gėrimų, tiek tabako gaminių.

Pasaulio sveikatos organizacija dar 2005 metais priėmė ,,Alkoholio politikos Europos regione metmenis“, kuriuose teigiama, kad visi vaikai ir nepilnamečiai turi teisę augti aplinkoje, apsaugotoje nuo alkoholio vartojimo ir, kiek įmanoma, nuo alkoholinių gėrimų reklamos neigiamų pasekmių, tačiau realybėje šios teisės yra ignoruojamos. Mūsų visuomenėje vyrauja nuostata, kad alkoholio vartojimas – natūralus procesas, neatsiejamas nuo šiuolaikinės žmogaus gyvensenos. Deja, dėl šio įsitikinimo labiausiai kenčia pažeidžiamiausia mūsų visuomenės dalis – vaikai ir paaugliai.

Vaida Liutkutė

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento
Kontrolės skyriaus vyriausioji specialistė

Gyvena mitų pasaulyje

Šiuolaikinėje visuomenėje alkoholio vartojimas giliai įsišaknijo, nes daugelis tiki šimtmečius formuota klaidinga informacija. Dalis mitų apie alkoholį atsirado sąmoningai – alkoholio pramonės pastangų dėka. Kita mitų dalis susiformavo dėl pačios visuomenės neišmanymo. Deja, paneigti tvirtai prigijusias nuostatas yra sunku.

Vis dar vyrauja nuomonė, kad vartoti alkoholį – normalu, įprasta, sveika ir atsakinga. Alkoholio reklamose alkoholis negretinamas su rimtomis sveikatos problemomis, eismo nelaimėmis, nedarbu, prievarta, vaikų išnaudojimu, savižudybėmis, nors tai ir yra tikrosios alkoholio vartojimo pasekmės.

Jaunimas taip pat verčiamas įtikėti, kad alkoholis žalą sukelia tik nedidelei grupei asocialių asmenų, kurie nesugeba kontroliuoti savo įpročių. Tiesa ta, kad dauguma alkoholiu piktnaudžiaujančių asmenų toli gražu ne asocialūs, bet  paprasti, kasdien gatvėmis vaikštantys, turintys darbus ir šeimas žmonės. Peršant nuomonę, kad normalių alkoholio negeriančių suaugusiųjų apskritai nėra, jaunimui išlikti sąmoningam iš tiesų sunku. Visgi nereikia pamiršti, kad 70 proc. planetos gyventojų gyvena blaiviai.

Dažnas jaunuolis, paklaustas, kodėl pabando alkoholinius gėrimus, atsako, kad alkoholis padeda bendrauti, padeda atsipalaiduoti, atsikratyti kompleksų. Tai vienas pavojingiausių įsitikinimų. Tiesa ta, kad žmonės, nerandantys bendros kalbos be nuodingų medžiagų poveikio nervų sistemai, neras jos ir chemiškai apsinuodijus. Dėl aptemdytos bendraujančiųjų sąmonės savitarpio supratimui sudaromos papildomas kliūtys. Etanolio paveiktas žmonių bendravimas praranda turiningumą, įgauna primityvias formas. Apmaudu, kad ne tik jaunimas, bet ir suaugę asmenys pamiršta, kad susiejančiu dalyku bendraujant nebūtinai turi būti psichoaktyvi medžiaga.

Gąsdinanti jaunuolių tolerancija alkoholio vartojimui

„Eurobarometro“ duomenimis, tik 9 proc. 15–24 metų Lietuvos jaunuolių norėtų, kad alkoholis būtų visiškai draudžiamas. Net 16 proc. pasisako už tai, kad jam apskritai nebūtų taikomi jokie apribojimai. Glumina tai, kad didelė jaunimo dalis alkoholio nepriskiria narkotinėms medžiagoms, ignoruoja priklausomybės faktorių ir mano, kad bet kokie apribojimai yra nereikalingi: jie alkoholį tiesiog prilygina kasdieniam maisto produktui.

Didelį susirūpinimą kelia ir tai, kad vaikai alkoholio pirmą kartą paragauja itin ankstyvame amžiuje. Alkoholio ir kitų narkotikų tyrimo Europos mokyklose (ESPAD) duomenys parodė, kad 2007 m. daugiau negu penktadalis 15–16 metų mokinių pirmą kartą išgėrė taurę alaus būdami devynerių metų ir jaunesni.

Be jokios abejonės, didelį poveikį vaikų bei jaunimo alkoholinių gėrimų vartojimo įpročiams ir teigiamam požiūriui daro palankios visuomenėje vyraujančios nuostatos alkoholio atžvilgiu. Nepaisant to, kad patys suaugę asmenys demonstruoja netinkamą elgesio modelį, prie tokio elgesio pratinami ir vaikai. Nepagarba sau, neatsakingas elgesys, keliamas pavojus savo sveikatai ir saugumui – dalykai, kurių augantis vaikas mokosi geriančioje visuomenėje.

Alkoholio reklama – sunkinanti aplinkybė

Kitas labai svarbus aspektas, kurio neigiamas poveikis stipriai paveikia vaikus, – alkoholio reklama, dažniausiai pažeidžianti žmogaus teisę susidaryti teisingą nuomonę. Paauglystėje, kai asmuo dar nėra visiškai sąmoningas ir jo vertybių sistema nėra iki galo išgryninta, jam peršamas produktas, sukeliantis priklausomybę. Galima teigti, kad skiepijant tokią vienakryptę informaciją kasdien, yra pažeidžiamos vaikų teisės. Atliktame Visuotinės žmogaus teisių deklaracijos ir Vaiko teisių konvencijos straipsnių tyrime buvo rasta ne mažiau nei 15 žmogaus teisių pažeidimų, kurie susiję su alkoholio keliama žala bei alkoholio vartojimo kultūra Europoje. Šie pažeidimai yra ypač rimti, nes visų lygių politikų sprendimai ignoruoja pagrindinį reikalavimą – politikoje visada ginti vaiko interesus.

 

Atgal | Pirmasis puslapis | XXI amžius | Redakcija