Pradanginama informacija, alkoholis traukiniuose ir aludarių nauja gyvenamoji vieta Seimas
Pateikiame Marijos radijo eteryje gegužės pabaigoje transliuotos laidos tekstinio varianto antrą dalį (pirma dalis Žiniasklaida ir alkoholio pramonė sukūrė planelį, kurį dabar paslapčiom bando įgyvendinti? spausdinta rugsėjo mėnesio Pro vita numeryje) apie alkoholio reklamos draudimo įstatymo peripetijas ir bandymus galimai slaptai jį atšaukti. Mintimis apie tai dalijasi biomedicinos mokslų daktaras Aurelijus Veryga ir Jonas Dapšauskas.
Aurelijus Veryga: Yra dar vienas svarbus niuansas,
kurį reikia paminėti: alkoholinių gėrimų reklamos draudimas neišspręs
alkoholikų problemos, nes alkoholikams reklamos nebereikia, jie
geria langų valymo skysčius, žmonės, kurie turi pinigų, geria degtines...
Alkoholinių gėrimų reklamos draudimo esmė yra vaikai. Tai yra tie,
kurie šiandien dar negeria. Tai pagrindinis tikslas.
Jonas Dapšauskas: Ir tegul nemeluoja, kad esą čia informuojami
suaugusieji. Realiai reklama skirta vaikams. Iš tikrųjų, viename
iš Seimo nariams, Seimo pirmininkei parašytų raštų yra aprašyta
visokių tyrimų, kurie rodo, kad reklama vaikų neliečia. Vaikų klausiama,
ar reklama jiems daro didelę įtaką, tie pasako, kad ne. Taigi kažkoks
anekdotas... Suaugę žmonės, bet šneka kaip iš pampersų išlipę.
A. V. Čia ne iš pampersų, čia yra baisiau. Jie žino,
ką šneka, ir šneka piktybiškai taip, kaip nereikia. Yra mokslininkų
grupių apibendrintos išvados ir paskelbta, kad alkoholinių gėrimų
reklama skatina vaikus anksčiau pradėti vartoti alkoholį ir tą daryti
intensyviau. Mes juk tai matėme Lietuvoje, mes savo pavyzdį turime,
mums nereikia jokių amerikonų, jokių prancūzų. Mes Lietuvoje tą
fenomeną stebėjome: nuo 2001 iki 2007 metų vaikų iki keturiolikos
metų amžiaus apsinuodijimų alkoholiu skaičius išaugo septyniolika
kartų.
J. D. Mieli Seimo nariai, ar girdėjote? Septyniolika
kartų išaugo vaikų apsinuodijimų skaičius.
A. V. Neįdomu jiems. Svarbu, kad Pervyj Baltijskij
Lietuvoje nedarytų reklamos... Jeigu padarytume apklausą, kiek vaikų
Lietuvoje moka rusų kalbą? Man įdomu būtų...
J. D. O ar negalima apriboti tam pačiam Pervyj Baltijskij?
Lietuva yra tokia teritorija, kurioje nuodų reklama draudžiama!
A. V. Jonai, viską galima, ten jie laikosi tvarkos
ir iki vienuolikos to alkoholio nereklamuoja. Tai yra kiaura demagogija.
Aišku, aš suprantu, kur kanalai kiaurą parą transliuojami palydovų,
tai jų nesutvarkysi taip paprastai, bet kas juos žiūri? Jūs raskite
beprotį, kuris iš Lietuvos ten reklamuosis! Tai kokius jis pinigus
sumokės! Ir turint galvoje, kiek yra to kanalo žiūrovų Lietuvoje,
kurie čia potencialūs pirkėjai, tai nerealu. Vėliau rašo, tai mūsų
bus draudžiama, o kur nors bacardi.com arba martini.com bus galima
prieiti. Kas eina į tuos tinklapius? Nebent kas nors specialiai
susidomėjęs.
J. D. Kitas dalykas, jeigu jiems širdį tiek skauda,
tai tegu tą savo reklamą ir perkelia, bet jie puikiai moka skaičiuoti
ir paskaičiuoja, kad reklamos nebebuvimas mažins geriančių, prasigeriančių
vaikų skaičių ir mažės tampančių alkoholikais. Dar kartą pakartojame,
kad alkoholikais netampama atsitiktinai, tai yra nuoseklus, kasdienis,
pastovus investavimas į savęs degradavimą ir vieną dieną prieini
tą laiptelį, kurį perlipęs, kelio atgal beveik nebeturėsi.
A. V. Taip, ir valstybė turėtų apsispręsti, ko ji nori:
ar išlaikyti visas tas demoralizuojančias televizijas, kurios yra
privačios, ar nori apsaugoti savo vaikus. Koks yra tikslas? Bet
dabar, tarkime, norime tos laisvos žiniasklaidos, kuri, aš matau,
yra visai nelaisva, nes, sprendžiant iš to, kaip yra blokuojama
informacija, šitos diskusijos nevyksta niekur. Toje didžiojoje žiniasklaidoje
ir komercinėse televizijose nieko neišgirsite apie tai. Išskyrus
žinutę, kad jie išsikraustys.
J. D. Net ir Lietuvos televizijoje vieną jus pasisodino
ir trys...
A. V. Na, bet bent jau pasisodino... Ir už tai ačiū.
Bent pasakyti buvo galima.
J. D. Kalbant iš profesionalios žurnalistikos, tai
turėtų būti bent jau du prieš du. Dvi pozicijos ir ginkite kiekvienas
savo, o dabar, kas garsiau rėkia, kas daugiau demagogijos pavaro,
arba, kas yra agresyvesnis savo elgesiu, savo maniera, tam daugiau
eterio, o kas kultūringas, bando išklausyti, lieka tik pasėdėti
gražiai.
A. V. Mes baigsime su ta kultūra. Aš manau, kad užtenka,
prisišnekėjome kultūringai. Įsikalę kažkokius pseudo argumentus,
kurie yra pakišti. Pakišo, sudirbo visą partiją, jos veidą ir
įvaizdį, ir aš garantuoju, kai ateis rinkimai, tie patys liberalai
išsitrauks šitą patį sąrašą, kurį aš šiandien paskaičiau, ir paskaitys
iš naujo. Ir sakys Ką jūs šnekate? Kokie jūs krikščionys? Ką jūs
pasakojate?
J. D. Jeigu Krikščionys demokratai ir Tėvynės sąjunga
vieningai nesustabdys šito, realiai jie visiems laikams neteks galimybės
kalbėti, kad yra už tautos dorą, kad jiems rūpi tautos blaivumas,
kad nebūtų degraduojančių elementų Lietuvoje. Viskas, jie užsiklijuoja
burną amžiams.
A. V. Dar daugiau: Matuzas pareiškė, kad spauda ir
taip nuskriausta, jiems PVM padidintas. Kas padidino? Patys padidinote,
tai dabar ir sumažinkite, kas draudžia? Dėl televizijų siūlome daryti
fondą, kur dalį procentų, surinktų nuo tabako ir alkoholio akcizo,
būtų galima pervesti, kad jis būtų skirtas prevencijai. Tada finansuokite
socialinę reklamą, o ne alkoholio, ir bus tie pinigai. Bet ne! Reikia
kažkokių gudrių dalykų, susitarimų tarpusavy. Jie ten vienas per
kitą yra susiję. Pavyzdžiui, paimkime tokį MG Baltic. Valdo LNK
kanalą ir turi Stumbro gamyklą. Kas tai? Čia laisva žiiniasklaida?
Kaip pavadinti tokius dalykus? Sovietmečiu gal daugiau sąžinės buvo
negu dabar. Tai dabar reiškia, jeigu spaudai kažkas nenaudinga asmeniškai,
tai nieko nepamatysi parašyta.
J. D. Žurnalistika gyvena pagal principą skelbiu
informacijos tiek, kiek man naudinga.
A. V. Ne žurnalistai kalti. Žurnalistai sako: mes
tai parašytumėm, bet niekas nespausdins.
J. D. Sakėte, kad buvo jūsų laiškas Tėvynės sąjungos
frakcijai ir ten paminėtas atvejis, kai iš alfa.lt buvo išimta žinutė...
A. V. Kaune studentai suorganizavo diskusiją apie alkoholinių
gėrimų reklamos draudimą ir sąžiningai pakvietė reklamuotojus, aludarius...
Žinote, kas įvyko? Aludariai iš vakaro atsisakė atvažiuoti pareiškė,
kad pasikeitė planai. Dar daugiau, alfa.lt atsiuntė žinutę studentams,
kad jie gavo nurodymą iš viršaus išimti informaciją apie tą renginį
ir paprašė, kad studentai taip pat išimtų iš visur, kur jie patys
yra įkėlę. Tai kas čia? Čia žiniasklaida?
J. D. Situacija yra tokia, kad siekiama bet kokia kaina
pramušti šitą reikalą. Ir tarp kitko, jūsų laiške Seimo nariams
buvo, sakyčiau, gana skandalingas epizodas. Paminėta, kad jūsų universiteto
dekanė gavo žinią, kad kaip nors surastų kompromatą prieš Aurelijų
Verygą: ką nors išraskite, tada gausite finansavimą, gausite papildomų
pajamų...
A. V. Jie dirba taip, kaip dirba visame pasaulyje parazitai.
Jie bando sukompromituoti, papirkti, pasinaudoti jie viską bando,
kas įmanoma. Absoliučiai visos priemonės yra geros. Ir kadangi neišėjo
iki šiol sukompromituoti, tai ieško visokių būdų.
J. D. Ačiū Dievui, kad ta dekanė...
A. V. Tai labai gerai, kad universitete dirba sąžiningi
žmonės ir nesutinka su tokiais dalykais. Nors yra žmonių, kuriems
atrodo, kad viskas čia normalu Lietuvos mokslo taryba su Philip
Morris susikukavo, ima pinigus studentų stažuotėms ir viskas atrodo
gražu, tvarkinga. Iš tikrųjų, vyksta dalykai, kurių negali parodyti,
įrodyti, bet sveika nuovoka matosi.
J. D. Jeigu čia nebūtų didelių pinigų ir nebūtų didelės
įtakos juk reklamai yra naudojami kompanijų pinigai ir jeigu
nebūtų iš to naudos, nedidėtų vartojimas, kur tu rastum tokį kvailą
verslininką, kuris mestų pinigus į reklamą, nors žinotų, kad nedidės
apyvarta.
A. V. Man labai patiko bernardinai.lt vyriausio redaktoriaus
Andriaus Navicko mintis viename interviu, kai žurnalistė jo paklausė:
Kaip ta reklama? Gal iš tikrųjų ji nekeičia esmės?, jis sakė:
Gerai, tai ko dabar čia draskomės, tegu lieka taip, kaip yra, jeigu
nieko per daug nekeičia, tai ar galioja draudimas, ar ne koks
skirtumas.
J. D. Jeigu nekeičia, tai stabdome nuo pat šiandien,
kam bemokėti pinigus televizijoms?
A. V. Jeigu nieko nekeičia, tai ko toks ažiotažas?
Ko išgyvena gamintojai?
J. D. Aš įsivaizduoju, tie Seimo nariai, kurie pasirašė,
labai prastai miega.
A. V. Tegul jie išvis nemiega, tegul galvoja, ką pridarė.
J. D. Tegul eina išpažinties, jeigu laiko save katalikais.
A. V. Dedasi baisūs dalykai. Galima gal sąžiningą žmogų
išdurti, pateikiant kažkokius labai gražius argumentus, kaip lietuvišką
žiniasklaidą gelbėsime nuo rusiškos... Dar daugiau, prisigalvojama
iki kažkokių geopolitinių motyvų nuo Rusijos saugosimės, nuo Baltarusijos...
Jau dabar esą iš Baltarusijos degtinės tiek privežta... Seimo nariai
šneka nesąmones. Tai importo mokesčius sutvarkykite kas draudžia?
Uždėkite importo mokestį, iš Baltarusijos niekas neveš, nebeapsimokės.
Tai kas draudžia? Kuo dėta ta reklama?
J. D. Taigi alkoholis išgelbės Lietuvą.
A. V. Žinoma, išgelbės viską. Susisiekimo viceministras
ateina į Ekonomikos komiteto posėdį ir sako: Reikia leisti Lietuvoje
vietinio susisiekimo traukiniuose prekiauti alkoholiu, nes Lietuvos
geležinkeliai dirba nuostolingai, ir tai pagerins ekonominę situaciją.
Sakau, viceministre, o tai kiek turėtų išgerti, kad pagerėtų Lietuvos
geležinkelių būklė, skaičiavote? Įsivaizduojate kokie kiekiai turi
būti išgerti, kiek parduoti reikia tam traukiny tokiai įmonei?
J. D. Normalus žmogus į tą traukinį negalėtų lipti
ten vemalai piltųsi per langus.
A. V. Gal ir nebūtų taip, bet kokia čia demagogija.
Restoranų tipo vagonų turime, tai pardavinėkite, kepkite ten, virkite,
padarykite normalaus maisto, kad žmogus nuėjęs galėtų užkąsti. Būtinai
ten gerti reikia?
J. D. Rimtas žmogus viceministro kėdėje, bet tokius
vėjus šneka.
A. V. Jis neatsakė į klausimą, kiek reiktų išgerti,
nes neįsivaizduoja turbūt, kokie čia kiekiai... Tonomis...
J. D. Aš galvoju, kad degradacijos gėrimų gamintojai
šioje vietoje mato kitą naudą: traukiny daug neišgersi, bet kad
viešame transporte yra gėralų, tai kelia paties gėralo įvaizdį.
A. V. Be abejo, tai prisideda prie tos nuostatos, kad
negeriant gyvenimas yra neįmanomas. Na, jeigu jau lietuvis nuo Vilniaus
iki Šiaulių nuvažiuos neišgėręs, tai reikšmingas dalykas.
J. D. Normalus žmogus yra geriantis.
A. V. Berods Galadauskas sako: Jeigu yra lėktuvuose,
tai kodėl negali būti traukiniuose? Žinote, jeigu yra traukiniuose,
tai kodėl negali būti mokyklose, jeigu yra mokyklose, kodėl negali
būti darželiuose visur gali būti, čia yra susitarimo reikalas.
J. D. Jeigu tai yra gėris, gėrio turi būti daug. Seimas
savo darbo vietoje leidžia girtuokliauti.
A. V. Dabar tose kavinėse negalima parduoti alkoholio.
Ačiū Dievui. Bet ne visiems Seimo nariams tai patinka. Juk nuolat
siūloma, kad ten būtų grąžinta prekyba alkoholiu, nes nelabai įsivaizduojamas
darbas neišgėrus.
J. D. Eilinėje normalioje darbovietėje Lietuvoje alkoholis
negalimas, tačiau, rodos, pačioje svarbiausioje vietoje Lietuvos
širdyje nepijokavę Seimo nariai dirbti negali.
A. V. Jie sako, kad ateis svečių, tai kaip tuos svečius
reikės priimti. Negėrę negali priimti.
J. D. Negerti negali alkoholikai. Tai negi ten lankosi
alkoholikai?
A. V. Visokie, matyt, ten lankosi. Nuolat ten sėdi
aludariai, pietauja Galadauskas su Seimo nariais. Kada nenuvažiuojame,
jis visada ten būna. Ir visada su tokia nuostaba O, tai kas čia
vyksta? Koks svarstymas? Taigi vyksta gražūs dalykai, ir gamintojai
Seimo rūmuose praktiškai gyvena.
Bet iš tikrųjų, jeigu bus atšauktas tas įstatymo įsigaliojimas, tai žmonės nepamatys, kas įvyko, nes realiai draudimas dar negalioja, ir Seimo nariai toliau galės pasakoti, kaip jie nieko blogo nepadarė, nes mes net nespėsime pamatyti tų visų efektų. Ir pasakos, kaip jie išgelbėjo Lietuvos televizijas nuo Rusijos ir Baltarusijos įtakų ir panašių dalykų. Taigi yra blogai, informacijos mažai, todėl aš raginu visus, kurie esate sąmoningi, pasiskaitykite yra Seimo puslapiai internete, koalicijos puslapiai... Ten rasite informacijos, kas yra daroma, ko įstatymo atšaukimu siekiama, rasite mūsų komentarą...
Tai yra demagogija, kuri į viešumą nėra išleidžiama.
J. D. Kviečiame visus būti aktyvius ir rašyti Seimo
nariams laiškus, dirbame tam, kad degradaciją stimuliuojančių gėralų
reklama būtų sustabdyta nuo Naujųjų metų. Padėkime sau ir Lietuvai.
Parengė Jūratė Ablačinskaitė
Tekstas spausdintas
www.zurnalistika-kitaip.lt
© 2011 XXI amžius
|