Kalvių kalvis
|
Vytautas Jarutis darbą pradeda nuo eskizo
Autoriaus nuotraukos
|
Lietuvos kalvių kalvis. Taip tituluojamas
Alytuje gyvenantis tautodailininkas Vytautas Jarutis. Sunkiu kūju
iki raudonumo įkaitintame metale kalvis "išrašo" saules
ir žalčius, tulpes ir rūtas, vėjo gūsius ir marių bangas. Vėtrungės,
paminklinės stelos, šviestuvai, žvakidės, baldai, senovinės durų
spynos - visa tai sukurta talentingo ir savamokslio kalvio V.Jaručio
rankomis.
Dažnam savo kūrinių vertintojui tautodailininkas pasakoja, kad
nuo vaikystės sėmęsis gyvenimo patirties ir išminties, anksti
pažinęs vargą ir skausmą. Iš ten darbštumas, iš ten kantrybė,
iš ten meilė žmogui, tėvynei.
Vaikystė
V.Jaručio tėviškė - žemaičių
"dounininkų" kraštas - Dangvietų kaimas netoli Žagarės.
Dailidė tėvas pastatė namą žinomam apylinkių kalviui Leonui Rimeikiui,
o šis suteikė pastogę Jaručių šeimai. Taip Vytautas tapo kalvio
augintiniu - per dienas smaksodavo prie žaizdro, klausydavosi
dumplių šnarpštimo, kūjo ir priekalo dūžių. Berniukui kalvis aiškindavo
ne tik metalo paslaptis. Sunkiu, pavojingu pokariu kalvėje rinkdavosi
kaimo vyrai. Liūdnos buvo jų kalbos: tą išvežė, tą pasodino į
kalėjimą, o tą nušovė. Į Sibirą ištrėmė Vytauto tėvą. Motiną su
dviem vaikais privertė įstoti į kolūkį. Vytautas prisimena pirmąjį
bulvių sodinimą. Trečią valandą nakties pasiėmė iš ganyklos arklį,
pasikinkė, pečiais atrėmė plūgo rankenas ir arė.
Motina su seseria į vagą mėtė bulves. Keturiolikmetį Vytautą vienas
Žagarės propagandistas rusas pasišovė įdarbinti klubo- skaityklos
vedėju. Teko platinti obligacijas, knygas, dalyvauti agitatoriumi
rinkimuose. Jei ne kalvio L.Rimeikio išmintis, dorų žmonių patarimai,
kažin kaip būtų pasisukęs Dangvietų kaimo jaunuolio V.Jaručio
likimas.
Pirmieji darbai
Po trejų metų sovietų kariuomenėje
V.Jarutis gavo darbą netoli Šiaulių - Zoknių kariniame aerodrome.
Lėktuvų modeliai, stendai, "garbės lentos" - tokie buvo
užsakymai. Vėliau atsirado staliaus vieta ir butas vienoje Radviliškio
mokykloje. Rankos prašėsi kūrybos. Su pirmąja medžio inkrustacija
"Trakų pilis" mokyklos stalius važiuoja į liaudies meistrų
meno tarnybą. "Vaikeli, niekam daugiau nerodyk", - taip
žinomas dailininkas Jonas Prapuolenis įvertina V.Jaručio darbą.
Kūrybos įkarštis neatvėso. Meno tarybai pristatoma iš obels ir
vyšnios medžio pagaminta grandinė, moteriški papuošalai. Pripažinimas.
Liaudies meistro vardas atveria galimybę susipažinti su muziejuose
laikomais tautodailės kūriniais - "rūpintojėliais",
stogastulpiais, koplytstulpiais, metalinėmis "saulutėmis",
prūsiškais "krikštais" ir pan. Pirmasis autorinis kalvio
darbas - iš metalo kalta saulutė prie motinos kapo. Tai buvo 1967
metais. Nuo tada V.Jarutis nepaleidžia iš rankų plaktuko. Pamatęs
V.Jaručio darbus M.K.Čiurlionio kelyje, Dangvietų kaimo kalvis
L.Rimeikis pasakė: "Yra kalvių Lietuvoje, galiu ramiai numirti".
Darbas, reikalaujantis
fantazijos
Kalvystė - sunkus, vyriškas darbas,
reikalaujantis fantazijos, sumanumo ir žaibiškos orientacijos.
Metalą "prakalbinti" nesudėtinga - tereikia mokėti jo
kalbą. Žaizdre iki raudonumo įkaitusį geležies gabalą imi žnyplėmis,
dedi ant priekalo ir talžai plaktuku ar kūju.
Įtempti kalvio raumenys, įtempta kaip styga ir mintis. Reikia
išlaikyti kūrinio proporcijas, atspindėti tautos tradiciją, sukurti
savitą stilių. V.Jarutis prisimena menininko J.Prapuolenio žodžius:
"Pasauliui galime būti įdomūs tik savita tautos kultūra".
Kalvių kalvis V.Jarutis savo kūrinių netapatina su žemaičių ar
dzūkų etnografija. Jo kūrybos idėjos - iš senosios lietuvių tautodailės,
sukauptos Pauliaus Galaunės fonduose, iš gyvenimo patirties, stebėjimų,
istorijos. Nukalta šimtai saulučių (gal pagoniškų, gal krikščioniškų)
- ir nė vienos pasikartojančios. "Tai tautiškumo, lietuviško
savitumo simbolis", - pasakoja V.Jarutis apie saulutes. Ketverius
metus jis paskyrė šiai temai. Ir galėtų dar tęsti. Kartais nemigo
valandomis užplūsta saulučių vaizdiniai - tarsi sulėtintame filme
slenka formos, detalės, sprendimai. Kalvio namų interjere - laikrodžiai
saulutėse, žvakidės, šviestuvai. Tarptautinis pripažinimas atėjo
Vašingtone, JAV. Dvi savaites prie Kapitolijaus Lietuvos kalvių
kalvis V.Jarutis dirbdino "saulučių medį". Nuo vienuoliktos
ryto iki šeštos vakaro - prie žioruojančio žaizdro. Būriams lankytojų
rūpėjo saulučių simbolikos prasmės. Meistras aiškino apie senovės
lietuvių tikėjimą, žmonių garbintus žalčius, mėnulį, saulę. Vienas
airių kilmės amerikietis sakė matęs panašius simbolius savo tėvynėje.
Tik Airijoje saulutės buvo iškaltos akmenyje prie senovinių šventyklų.
Amerikiečiai pirko V.Jaručio kaltas saulutes, žavėjosi jomis,
kvietė meistrą į savo užmiesčio vilas. Siūlė pasilikti, žadėjo
pasakiškus uždarbius.
Darbai Alytui
Beveik trys dešimtmečiai V.Jarutis
Alytuje. Kaldino emblemas, dekoratyvines skulptūras Namų statybos
kombinatui, vėtrunges prie mokyklų, miesto skveruose. Sovietmečiu
ne kartą tautodailininkui teko įtikinėti biurokratus, kad meno
negalima sverti tomis pačiomis svarstyklėmis, kuriomis sveriamos
vinys. Merkinės bažnyčioje V.Jarutis turėjo rimtą užsakymą - nukaldinti
dekoratyvų kryžių altoriui. "Idėjiniai sargai" tuoj
suuodė, girdi, atimsime liaudies meistro vardą. "Tačiau Merkinės
bažnyčia yra paminklinė, saugoma valstybės", - atkirto menininkas.
Kita akistata su sovietiniais cenzoriais kalvių kalvio V.Jaručio
laukė Atgimimo pradžioje, statant paminklą prie A.Juozapavičiaus
tilto. Partijos "bosai" žodžiu leidžia pagerbti žuvusį
Nepriklausomos Lietuvos karininką, o raštu - draudžia. Teko pasitelkti
visuomenę, kultūros, meno žmones. Paminklas A.Juozapavičiui tebestovi,
nors laikotarpis nesaugus istorijos paveldui. Nepalietė piktadario
ar reformatoriaus - griovėjo ranka ir kitų kalvių kalvio darbų.
Ir "anais", ir "šiais" laikais metalas pasidavė
tik darbams su amžinybės, žmonių ir Dievo pritarimo ženklu.
Nūnai V.Jarutis kuria ne tik etnografines saulutes, tradicinę
liaudies skulptūrą. Metalo kalyboje taip pat egzistuoja mados,
stiliai, meno srovės. Atgimimo laikotarpiu savo kompozicijų puošybai
tautodailininkas naudojo kalinėto metalo rūtas, ąžuolo, dobilo
lapus, kunigaikščių herbuose matytus kryžius, stulpus. Pastaraisiais
metais kalvis susižavėjęs modernistinėmis, ekspresyviomis metalo
kompozicijomis. Vienas naujausių darbų - dekoratyvi tvora prie
žinomos Alytaus gydytojos privačios klinikos. Ji ir miestą puošia,
ir pačiam autoriui širdį glosto.
Planai
Sau pačiam laiko meistras tarsi
ir neturi. Pusė dienos kalvėje - prie žaizdro, su kūju ar automatiniu
plaktuku. Prieblanda, dūmai, triukšmas. Kol grįžta namo, kol metalo
virpulys kūną paleidžia - jau ir vakaras. Darbo kambaryje ant
presuoto medžio plokščių tarsi knygos suglausti būsimų kūrinių
eskizai - piešiniai. Vienas - gimęs po kokios nors parodos, kitas
- pervertus liaudies meno katalogą, trečias - tiesiog susapnuotas.
Prieškambary, virtuvėje, svečių kambaryje pilna grakščių, "šiltų"
kalvio darbų, tačiau unikaliausi - miegamajame. Jaukumu dvelkia
juodo metalo lova, masyvi žvakidė, šviestuvas, sieninis laikrodis.
Dar bus staliukai ir kėdės - su tokiomis pat raitytomis kojomis
kaip lovos.
Laukia meistro ir užsakymai, tačiau imamasi tik tų, kur vieta
ir žmogus verti kalvių kalvio V.Jaručio žaizdro ugnies.
Justinas ADOMAITIS
Alytus
© 2002"XXI amžius"