Lankytis archyvuose skatina
noras geriau pažinti gimtinę
|
Elena Norkūnienė savo laisvalaikį skiria
kaimo istorijai rinkti
Audronės Driskiuvienės nuotrauka
|
|
Klovinių kaimo kryžius, stovintis prie
judraus kelio Varšuva - Sankt Peterburgas, sutinka ir
palydi kiekvieną kaimo gyventoją
Autorės nuotrauka
|
Paskutinįjį liepos šeštadienį
šv. Mišiomis Utenos Kristaus Žengimo į dangų bažnyčioje prasidėjo
jau tradiciniu tapęs Utenos rajono Klevinių kaimo žmonių susitikimas,
į kurį atvyksta po visą Lietuvą išsibarstę kloviniškiai. Po pietų
susirinkę prie visų rūpesčiu atstatyto kaimo kryžiaus, paskui
vakarojo senojoje Paškauskų sodyboje, apsuptoje šimtamečių beržų.
Pernai į gimtinę atvykusių kloviniškių laukė staigmena.
Visiems buvo įteikta Elenos Paškauskaitės-Norkūnienės surinkta
ir atskiru Indrajos leidiniu išleista Klevinių kaimo istorija,
kurioje ne vienas rado įdomių faktų ir pasakojimų apie kaimo praeitį.
Šiemet Elena vėl papasakojo daug įdomių dalykų.
Gyveno penkios šeimos
Elenos noras kuo daugiau sužinoti
apie savo gimtinę ir jos žmones - begalinis. Daug savo laisvalaikio
valandų moteris praleidžia, lankydamasi įvairiuose archyvuose,
bibliotekose, susitinka su senaisiais kaimo gyventojais ir užrašo
jų pasakojimus. Per metus nuo vieno iki kito kaimo susitikimo
sužinota daug naujų ir įdomių dalykų.
Pernai kaimo susitikime E. Norkūnienė, pažadėjusi surasti ir paskelbti
seniausias dabar kaime gyvenančių žmonių pavardes, tikėjosi bent
vieną dabartinių kaimo gyventojų pavardę rasti 1671 metų Utenos
dvaro inventoriaus dokumentuose. Pagal juos dvarui priklausė 20
valakų kloviniškių žemės, o kaime gyveno penkios šeimos: Juozas
Bogdanas, Mikalojus Dokula, Mikalojus Poveralis ir Janas Martinėnas.
Šeimos naudojo tik nedidelę dalį kaimo žemės, o visi kiti plotai
stovėjo tušti.
Kaimas priklausė didžiojo
kunigaikščio stalui
Vartydama Utenos bažnyčios archyvuose
esančius dokumentus, kurių seniausieji pažymėti 1729 metų data
(ankstesnių metų archyvų bažnyčioje nėra), E.Norkūnienė įrašuose
apie Klevinių kaimą pirmiausia rado Žibų pavardę. Vėliau, apie
1751 metus, atsirado Zizai, o apie 1800 - uosius Inkartų Liegus
vedė Klevinių Žibaitę ir atėjo gyventi užkuriom. Kaime atsirado
Zizų pavardė. Vėliau aptinkamos Paškauskų, Mikulėnų, Bernotų pavardės.
Gimtojo kaimo istorija besidominti moteris tikisi aptikti dar
senesnių laikų dokumentų. Ji ketina vykti į Nacionalinę M. Mažvydo
biblioteką ir išstudijuoti ten saugomus Lietuvos dvarų inventorius.
Pasak jos, Klovinių kaimas vienu metu (apie 1750 metus) tiesiogiai
priklausė didžiojo kunigaikščio stalui, o vėliau daug kartų buvo
išmainytas, parduotas, iškeistas, dovanotas, trumpai priklausė
Utenos dvarui. Jei tik turėsiu sveikatos, stengsiuosi kastis
iki pat gilumos. Apie 1760 metus Klovinių kaimo vardo dvarų inventoriuose
nėra. Vadinasi, kaimas buvo laisvas. Bet man labai įdomu, kas
vyko Kleviniuose XVII amžiuje, - sako Elena.
Iš pradžių moteriai buvo labai sunku skaityti senovinius dokumentus,
nes ne kiekvienas gali suprasti to meto archyvinius įrašus. Dabar
Elena jau gali konsultuoti ar duoti patarimų kitiems kraštotyra
besidomintiems žmonėms.
Apie nepaprastas Žvirblalio
galias
Kartu su mano proseneliu Konstantinu
Garneliu Droničėnų kaime gyveno jo uošvis Žvirblis. Žmonės pasakojo,
kad jis buvęs žiniuonis, žolininkas ir turėjęs hipnozės galią,
- prisiminė E.Norkūnienė. Su jais gyveno ir piemenukas. Maisto
atsargas šeimininkai laikė kamaroje. Bet pradėjo kažkas vagiliauti:
tai duonos riekė nupjauta, tai lašinių bryzelio trūksta, tai iš
puodynės grietinės nukabinta. Ir sako gaspadorius: Tas, kuris
vagia, tegul pastovi ir palaukia, kol aš ateisiu. Po poros dienų
ateina jisai į kamarą ir mato - prie lentynos stovi piemenukas.
Nenuskriaudė jo ir nebaudė, tik pasakė: Dabar aik, ale daugiau,
kad nebepastropytų šit daryt.
Kunigas kalėdodamas visada pietaudavo pas mano prosenelius. Jis
jau buvo girdėjęs apie nepaprastas Žvirblio galias. Juokaudamas
vienąkart jam ir sako: Padaryk, Žvirblali, kad aš negalėčiau
namo parvažiuot. Nusijuokė žmogus. Gerai, - sako. Važiuoja,
važiuoja kunigas, ir nukrinta vežimo ratas. Sutaiso, pavažiuoja
ir vėl nukrinta. Gal dvidešimt kartų šitaip. Ir sako kunigas:
Nu, gana, Žvirblali, pasičiūdijai ir užteks. Ir laimingai parvažiavo
namo.
Vaiduokliai prie Samanės
Vieną iš Kloviniuose gyvenusių
Liegų vadino Dievu. Liegaus brolis su mano seneliu Antanu Motiejūnu
eidavo žvejot Samanėn. O Samanės ežeriukas priklausė Mockėnų kaimui.
Žvejoja vyrai. Girdi, kažkas kažką daužo ant kalno. Žiūri, penki
vyrai su lamais (dalbomis) kasa žemę. Išsigando žvejai, kad tie
vyrai ne tik žuvį iš jų atims, bet dar ir primušti gali. Greitai
parbėgo namo. Rytojaus dieną ateina pasižiūrėti, kas ir ką ten
kasė. Ogi ten nieko nėra. Net kasimo žymės nematyti. Matyt, pasivaideno.
---------
Tai tik keli E.Norkūnienės surinkti ir užrašyti senųjų Klovinių
kaimo gyventojų pasakojimai. Moteris yra užrašiusi atsiminimų
ir apie vaikystę, įdomius ir neįtikėtinus atsitikimus, vaiduoklius,
gydomąją augalų galią. Jos sąsiuviniuose taip pat stropiai surašyti
vietovardžiai ir vandenvardžiai, kuriuos težino retas kaimo gyventojas.
Moteris tikisi, jog užrašytą kaimo istoriją jai pavyks išleisti
Utenos literatų klubo Verdenė leidiniuose ar kraštotyros rinkiniuose.
Rūta JONUŠKIENĖ
Utenos rajonas
© 2003 "XXI amžius"