Šešiasdešimt šeši rubliai šešiasdešimt kapeikų
KGB ir Romas Kalanta
Kas sugeba, teapskaičiuoja žvėries skaičių,
nes tai žmogaus skaičius,
ir jis yra šeši šimtai šešiasdešimt šeši.
Apr 13,18
Kęstutis KASPARAS
|
Lietuvos ypatingajame archyve
saugomos KGB bylos
apie Romą Kalantą ir 1972 metų
gegužės įvykius
|
|
Antikalantinės propagandos
autorių parašai
|
|
Gegužės 18 dieną išdaužytas
centrinio knygyno langas
Nuotrauka iš V.Kaladės
ir kt. baudžiamosios bylos
|
2007-ųjų balandžio 14-ąją ELTA vėl išplatino sensacingą
informaciją: Romas Kalanta ketino susideginti Baltijos pajūryje.
Pasak šios naujienų agentūros, apie tokius planus Romo brolis Antanas
Kalanta išgirdo iš buvusios SSRS generalinės prokuratūros tardymo
valdymo tyrėjos Elvyros Mironovos. R.Kalantos susideginimo bylą
ir visą KGB surinktą medžiagą išstudijavusi buvusi prokurorė tvirtino,
kad kaunietis savo akcijai ryžosi įkvėptas hipių judėjimo. Gegužės
14-ąją, R.Kalantos susideginimo dieną, Lietuvos nacionalinis radijas
klausytojams irgi piršo mintį apie hipių įtaką laidotuvių dalyviams.
Ar tai nėra Lietuvai priešiškų šalių slaptųjų tarnybų veiklos apraiškos?
Lietuvos rytas ir ELTA ne pirmą kartą paleidžia
antis. Kaip galėjo Maskvoje gyvenanti prokurorė išstudijuoti minėtą
medžiagą, jeigu ji saugoma Lietuvoje: R.Kalantos susideginimo byla
Kauno prokuratūros archyve, o Vilniuje, Lietuvos ypatingajame
archyve, yra visa operatyvinė KGB medžiaga (fondas K-1, apyrašas
3, byla 793) bei 1972 m. gegužės 18 d. įvykių dalyvių (V.Kaladės
ir kt.) baudžiamoji byla Nr. 47644. Kad kažkokia Mironova visa tai
būtų studijavosi ar varčiusi nėra nė užuominos. Galbūt ji matė
apibendrintą Lietuvos TSR KGB pateiktą Maskvai medžiagą, bet kam
tada A.Kalantai ir R.Požerskiui reikėjo vykti taip toli pigiau
nuvažiuoti į Vilnių.
Tačiau šioje antyje yra užuomina apie tai, kas
būtina kalbėti: apie antikalantinę propagandą, šiandien užtvindžiusią
ne tik interneto tinklalapius.
Suvokiant pasipriešinimą kaip gyvybinę tautos
reakciją, ne visada asmens veiksmus galime racionaliai suprasti
ir paaiškinti. Čia visada bus daug subjektyvių vertinimų ir svarstymų,
nes tikslias priežastis, kodėl žmogus priešinasi, visuomet žino
tik jis pats.
Todėl visiškai objektyviai suvokti galime tik
labai racionalius pasipriešinimo slopintojų, okupantų, saugumo
pajėgų (KGB) veiksmus, paremtus geležine dzeržinskine logika ir
griežta planine reglamentacija.
Pasiryžimas priešintis visada buvo pagrindinis
moralinis mūsų tautinio sąjūdžio principas. Todėl pasipriešinimo
slopintojai amoralios politikos vykdytojai pirmiausia ir siekia
priversti priešininką suabejoti savo veiksmų dora, sukeisti vietomis
moralinį vertinimą. Antikalantinė propaganda prasidėjo jau kitą
dieną po Romo susideginimo. Ji nėra linijinė, o primena sluoksniuotą
pyragą: nuplėšus vieną skraistę melo, pasirodo kitas skirtingo
skonio ir spalvos. Baisiau yra tai, kad šio plano sumanytojų gal
jau ir nėra tarp gyvųjų, bet jis veikia dėl daugumos smegenyse implantuoto
dzeržinskiuko, skleidžiančio baimę ir trukdančio mąstyti.
Pirmutinis KGB uždavinys buvo ištrinti politinį
motyvą, kad R.Kalantos poelgis nebūtų siejamas su pagrindine priežastimi
SSRS įvykdyta okupacija ir Lietuvoje įvestu komunistiniu režimu.
Dėl to kagėbistai pasislėpė už milicijos, partinių bei komjaunimo
komitetų, mokyklų vadovų nugarų, gana sėkmingai manevruodami agentūra
ir dirbdami puolamąjį agentūrinį-operatyvinį darbą. 1972 m. gegužės
19 d. (antroji protesto diena) pomirtinės teisminės psichiatrinės
ekspertizės ekspertai Kauno medicinos instituto Neurologijos katedros
vedėjas profesorius J.Šurkus, Lietuvos TSR sveikatos apsaugos ministerijos
vyriausias psichiatras J.Gutmanas, Vilniaus universiteto Medicinos
fakulteto Nervų ligų katedros docentė J.Andriuškevičienė, Respublikinės
Kauno psichoneurologinės ligoninės vyriausiasis gydytojas V.Berneris
ir tos pačios ligoninės vyriausiojo gydytojo pavaduotoja mokslo
reikalams D.Daukšienė nustatė, kad Romas Kalanta sirgo chronine
psichine liga šizofrenija. Nusižudė būdamas liguistoje būklėje,
negalėdamas suprasti tikrosios savo veiksmų reikšmės ir vadovauti
jiems.
1989 metais nauja psichiatrų komisija atmetė šią
išvadą dėl nepakankamų tokiai diagnozei įrodymų. Bet niekas nekalbėjo
apie KGB ir psichiatrijos panaudojimą politiniams persekiojimams
Sovietų Sąjungoje. Matyt, R.Kalantos atvejis nebuvo pirmas ir paskutinis
minėtų ekspertų biografijose.
Psichikos ligonio antis buvo per daug grubi,
skirta visiškiems naivuoliams, iš jos juokėsi net jaunimas: Ir
kas tiktai prieš valdžią bus, apšauks, kad psichiškai nenormalus
(iš 1972 m. gegužės 19 d. Kauno sode sukurto eilėraščio-dainos Lietuvai
laisvę). Todėl tuo pat metu KGB metė antrą hipių kortą.
1972 m. gegužės 16 d. skubiai sušauktame Kauno
komunistų plenume pirmasis sekretorius K.Lengvinas, pateikdamas
oficialų valdžios vertinimą, pareiškė, kad hipiai gali pasinaudoti
šiuo įvykiu. Tartas žodis, vėliau sukurti to termino apibrėžimo
bruožai ilgi plaukai, plačios kelnės, tranki muzika, narkotikai,
amoralus elgesys. Toliau turėjo sekti įrodymai, bet jų nebuvo:
R.Kalanta jokioms organizacijoms, tariamai vienijančioms hipius,
bitlus, nepriklausė (iš bylos). Jis tik rengėsi nesantūriai, madingai.
Tokia buvo tyrėjų išvada, provokacijoms nepasidavė ir gegužės įvykių
dalyvis V.Kaladė, teisme (1972 m. spalio 3 d.) pareiškęs: Šūkio:
Tegyvuoja hipiai! nebuvo.
Visų istorijų apie hipius ištakos yra ne faktuose,
o teisingame KGB agentūros panaudojime ir manevravime, skleidžiant
dezinformaciją. Dauguma kalantinės ar pokalantinės kartos kauniečių
moksleivių mena mokytojus, paslaptingai pranešdavusius, kad Romas
buvo hipis, ir sekdavusius paskaitėlę apie aptekusius gyviais Vakarų
jaunuolius, laisvąją meilę ir narkotikus, beveik tais pačiais žodžiais,
kaip ir žurnale Mokslas ir gyvenimas. O KGB paskui tikrindavo
signalus apie paslaptingos hipių organizacijos, privertusios burtų
keliu nusižudyti Romą, pėdsakus ne tik Lietuvoje, bet Maskvoje ir
Leningrade. Apibendrintoje pažymoje Maskvai ciniškai teigiama: Kadangi
gauta signalų, kad hipiai nori pagrobti karstą, artimųjų prašymu,
mes paankstinome laidotuves ir padėjome palaidoti...
1990 metais kaunietiškas folkloras persikėlė į
žurnalistines Nemuno aukštumas (A.Dargio Hair), o 2002-aisiais
pasiekė ir akademinį lygį Romos Kalantos auka. 1972 metų Kauno
pavasaris (Baltos lankos, 2002). Tiesa, pats sudarytojas Vytauto
Didžiojo universiteto profesorius, habilituotas daktaras E. Aleksandravičius
apsidraudė pastaba, kad tai ne akademinis, o memorialinis leidinys.
Todėl ir recenzuosiu ne kaip akademinį, o vienu sakiniu: sudarytojai
pamiršo įrašyti bendraautorius KGB pirmininką generolą majorą
J.Petkevičių, tardymo skyriaus viršininko pavaduotoją papulkininkį
V.Kažį ir šio skyriaus vyr. tardytoją majorą A.Vilimą, pluoštelio
archyvinės medžiagos bei visų gandų tikruosius kūrėjus. O visą leidinį
derėjo pavadinti memorialu hipiui Jegorovui bei paskaloms apie
R.Kalantą ir 1972 m. gegužės 14-19 d. įvykius.
Be kitų hipiados įrodymų, profesorius E.Aleksandravičius
hipiu pavadina Vytautą Kaladę. Deja, šviesaus atminimo Vytautas
(miręs 1995 m. vasario 12 d. Kaune) jau nebegali atsikirsti, tiksliau
kirsti į ausį. 1991 metais su Vytautu daug kalbėjomės apie gegužės
įvykius, jo teismą ir likimą, patirtą neteisėtą administracinę bei
kitokią priežiūrą. Tai buvo žmogus, aistringai nekentęs komunistų
valdžios, tyriausios širdies, amžinas teisybės ieškotojas, kurio
sielos žaizdas galėjo išgydyti vien Lietuvos laisvės balzamas: Žmogau,
mirdamas Romas Kalanta neprašė nė vieno iš mūsų, kad ant jo susideginimo
vietos dėtume gėles, būriais eitume prie susideginimo vietos ar
kitokia forma jį minėtume. Tu pats, žmogau, vedamas nuoširdaus pasipiktinimo,
gailesčio, darei tą, ką darei. Todėl būk iki galo, bet kokiomis
aplinkybėmis ištikimas savo jausmams, neišduok jų sakydamas, visi
dėjo gėles ir aš dėjau, visi ėjo ir aš ėjau, visi šaukė ir aš šaukiau.
Kodėl taip dariau, nežinau. Žinai puikiai, žinai ir tau ne vieną
kartą tai prikiš ne kas kitas, o tavo sąžinė.
Sąžinė yra nepatogus balastas, trukdantis statydintis
namus Botanikos sode, be to, profesoriai nesivargina archyvų dulkėse,
tačiau teisingai perskaityti ir suprasti tai, kas parašyta, sąžinės
nereikia. Sako, yra toks kalbos būdas glosolalija, šiuo atveju
komplikuota vištakumo: KGB darytose nuotraukuose neišvysime nė vieno
hipio...
Baltųjų lankų verta ir profesoriaus mintis apie
tai, kad 1972 metų generacijos istorinę vaizduotę (t. y. laisvės
Lietuvai reikalavimą ir neapykantą rusiškai valdžiai) veikė prievarta
nukirptų jaunuolių pažeistas libido. Jeigu istorijoje prakalbome
apie froidizmą, būtina pereiti prie trečiosios KGB plano dalies:
teisminių baudžiamųjų priemonių derinimo su profilaktiniu darbu,
stiprinant dirbančiųjų budrumą ir socialistinį internacionalizmą.
Politinės bylos režimas negalėjo iškelti, nes
joks įprastinis tokių bylų modelis netiko: nebuvo organizacijos,
vadų, dokumentų, tik šūkiai ir pats įvykis. Kriminalinė pakraipa
buvo efektyvesnė, nes Baudžiamajame kodekse buvo galima surasti
įvairių straipsnių už viešosios tvarkos sutrikdymą, chuliganizmą
ir pan. Kad aktyvieji eisenos dalyviai atsidurs kalėjime, buvo iš
karto aišku, tik nenuspręsta, kur: Pravieniškėse, Lukiškėse ar lageriuose
Rusijoje.
1972 m. gegužės 21 d. atliktas viešas pilietinis
pasmerkimas Kauno tiesoje išspausdinta miesto Vykdomojo komiteto
pirmininko Mikučiausko kalba, pasakyta per televiziją kauniečiams.
Kai kurie neatsakingi asmenys, grupė paauglių,
nesuprasdami ir neteisingai įvertindami anksčiau minėtą faktą (R.Kalantos
auką K.K.), be jokio atsakomybės jausmo bandė trikdyti mieste
rimtį, pažeidinėti viešąją tvarką. Buvo imtasi priemonių viešajai
tvarkai užtikrinti, pažeidėjai patraukti administracinėn ir baudžiamojon
atsakomybėn. Kauno miesto darbo žmonių kolektyvai pritarė ir teisingai
suprato vykdytas aktyvias priemones, taip pat smerkė pažeidėjų
neatsakingus veiksmus. Tarp smerkiančiųjų medicinos instituto
profesorius J.Brėdikis, Politechnikos instituto trečiakursis J.Mizara,
LTSR nusipelnęs meno veikėjas S.Ratkevičius ir kt. Miesto prokuratūra
informavo, kad kauniečių ramybę trikdė daugiausia jau ne kartą
už chuliganizmą ir kitus nusikaltimus teisti asmenys. Tai pasileidę
ilgaplaukiai, netvarkingos išorinės išvaizdos, iškrypėliai chuliganai,
netgi žagintojai (gegužės 23 d. informacija).
Eisenos dalyvis V.Kaladė buvo suimtas gegužės
19 dieną Vilniuje, ant Akademinio teatro laiptų, kagėbistų pasaloje,
kaip didžiausias šnipas. Atvežus į KGB rūmus, iš aukštybių nusileido
pats J.Petkevičius. Išvydęs Vytautą pradėjo juoktis: Tai čia tas
didysis prievartautojas? V.Kaladė paklausė: Ir ką gi aš išprievartavau?
Sovietinę sistemą, kvatojo kagėbistai.
Beliko teismo farsas. Atvirame su spec. leidimais
Aukščiausiojo teismo posėdyje Vilniuje rugsėjo 25 ir spalio 3
dienomis aštuoni teisiamieji (iš kelių dešimčių) teisėjo M.Ignoto
buvo pamaloninti po trejus metus laisvės atėmimo, išskyrus Virginiją
Urbonavičiūtę, nuteistą lygtinai.
Prasidėjus visuotiniam tremtinių ir politinių
kalinių reabilitavimui, 1989 m. liepos 14 d. į LTSR prokuratūrą
kreipėsi ir V.Kaladė, nors man bloga darosi, pamačius jūsų teisingumo
įstaigas. Ir čia prasideda antroji KGB paieškos ir tardymo banga
ne tik dalyvių, bet ir Romo šeimos, kaip prisimena Arvydas Kalanta.
Neaišku, kokiais sumetimais dar 1991 m. rugsėjo 3 d. KGB papulkininkis
V.Urbonas prašė persiųsti bylą tardytojui Džiautui...
LTSR gen. prokuroro pavaduotojas A.Paulauskas
parašė ieškiminį protestą, ir LTSR Aukščiausiojo teismo prezidiumas
(A.Pėstininkas, J.Sinkevičius, A.Valiulis), pirmininkaujamas J.Misiūno,
1989 m. rugsėjo 1 d. nutraukė bylą panaikinus juridinę klaidą
dėl neteisėto 199 str. 3 d. pritaikymo.
Tačiau knygyno ir kavinės Tulpės lango išdaužymo
epizodą paliko galioti. Visa gegužės 18 dienos protesto akcija pavadinta
nuteistųjų incidentu su grupe milicijos darbuotojų, kurie, šiuo
atveju, patys liko kalti, nes neturėjo reglamento tokiems renginiams
pravesti. Medžiagą bylos nutraukimui parengė pirmininko pavaduotojas
M.Ignotas, tas pats, kuris 1972-aisiais ir teisė...
V.Kaladė pripažintas (po mirties) laisvės kovų
dalyviu, tačiau ar teisėsauga bylą pripažino politine? Ir kai memorialiniame
leidinyje pasirodo tokios bylos kaltinamoji išvada be komentarų,
pasidaro neaišku: nuteistieji chuliganai, ar ne? Gal sudarytojai
ir nežinojo, kad prisipažinimas apie alkoholio gėrimą buvo tiesioginė
tardytojų kapitono A.Rimkaus ir justicijos patarėjo J.Vilučio
šantažo pasekmė: blaiviems vietoje trijų siūlyti penkerišešeri
metai. KGB kardomosios kameros viršininko mjr. Petrausko valdos
nebuvo rojus. Galiausiai už lango išdaužymą baudžiama tik administraciniu
areštu, o ne sustiprinto režimo pataisos darbais, o pats teisminis
procesas prasideda nuo žemiausios instancijos. Galimybės apeliacijai
nebuvo palikta.
Kalantiečius debilais, chuliganais, žemų paskatų
žmonėmis paversti aktyviai siekė kauniečiai bei vilniečiai advokatai
Gavronskis, Zabiela, Urbaševičius, Šarka. Už savo nuteisimą bei
apšmeižimą kalantiečiai turėjo dar ir susimokėti. J.Macijauskas
ir V.Urbonavičiūtė Kauno juridinės konsultacijos naudai sumokėjo
po 66 rublius 60 kapeikų. V.Zabiela iš R.Baužio paėmė daugiau
120 rublių, o A.Kačinskas sumokėjo Šarkai 138 rublius 20 kapeikų.
K.Grinkevičius advokato Zabielos paslaugų atsisakė.
Toliau seka: R.Kalantos aukos ir gegužės įvykių
dalyvių atskyrimas bei izoliavimas nuo kitų buržuazinių nacionalistų.
A.Štromas, analizuodamas to laikotarpio lietuvių politinę sąmonę,
teigė, kad Lietuvos mąstančioji visuomenė po R.Kalantos susideginimo
suskilo į dvi grupes kalantininkus ir antikalantininkus. Pasak
jo, rezistentų gretose nuolat egzistavo du skirtingi požiūriai į
rezistencinės veiklos būdus konservacinis ir aktyvistinis.
Antikalantininkai konservatyvaus požiūrio atstovai, teigė, kad
tokie aktyvūs veiksmai tik sustiprina Maskvos kontrolę, per tokius
veiksmus statomos į pavojų optimalios tautos išsaugojimo sąlygos.
Kalantininkai, kurių, A.Štromo manymu, buvo mažuma, sveikino R.Kalantos
žygį ir po jo kilusias demonstracijas. A.Štromas tiksliai užčiuopė
susiskaldymo esmę, tik KGB operatyvinės bylos liudija, kad antikalantininkų
buvo mažuma. Iš daugybės signalų, kuriuos savo bildukų pagalba priimdavo
KGB, paminėsiu tris nuomones, pareikštas 1972-ųjų gegužės mėn.
Tris kartus teistas Viktoras Petkus kalbėjo, kad
R.Kalantos žygdarbis išliks amžiams istorijoje, o gegužės 14 dieną
lietuvių tauta paskelbs Gedulo diena. Žydų aktyvistas Fachtermanas
pareiškė, kad lietuviai atidarė antrą frontą ir dabar KGB teks
užsiiminėti ne tik žydais. Žydų ir lietuvių klausimas tai mažų
tautų kova už savo laisvę. Sionistų judėjimas duoda lietuviams pavyzdį
narsos ir atkaklumo, kurio dėka prasidėjo išvažiavimas į Izraelį.
Literatūrologas Kubilius sakė, kad tokioms akcijoms negalima pritarti,
reikia kreipti dėmesį į kultūrinį veikimą.
Su paskutiniąja nuomone tikriausiai reiktų sutikti
stebint nekirptųjų generacijos juniorų Brėdikio, Kubiliaus,
Paulausko, Kūrio mokslinius, valstybinius, juridinius pasiekimus.
Tuo tarpu kirptųjų generacijai paliko tik viską primenanti sąžinė.
Ir paskutinės plano dalies suvokimas: kada visuomenės pagalba
sudorojamas Kauno dramos teatro scenos darbininkas V.Kaladė, ateina
ir režisieriaus Jono Jurašo eilė. Kultūrinės rezistencijos dalyviai,
disidentai J.Jurašas, A.Štromas ir T.Venclova, atsiduria tremtyje
Amerikoje, o gėlių padėjimo prie komunizmo aukos kapo dalyviai V.Kaladė,
K.Grinkevičius, R.Baužys ir J.Macijauskas griežto ir sustiprinto
režimo lageriuose Tiumenėje, Vorkutoje, Cholmogorske ir Kirove.
© 2007 XXI amžius
|