Strateginių studijų centras nepriklausoma, nešališka
įstaiga?
Gintaras VISOCKAS
Strateginių studijų centras (SSC) nėra visiškai
atvira institucija. Čia atliekamos studijos, kurių autoriai, be
kita ko, vertina šiandien mūsų šaliai iškilusius pavojus bei analizuoja
sunkumus, kurie gali iškilti ateityje. Ne tik Prezidentūroje ar
Vyriausybėje, bet ir čia, SSC, formuojama mūsų šalies gynybos ir
saugumo politika. Todėl labai svarbu, kad SSC vadovybei niekas nekliudytų
atlikti objektyvius, nešališkus tyrimus. Taip pat labai svarbu,
kad SSC dirbtų tik patikimi, sąžiningi analitikai. Galų gale ne
mažiau svarbu, kad SSC darbuotojai atliktų tikrai reikalingus, o
ne menamus, ne popierinius, tik biurokratinėms ataskaitoms reikalingus
tyrimus. Karti patirtis byloja, jog Lietuvoje ne visuomet rūpinamasi
valstybės reikalais. Ne taip jau retai pirmiausia siekiama parodyti,
koks žavus, puikus, išmintingas ministras, o ministerijos, departamento
ar kanceliarijos nenuveikti arba prastai nuveikti darbai slepiami
po devyniais užraktais.
Jokiu būdu nenoriu tvirtinti, esą buvusio VSD
pareigūno Egidijaus Motiekos vadovaujamas SSC prastai atlieka savo
priedermę. Tačiau akivaizdu, kad Lietuva neišbrenda iš politinių
skandalų liūno, į kurį įsipainioję pačio aukščiausio rango pareigūnai
prezidentai, partijų vadovai, saugumiečiai. Tad SSC vadovo E.Motiekos
norėjau paklausti, ar čia nėra ir jo vadovaujamos įstaigos darbo
broko. Jie kuria tiek trumpalaikes, tiek ilgalaikes strategijas,
o skandalų nė kiek ne mažiau. Kai kurios aplinkybės finansinė
priklausomybė nuo VSD, KAM, STT vadovų užgaidų ir kaprizų kelia
rimtų abejonių, ar tik nebus SSC vadovybei supančiotos rankos. Žinoma,
sąžiningas, padorus, dėl valstybės reikalų pergyvenantis VSD vadovas
darys teigiamą, sveikintiną įtaką SSC planams. Bet ką daryti, jei
VSD vadovas KGB rezervo karininkas Arvydas Pocius? Ar tikrai SSC
dvasia ir siela galėjo būti nepriklausomas nuo buvusio VSD vadovo
A.Pociaus, kuris įžūliai, akivaizdžiai bandė paveikti net parlamentarus
iš Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto? Sąmoningai ar
atsitiktinai į SSC tarybą įtraukti būtent tie politikai, žurnalistai,
kurie paskutiniųjų skandalų metu palaikė liūdnai pagarsėjusį A.Pocių?
Lietuva nedidelė valstybė. Ji negali turėti
daug strateginių studijų centrų. Nuo pat pirmųjų dienų centrui vadovaujančio
E.Motiekos pečius slegia milžiniška atsakomybė. Apie ją ir norėjau
kuo išsamiau pasišnekėti su SSC vadovu. Deja, E.Motieka nepanoro
susitikti akis į akį, teisindamasis didžiuliu užimtumu. Į Slaptųjų
takų klausimus jis atsakė raštu, todėl neturėjau galimybės pakartoti
klausimų, į kuriuos jis neatsakė arba atsakė labai paviršutiniškai
vienu dviem sakiniais. Tad interviu liko neišbaigtas, gal net
paviršutiniškas.
Į Slaptųjų takų klausimus atsako Strateginių
studijų centro vadovas dr. Egidijus MOTIEKA.
Kuo užsiima SSC?
Strateginių studijų centras (SSC) yra nepriklausoma
strateginius ir analitinius tyrimus vykdanti institucija.
SSC vykdo regioninių ir globalių geopolitinių
bei tarptautinių pokyčių monitoringą, rengia analizes ir prognozes
apie Lietuvos ir kitų valstybių bei tarptautinių organizacijų viešojo
valdymo, ekonominę, socialinę, informacinę, gynybos ir saugumo politiką.
Ką konkrečiai veikia SSC direktorius?
SSC direktorius vykdo organizacines, administracines
ir reprezentacines funkcijas, taip pat dirba analitinį darbą.
Koks SSC direktoriaus mėnesinis uždarbis?
SSC ne valstybinė, o viešoji įstaiga. Mano atlyginimą
nustato steigėjai (dalininkai). Gaunu kiek mažiau nei anksčiau,
dirbdamas LR Prezidento patarėju.
Koks SSC metinis biudžetas? Kiek iš viso žmonių
dirba Centre?
Valstybė, tiksliau, mūsų steigėjai URM, KAM,
VSD tyrimams skiria apie milijoną litų. SSC dirba dvylika darbuotojų.
Taip pat Centras bendradarbiauja su atskirų sričių ekspertais.
Kokie pagrindiniai, esminiai SSC nuveikti darbai,
kuriuos laikote svarbiausiais? Kokių
darbų dar nespėjote nuveikti?
Mes negalime nespėti nuveikti kokių nors darbų.
Yra metinis planas, kurį parengiame kartu su steigėjais ir jį įvykdome.
Sakyčiau, svarbiausi atlikti tyrimai yra LietuvosEuropos
politikos strategija trumpuoju ir vidutiniu laikotarpiu, Lietuvos
Rytų politikos strategija, Lietuvos tauta ir raidos perspektyvų
analizė (kartu su Pilietinės visuomenės institutu), tęstiniai projektai
Lietuvos valstybės bendroji (didžioji) strategija, taip pat
baigiama rengti Lietuvos užsienio politikos strategija ir kiti.
Kam kilo mintis įsteigti tokį Centrą?
Apie Centro įkūrimą buvo diskutuojama bent dešimtmetį.
Konkrečiai, šio Centro kūrimo iniciatyvos 2004-ųjų pavasarį ėmiausi
aš asmeniškai, mane aktyviai parėmė Seimas ir URM, kiek vėliau ir
KAM. Galima sakyti, kad tai buvo bendras sprendimas.
Kokiu principu vadovaujantis pasirenkami jo
darbuotojai ir vadovai?
Centro vadovą konkursu atrenka steigėjai (dalininkai).
Centro darbuotojus taip pat konkursu atrenka SSC vadovybė.
Ar darbuotojų pasirinkimui turi įtakos KAM,
URM, VSD vadovybės, kasmet SSC skiriančios apie milijoną litų?
Darbuotojų pasirinkimui nei minėtos institucijos,
nei kitos institucijos, nei kiti pavieniai asmenys neturi jokios
įtakos.
KAM, URM, VSD remia finansiškai SSC. Ar užtenka
tos paramos? Ar nedaromas spaudimas už suteiktą finansavimą?
Tai nėra parama tikrąja to žodžio prasme. Minėtų
institucijų užsakymu mes atliekame tyrimus. Todėl klausimą performuluočiau
taip ar užtenka užsakymų? Jų yra nemažai, su didesne dalimi darbų
temų galima susipažinti mūsų interneto puslapyje.
Paminėtos institucijos jokio spaudimo SSC nedaro.
Kaip jau minėjau, mes esame nevyriausybinė įstaiga. Tiek steigėjų,
tiek minėtų institucijų uždavinys kad būtų parengtas kokybiškas
produktas, ir, be abejo, steigėjams svarbu, kad būtų pateikta subjektyvi
SSC nuomonė.
Kam esate pavaldūs, kam atskaitingi? Ar pavaldumas
ir priklausomybė nekenkia atliekamų tyrimų objektyvumui?
Mes niekam nesame pavaldūs. Centrui iš šalies
taip pat nėra daroma jokios įtakos. Pasikartosiu, tai ne vyriausybinė,
o viešoji įstaiga. Metų pabaigoje Centras pateikia steigėjams ataskaitą
apie atliktus darbus.
Kiek panašaus pobūdžio centrų Lietuvai reikėtų
šiandien, norint susivokti dabartiniame itin sudėtingame pasaulyje?
Į kokius centrus užsienyje Lietuvai derėtų lygiuotis?
Turbūt svarbiausia turėti du tris stiprius analitinius
ar strateginius centrus nei daug smulkių. Tačiau reikalingi ir nedideli
centrai, galintys nagrinėti, pavyzdžiui, specifines ar regionines
problemas. Iš mūsų kaimynų sektinas pavyzdys būtų Lenkija, turinti
8-10 stiprių analitinių institucijų, kurių dauguma yra nevyriausybinės.
Valstybė sugeba pasinaudoti jų paslaugomis. Aišku, mūsų analitinės
institucijos niekada neprilygs tokiems analitiniams centrams, kaip
RAND (JAV), IRIS (Prancūzija), britų Karališkasis strateginių tyrimų
institutas ir kiti, tačiau tenkinti valstybės poreikius ir prisidėti
juos formuojant tikrai esame pajėgūs.
Kas ir kokiais principais sudarė SSC Tarybos
narių sąrašą? Kodėl pasirinktas, pavyzdžiui, žurnalistas Audrius
Matonis, akivaizdžiai palaikęs šiuo metu iš VSD direktoriaus posto
atleistą Arvydą Pocių? Kodėl tame sąraše nėra nė vieno žurnalisto,
kuris kritikavo tuometinį VSD vadovą A.Pocių? Ar darė jums spaudimą,
sakykim, Albinas Januška ar Darius Jurgelevičius pasirenkant tyrimų
objektus, įvardijant tendencijas, teikiant rekomendacijas?
SSC Taryba yra tik patariamoji institucija. Ji
nevaidina esminio vaidmens formuojant SSC veiklos kryptis. Taryba
nebuvo suformuota atsižvelgiant į politines pažiūras. Stengėmės
pasitelkti žmones, kurie turėtų originalių idėjų. Iš pradžių potencialių
SSC Tarybos narių sąrašas buvo daug platesnis . Tuomet, kuriantis
SSC, ne visi pakviestieji galėjo dalyvauti ją tvirtinant, todėl
dabar SSC Tarybos sudėtis yra tokia, kokia yra. Siekėme, kad Taryboje
būtų steigėjų atstovai, todėl joje sutiko dalyvauti A.Januška (atstovavo
URM), D.Jurgelevičius (VSD), P. Malakauskas (tuomet dirbo KAM),
o A.Matonis buvo vienintelis žurnalistas, atvykęs iš kelių kviestų.
Kodėl sąraše nėra nė vieno žurnalisto, kritikavusio
VSD vadovą A.Pocių, atsakyti nesunku. SSC Taryba buvo suformuota
2004 metų rugpjūčio-rugsėjo mėnesiais. Arvydas Pocius buvo ką tik
paskirtas (2004 m. balandį) VSD vadovu, tuomet jo niekas nekritikavo
(skandalas dėl VSD vadovo, priminsiu, prasidėjo 2006 m. gegužės-birželio
mėn.)
Nuo 2004 metų rudens į SSC Tarybą niekas nebuvo
įtrauktas ir niekas iš jos nepasitraukė. Taryba niekada nebuvo aktyvi,
jos vaidmuo šiuo metu yra tik formalus.
Nei A.Januška, nei D.Jurgelevičius SSC niekada
nedarė jokio spaudimo.
2006 metais skelbėte konkursą analitiko vietai
užimti. Kas jį laimėjo? Klausiu dėl to, kad ir aš tąsyk bandžiau
dalyvauti. Todėl labai smalsu žinoti, kas gi tas laimingasis, įveikęs
konkurso reikalavimus? Kokius atrankos kriterijus taikote kandidatams?
2006 metų pradžioje konkurse į dviejų analitikų
vietas SSC dalyvavo 128 pretendentai. Atrenkant būsimus darbuotojus
svarbiausi kriterijai buvo analitiniai gebėjimai, galimybės rengti
strateginius tyrimus, mokslinio darbo patirtis. Iš minėtų kandidatų
tinkamais dirbti buvo atrinkti 26. Iš jų mes pasirinkome du, kurie
Centre iki šiol tebedirba.
Koks SSC indėlis analizuojant skandalų, tikrų
ir tariamų, priežastis?
Tai nėra SSC kompetencija. Centras yra nepriklausoma
ir nešališka įstaiga. Koncentruojamės ties strateginiais ir analitiniais
tyrimais, nagrinėjame globalią ir regioninę situaciją, Lietuvos
galimybes didinti savo santykinę ir struktūrinę galią.
© 2007 XXI amžius
|