Valstybės saugumo departamentui būtinos kardinalios
permainos
|
Seimo Nacionalinio saugumo
ir gynybos komiteto pirmininkas
Algimantas Matulevičius teigė
sieksiąs, kad Valstybės saugumo
departamente kuo greičiau būtų
įgyvendintos konkrečios, realios,
o ne kosmetinės reformos
Autoriaus nuotrauka
|
Rugsėjo 12-ąją Seimo Nacionalinio saugumo ir
gynybos 7komitetas po vasaros atostogų susirinko į savo pirmąjį
posėdį. Kokie pagrindiniai klausimai gvildenti posėdyje? Kaip Seimo
NSGK vertina naujojo VSD vadovo veiklą? Apie Lietuvai iškilusias
saugumo problemas su parlamentaru, NSGK pirmininku Algimantu MATULEVIČIUMI
kalbasi XXI amžiaus žurnalistas Gintaras Visockas.
Vasara netruko prabėgti. Prasideda naujas politinis
sezonas. Tačiau itin ryškių teigiamų poslinkių Lietuvos gyvenime
nesimato.
Šiandien kelis teigiamus momentus vis dėlto įvardinčiau.
Dauguma iš mūsų jau akivaizdžiai mato, kad valstybėje dedasi labai
negeri dalykai. Didžioji dalis Lietuvos piliečių jau suvokia, jog
būtina visomis įmanomomis priemonėmis ir kuo skubiau valytis nuo
purvo, susikaupusio per paskutiniuosius keliolika metų. Juk dar
taip neseniai apie esmines problemas Lietuvoje iš viso niekas nekalbėjo,
trūkumų niekas net neįvardindavo. Iš aukštųjų tribūnų mums pastoviai
buvo kalama į galvą, kad Lietuvoje viskas yra gerai. Partneriai
iš NATO ir Europos Sąjungos mumis pasitiki, Vakaruose mes gerbiami,
viską, ką daro Lietuvos valdžios vyrai, tik Lietuvos labui ir
gerovei. Teigiamu dalyku laikyčiau ir tai, kad didžioji dalis Lietuvos
visuomenės ne tik suvokia valstybingumui iškilusius pavojus, bet
ir trokšta juos pašalinti. Beje, džiugina ir padidėjęs žiniasklaidos
objektyvumas Lietuvoje vis daugiau leidinių, kurie jau nebijo
prieštarauti pačio didžiausio dienraščio pozicijai. Tai labai svarbus,
sveikintinas reiškinys, kadangi dar taip neseniai egzistavo berods
tik viena Lietuvos ryto tiesa.
Su kokiais trukdymais susiduria Jūsų vadovaujamas
komitetas? Visi supranta, kad pasipriešinimo esama. Kad priešinamasi
rafinuotai taip pat netenka abejoti.
Tie žmonės, kuriuos laikome įtartinais, kuriuos
įvardijame kaip klaną ar klubą, šiandien labai įtakingi. Jie
turi draugų, užtarėjų, verslo partnerių. Jie norėtų ir toliau strategiškai
svarbioms valstybės institucijoms daryti neteisėtą įtaką. Be to,
jie visomis priemonėmis siekia, kad tai, kas skandalingo, negražaus
įvyko vakar ar užvakar, būtų užmiršta. Pavyzdžiui, tikrosios VSD
karininko Vytauto Pociūno žūties priežastys arba klaidinga kadrų
politika valstybės saugumo departamente. Juk kol kas esminių pasikeitimų
VSD neįvyko pasikeitė tik vadovai, o šito neužtenka. Reikia dar
įsigilinti ir į pavaduotojų, valdybų viršininkų patikimumo, lojalumo
valstybei reikalus. Be to, nepamirškime, jog Lietuvoje, be tikrųjų
valstybininkų ir valstybininkų apsišaukėlių, egzistuoja trečioji
grupė, kurią įvardinčiau pasyviąja. Tai grupei, kuri irgi norėtų
apsimesti, jog valstybėje nieko labai blogo per paskutiniuosius
keletą metų neįvyko, dažnai priklauso pirmieji, aukščiausio rango
Lietuvos pareigūnai. Seimo NSGK galėjo nuversti kalnus, jei būtų
turėjęs Prezidento, Premjero, Seimo paramą. Tuo tarpu Prezidentas
iki šiol laikosi dviprasmiškos pozicijos. Štai kad ir paskutinysis
Prezidento Valdo Adamkaus ironiškas pareiškimas, esą dabartinį Seimą
piliečiai prisimins kaip komisijų Seimą. Man atrodo, kad Lietuvos
rinkėjai šiandieninį parlamentą prisimins kaip tą, kuris realiai
pradėjo klibinti antivalstybinių gaivalų pamatus. Taip, mums ne
viskas sekėsi. Tačiau praėjusios kadencijos Seimas visiškai nieko
nedarė, kad būtų pažaboti vadinamieji valstybininkai.
Kodėl naujasis VSD vadovas sutiko atvykti į
susitikimą, kuriame dalyvavo ir premjero Gedimino Kirkilo patarėjas
įtartinasis Albinas Januška? Šis žingsnis pavojingas ar jo nereikėtų
sureikšminti?
Mūsų oponentai nesnaudžia. Prisiminkime vasaros
laikotarpį. Naujasis VSD vadovas atvyksta pas premjerą Gediminą
Kirkilą oficialių pietų. Toks elgesys nei įtartinas, nei smerktinas.
Bent jau iš pirmo žvilgsnio. Tačiau tiems pietums vadovavo ne kas
kitas, o Premjero patarėjas Albinas Januška, dėl kurio patikimumo
Seimo NSGK atliktas tyrimas pažėrė daug rimtų abejonių.
Konkretaus jų pokalbių turinio nežinau, bet puikiai
suprantu, kad kalbėta ne apie vasaros kurortus. Šioje istorijoje
įžvelgiu du negerus niuansus. Pirma, Premjerui vargu ar reikėjo
žmogų, kurio lojalumu valstybei suabejojo Seimo NSGK vadovybė, skirti
savo patarėju strateginiams klausimams. Antra, vargu ar korektiška
P.Malakauskui buvo kalbėti apie VSD reikalus dalyvaujant minėtam
premjero patarėjui, kuris, mano supratimu, iš viso neturi teisės
darbuotis valstybinėje tarnyboje. Prisiminkime jo veiklą kad ir
Užsienio reikalų ministerijoje. Darbuodamasis URM sekretoriumi A.Januška
sukūrė keletą padalinių, kurie dubliavo kitų ministerijų veiklą.
Kam prireikė URM sekretoriui dubliuoti kitų strategiškai svarbių
institucijų veiklą?
Teko girdėti, jog naujasis VSD vadovas P.Malakauskas
ragino parlamentarus užbrėžti riebų brūkšnį viską pradėti iš naujo.
Kitaip tariant, užmiršti su VSD susijusius skandalus. Kaip vertinate
tokius jo pasiūlymus?
Sutinku: galima užbrėžti tą riebų brūkšnį. Bet
tik su viena sąlyga: jeigu bus iki galo išsivalyta nuo įtartinų,
prastai dirbančių, privačius ir asmeninius interesus supainiojusių
pareigūnų. Tik tokiu atveju. Prisiminkime, ką ankstesnysis VSD vadovas
Arvydas Pocius ir jo pavaduotojai Darius Jurgelevičius bei Dainius
Dabašinskas viešai kalbėjo apie Seimo NSGK atstovams liudijusius
VSD pareigūnus? Apkaltino vos ne išdavystėmis. Tegul dabar pagrindžia
šiuos įtarimus konkrečiais įrodymais arba viešai atsiprašo apšmeižtųjų,
paaiškina visuomenei, kodėl juos įtarinėjo nebūtais dalykais. Kol
neišspręstas kad ir šis konfliktas, argi galima viską pamiršti,
kaip ragina kai kurie politikai? Dabar jau akivaizdu, kad mūsų Generalinė
prokuratūra net netyrė VSD karininko V.Pociūno nužudymo versijos.
Ką pakišo Baltarusija, tuo mūsų teisėsauga aklai ir patikėjo. O
juk oficialusis Minskas mums tikrai nesistengė atskleisti visos
tiesos. Ar galima tokius dalykus užmiršti? Kai kurie Lietuvos pareigūnai
savo neveiklumą šiandien bando pridengti neva netobulais įstatymais.
Taip, kai kurie įstatymai tikrai laukia korekcijų. Bet tai nereiškia,
kad nebuvo galima nuveikti kur kas daugiau. Niekur nėra absoliučiai
tobulų įstatymų. Bet dauguma valstybių sugeba visai neblogai tvarkytis
turėdamos ir netobulus įstatymus.
Kaip vertinate Rusijoje besislapstančio Viktoro
Uspaskicho pastangas dalyvauti Lietuvos rinkimuose? Nejaugi nebuvo
galima šio suvirintojo pažaboti kur kas anksčiau, kol jis dar nebuvo
toks įtakingas?
Liūdna, apmaudu, graudu, kad demokratinėje valstybėje
įmanomi tokie dalykai. Sveika nuovoka vadovaujantis tokius žaidimus
sunku pateisinti: V.Uspaskichas slapstosi nuo Lietuvos teisėsaugos,
tačiau jam galima dalyvauti rinkimuose. Didesnio absurdo ir nesugalvosi.
Šią nesąmonę bandoma pateisinti neva tais pačiais netobulais įstatymais.
Tačiau jei vienu atveju mūsų Konstitucinis Teismas reikalauja žiūrėti
ne tik į įstatymo raidę, bet ir į įstatymo dvasią, tai būtent V.Uspaskicho
atveju kažkodėl labiau vadovaujamasi įstatymo raide, o ne sveiku
protu. V.Uspaskichas didžiulė mūsų klaida. Aš tiksliai žinau,
kad mūsų slaptosios tarnybos dar 2000-aisiais metais puikiai suvokė,
kuo iš tiesų užsiima Kėdainių kniazius. Bet kažkodėl niekas iš
teisėsaugos institucijų rimtai neužsiėmė šia istorija. Visos valdžios
leido Viktorui savivaliauti. Ar Algirdas Brazauskas nedraugavo su
V.Uspaskichu? O gal Artūras Paulauskas nesibičiuliavo su V.Uspaskichu?
Tiesa, viena mokesčių inspekcijos pareigūnė buvo areštavusi šio
veikėjo sąskaitas. Bet Panevėžio prokurorai tą bylą taip ilgai narpliojo,
kad suėjo senaties terminas, ir V.Uspaskichas vėl galėjo nekliudomas
naudotis savo milijonais. Beje, tie Panevėžio prokurorai, vilkinę
su suvirintoju iš šiaurės Rusijos susijusią bylą, iki šiol sėdi
savo postuose.
Ar Jums neatrodo, kad V.Uspaskicho korta šiandien
jau mušta? Ar neatsitiks taip, kad Rusija, siekdama ir toliau daryti
įtaką Lietuvos politiniam gyvenimui, ieškos žmogaus, kuris pakeistų
susikompromitavusį V.Uspaskichą? Juk Rusijai už didelius pinigus
nėra labai sunku šiandien surasti lietuvį, kuris jai ištikimai tarnautų
ne prasčiau už Viktorą Pirmąjį?
Tokio varianto neatmetu. Tačiau paskutinių dienų
įvykiai rodo, kad Rusija dar iki galo nenurašė ir Viktoro Pirmojo.
Kiek laiko V.Uspaskichas slapstosi Maskvoje? O kas padaryta, kad
jis būtų sugrąžintas į Lietuvą? V.Uspaskicho byla šiandien primiršta.
Šiandien niekam nė motais, kad pas V.Uspaskichą į Maskvą dėl kažko
tartis važiavo net mūsų vidaus reikalų ministras Raimondas Šukys.
Ar mes išsiaiškinome, kodėl važiavo, apie ką kalbėjo?
VSD ir Seimas tai tik kelios institucijos,
per kurias Rusija stengiasi daryti įtaką Lietuvai. Tačiau Rusija,
be abejo, stengiasi turėti savų žmonių ir kitose strategiškai svarbiose
institucijose. Ir jai, mano supratimu, ne taip jau blogai sekasi.
Taip, šaltasis karas baigėsi, bet juk prasidėjo
ne mažiau žiaurus, sudėtingas, alinantis energetinis karas. O ką
mūsų URM vadovybė daro, kad būtų pažabota būtent energetinė Rusijos
įtaka? Nieko nedaro. Mūsų dažnus diplomatų vizitus į Gruziją, Moldovą
ar Ukrainą vertinu skeptiškai. Šiuo metu kur kas svarbiau važiuoti
į Vakarus ir NATO bei ES vadovams aiškinti, kaip Rusija, naudodamasi
energetiniais svertais, stengiasi okupuoti Europą. Ne karine, bet
energetine prasme. Įtakinga Rusijos kompanija Gazprom šiandien
investuoja milžiniškus pinigus, supirkinėdama Europoje esančius
energetinius objektus Rusijoje esančių verslovių nemodernizuoja,
o visas lėšas skiria būtent Europoje esančių verslovių įsigijimui.
Ir šiems savo klastingiems žingsniams per papirktas žiniasklaidos
priemones dar suteikia palankumo, patikimumo įspūdį. O Europa tyli.
Europiečiai dar iki galo nesuvokia, jog Rusijoje politika ir verslas
tai du neatskiriami dvyniai. Juolab kad pati Rusija vakarietiškų
pinigų neįsileidžia. Vaizdžiai tariant, Rusijos prezidentas Vladimiras
Putinas neleidžia amerikiečiams ar britams įsigyti Gazprom ar
Lukoil kontrolinio akcijų paketo. Deja, mūsų URM vadovas, užuot
beldęsis į ES vadovų duris ir aiškinęs europiečiams apie Maskvos
klastą, savanoriškai traukiasi į užribį.
Didžiosios Britanijos slaptosios tarnybos išsiaiškino,
kas konkrečiai nužudė Londone besislapsčiusį Aleksandrą Litvinenką
į Vakarus perbėgusį buvusį Rusijos slaptųjų tarnybų karininką.
Akivaizdu, kad, nepaisant visos gausybės versijų, šio perbėgėlio
mirtis buvo labiausiai naudinga Kremliui. Tačiau kodėl su savo piliečiu
Rusija susidorojo būtent tokiu neįprastu būdu panaudodama radioaktyvias
medžiagas.
Aleksandro Litvinenkos nunuodijimas poloniu
labai brangus dalykas. Rusijos slaptosios tarnybos šį į Vakarus
pabėgusį savo pareigūną galėjo nužudyti žymiai paprasčiau nušauti,
kelyje sukelti automobilio avariją, mirtinai sumušti. Bet sąskaitas
su perbėgėliu suvedė labai garsiai, pompastiškai, įžūliai. Toks
nužudymo būdas ne atsitiktinis. Kremliui naudingas didelis triukšmas
dėl A.Litvinenkos mirties. Tokiu savo elgesiu Rusija stengiasi rimtai
įbauginti savo oponentus ir priešininkus. Nužudydama į Vakarus pabėgusį
savo agentą Rusija taip pat siekia įbauginti ir į Vakarus neketinančius
pabėgti savo slaptųjų tarnybų darbuotojus. Suprask, Kremlius nedovanos
nė menkiausios išdavystės.
Kaip vertinate patį naujausią skandalą, kilusį
dėl žydų kapų netoli Sporto rūmų Vilniuje? Ar neatrodo, kad jis
sukeltas specialiai, siekiant labiau sukiršinti žydus su lietuviais?
Tokios versijos tikrai neatmesčiau. Atvažiuoja
Izraelio atstovai į Lietuvą ir pradeda nurodinėti mums, kokius pastatus
privalome nugriauti, kokius palikti. O mes nuolankiai atsiprašinėjame.
Aklai pataikaudami svečiams iš Tel Avivo, išduodame savų verslininkų
interesus. Kvailesnės situacijos nė nesugalvosi. Leidimus statyboms
gavusiems verslininkams statomus objektus liepia nugriauti ne Lietuvos,
o Izraelio valdžia. Žiniasklaidoje būtinai sukuriamas didelis triukšmas,
esą lietuviai ir vėl pjaunasi su žydais. Mes gerbiame Izraelį. Mes
gerbiame mirusiųjų atminimą. Tačiau pirmiausiai mes privalome gerbti
patys save. Jei negerbsime savęs, mūsų negerbs niekas nei žydai,
nei rusai, nei amerikiečiai. Problema dėl žydų kapų prie Sporto
rūmų Vilniuje sukelta ne šiaip sau. Ja siekiama kuo labiau pakenkti
Lietuvai. Panašių trukdžių atsiras ir ateityje. Reikia būti pasiruošusiems
bet kokiems netikėtumams.
© 2007 XXI amžius
|