Ar aktuali Lietuvai separatizmo problema?
Imantas MELIANAS
Separatizmo korta iki šiol lieka mėgstamu vis
labiau agresyvėjančios Rusijos politikos įrankiu. Būtent dėl šios
priežasties Gruzijai nepavyksta susigrąžinti Abchazijos ir Pietų
Osetijos, o Moldovai Padniestrės kontrolės. Tai anaiptol nepilnas
teritorijų, kuriose Rusija vienaip arba kitaip bando sukelti separatistines
nuotaikas (arba palaikyti jau egzistuojančias), sąrašas. Krymas
ir Donbasas Ukrainoje, šiaurinės Kazachijos sritys, tautinių mažumų
gyvenami plotai Azerbaidžane, Estijos šiaurrytinis kampas, Latvijos
Latgalija visur Maskva ieško (ir dažniausiai atranda) skriaudžiamų
ir tariamai dėl to savo šaliai nelojalių veikėjų, kurie imasi vadovauti
įvairaus pobūdžio tautiniams išsivadavimo judėjimams.
Būtų keista, jeigu su separatizmo apraiškomis
nesusidurtume ir Lietuvoje.
Vos atsikūrusi Lietuvos valstybė susidūrė su Rytų
Lietuvos lenkų separatizmo problema. 1918 metų vasario 16 dieną
paskelbta Lietuvos nepriklausomybė nesukėlė vietinių gyventojų entuziazmo,
kadangi jie savo išsivadavimo iš rusų jungo viltis siejo su atgimstančia
didele ir stipria Lenkija. Kita vertus, istoriškai Vilnius ir jo
apylinkės niekada anksčiau nebuvo Lenkijos dalimi, todėl lietuvių
veikėjai visiškai pagrįstai laikė jį integralia Lietuvos dalimi.
Lietuvos nesėkmę Pietryčių Lietuvoje 1918-1922 metais nulėmė ir
nelygios jėgos, ir nepalanki daugelio vietos gyventojų etnopolitinė
orientacija. Dėl to Rytų Lietuvos lenkų separatizmo problema virto
mūsų jaunos valstybės teritoriniu ir moraliniu praradimu.
Kitas separatistinis iššūkis Lietuvai buvo, kai
1923 metų pradžioje civiliais persirengę Lietuvos kariuomenės kariai
ir šauliai perėjo Klaipėdos krašto, kurį tuo metu Antantės pavedimu
valdė prancūzai, sieną ir inscenizavo vietinių gyventojų sukilimą.
Nors vietos lietuviai (lietuvininkai) ir sudarė didesnę gyventojų
dalį, dėl istorinio likimo, kultūros ir tikėjimo skirtumų ne visi
pritarė vargingesniems didlietuviams. Dar daugiau prijungimas
prie Lietuvos suerzino Klaipėdos krašto vokiečius, kurie, kaip ir
kitose po Pirmojo pasaulinio karo nuo Vokietijos atimtose teritorijose,
svajojo apie Vokietijos galybės atkūrimą.
1990 metais atkūrus Nepriklausomybę, SSRS (o nuo
1991 metų Rusija) nenorėjo susitaikyti su Lietuvos praradimu.
Tada, be sabotažo, provokacijų ir kitokių kenkimo būdų, buvo prisimintas
ir separatizmas, kurį Kremliaus šeimininkai daugiau ar mažiau sėkmingai
iki šiol naudoja kitų valstybių destabilizavimui ir diskreditavimui.
Iš pradžių sovietai bandė remtis rusakalbiais
Lietuvos gyventojais, daugiausiai susitelkusiais didmiesčiuose (ypač
Vilniuje ir Klaipėdoje), taip pat tuometinėje Sniečkaus gyvenvietėje
(dabar Visagino miestas). Įvairūs SSKP platformininkai, jedinstvininkai
ir interfrontininkai savo šeimininkų Maskvoje užsakymu pradėjo
kurstyti žmones prieš atgimstančią nepriklausomą Lietuvą ir kelti
reikalavimus prijungti Lietuvos sostinę Vilnių ir visą Vilniaus
kraštą prie Gudijos SSR, o Klaipėdą su Klaipėdos kraštu prie Rusijos
Federacijos administruojamos Kaliningrado (Karaliaučiaus) srities.
1988-1991 metais Vilniuje, Klaipėdoje ir Sniečkuje daug kartų vyko
lietuvių nacionalistų keršto išsigandusių bei provokatorių apkvailintų
rusakalbių gyventojų mitingai ir stambių įmonių darbo kolektyvų
susirinkimai, kuriuose Kremliaus buvo prašoma pažaboti Vytauto
Landsbergio klikos terorą.
Visa tai liovėsi, kai 1991 metais Maskvoje žlugo
antidemokratinis pučas. Netekę paramos iš centro, provokatoriai
nusiramino. Turėjo reikšmės ir tai, kad rusakalbių gyvenamos vietovės
nesudarė kiek didesnės kompaktiškos teritorijos. Be to, po Lietuvos
nepriklausomybės atkūrimo tarptautinio pripažinimo 1991 metais maždaug
trečdaliu sumažėjo čia gyvenusių rusakalbių skaičius 1991-2007
metais iš Lietuvos išvyko apie 140 000 rusų, ukrainiečių, gudų,
totorių ir kitų rusakalbių gyventojų, nesiejusių savęs su Nepriklausoma
Lietuva. Tarp išvykusių didelį nuošimtį sudarė buvę partiniai bei
tarybiniai darbuotojai ir sovietinės kariuomenės bei KGB karininkai,
kurie buvo patys aršiausi atgimstančios Lietuvos priešininkai.
Vis dėlto labiausiai rafinuotas Kremliaus puoselėjamas
separatistinis projektas yra dirbtinai kurstomas žemaičių separatizmas.
Jo klasta ta, kad šįkart bandoma manipuliuoti bene tvirčiausia lietuvių
tautos dalimi žemaičiais.
Galima teigti, kad žemaičių išskirtinumo idėja
yra visiškai nauja, ji neturi nieko bendro su senosios Žemaitijos
tradicija. Taip, anot archeologės Reginos Volkaitės-Kulikauskienės,
žemaičiai vėliausiai įsijungė į viduramžiais besiformuojančios lietuvių
tautos visumą. Ir Lietuvos Didžiojoje kunigaikštystėje jie turėjo
tam tikrą autonomiją Žemaičių seniūniją. Dar XIX amžiaus pabaigoje
ėjęs laikraštis vadinosi Žemaičių ir Lietuvos apžvalga (tarsi
du atskiri pavadinimai paminėti, bet kartu). Dar aiškiau tą santykį
nusakė Simonas Daukantas, rašydamas apie lietuvius kalnėnus (tai
yra aukštaičius) ir žemaičius.
XIX amžiuje besiformuojant moderniai lietuvių
tautai, žemaičiai dalyvavo šiame procese ne kaip viena iš tautos
dalių, o kaip vieni iš pagrindinių jos kūrėjų, nusileisdami šiuo
klausimu nebent turtingiems ir dėl to geriau išsilavinusiems suvalkiečiams,
bet anaiptol ne, pavyzdžiui, aukštaičiams (kurių buvo dvigubai daugiau).
Kas būtų Lietuva be Motiejaus Valančiaus ir Simono
Daukanto, be Žemaitės ir Maironio, galiausiai be Stepono Dariaus
ir Stasio Girėno? Gal ir visai tos Lietuvos nebūtų. Todėl ir nebuvo
nei Aušros bei Varpo gadynėje, nei tarpukario Lietuvoje jokių
žemaitiškų separatizmų. Ne už atskirą Žemaitiją, o už visą Lietuvą
liejo savo ir priešų kraują Žemaičių ir Kęstučio apygardų partizanai.
Neskirstė savęs pagal etnografines grupes nei į Sibirą ištremti,
nei priverstinai į Vakarus pasitraukę lietuviai. Net Stalino atsiųstiems
Lietuvos naikintojams ir jų vietiniams pakalikams neužteko fantazijos
pabandyti suskaldyti tautą, įkuriant kokią nors Žemaitijos ASSR
ir įvedant joje raštvedybą atskira žemaičių kalba.
Keisti nesusipratimai prasidėjo tik tada, kai
Maskva suprato, kad jai nepavyks išlaikyti Lietuvos. Be jau minėtų
Rytų Lietuvos ir Klaipėdos krašto (rusakalbių ir lenkų) atvejų,
buvo nutarta pabandyti sužaisti žemaičių korta. Tikslas sustiprinti
Kaliningrado placdarmą, atkirsti Lietuvą nuo Baltijos jūros ir užspeisti
ją ir iš rytų (iš Gudijos pusės), ir iš vakarų (iš Rytprūsių ir
Žemaitijos pusės).
Iš pradžių buvo pasinaudota jau veikiančia Žemaičių
kultūros draugija, į kurią susirinkę žmonės nepuoselėjo jokių separatistinių
vilčių. Juos vienijo rūpinimasis vietinėmis tradicijomis, tarmėmis,
kultūros paveldu ir žemaitiškos tapatybės išlaikymu. Bet infiltruotiems
provokatoriams to buvo maža prasidėjo kalbos apie tai, kad Vilnius
skriaudžia ir išnaudoja Žemaitiją ir kad gal geriau būtų pabandyti
tvarkytis patiems.
Ypač radikali šiuo atveju yra organizacija keistu
pavadinimu Žemaičių parlamento taryba, leidusi laikraštėlį Žemaičių
parlamentas. Jos įkūrėjas Justinas Burba po kelių Rusijoje praleistų
metų grįžęs į Lietuvą pabandė įkurti Tiesos reabilitavimo partiją,
bet paskui persimetė į žemaitišką veiklą. Savo laikraščio puslapiuose
jis žadėjo iškelti Lietuvai milijardinius ieškinius dėl Žemaitijos
nuostolių, neva patirtų per lietuviškosios okupacijos šimtmečius,
ir kitaip kurstė žmonių priešiškumą Lietuvai. Tarp kitko, jis terorizuodavo
žmones ir Vilniaus gatvėse, užlipęs ant savo Moskvičiaus bei rėkaudamas
Rolandą Paksą palaikančius šūkius. Priminsiu, jog prie R.Pakso vadovaujamos
partijos Tvarka ir teisingumas (liberaldemokratai) atsiradimo
ir patekimo į valdžią prisidėjo Rusijos karinio pramoninio komplekso
(J.Borisovas) ir šios šalies specialiųjų tarnybų (Almax) žmonės.
J.Burbos sąsajos su R.Paksu greičiausiai nėra
atsitiktinės, nes ir partijos Tvarka ir teisingumas emblemą
liuftvafės erelį irgi puošia keturios žvaigždės, simbolizuojančios
Žemaitiją, Aukštaitiją, Dzūkiją ir Suvalkiją. Tokiu būdu propaguojama
jau ne tik Žemaitijos autonomijos, bet ir visos Lietuvos federalizacijos
(taigi jos fragmentacijos) idėja. Neįtikėtina, tačiau panašias nesąmones
visuomenei siūlė ir prie Lietuvos Respublikos Seimo veikianti Etninės
kultūros globos taryba, o šiomis dienomis ir Viešoji įstaiga Naujosios
viešosios vadybos fondas (projekto vadovas buvęs Vilniaus miesto
vicemeras Kęstutis Masiulis).
Kokios šiandieninės žemaitiško separatizmo apraiškos?
Be jau minėtų formų, jis pasireiškia bandymais oficialiai įteisinti
rašybą dounininkų tarme (žemaičių kalba) ir pačią žemaičių tautybę.
Lietuvoje niekas nedraudžia rašyti dounininkų arba dūnininkų tarme
(lygiai kaip ir, pavyzdžiui, dzūkiškai), jau antrą dešimtmetį žemaitiškai
yra leidžiamos ne tik atskiros knygelės, bet ir žurnalas Žemaitiu
žemė. Nedraudžiama ir kalbėti tarmiškai Skuodo savivaldybės tarybos
posėdyje (juk ir anksčiau taip buvo). Ir žmogaus tautybė turi būti
fiksuojama pagal jo savimonę, o jinai gali būti ir žemaitiška (atskira
nuo lietuviškos). Tačiau šiuo atveju kyla klausimas kodėl visa
tai bandoma dirbtinai suaktualinti? Beje, panašiu laiku kaip Lietuvoje
žemaičių, Lenkijoje atsirado varmiakų ir šlionzakų (lenkų tautos
etnografinės grupės), o Čekijoje moravų ir silezų tautiniai
sąjūdžiai. Laimei, nė vienoje iš minėtų šalių nepavyko į pseudotautinę
veiklą įtraukti didžiosios atitinkamų regionų gyventojų dalies.
Tikrai nesu nusistatęs prieš žemaičių tarmes ir
tradicijas pats esu pusiau žemaitis (mano mama varniškė). Tačiau
vienas dalykas puoselėti gimtojo krašto etnokultūrą ir rūpintis
jo paveldu, o kitas politizuoti tuos tarminius ir etnografinius
skirtumus, paverčiant juos Žemaitijos rajonų gyventojų socialinį
nepasitenkinimą maskuojančia vėliava. Nežinau, ar pavirs į politinę
partiją naujai atsiradęs susivienijimas Žemaičiai buvo, yra ir
bus (kurio pagrindiniai veikėjai irgi susiję su R.Pakso partija),
bet jau pastebimas jo konfliktiškas nusiteikimas.
Šiuo metu separatistinių idėjų skleidimu Lietuvoje
suinteresuota vien tik Rusija.
© 2007 XXI amžius
|