Kaip KGB žlugdė Lietuvos krikšto jubiliejaus minėjimą
Dr. Arūnas STREIKUS
Spalio 25 dieną Lietuvių katalikų mokslo akademijoje
Vilniuje surengtas seminaras Komunizmo pabaigos pradžia Lietuvoje.
Didžiausias seminaro dalyvių dėmesys skirtas studijoms, kaip sovietų
valdžia, pasiremdama represine struktūra KGB, bandė sužlugdyti
Lietuvos krikšto 600-ųjų metinių minėjimą. Krikščionybės istorijos
Lietuvoje studijų centro inicijuotoje paskaitoje pranešimus skaitė
dr. Arūnas Streikus, dr. Egidijus Jaseliūnas, dr. Juozas Banionis,
savo prisiminimais bei įžvalgomis dalinosi tėvas Vaclovas Aliulis,
sesuo Nijolė Sadūnaitė, monsinjoras Alfonsas Svarinskas, Vytautas
Ališauskas. Šiandien skelbiame istoriko Arūno Streikaus straipsnį,
kuris atskleidžia, kaip sovietų valdžia menkino Lietuvos krikšto
jubiliejaus reikšmę.
Lietuvos krikšto 600-ųjų metinių minėjimas tapo
dideliu iššūkiu ne tik Katalikų Bažnyčiai, bet ir sovietų režimui.
Valdžia aktyviai rengtis šiam jubiliejui, kaip ir Bažnyčia, pradėjo
nuo 1984 m. pabaigos. Didžiausias dėmesys nuo pat pradžių buvo skiriamas
visuomenės nuomonės formavimui. 1984 m. spalio 29 d. LKP CK biuras,
reaguodamas į SSKP CK nurodymus, patvirtino nutarimą Dėl papildomų
priemonių ateistiniam auklėjimui gerinti ir veiklai prieš užsienio
antitarybinę katalikišką propagandą sustiprinti, kurio sudėtine
dalimi buvo kontrpropagandinių priemonių dėl Lietuvos krikšto 600
metinių planas. Šiame dokumente buvo numatyti konkretūs antireliginės
tematikos leidiniai, kurie turėjo būti išleisti 1985-1987 m., o
periodinė spauda, radijas ir televizija įpareigoti nuosekliai,
iš klasinės materialistinės pozicijos formuoti visuomenės nuomonę
apie reakcinį krikščionybės vaidmenį Lietuvoje.
1985 m. pradėta kompleksinė antikrikščioniška
propaganda vykdyta keliomis kryptimis. Visų pirma, žinoma, stengtasi
akcentuoti socialines krikščionybės įvedimo priežastis ir atskleisti
Bažnyčios vaidmenį socialinės priespaudos sistemoje. Šią kryptį
geriausiai reprezentuoja 1986 m. išleista kolektyvinė monografija
Krikščionybė ir jos socialinis vaidmuo Lietuvoje ir 1987 m. pasirodžiusi
Juozo Jurginio knyga Lietuvos krikštas: feodalinės visuomenės socialinės
ir kultūrinės raidos studija.
Vienas pagrindinių jubiliejinės propagandos programoje
tikslų - išnaudoti antibažnytinius tautinės ideologijos motyvus.
1985 m. rugsėjo mėnesį LKP CK oficiozas Komunistas surengė žinomų
ateizmo teoretikų ir meno bei mokslo elito atstovų pokalbį, kuriame
mėginta atskleisti krikščionybės poveikį tautinės kultūros raidai.
Svarstymų esmę bene geriausiai atspindi tokie šiame pokalbyje dalyvavusio
Antano Gaidžio teiginiai: Mes nevienareikšmiškai vertiname krikščionybės
įvedimą: jo vaidmuo buvo prieštaringas. Taip, jis pagreitino feodalizacijos
procesą, padėjo įsitvirtinti naujai socialinei ekonominei santvarkai.
Teigiama ir tai, kad Lietuva nebebuvo izoliuota nuo Vakarų Europos
valstybių. Bet valstybingumo ir nacionalumo požiūriu katalikų bažnyčia
Lietuvoje suvaidino neigiamą, destruktyvų vaidmenį. Šio istorinio
fakto negali paneigti jokie vėlesni jo koregavimai ir retušas.
(Istorinė tiesa ir jos klerikaliniai klastotojai: iš pokalbio redakcijoje
apie bažnyčios vaidmenį Lietuvos istorijoje, Komunistas, 1985,
nr. 9, p. 43.)
Bažnyčios priešiškumą tautiniams interesams stengtasi
pagrįsti ir kovų su kryžiuočiais priminimu. Ši tema sovietų režimo
buvo eksplotuojama jau seniai, tačiau jubiliejiniu laikotarpiu jai
skirtas padidintas dėmesys. 1986 m. pavasarį laikraščiuose, skirtuose
provincijai Valstiečių laikraštis, Kauno tiesa, Tarybinė
Klaipėda, Panevėžio tiesa spausdintos straipsnių serijos, kuriose
aprašytas kruvinas krikščionybės kelias į Lietuvą. 1985-1987 m.
taip pat buvo išleisti nauji (seni) kryžiuočius ir popiežių kompromituojantys
istoriniai šaltiniai (P.Dusburgietis, Prūsų žemės kronika, Vilnius,
1985; Popiežių bulės dėl kryžiaus žygių prieš prūsus ir lietuvius
XIII amžiuje, sud. P. Pakarklis, Vilnius, 1987.).
Ypač stengtasi parodyti, kad krikščionybė Lietuvoje
sugriovė aukšto lygio senąją lietuvių kultūrą. Įrodinėti pagoniškosios
kultūros pranašumą prieš krikščioniškąją ėmėsi ir žymiausi sovietinės
Lietuvos ateistai. Jų požiūrį į šią problemą geriausiai reprezentuoja
tuometinio Vilniaus pedagoginio instituto rektoriaus Jono Aničo
straipsnių ciklas Senoji lietuvių kultūra ir katalikybė, 1987 m.
balandžio-gegužės mėnesiais spausdintas laikraštyje Tarybinis mokytojas.
Vien straipsnių pavadinimai daug pasako: Kova prieš viską, kas
lietuviška, Draudžiami liaudies papročiai, Dorovinės kultūros
paneigimas, Žingsnis atgal pažinimo raidoje, Kuo liaudies menas
neįtiko
ir t. t. Apibendrindamas savo rašinius J.Aničas pažymėjo:
Tie duomenys akivaizdžiai rodo, kaip istorinei
tiesai prieštarauja klerikalizmo ideologų teiginys, jog įvedus krikščionybę,
senąją lietuvių kultūrą neva persunkė evangelija, o visa tautos
dvasinė sąranga tapo krikščioniška. Atvirkščiai, krikščionybė mūsų
krašte kūrėsi, naikindama senąją liaudies kultūrą ir tuo žymiai
apsunkindama tolesnę kultūros plėtotę (J.Aničas, Senoji lietuvių
kultūra ir katalikybė: Bažnyčia draudžia, Tarybinis mokytojas,
1987 05 29).
Katalikybės ir nacionalizmo atskirtį mėginta padidinti
ir išnaudojant antilenkiškus stereotipus. Puikią progą lenkiškąjį
faktorių panaudoti Bažnyčios autoriteto silpninimui suteikė ir jubiliejaus
išvakarėse vėl iškilęs Vilniaus arkivyskupijos klausimas. Aklas
nacionalizmas ir galimo pavojaus tarptautiniam juridiniam Lietuvos
statusui ignoravimas paskatino tam tikras grupes išeivijoje ir radikaliai
nusiteikusius pasipriešinimo dalyvius Lietuvoje kreiptis į Popiežių
su prašymais priskirti Lietuvos SSR buvusią Vilniaus arkivyskupijos
dalį prie Lietuvos bažnytinės provincijos. Vatikanui tvirtai laikantis
savo pozicijos dėl Vilniaus arkivyskupijos, sovietai mėgino išgauti
bent propagandinės naudos. Popiežiaus delsimas priskirti Vilniaus
arkivyskupiją prie Lietuvos bažnytinės provincijos buvo pateikiamas
kaip vienas iš argumentų, neva patvirtinančių Vatikano abejingumą
lietuvių tautai.
Antilenkišką motyvą mėginta naudoti ir siekiant
lietuvių visuomenės akyse diskredituoti ketinimą krikšto jubiliejaus
proga į altoriaus garbę iškelti arkivyskupą Jurgį Matulaitį. Antai
Tiesos korespondentas Niujorke Vilius Kavaliauskas KGB skirtame
agentūriniame pranešime pareiškė nuomonę, kad būtų tikslinga, pasinaudojant
situacija, pavesti šią temą mūsų istorikui Jurginiui, kuris sėkmingai
ir autoritetingai galėtų išsklaidyti Matulaičio šventumo idėją,
taip pat ir patį jubiliejų. Čia taip pat būtų galima pakišti mintį
apie tai, kad lietuvių patriotai, minėdami jubiliejų, vienijasi
su didžiausiu lietuvių tautos priešu lenkų klerikalais.
Propaguodama idėją, kad Bažnyčia gina lenkų interesus,
sovietų valdžia mėgino pasinaudoti ir tarp išeivių gajomis antilenkiškomis
nuotaikomis. Antai 1987 m. birželį Gimtasis kraštas perspausdino
sutrumpintą išeivijos istoriko Jono Dainausko straipsnį Lietuvos
lenkinimas, pavadindamas jį Bažnyčia ir nutautimas. Beveik tuo
pačiu metu liberalaus išeivijos mėnraščio Akiračiai 1987 metų
7-ame numeryje KGB iniciatyva išspausdintas straipsnis Ko trūksta
Suvalkų trikampio lietuviams?, kuriame Popiežiaus delsimas priskirti
Vilniaus arkivyskupiją prie Lietuvos bažnytinės provincijos vertinamas
kaip Lenkijos interesų gynimas.
Kita svarbi nagrinėjamo laikotarpio ateistinės
lektūros tema - mėginimai paneigti svarbiausias krikščionybės dogmas.
1984 m. išleista Kristaus ir kitų Biblijos personažų istoriškumo
klausimą ateistiškai interpretuojanti Fatinos Butienės knyga Biografija
be asmens, net dviem leidimais bendru 90 tūkst. egzempliorių tiražu
1984-1986 m. išleistas Zenono Kosidovskio kūrinys Evangelijų sakmės,
1987 m. Stasio Bataičio knyga Kryžius be nukryžiuotojo. Ryškiausias
šios temos atspindys periodinėje spaudoje tai žurnale Tarybinė
moteris 1986 m. pradžioje išspausdintas Vytauto Balkevičiaus straipsnis
Šventoji šeimyna, kuriame bandyta paneigti nekaltą Marijos prasidėjimą.
Tokios tematikos publikacijų pagausėjimas būtent tuo metu nebuvo
atsitiktinis. Tai buvo atsakas į Katalikų Bažnyčios pastangas artėjant
jubiliejui suaktyvinti sielovadinę veiklą, reevangelizuoti visuomenę.
Suvokdama, kad krikšto jubiliejaus minėjimas gali
labai suaktyvinti Bažnyčios veiklą, sovietų valdžia be propagandinių
priemonių stengėsi ir kitais būdais kiek įmanoma labiau sumažinti
galimą jo poveikį. Jau minėtame LKP CK biuro 1984 m. pabaigoje patvirtintame
kontrpropagandinių priemonių plane Religijos reikalų tarybos (toliau
RRT) įgaliotinis Lietuvoje įpareigotas užtikrinti, kad jubiliejaus
minėjimas vyktų išimtinai religiniuose rėmuose, užkirsti kelią
klerikalinių ekstremistų mėginimams panaudoti jubiliejų priešįstatyminiams
tikslams. Vykdydamas šį nurodymą, RRT įgaliotinis griežtai kontroliavo
Lietuvos vyskupų konferencijos sudarytos Jubiliejaus komisijos veiklą:
liepė išimti kai kurias vietas iš specialiai šiai progai parengto
pamokslų rinkinio, nekviesti jokių užsienio svečių.
Tuo tarpu Europos šalių vyskupai reiškė norą aplankyti
Lietuvą jubiliejaus iškilmių metu. Deja, nei Vakarų Vokietijos vyskupams,
nei Europos vyskupų konferencijų tarybos pirmininkui, kardinolui
K. M. Martini nebuvo duotas leidimas atvykti. Galimas Popiežiaus
atvykimas net nebuvo svarstomas. Tikroji priežastis - baimė, kad
Popiežiaus vizitas sukels panašias pasekmes kaip Lenkijoje (1987
m. birželį Popiežius kaip tik trečią kartą atvyko į Lenkiją). O
formalus pretekstas Popiežius nepageidautinas, kadangi Vatikanas
nepripažįsta vakarinių Sovietų Sąjungos sienų. Kita vertus, į Lietuvą
buvo atvertos durys Bažnyčios atstovams iš Lotynų Amerikos ir Pietryčių
Azijos šalių, kur tuo metu buvo stipri prieštaringai vertinama Išlaisvinimo
teologija. 1987 m. vasarą Lietuvoje lankėsi septynių Brazilijos
teologų grupė su garsiuoju Leonardo Boffu priešakyje, Brazilijos
vyskupų konferencijos delegacija, Filipinų kardinolas Chaimė Sinas.
Gerokai buvo sutrumpintas ir Lietuvos Vyskupų
Konferencijos pirmininko, arkivyskupo Liudviko Povilonio pateiktas
pageidavimų sąrašas dėl jubiliejui skirtų leidinių ir suvenyrinių
gaminių. Lietuvos vyskupų konferencija prašė išleisti: 1) antrą
Naujojo Testamento laidą (50 tūkst. egz.); 2) mažąjį katekizmą (250
tūkst. egz.); 3) giesmyną (35 tūkst. egz.); 4) biografijų rinkinį
Lietuvos Bažnyčios švyturiai (25 tūkst. egz.); 5) albumą Lietuvos
bažnyčios (60 tūkst. egz.); 6) kalendorėlį bukletą (100 tūkst.
egz.); 7) mažų religinių paveikslėlių (500 tūkst. egz.). Taip pat
prašyta leisti pagaminti: 1) metalinį medalioną, tvirtinamą prie
sienos bažnyčiose (1000 vnt.); 2) prie krūtinės segamą ženklelį-emblemą
(200 tūkst. vnt.); 3) pastatomų bei ant sienos pakabinamų kryželių
butams (50 tūkst. vnt.). Valdžia davė leidimą spausdinti tik Naująjį
Testamentą (10,5 tūkst. egz.), mažąjį katekizmą (50 tūkst. egz.),
kalendorėlį-bukletą (25 tūkst. egz.), jubiliejinį paveikslėlį (50
tūkst. egz.); o pasigaminti - tik medalioną tvirtinimui bažnyčiose.
Kiti Lietuvos Vyskupų Konferencijos pageidavimai
dėl jubiliejaus minėjimo buvo svarstomi 1986 m. gegužės 16 d. pas
LKP CK ideologijos sekretorių Lionginą Šepetį surengtame pasitarime,
kuriame dalyvavo RRT įgaliotinis Petras Anilionis, LSSR KGB pirmininko
pavaduotojas Henrikas Vaigauskas ir LKP CK propagandos ir agitacijos
skyriaus vedėjas Juozas Kuolelis. Pasitarimo dalyviai pritarė pasiūlymui,
kad Švč. Jėzaus Širdies bažnyčia Kaune būtų įrengta kaip paminklinė
Lietuvos krikšto jubiliejaus bažnyčia, taip pat leido surengti kunigų
simpoziumus kunigų seminarijoje, atsisiųsti iš Vatikano naują Bažnyčios
teisės kodeksą (1000 egz.). Nepritarta vyskupų prašymui leisti atsivežti
popiežiaus enciklikos Slavorum apostoli leidinį ir Lietuvos dvasininkų
delegacijos dalyvavimui jubiliejaus iškilmėse Vatikane.
Kaip svarbiausias motyvas neleisti dvasininkų
delegacijai vykti į Romą buvo nurodyta, kad jubiliejaus minėjimo
iškilmes čia numatyta rengti 1987 m. birželio 14 d. Pasinaudodamas
Šventojo Sosto noru, kad tokia delegacija vis tik dalyvautų jubiliejaus
iškilmėse Šv. Petro bazilikoje, KGB per savo agentus iš vyskupijų
valdytojų rato darė spaudimą Vatikano kurijai ir tiesiogiai Popiežiui,
kad jubiliejaus minėjimo data būtų perkelta. Kai data buvo pakeista,
sovietų valdžia jau nebeprieštaravo kunigų delegacijos vykimui į
Romą. Jos dalyvavimas jubiliejaus minėjimo iškilmėse Vatikane motyvuotas
galimybe sumažinti išeivijos įtaką ir sulaikyti Popiežių nuo nepageidaujamų
pareiškimų. Mat neoficialiai sovietai kėlė pagrindinę sąlygą reikalavo,
kad Vatikanas įsipareigotų iškilmių metu neatlikti jokių režimui
priešiškų akcijų.
KGB atidžiai stebėjo, kaip jubiliejaus minėjimui
ruošiamasi išeivijoje ir buvo pasirengusi užkirsti kelią išeivijos
mėginimams daryti įtaką jubiliejaus minėjimo eigai Lietuvoje. 1985
m. rugsėjo 20 d. sukviestame specialiame pasitarime LSSR KGB 1-ojo
skyriaus viršininkas, pulkininkas V. Karinauskas pažadėjo, kad jo
skyriaus darbuotojai skirs ypatingą dėmesį konkretiems suplanuotų
priemonių vykdytojams, kad būtų gauta informacija apie juos, išaiškinti
nacionalistų ketinimai atvykti į respubliką, kur jie dėl suprantamų
priežasčių stengsis patekti. 1984 m. spalio pradžioje LSSR KGB
miestų ir rajonų skyriams išsiuntinėtas klausimynas ir pagal jį
nurodyta pateikti pasiūlymus, kurie turėjo būti įtraukti į priemonių
planą valstybės saugumui užtikrinti pasirengimo krikščionybės įvedimo
jubiliejui laikotarpiu. Šiame klausimyne taip pat daugiausia dėmesio
skirta išeivijos ir užsienio organizacijų veiksmams neutralizuoti.
Antai prašoma nurodyti, kokius agentus galima
panaudoti operatyviai informacijai gauti apie išeivijos planuojamas
jubiliejaus minėjimo akcijas, taip pat agentus, kurie turėtų realias
prielaidas užmegzti operatyvinius žaidimus su lietuvių klerikalų
organizacijomis Vakaruose. Be to, reikalauta sudaryti ir sąrašus
užsieniečių, kurių atvykimas į respubliką 1987 metais nepageidaujamas,
todėl ir 1987 metų birželį į Lietuvą buvo leista atvykti tik gerai
patikrintiems, ne kartą savo draugiškumą sovietų režimui demonstravusiems
išeivijos atstovams.
Jubiliejaus išvakarėse taip pat pasistengta įtikinti
išeiviją, kad Bažnyčios padėtis Lietuvoje neva esanti visiškai normali.
1987 metais 30 000 egz. tiražu buvo išleistas albumas Bažnyčia
Lietuvoje, į kurį sudėtos tik veikiančių katalikų ir kitų konfesijų
bažnyčių fotografijos. Iki 1987 metų vasaros buvo pasistengta baigti
keletą metų trukusius Vilniaus Arkikatedros ir Aušros Vartų koplyčios
restauravimo darbus, kurie buvo plačiai išreklamuoti išeivijai skirtame
savaitraštyje Gimtasis kraštas (R.Valatka, Paveikslų galerija
vėl kviečia, Gimtasis kraštas, 1987, nr. 9, p. 1-2; R.Valatka,
Naujas Aušros vartų rūbas, Gimtasis kraštas, 1987, nr. 21, p.
4-5). Nuo 1986 m. pabaigos šiame savaitraštyje atsirado rubrika
Iš Lietuvos katalikų gyvenimo, kurioje buvo pateikiama oficiali
informacija apie svarbesnius Bažnyčios gyvenimo įvykius.
Buvo imtasi ir priemonių, kuriomis tikėtasi izoliuoti
aktyvesnius pasipriešinimo dalyvius jubiliejaus minėjimo laikotarpiu.
Dar 1985 m. parengtas LSSR KGB pirmininko potvarkis Apie priešiškus
Vatikano, užsienio antitarybinių ir klerikalinių organizacijų, o
taip pat respublikos reakcinės katalikų dvasininkijos siekius panaudoti
krikščionybės įvedimo Lietuvoje 600-metį, kuriame reikalauta žymiai
suaktyvinti reakcingų kunigų ir kitų klerikalinių elementų sekimą,
kad būtų laiku išsiaiškinti jų ketinimai jubiliejų panaudoti priešiškiems
tikslams. RRT įgaliotinio pagrindinis reikalavimas vyskupijų valdytojams,
1987 m. birželio 16 d. sukviestiems į paskutinį instruktažą, taip
pat buvo užtikrinti, kad jubiliejinių minėjimų metu nebūtų leista
kalbėti ekstremistams.
Sovietų valdžia atmetė Jubiliejaus komisijos sumanymą
centrinį minėjimą rengti aštuonias dienas aštuoniose Vilniaus bažnyčiose,
atmetė ir kompromisinį pasiūlymą tris dienas trijose bažnyčiose.
Valdžia tvirtai laikėsi principo: viena diena ir viena bažnyčia.
Tik paskutiniu metu buvo pritarta Lietuvos vyskupų konferencijos
pasiūlymui, kad nebūtų didelės spūsties, minėjimą rengti vienu metu
keliose Vilniaus bažnyčiose. Akyla jubiliejinių renginių kontrolė
ir aktyvus išankstinis pasirengimas leido išvengti didesnių incidentų.
Centriniame jubiliejaus minėjime Šv. Petro ir Povilo bažnyčioje
dalyvavęs RRT pirmininkas Konstantinas Charčevas vėliau rašytame
laiške LKP CK irgi išreiškė pasitenkinimą, kad jubiliejaus minėjimas
vyko ramiai.
© 2007 XXI amžius
|