Bendruomenės įgyvendins Kovo 11-osios viltis
Edmundas SIMANAITIS
Ne vieno įžvalgaus politiko nuomone, Sąjūdžio
fenomenas laikytinas XX amžiaus stebuklu. Šis masinis judėjimas
kaip potvynio banga nušlavė nekenčiamą, Maskvos suformuotą kolaborantų
valdžios viršūnę. Ir tai galėjo padaryti tik Sąjūdis. Geopolitinė
situacija regione tuomet buvo palanki, bet labai nepatvari. Sąjūdžio
vadovų išmintinga veikla ir politinis įžvalgumas lėmė, kad nei sovietų
armijos iki dantų ginkluotos divizijos, nei KGB tinklo provokacijos,
nei karštligiškai vairuojama iš Kremliaus kolaborantų vyriausybė
negebėjo sustabdyti Sąjūdžio bangos.
Lemtingąjį 1990 metų kovą Parlamente buvo aptarinėjamas
pats svarbiausias klausimas skelbti nepriklausomybę kovo 11 dienos
posėdyje ar luktelėti? Po karštų diskusijų Sąjūdžio klube nutarta
neatidėlioti. Lietuvos ambasadorius JAV Stasys Lozoraitis pritarė
tokiam žingsniui. Tuo metu iš 130 Parlamento deputatų 107 buvo Sąjūdžio
remti. Visos partijos, išskyrus komunistų, buvo ką tik atsikūrusios
ar susikūrusios ir partinio darbo patirties dar neturėjo. Sąjūdžio
programa rėmėsi Antrosios Respublikos dviejų dešimtmečių laisvo
kuriamojo darbo patirtimi ir ginkluoto bei pilietinio pasipriešinimo
dvasia ir siekiais.
Komunistai stengėsi veikti kaip monolitas. Juos
vienijo anaiptol ne socializmo ar komunizmo utopijos, bet konkretūs
pragmatiški tikslai ir saistė bendra sovietmečio patirtis.
Aukščiausiosios Tarybos pirmininkas Vytautas Landsbergis
kalbėjo: Aš noriu pasakyti, kad Lietuvos gyvenimą, jo raidą ir
visus įvykius, kurie atvedė mus į šią dieną, lėmė dvi pagrindinės
politinės jėgos: Sąjūdis, gimęs iš Lietuvos žmonių pasipriešinimo
ir vilties, ir pradėjusi persitvarkyti Lietuvos komunistų partija.
Parlamentas pavedė deputatei Kazimierai Prunskienei eiti Ministrų
Tarybos pirmininkės pareigas, nustatė valstybės pavadinimą Lietuvos
Respublika, herbas Vytis. Buvo atkurtas Lietuvos Respublikos 1938
metų Konstitucijos galiojimas.
Vardiniam deputatų balsavimui buvo pateiktas Aktas
Dėl Lietuvos nepriklausomos valstybės atstatymo. Už Aktą balsavo
124 deputatai, susilaikė šeši, prieš balsavusiųjų nebuvo. Kai tautos
atstovai atsistoję sugiedojo valstybės himną, salėje nuaidėjo ovacijų
audra ir pasipylė sveikinimai. Gerbiamieji deputatai, Lietuva jau
laisva. Dvasioje, teisėje laisva,- kalbėjo valstybės vadovas V.Landsbergis.
Po to dar buvo priimtas kreipimasis Į pasaulio tautas.
Prie Seimo susirinkusi minia džiūgavo ir skandavo
padėkos žodžius. Daugelis žmonių šluostė džiaugsmo ašaras. Per visą
šalį nuvilnijo nerimastingo laukimo atoslūgio ir džiugaus viltingo
pasitikėjimo Parlamentu banga. Taip gimė Trečioji Lietuvos Respublika.
Kovo 11-oji nubrėžė aiškią juridinę liniją, skiriančią
sovietmečio pabaigą ir atsikuriančios Lietuvos valstybės pradžią.
Vakarų pasaulis nustėro Lietuva metė iššūkį blogio imperijai.
Vakarų didieji politikai negreitai ir vangiai ryžosi pripažinti
Lietuvos nepriklausomybės faktą. Buvo siūloma neskubėti ir netrukdyti
prezidentui M.Gorbačiovui plėtoti perestrojką.
Agresyvios imperinės politikos faktas Stalino
ir Hitlerio sąmokslas, žinomas Ribentropo ir Molotovo pakto vardu,
siekiant sunaikinti Rytų Europos valstybes ir pasidalyti jų teritorijas,
faktiškai buvo totalitarinių režimų suplanuoto Antrojo pasaulinio
karo ir sunkiausio nusikaltimo žmonijai genocido pradžia. Mažoji
Islandija nedvejodama pirmoji pripažino atsikūrusios Lietuvos nepriklausomybę.
Taip ji netiesiogiai pasmerkė ir boševikinį genocidą. Šalis, kuri
neturi nė vienos balistinės raketos, kurios politika niekada nekėlė
jokios grėsmės kitai valstybei, parodė doros ir teisingos tarptautinės
politikos faktą, įrašytiną Europos istorijon aukso raidėmis.
Juridinę Kovo 11-osios liniją peržengė visi šalies
gyventojai ir jos išrinktas Parlamentas. Kone visos sovietų valdžios
struktūros, pavyzdžiui, milicija, prokuratūra, teismai, švietimo,
mokslo institucijos ir įstaigos perėjo skiriamąją liniją in corpore.
Lietuvos Respublikos simboliai vėliava, himnas
ir herbas buvo grąžinti tuojau pat ir užėmė deramą vietą valstybės
ir visuomenės gyvenime. Beveik visos sovietmečio valdžios struktūros
per vieną vienintelę dieną tapo nepriklausomos demokratinės šalies
valdymo institucijomis. O ar pasikeitė valstybės pareigūnų ir valdininkų
mąstysena? Be abejonės, didžiuma buvo už nepriklausomybę, tačiau
ne visi. Beje, kitaip ir būti negalėjo. Buvo tokių, kurie manė,
kad sukeltas sąmyšis praeis arba jis bus nuslopintas jėga ir vėl
viskas grįš į senas vėžes. Buvo lūkuriuojančiųjų, buvo abejojančiųjų,
buvo nepritariančiųjų ir net veikiančių prieš.
Vaizdžiai kalbant, Kovo 11-oji pradėjo veikti
visose valstybės aparato, ūkio, švietimo, teisingumo, kultūros ir
kitose srityse, tačiau veikė palengva. Lietuva neišvengė ginkluotos
agresijos: prisiminkime kruvinąjį Sausį. Bet ginkluoti konfliktai
neįsiliepsnojo ir autonomijų kūrimas pagal Kremliaus scenarijų sužlugo.
Tokia buvo kaina, kurią visuomenė mokėjo už stabilumą šalyje, kurioje
knibždėte knibždėjo svetimos kariuomenės kareivių.
Dauguma visuomenės rėmė permainas, bet šalyje
liko ne tik beveik visos komunistų partijos vadovavimo struktūros,
bet ir apie porą tūkstančių kadrinių KGB karininkų, per 130 tūkstančių
šnipų, slaptųjų informatorių, agentų. Nedera pamiršti represijų
ir genocido istorijos paliktos išvados buvusių čekistų nebūna!
Sovietinėms specialiosioms tarnyboms laukiant akivaizdžiai numatomų
esminių permainų, o ir paties virsmo metu, buvo sukeltas ant kojų
visas šis širšynas.
Tačiau atvirai veikti senais išmėgintais metodais
teroru, masiniais trėmimais, kitomis represijomis Kremlius ne
visada ryždavosi. Geležinė uždanga jau buvo nuvilkta į istorijos
sąvartyną. Pasaulis aktyviai domėjosi įvykiais Lietuvoje.
Valstybės atkūrimo darbai vyko nuosekliai, bet
permainingai. Sąjūdžio vadovai, išrinkti į valstybės valdymo struktūras,
dirbo apdairiai, preciziškai vairavo užsienio politiką ir principinių
klaidų nepadarė valstybės pamatai stiprėjo. Didžiuma visuomenę
šiandien tebevarginančių bėdų ir negerovių iš to virsmo meto.
Ne viską spėta aprėpti, ne viską spėta padaryti, ne visus kliuvinius
buvo įmanoma pašalinti tuojau pat. Visoms reformoms reikalingas
tam tikras laiko tarpsnis.
Vyksta sudėtingi ekonomikos raidos, socialinės
rūpybos, švietimo reformos, tautinės kultūros puoselėjimo ir kiti
procesai. Čia visada rasis ką taisyti, taigi ir dingsčių konkrečiai
kritikai. Tačiau bene labiausiai pasigendama dėmesio pilietinės
savimonės ugdymui. Lygia greta nemažėjančiu intensyvumu tęsiasi
ir artimojo užsienio specialiųjų tarnybų destruktyvi veikla. Keičiami
veiklos metodai, prisitaikoma prie naujų sąlygų, išnaudojamos visos
dar toli gražu nebrandžios demokratijos spragos. Jauna demokratija
dar neišugdė brandžios pilietinės visuomenės. Valstybingumo pagrindas
teisingumo sistema dar negeba savitvarkos principu apsivalyti
nuo slogaus sovietmečio palikimo. Tokiomis sąlygomis demokratijai
ginti savo teises ir laimėjimus labai problemiška.
Mes vis dar esame lėtokai sveikstanti posovietinė
visuomenė. Todėl neišvengta paksogeito, iš svetur komandiruotų gelbėtojų
sukeltų suiručių, kėlusių ir tebekeliančių realią grėsmę nacionaliniam
saugumui. Sovietmečio balasto atsikratyti vienu mostu ar keliais
teisės aktais neįmanoma. Tai procesas. Duok Dieve, kad jis per ilgai
neužsitęstų. Piliečių bendruomenės turėtų labai rimtai rūpintis,
kad šis vyksmas nesulėtėtų, o atvirkščiai spartėtų ir būtų kontroliuojamas.
Tai priklauso nuo renkamos ir skiriamos valdžios pastangų, bet dar
daugiau nuo pilietinės visuomenės aktyvumo. Apmaudu, kad dabartinėje
visuomenėje dar ne visada susikaupia kritinė pilietinės savivokos
masė. Apie tai vaizdžiai byloja rinkimų rezultatai. Prezidentas
Valdas Adamkus savo metiniame pranešime akcentavo būtinumą kurti
ir stiprinti pilietinę visuomenę. Ši pastaba įpareigoja. Ji ne mažiau
aktuali dabar, kai Lietuva, tapusi NATO ir Europos Sąjungos nare,
kuria gerovę iš esmės pasikeitusiomis sąlygomis.
© 2006 XXI amžius
|