Iš Tikėjimo, Meilės ir Vilties gimęs stebuklas
Algimantas ZOLUBAS
Kovo 11-ąją sutinkame ir minime kaip prieš šešiolika
metų įvykusį stebuklą, pasmerktųjų prisikėlimą, antrosios Lietuvos
Respublikos pradžią. To stebuklo sulaukėme, nes jį būsiant tikėjome,
Tėvynę mylėjome, jos šviesesne ateitimi vylėmės, už Tėvynę maldas
ir aukas kovose sudėjome.
Žmogus nėra vien biosocialinė būtybė, bet ir Dievo
paveikslas; jis gyvas ne vien duona, jam duota vieta po saule, suteiktos
teisės laisvai reikšti savo valią, turėti Tėvynę, kurti savo tautos
valstybę. Teisė, laisvė, valia, Tėvynė, valstybė tarsi abstraktūs,
nematomi dalykai, tačiau užtenka bent vieno jų netekti ir tai iškart
skaudžiai pajusime.
Lietuvos netekčių patirtis didelė ir skausminga,
nes istorinis likimas jai lėmė būti ant vieškelio, ant didžio
tarp Rytų ir Vakarų, tarp skirtingų kultūrų ir skirtingos civilizacijos
kaimynų, nenuoramų užkariautojų. Gal todėl lietuvio veide dažniau
rūpestį, o ne šypseną matome, todėl pakelės Rūpintojėlis liūdnas,
dainos ir giesmės graudžios, todėl ir poetas ją pavadino ašara
Dievo aky.
Suaugęs su dosnia ir ramia gamta, iš jos semdamas
galias, ją garbindamas lietuvis išsiugdė sėslumo savybę, kurią amžiai
jam įtvirtino kaip šeštąjį Tėvynės meilės jausmą. Šis jausmas
nebūdingas iš klajoklių kilusioms tautoms. Jei lietuvis savo šalį
savo noru ar prievarta apleidžia, suserga nostalgija Tėvynės ilgesio
liga. Gal todėl iš tolimiausių kraštų parsigabename tautiečių kaulus,
kad jie nors po mirties ramybę rastų Tėvynėje.
Kaip vaikai šeimoje jaučiasi geriausiai, saugiausiai,
taip žmonės savo tautoje: juos sieja bendras istorinis likimas,
kalba, tikėjimas, papročiai, bendra teritorija vieta Žemėje. Kaip
šeima, taip ir tauta turi savo būstą. Tas būstas valstybė. Kiekviena
tauta siekia sukurti savo valstybę, nes tik savoje nepriklausomoje
valstybėje tautos būsena geriausia, ji nevaržoma plėtoja savo etnokultūrą,
socialinę gerovę, vykdo tautos būsto valstybės statybą ir tvirtinimą.
Valstybę kurti, vienyti, ginti nelengva. Istoriniai šaltiniai byloja,
kad Lietuvos valstybės kūrimasis buvo sudėtingas. Atskirų kunigaikštysčių
vienijimosi idėja atsirado iš poreikio apginti ir apsaugoti tautą,
sukurti jai saugų būstą valstybę. Jai prireikė milžiniškų pastangų,
teko naudoti prievartą, šalinti nepaklusniuosius, pralieti savo
kraują, nes žmogui idealai sunkiau suvokiami, buities reikalai užgožia
būties dalykus.
Iš pietų ir rytų į lietuvių žemes brovėsi slavai,
Aukso orda, o iš vakarų germanų gentys. Patyrę skausmingų nuostolių
ir netekčių, lietuviai suvokė, kad būtina gerai apmokyta, organizuota,
nuolat budinti kariuomenė. Taip greta žemdirbystės radosi karyba,
kuri tapo neatsiejama lietuvių gyvenimo dalimi. Dar nesuvienyta
į valstybę, lietuvių tauta sugebėjo ne tik pati apsiginti, bet išgelbėjo
nuo Aukso ordos kaimynę Lenkiją ir visą Europą.
Į pabaigą eina aštuntasis šimtmetis nuo Mindaugo
krikšto ir karūnavimo Lietuvos karaliumi, nuo suvienytos Lietuvos
įkūrimo. Per tuos šimtmečius, nors suvienyta, Lietuva ramybės neturėjo:
buvo žūtbūtinių mūšių, karų, pergalių ir pralaimėjimų, skaudžių
netekčių, Lietuvą žeminančių sutarčių, okupacijų, tačiau tautoje
niekad nebuvo užgesinta Tikėjimo, Meilės ir Vilties ugnis, kuri
nušvietė tautai kelią į Laisvę ir Nepriklausomybę.
Didžiųjų kunigaikščių Lietuvos valstybė nebuvo
tautinė, ji buvo kuriama iš viršaus, ji neturėjo aiškiai išreikšto
tautiškumo (mišrios vedybos paveldint ne etnines žemes), rėmėsi
dinastijomis ir aukštesniais luomais. XX a. pradžioje valstybės
atkūrimas rėmėsi knygnešiais švietėjais, artojais savanoriais ir
savo valstybės ištroškusia, tautiškai vieninga valstietija. Pirmasis
organizuotas ir rimtas bandymas išsivaduoti iš 110 metų trukusios
rusų okupacijos buvo 1905 metų Didysis Vilniaus Seimas, pareikalavęs
autonomijos su Seimu Vilniuje, ir po jo kilęs sukilimas, kuris,
deja, buvo numalšintas. Reikėjo dar dešimtmečio aktyvios politinės
veiklos tiek Lietuvoje, tiek užsienyje. Tik pasibaigus Pirmajam
pasauliniam karui, 1918 m. vasario 16 d., Lietuvos Taryba su Jonu
Basanavičiumi priešakyje paskelbė atkurianti nepriklausomą Lietuvos
valstybę. Šiuo nutarimu Lietuvos valstybė, vadovaudamasi tautų apsisprendimo
teise, buvo atkurta ant tautos, gyvenančios savo etninėse žemėse,
pamatų. Nutarimą įkūnijo ir jį apgynė tautos šviesuoliai, žagres
palikę dirvoj kariai savanoriai.
Tik porą dešimtmečių trukusią tautos naujo būsto
statybą nutraukė okupacijos, per kurias tas būstas buvo griaunamas,
naikinama pati tauta. Penkis dešimtmečius trukęs raudonasis tvanas
negrįžtamai nuskandino didelę dalį tautos, sugriovė jos būstą. V.Mykolaitis-Putinas
Rūstybės psalmėje kreipėsi į Visagalį:
O, Dieve teisingos rūstybės,
Valdove vergų ir tironų!
Perkūnais kerštingos teisybės
Išpirki kančias milijonų.
Į Visagalį psalmėmis kreipėsi Kazys Inčiūra, Antanas
Miškinis, maldomis Sibiro kankinės lietuvaitės, visa, nepraradusi
Tikėjimo, Meilės ir Vilties, tauta. Visagalis išgirdo: per Jo malonę,
per tikrą stebuklą, 1990 metais tauta vėl kėlėsi. Kovo 11-ąją, vykdant
tautos valią, buvo atkurtas Lietuvos valstybingumas, teisiškai įtvirtinta
demokratinė Lietuvos valstybė tautos būstas.
Valstybės kūryba tautos būsto amžių statyba
tęsiasi. Stebuklu ženklinta Kovo 11-oji Antrosios Respublikos
kūrybos pradžia.
© 2006 XXI amžius
|