Birželio sukilimas ir jo reikšmė Lietuvos valstybingumo
raidai
Jonas Algirdas ANTANAITIS
|
Leonas Prapuolenis,
LAF įgaliotinis prie LLV
|
|
Dr. Adolfas Damušis
|
|
Pilypas Žukauskas-Narutis
|
Birželio 23-iąją minime Tautos sukilimo 65-ąją
sukaktį. Tai jubiliejus, kuris kelia pasididžiavimą: tauta ryžosi
priešintis okupantui ir nuplauti pažeminimą, kurį buvo patyrusi,
kai Lietuvos vyriausybė be jokio pasipriešinimo leido Stalinui 1939
metų rudenį įkurti karines bazes, o 1940-ųjų birželį okupuoti visą
Lietuvą.
Toji vyriausybė ne tik nesugebėjo pasipriešinti
Lietuvos valstybingumo griovimui, bet ir nepaaiškino tautai, kas
vyksta. Negana to, kariuomenės vadas generolas V. Vitkauskas iškilmingai
sutiko ir sveikino okupacinę kariuomenę, ministras pirmininkas A.
Merkys įsakė suimti ir išduoti okupantui savo kolegas vidaus reikalų
ministrą Kazį Skučą ir Saugumo departamento direktorių Augustiną
Povilaitį, nors žinojo, kad jie niekuo nenusikalto. Sovietinė okupacija
buvo netikėtas smūgis Lietuvos visuomenei: ji jautėsi išduota savos
vyriausybės.
Tragiškų įvykių akivaizdoje lietuvių tauta išliko
nepalaužta, pradėjo reikštis aktyviausios patriotinės jėgos: jaunesnieji
Lietuvos kariuomenės karininkai, Lietuvos šauliai ir jaunimas, susibūręs
į visuomenines organizacijas. Iš jų veiksmingiausi buvo ateitininkai
moksleivių ir studentų organizacija, ugdanti krikščionybės ir
demokratijos vertybes. Prie jų prisidėjo ir neorganizuotas jaunimas.
Jaunųjų politikų ir karininkų iniciatyva 1940 m. spalio 9 d. Kaune
buvo įkurtas Lietuvos aktyvistų frontas (LAF) politinė ir karinė
organizacija, kurios siekiai, pasak Leono Prapuolenio, vieno iš
LAFo įkūrėjų, buvo suburti tautą ir ruoštis neišvengiamai artėjančiam
karui tarp Vokietijos ir Sovietų Sąjungos, palankiu momentu kelti
tautą į sukilimą, jam vadovauti ir perimti atsikuriančios valstybės
valdymą. Tam tikslui buvo įsteigti LAFo štabai Vilniuje ir Kaune.
Vilniaus štabo vadovu tapo majoras Vytautas Bulvičius,
aukštos erudicijos strategas, 1939-1940 metais dėstęs karinius mokslus
Vytauto Didžiojo universitete, o sovietams okupavus Lietuvą, perkeltas
į Vilnių, į sovietinės kariuomenės lietuviško pulko štabą. V. Bulvičius
į valstybingumo atkūrimo veiklą įtraukė ne vien kariškius, tarnavusius
lietuviškuose sovietinės kariuomenės daliniuose, bet ir civilius
tarnautojus, atstovavusius lietuviškajai administracijai Vilniuje.
Kadangi Vilnius buvo tapęs Lietuvos sostine, tai ir LAFo Vilniaus
štabui buvo skirtas pagrindinis vaidmuo rengiant sukilimą ir organizuojant
atkurtos valstybės valdymą. Vilniaus štabas parengė detalų sukilimo
planą, kuriame numatė panaudoti Lietuvos kariuomenės likučius, įtrauktus
į raudonosios armijos 29-ąjį teritorinį korpusą. Tačiau Vilniaus
štabas buvo susektas sovietinio saugumo, kuris iki 1941 metų birželio
vidurio areštavo daugumą jo narių. (Po pusės metų V. Bulvičius ir
septyni štabo nariai buvo sušaudyti Gorkyje, kiti įkalinti ilgam
laikui.)
Pagrindinis uždavinys rengti sukilimą ir jam vadovauti
atiteko Kauno štabui, kurio steigėjas ir vadovas buvo tuometinis
Studentų ateitininkų sąjungos pirmininkas Pilypas Žukauskas-Narutis.
Dalyvavęs slaptoje moksleivių ateitininkų veikloje, jis turėjo gerą
pogrindininko patyrimą, todėl studentų organizacijos jam buvo patikėjusios
vadovauti Studentų koalicijai, kuri buvo savotiška opozicija valdžiai
dar esant nepriklausomai Lietuvai. 1940-ųjų rudenį į šią koaliciją
įstojo profesionalūs kariškiai, pašalinti ar patys pasitraukę iš
kariuomenės ir atėję į universitetą. Taip formavosi LAFo Kauno
štabas. Nors į štabą įėjo įvairių pažiūrų žmonės, svarbiausią vaidmenį
jame vaidino tie, kurie kritiškai vertino autokratinį prezidento
Antano Smetonos režimą. Ryšius tarp Vilniaus ir Kauno štabų palaikė
ekonomistas Leonas Prapuolenis, kuris buvo faktinis LAFo politinis
vadovas.
Lietuvos pasiuntinio Vokietijoje Generalinio štabo
pulkininko Kazio kirpos iniciatyva 1940 m. lapkričio 17 d. Berlyne
buvo įsteigtas LAFo vadovaujantis centras. Iš šio centro gaunama
informacija buvo labai svarbi Lietuvoje veikusiam pogrindžiui. Tačiau
centro kuriami planai ir programos buvo atitrūkusios nuo tikrosios
padėties Lietuvoje, todėl Lietuvos pogrindininkų siekiams ir veiklai
neturėjo žymesnės įtakos.
Numatytas karas prasidėjo 1941 m. birželio 22
d. ankstų rytą. Po kelerių valandų Žaliakalnyje, senelių prieglaudos
pastate, LAFo štabas priėmė sprendimą pradėti sukilimą.
Apie 15 val. lietuvių, rusų ir vokiečių kalbomis
prabilo sukilėlių trumpabangė radijo stotis Aleksote. Pasak P. Naručio,
LAFo radijas sukėlė ir pagreitino paniką NKVD ir komunistų viršūnėse.
Tos pačios dienos vakare sukilėliai be jokio pasipriešinimo užėmė
ir pradėjo kontroliuoti strateginius Kauno miesto objektus: centrinį
paštą su telefono-telegrafo stotimi, radijo stotį ir radiofoną,
prezidentūrą, elektros stotį.
Birželio 23-iosios pusę dešimtos ryto LAFo štabo
įgaliotinis L.Prapuolenis Lietuvos laikinosios vyriausybės (LLV)
vardu per Kauno radiją paskelbė:
Susidariusi Laikinoji vėl naujai atgimstančios
Lietuvos vyriausybė šiuo skelbia atstatanti laisvą ir nepriklausomą
Lietuvos valstybę.
Prieš viso pasaulio tyrąją sąžinę jaunoji Lietuvos
valstybė entuziastingai pasižada prisidėti prie Europos organizavimo
naujais pagrindais.
Žiauraus bolševizmo teroro iškankinta lietuvių
tauta ryžtasi kurti savo ateitį tautinės vienybės ir socialinio
teisingumo pagrindais.
Po to buvo perskaitytas Lietuvos laikinosios vyriausybės
(LLV) narių sąrašas, sugiedotas Lietuvos himnas. Šis pareiškimas
ir kita informacija bei nurodymais buvo pakartoti keletą kartų.
Juose buvo raginama:
Tautiečiai, saugokite visuomenės ir privatų
turtą.
Darbininkai, organizuokite įmonių apsaugą.
Valstybės tarnautojai, saugokite savo įstaigas
ir neišduokite jų dokumentų bei turto.
Lietuvos policininkai, savo gyvenamojoje vietovėje
perimkite viešąjį saugumą į savo rankas.
Tauta su didžiuliu dvasios pakilimu sutiko šią
ilgai lauktą žinią. Žmonės, daugiausia jaunimas, gausiai stojo į
sukilėlių gretas. Ypač aktyviai sukilėliai veikė Kauno mieste, siekdami
apsaugoti tiltus ir kitus svarbius objektus, sustabdyti besiveržiančius
į Šančius raudonarmiečius.
Ką davė Birželio sukilimas Lietuvos valstybei
ir jos žmonėms?
Glaustą atsakymą pateikia dr. Adolfas Damušis,
LAFo štabo narys, LLV ministras: Nors sukilimo sėkmė buvo trumpalaikė,
bet jo reikšmė ir prasmė yra giliai įdiegta tautoje kaip tautos
tvirtybės išraiška. 1941 metų birželio sukilimas, nukreiptas prieš
niekšybę, padėjo tautai atgauti pasitikėjimą savimi, išdegino žaizdą
ir nuplovė gėdą. Gėda buvo apėmusi tautą, kai jos vadovai, nesuvokdami
sovietų klastos, be pasipriešinimo prarado nepriklausomybę. Sukilėlių
siekiai buvo taurūs, jiems nerūpėjo nei asmeninė nauda, nei praeities
režimo atkūrimas, nei partinės varžybos, nei sąskaitų suvedinėjimas
ir kerštas. Ginklas buvo pakeltas prieš moralinę ir fizinę vergiją,
prieš sovietų melą pasauliui.
Nepaisant to, kad 1941 metais birželio sukilėliams
nepavyko įtvirtinti nepriklausomybės, sukilimo poveikis Lietuvos
ateičiai ir jos visuomenei buvo labai reikšmingas: žmonės suprato,
kad jie patys turi spręsti savo valstybės reikalus. Buvo padėti
tvirti valstybingumo ir pilietiškumo pagrindai. Valstybingumo siekis
tapo neišsenkančiu šaltiniu tolesnei ginkluotai ir neginkluotai
rezistencijai, kuri per pusę šimto okupacijos metų išlaikė tautos
laisvės troškimą ir atvedė ją į nepriklausomybę 1990 m. kovo 11-ąją.
Tokių reikšmingų įvykių, kaip Tautos sukilimas,
jubiliejai suteikia progą ne tik prisiminti praeitį, pagerbti tautos
didvyrius, bet ir įvertinti esamą padėti, pamąstyti apie ateitį,
apie tikrąsias ir tariamas vertybes.
Nuo Nepriklausomybės atkūrimo praėjus 16-ai metų,
vis dažniau girdime klausimus: ką mums duoda nepriklausoma Lietuvos
valstybė? Ar ji padeda mūsų siekiams sukurti geresnį, prasmingesnį
gyvenimą?
Ieškodami atsakymų į šiuos klausimus, pabandykime
išsiaiškinti, kokie yra mūsų siekiai, kaip juos galime įgyvendinti,
koks vaidmuo tenka žmonių bendruomenei, įskaitant ir valstybę.
Lietuviai, priėmę krikščionybę, įsitraukė į Vakarų
civilizacijos erdvę. Vakarų civilizacijos pagrindas krikščionybės
principai. Būtent: visi žmonės, nepriklausomai nuo rasės, tautybės,
socialinės padėties, lyties ir kitų skirtumų, yra lygūs ir kiekvienas
už savo poelgius yra atsakingas prieš Dievą Aukščiausiąjį Teisėją.
Krikščionybė pirmoji tai atskleidė žmonijai. Dar daugiau krikščionybė
iškėlė žmogaus transcendentinę vertę, skelbdama jo antgamtiškumą
ir sielos nemarumą. Jokia kita religija ar filosofijos sistema neparodė
tikresnio kelio, kaip žmonėms gyventi bendruomenėje, ir neiškėlė
aukštesnių idealų, įprasminančių žmogaus gyvenimą. Krikščionybės
priesakas mylėk savo artimą kaip pats save įpareigoja žmogų kurti
gėrį ir juo dalytis su kitais. Šis įpareigojimas yra viena svarbiausių
paskatų iškilti veikliam ir kūrybingam gyvenimo būdui ir veržliai
visuomenei, jungiančiai skirtingų tautų ir rasių žmones.
XX amžiuje komunizmo ir fašizmo pastangos sukurti
žemėje rojų, paneigus žmogaus transcendentinę vertę, baigėsi didžiule
katastrofa, kuri paliko gilų pėdsaką ne vienos kartos gyvenime.
Nesuspėję atsikvošėti nuo išgyventų katastrofų,
esame naujų išbandymų globalizacijos procesų akivaizdoje. Globalizacijos
ideologija, perėmusi iš krikščionybės visuotinumo principą, atmetė
svarbiausias vertybes, kurios įprasmina gyvenimą. Gyvenimas be prasmės,
be tikslo kelias į susinaikinimą. Susinaikinimo požymiai stipriai
reiškiasi ir Lietuvos visuomenėje: pirmaujame Europoje savižudžiais
ir kalėjimais, vis giliau grimztame į alkoholizmo ir narkomanijos
liūną, nebeskiriame ribos tarp gėrio ir blogio, nusikaltimai tampa
gyvenimo norma ir t. t.
Globalizacijos procesai krikščioniškuose Vakaruose
sukėlė reakciją musulmoniškuose Rytuose. Jos padariniai islamiškasis
fundamentalizmas, kuris fanatizmo mastais pranoksta tamsiausius
žmonijos istorijos laikus ir kurio tikslas sunaikinti šėtono
apsėstą Vakarų civilizaciją. Jei praėjusiame šimtmetyje svarbiausi
pasaulio konfliktai vyko vienos, būtent Vakarų civilizacijos erdvėje,
tai XXI amžiuje iškyla pavojai dėl bręstančių konfliktų tarp skirtingų
civilizacijų, tiksliau pasakius, tarp patologinių jų atmainų tarp
islamiško fundamentalizmo ir vakarietiškos globalizacijos. Šių konfliktų
pasekmės neprognozuojamos.
Natūraliai kyla klausimai: kokią poziciją šioje
situacijoje užima Lietuva ir ką ji gali nuveikti būdama tarp didžiųjų
galybių nykštukas savo dydžiu ir ekonominiu bei kariniu potencialu?
Daugelis galvoja, kad mažiukams nedera kištis į didžiųjų reikalus,
nes pirmiausia jie nukentės. Tačiau taip negalvojo Lietuvos jaunimas,
1941 metais rengęs sukilimą prieš sovietinius okupantus ir 1944-aisiais
stojęs į partizaninę kovą prieš vieną didžiausių pasaulio galybių
sovietinę imperiją. Lietuvos jaunimas neapsiriko. Istorija tikriausiai
įvertins, koks buvo Lietuvos indėlis sutriuškinant šią blogio imperiją.
Istorijos faktai liudija, kad indėlio dydis į
žmonijos pažangą nepriklauso nuo jį įnešusios tautos dydžio. Plačiau
panagrinėję, matysime, kad balansas yra net mažųjų naudai. Ryškiausias
pavyzdys mažytė žydų tauta. Jos pranašai skelbė, kad žydai yra
Dievo išrinktoji tauta, iš kurios turi gimti žmonijos Išganytojas.
Žydų tauta, prisiėmusi išrinktosios tautos misiją, įnešė vieną iš
didžiausių indėlių į žmonijos pažangos raidą: krikščionybė, kilusi
iš žydų tautos paveldo, suteikė žmogaus vertei naują sampratą, sukūrė
pačią dinamiškiausią visuomenę Vakarų civilizaciją. Istorijos
vadovėliuose minimos ir kitos tautos, kurios yra konstruktyvių idėjų
nešėjos ir pažangos skleidėjos. Pavyzdžiui, graikai padėjo pagrindus
šiuolaikiniam mokslui ir menui, romėnai išvystė valstybės organizavimą,
vikingai sukūrė prekybos ir komunikacijų sistemą, apėmusią visą
tuometinį pasaulį. Tos tautos nebuvo skaitlingos, bet jų indėlis
į civilizaciją labai reikšmingas.
Savotiškas fenomenas buvo ir lietuvių tauta, kuri,
siekdama išlaikyti savo paveldą, atlaikė teutonų ekspansiją iš Vakarų
ir mongolų iš Rytų ir Viduramžių pabaigoje buvo sukūrusi vieną
galingiausių Europos valstybių. Patekusi vergijon ji sugebėjo ne
kartą prisikelti. Ypač įspūdinga buvo Sąjūdžio veikla, parodžiusi
naują tautų išsilaisvinimo kelią. Ji Lietuvai atnešė ne tik nepriklausomybę,
bet ir didžiulį politinį kapitalą.
Deja... Sąjūdžio įgytu kapitalu Lietuvos politikai
nesugebėjo pasinaudoti.
Šių eilučių autoriui 1990 metų kovą teko garbė
dalyvauti Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo proga surengtame iškilmingame
sambūryje, kuris vyko Čikagos lietuvių centre Market Parke. Be lietuvių,
jame dalyvavo ir gausus būrys Lietuvos draugų, sveikinusių lietuvių
ryžtą atkurti nepriklausomą valstybę. Vieno iš jų, Čikagos arkivyskupo
kardinolo Jozefo Bernardino, pasakyti žodžiai buvo labai reikšmingi
ir įsimintini. Jis kalbėjo: Dievas Lietuvai suteikė didelę malonę
skleisti laisvės ir demokratijos šviesą Sovietų Sąjungos tautoms.
Šiuose žodžiuose slypi gili mintis, su kokiomis nuostatomis lietuviai
turi įsitraukti į pasaulio tautų bendriją: ne tik griauti blogio
imperiją, bet ir prisidėti prie to, kad jos vietoje besikuriančios
valstybės įgytų žmonišką veidą. Tai misijai vykdyti nereikėjo ypatingų
žygdarbių: užteko parodyti pavyzdį, kaip iš totalitarinės sistemos
pereiti prie demokratijos. Nors visas pasaulis žavėjosi lietuvių
pasirinkta strategija griaunant sovietinės imperijos pamatus, tačiau
savo valstybės atkūrimo reikaluose lietuviai netrukus rodė tik neigiamą
pavyzdį.
Moderniai valstybei kurti lietuviai turėjo ir
teorinius pagrindus, ir gerų pavyzdžių. Lietuvių fronto bičiulių
1955 metais JAV paskelbtoje studijoje svarstymuose apie valstybės
pagrindus Į visišką demokratiją pateikiami samprotavimai, kaip
turi būti atkuriama valstybė, kad ji veiksmingai tarnautų žmonėms,
siekiantiems dvasinės ir materialinės gerovės. Šiuose samprotavimuose
atsispindi daugelio Lietuvos šviesuolių mintys ir idėjos, suformuluotos
filosofo dr. Antano Maceinos ir teisininko Vytauto Vaitiekūno. Jų
teiginiais bandė pasinaudoti kai kurie Atgimimo politikai, rengę
valstybės atkūrimo ir valdymo programas. Deja, jų pastangos buvo
užgožtos politinių demagogų. Rengiant ekonomikos reformą, panašiai
buvo ignoruojama Vakarų Vokietijos politikų ir mokslininkų pagalba.
Iš jų buvo gaunama išsami informacija apie socialinės rinkos ekonomikos
programą, kurią sukūrė Vokietijos krikščionys demokratai, remdamiesi
savo mokslininkų darbais ir Katalikų Bažnyčios socialiniu mokymu.
Šios programos įgyvendinimas šeštojo dešimtmečio pradžioje padarė
vokiškąjį ekonomikos stebuklą: nugalėta ir karo suniokota Vokietija
per trumpą laiką tapo viena labiausiai klestinčių pasaulio šalių.
Vokietijos patirtimi pasinaudojo daugelis valstybių ieškodamos kelių,
kaip spręsti socialines ir ekonomines problemas. Ir jos darė naujus
ekonomikos stebuklus. Tai Japonija, Taivanas, Singapūras, Airija...
Tačiau šios eilutės tęsinyje nerandame nei Lietuvos,
nei kitų buvusio sovietinio bloko šalių. Kai vokiečiai sėkmingai
vykdė ekonomikos reformą, šios šalys komunistinės propagandos buvo
įtikintos, kad vokiškasis ekonomikos stebuklas ne vokiečių pastangų,
o Maršalo plano sėkmė, todėl jos buvo nuteiktos ieškoti kitokių
kelių reformoms. Žlugus mitui apie šviesų komunizmo rytojų, Rusijos
ir Čekoslovakijos reformatoriai, verždamiesi į kapitalizmo rytojų,
pasirinko vedlius iš Čikagos ekonomikos mokyklos. Šie pasiūlė tariamai
patrauklų būdą, kaip iš socialistinės ūkio sistemos grįžti į kapitalistinę,
būtent daryti atvirkščiai nei darė bolševikai, t. y. valstybės
valdomą turtą išdalyti privatiems savininkams.
Šiuo būdu susižavėjo ir jį tobulino Lietuvos
ūkio reformatoriai. Kadangi privatizuotino turto didžioji dalis
buvo sukurta sovietmečiu ir jis niekuomet nebuvo privačių savininkų
nuosavybė, buvo nuspręsta šio turto 70 proc. išdalyti per investicinius
čekius visiems pilnamečiams Lietuvos piliečiams. Tačiau, prasidėjus
čekinei privatizacijai, paaiškėjo, kad kuriamas ne liaudies kapitalizmas,
bet džiunglių ekonomika. Prigijęs žargonas prichvatizacija gana
tiksliai nusako šios reformos esmę.
Grumtynės dėl turto išsidalijimo sukėlė Lietuvos
ūkio katastrofišką griūtį: nuo reformos pradžios iki lito įsitvirtinimo
1993 metų pabaigoje bendras vidaus produktas (BVP) sumažėjo 45 proc.
(panašiai kaip Vokietijoje per visą karą ir pokarį). Katastrofos
išvengta todėl, kad, atstatydinus Gedimino Vagnoriaus Vyriausybę,
su Tarptautiniu valiutos fondu buvo pasirašytas memorandumas, įpareigojantis
sustabdyti dirbtinai didinamą infliaciją.
Minėtu laikotarpiu ūkio nuosmukis Lietuvoje buvo
daug didesnis nei Latvijoje ir Estijoje, nors ten politinė situacija
buvo kur kas sudėtingesnė dėl rusakalbių gyventojų dalies priešiško
požiūrio į nepriklausomybę. Kodėl taip nesisekė lietuviams, galima
numanyti svarbiausią priežastį. Lietuvos politikų sąmonę ir sąžinę
buvo užtemdžiusi griovimo ir prichvatizavimo aistra. Jie neklausė
nei blaivaus tautos šviesuolių, nei jos draugų balso, todėl greit
užkibo ant masalo, kurį pakišo Lietuvos priešai. Pastarieji veikė
labai gudriai ir klastingai, keršydami už tai, kad lietuviai pirmieji
ėmėsi griauti sovietinę imperiją, taigi ir už Birželio sukilimą.
Gobšumo apakintų politikų sukurpta ekonomikos
reforma ne tik sugriovė šalies ūkį, bet ir supriešino tautą. To
supriešinimo padariniai išryškėjo visuose visuomeninio gyvenimo
sektoriuose: socialiniame didžiule nelygybe, ekonominiame gamybinio
potencialo iššvaistymu, kultūriniame bejėgiškumu priešintis pseudokultūros
antplūdžiui, politiniame nepasitikėjimu valdžios institucijomis
ir pačia valstybe. Iki šiol Lietuvos valstybė ir visuomenė negali
atsipeikėti nuo šių padarinių.
Nors dėl savo valiutos įvedimo 1993 metais ir
kitų priemonių ūkio griuvimas buvo sustabdyta, o tam tikrai gyventojų
daliai pagerėjo gyvenimo kokybė, tai keletą kartų didesnė dalis
gyvena skurdžiau nei sovietmečiu. Todėl daugelis nuskurdėlių Lietuvos
valstybės nelaiko vertybe. Jokiai kovai jie nesitelkia todėl, kad
valdžia netrukdo jiems svaigintis pilstuku ir kad daugelis gauna
paramos iš giminaičių, uždarbiaujančių kitose šalyse. Tačiau emigracija
ne tas kelias, kuriuo eidami išsivaduosime iš skurdo vergijos.
Atvirkščiai veikliausių ir gabiausių žmonių praradimas Lietuvos
ūkį gali sužlugdyti tiek, kad jo išgelbėti nuo katastrofos nepajėgtų
nei dabartinių politikų pastangos, nei Europos Sąjungos (ES) fondai,
ypač jei jie būtų neracionaliai naudojami.
Pažvelkime, kas vyko ir vyksta Europoje, į kurią
nukreiptos mūsų viltys. Iškilus grumtynėms dėl protų, formuojasi
naujausias Vakarų civilizacijos raidos tarpsnis, kuris net neturi
visuotinai priimto pavadinimo (žinių visuomenė, žinių ekonomika,
mokslo era ir kt.). Šį procesą galima įvardyti kaip vertybių revoliuciją,
kuri verčia prieš pusę tūkstančio metų susidariusią istorinę formaciją,
įgavusią Naujųjų amžių pavadinimą. Šios formacijos pradžia siejama
su pokyčiais tuometinėje Europos visuomenėje, iš kurių svarbiausias
augantis materialinės gerovės poreikis. Jį tenkinti ėmėsi veiklūs
žmonės, nuvertę feodalines santvarkas ir sukūrę valstybes, pajėgias
grumtis ne tik dėl teritorijų, bet ir dėl gamtinių išteklių, dėl
kapitalo, dėl rinkų. Grumtynės reiškėsi įvairiais pavidalais: nuo
apsitvėrimo muitų sienomis iki pasaulinių karų. Šios sistemos padarinys
Antrasis pasaulinis karas kirto lemiamą smūgį pačiai sistemai,
o šaltasis karas galutinai ją pribaigė. Nors grumtynės tebevyksta
(šiuo metu dėl naftos, dėl įtakos sferų), tačiau ne jos lems trečiojo
tūkstantmečio visuomenės raidą. Ją lems varžybos dėl intelekto produkcijos,
dėl žmogaus kūrybinių galių realizavimo.
Ar šiose varžybose bus išryškintos ir įtvirtintos
vertybės, lemiančios žmonijos pažangą? Ar besiformuojanti susivienijusios
Europos visuomenė atliks savo misiją sėkmingai vadovauti Vakarų
civilizacijos plėtrai? Pradžia padaryta: vienijasi Europa Vakarų
civilizacijos lopšys. Vis dėlto ir šiame vyksme iškyla negatyvių
reiškinių. Didžiausią nerimą kelia tai, kad, rengiant ES Konstitucijos
projektą, laimėjo globalizacijos šalininkai, iš kurių ryžtingiausiai
veikė Prancūzijos politikai. Jie išreikalavo, kad Konstitucijos
preambulėje nebūtų paminėta krikščionybė ir jos vertybės. Tačiau
prancūzų visuomenė pasirodė esanti toliaregiškesnė: referendumu
atmetė pateiktą Konstitucijos projektą. Tą patį padarė ir olandai.
Reikia tikėtis, kad šių ir kitų šalių visuomenė pašalins tokius
politikus, kurie ne tik nepaiso visuomenės siekių, bet ir nesuvokia,
kas yra tikrasis žmonijos pažangos šaltinis.
Peržvelgę daugelio metų visuomenės nuomonės tyrimų
rezultatus, matome, kad pasitikėjimą Lietuvos Vyriausybe išsako
vidutiniškai tik kas penktas apklausų dalyvis, Seimu kas dešimtas,
partijomis kas dvidešimtas, o nepasitiki šiomis institucijomis
absoliuti dauguma. Tokie negatyvūs vertinimai laikosi gana pastoviai,
nepaisant to, kad ne kartą keitėsi ir vyriausybės, ir Seimo dauguma,
ir valdančiųjų partijų spektras. Šią padėtį galėtumėm vaizdžiai
apibūdinti perfrazuotu Šekspyro tragedijos Hamletas posakiu: Kažkas
yra sutrūniję Lietuvos valstybėje. Tas kažkas atkuriamos valstybės
socialiniai ir ekonominiai pamatai, kurie buvo dedami iš praeities
nostalgijos, nuvalkiotų liberalizmo tauškalų ir bolševikiško agresyvumo.
Ant jų statant valstybę valdžia, o ypač jos skirstomi ES fondai
tapo pasipelnymo šaltiniu, iš kurio po kiekvienų rinkimų naujieji
politikai ir jų bičiuliai vis įžūliau siekia sau naudos. Tiems politikams
visai nerūpi Lietuvos ateitis ir jos vaidmuo kuriant tobulesnį pasaulį
žinių visuomenę. Padėtis Lietuvoje dar nėra beviltiška, tiksliau,
nėra blogesnė nei ES senbuvėse.
Šį teiginį galima paremti tokiais pavyzdžiais.
Šiemet pavasarį Prancūzijoje vykusios studentų ir jaunimo riaušės
yra ženklas, kad ir Prancūzijos Respublikoje kažkas yra sutrūniję.
Prancūzijoje tas kažkas politinio elito vyraujanti ideologija.
Nors bėgant amžiams keitėsi tos ideologijos atspalviai ir skelbėjai
(enciklopedistai, jakobinai, liberalai, socialistai, globalistai),
vis dėlto išliko nepakitęs svarbiausias jos bruožas nepakantumas
krikščionybei. Minėtos jaunimo riaušės gali būti esminių pokyčių
Prancūzijos visuomenėje preliudija. Tik neaišku, kaip Prancūzijos
politikai bus išjudinti iš ideologinio sustabarėjimo, kada tai įvyks
ir kokių permainų sulauksime. Kitas pavyzdys Vokietija. Čia krikščionybei
priešiška ideologija ir jos antstatas nacizmas patyrė ne tik fizinį,
bet ir idėjinį sutriuškinimą. Todėl Vokietijos krikščionys demokratai
galėjo netrukdomi vykdyti savo programą daryti vokiškąjį ekonomikos
stebuklą. Deja, apsvaigę nuo sėkmės, vokiečiai prarado veržlumą,
įsivyravo stagnacija. Nors Berlyno sienos nugriovimas buvo didelis
vokiečių laimėjimas, tačiau buvusioje VDR jiems nepavyko padaryti
naujo ekonomikos stebuklo. Krikščionis demokratus pakeitę socialdemokratai
ir žalieji tęsė stagnacinę politiką. Mažai kas pasikeitė ir po
pernykščių rinkimų: krikščionė demokratė Angela Merkel, tapusi kanclere,
negavo mandato vykdyti jos partijos numatytas reformas, nes turi
dalytis valdžia su socialdemokratais. Matyt, vokiečių politinį elitą
tenkina dabartinė padėtis, užtikrinanti, kad Vokietija ilgai išliks
ekonomiškai stipriausia ES narė. Panaši padėtis kaip Prancūzijoje
ir Vokietijoje yra ir kitose ES senbuvėse: ir čia politikai rūpinasi
daugiausia vienadieniais reikalais, ignoruodami bręstančius pokyčius
savo šalių visuomenėse.
Naujosioms ES narėms, tarp jų ir Lietuvai, tenka
ne tik gydytis komunistinių režimų padarytas žaizdas, bet ir taisyti
savų politikų klaidas. Todėl iki šiol šių šalių dalyvavimas ES veikloje
daugiausia apsiribojo pastangomis išsiderėti didesnius paramos fondus,
kad galėtų sumažinti socialinį ir ekonominį atsilikimą. Vis dėlto
ES naujokės prieš senbuves turi ir pranašumų: jose gyvenimas mažiau
sustabarėjęs, visuomenė daug imlesnė socialiniams ir politiniams
pokyčiams, o svarbiausia didesnė dalis jaunimo savo ateitį sieja
su mokslo žiniomis: Lietuvoje, Lenkijoje, Vengrijoje aukštojo mokslo
siekia du trečdaliai akademinio amžiaus jaunimo, o ES senbuvėse
apie pusę. Bręstančioje vertybių revoliucijoje mokslas ir mokslo
žinios iškyla kaip svarbiausia vertybė. Tai supranta minėtų šalių
jaunimas. Deja, mūsų politikai dar gyvena praeities iliuzijomis.
Todėl nenuostabu, kad taip katastrofiškai yra smukęs pasitikėjimas
ne tik dabartiniais politikais, bet ir politine infrastruktūra:
beveik kas antras visuomenės nuomonės apklausų respondentas nurodo,
kad nebalsuotų už jokią politinę partiją. Svarbiausia nepasitikėjimo
partijomis priežastis nė viena iš jų nėra orientuota į vertybes,
kurios lemia mūsų ateities sėkmę.
Pradėję valstybės atkūrimą, turėjome tuoj pat
apsispręsti, kokių vertybių mes siekiame ir kaip kuriama valstybė
padės jas įgyvendinti. Jei to nepadarėme prieš 15 metų, privalome
skubiai daryti dabar. Senovėje, tautoms patekus į krizines situacijas,
iškildavo jų pranašai, kurie skelbdavo tikrąsias vertybes ir taip
sutelkdavo žmones kovoti su ištikusiomis negandomis. Mūsų laikais
pranašų vaidmuo skirtas mokslininkams. Todėl dėsninga, kad Lietuvos
persitvarkymo sąjūdis gimė Lietuvos mokslų akademijoje. Dėsninga
ir tai, kad Sąjūdis, išsprūdęs iš akademinės aplinkos, nesugebėjo
atlikti savo misijos sukurti valstybę, kuri padėtų tautai išsivaduoti
iš nevisavertiškumo jausmo ir įsitraukti į XXI amžiaus kūrėjų gretas.
Nevisavertiškumas reiškiasi tuo, kad piliečiai, ypač jaunimas, savo
valstybės nelaiko vertybe, todėl ir savo ateities nebesieja su ja.
Todėl iškyla klausimas, ar ateinančioms kartoms bus reikalinga Lietuvos
valstybė. Atsakymą į šį klausimą gali duoti tik dabartinis Lietuvos
jaunimas savo apsisprendimu. Šis apsisprendimas turi būti aiškus,
paremtas protu, jausmais ir tikėjimu.
Pirmiausia jaunimas turi suvokti, kad Lietuvos
valstybė yra vertybė, kurios niekas negali pakeisti, nes ji saugo
ir puoselėja unikalią lietuvišką kultūrą, kuri turi ne tik gilias
šaknis praeityje, bet ir savo veržlumu yra nukreipta į ateitį.
Antra, asmenybė gali suklestėti ir atrasti gyvenimo
prasmę tik toje kultūrinėje terpėje, kurioje ji brendo. Tiesa, galima
daug pasiekti gyvenant ir svetimoje šalyje, bet jausmai visuomet
išliks Tėvynėje, nes ji yra vienintelė ir nepakeičiama.
Trečia, Lietuvos jaunimas, stodamas į kovą su
besiskverbiančiu blogiu, gali remtis ankstesnių kartų jaunimo pavyzdžiu.
Mūsų, 1941 metų birželio sukilimo dalyvių ir liudininkų,
pareiga iškelti šiuos idealus ir prisiminti tuos, kurie dėl jų
aukojosi. Privalome daryti visa, kad dabartinis jaunimas šiuose
idealuose ieškotų gyvenimo prasmės.
© 2006 XXI amžius
|