Audringojo rudens prisiminimai
Zigmas TAMAKAUSKAS
|
2006 metų spalį Zigmas
Tamakauskas (kartu su 13 kitų
Lietuvos piliečių) buvo apdovanotas
Vengrijos ordinu už dalyvavimą
1956 metų Vėlinių minėjime,
susietame su Vengrijos revoliucija
|
Kiekvienas žmogus turi ką prisiminti iš savo praeities
gyvenimo žingsnių. Tie prisiminimai vieni ryškesni, kiti gal jau
šiek tiek priblėsę. Mano gyvenimo tarpsniuose tarp kitų ryškesnių
spalvų švyti 1956-jų metų audringas ruduo. Audringas ne mums įprastais
gamtos reiškiniais, o istoriniais įvykiais, Maironio ir Šandoro
Petefio dvasia. Dar kartą vartau jau senokai perskaitytą 1990 metais
Vilniaus Mokslo leidyklos išleistą vengrų dramaturgo, prozininko
ir žurnalisto Tiboro Mėrajaus knygą Imrės Nadžio gyvenimas ir mirtis,
kurioje vaizduojama tos rudeninės audros dalis, susijusi su narsios
vengrų tautos bandymu išsivaduoti iš sovietinio komunizmo grandinių.
Joje gana spalvingai pateikiama to meto ryškiausio Vengrijos politiko
I.Nadžio asmenybė, jo kilnių pastangų tragiška baigtis, susijusi
su priešiškos jėgos veiksniu Janošo Kadaro išdavyste, sovietinės
kariaunos įsiveržimu, tarptautiniu veidmainiavimu, tuometinio sovietų
vadovo Nikitos Chruščiovo isterija.
Bevartant šios knygos puslapius, mintys pasiekia
ir jau prieš 50 metų vykusius įvykius Vilniuje, savo dalele įsikomponavusius
į Vengrijos kovos dėl savo laisvės foną. Buvau tada Vilniaus universiteto
antro kurso studentas lituanistas, studijuojantis lietuvių kalbą
ir literatūrą. Šią specialybę pasirinkau jau turėdamas ryškiai susiformavusį
krikščioniškos pasaulėžiūros bei tautinės savimonės idealą, kurio
daigai atsirado šeimoje, aplinkoje, vienuolika metų būnant ministrantu
Šv. Gertrūdos (Marijonų), vėliau Mokinių bažnyčiose ir Arkikatedroje
Bazilikoje. Jau mokyklos devintoje klasėje įsitraukiau į pogrindinės
antisovietinės veiklos žingsnius. Tą idealą, susijusį su Lietuvos
laisvės viltimi, tikėjausi galėsiąs labiausiai realizuoti būdamas
mokytoju per literatūros pamokas. Deja, to pasiekti tuo laiku man
nebuvo lemta...
Mūsų kursas buvo labai draugiškas, jo branduolyje
vyravo ta pati gražaus tautinio idealizmo dvasia, svajojusi savo
jaunatviškų sparnų mostais artinti savo Tėvynės prisikėlimą. Jame
mokėsi, vėliau ryškius pėdsakus įmynę mūsų kultūriniame gyvenime
ir visuomeninėje veikloje, kurso patriotinių nuotaikų žadintojai
Valentinas Ardžiūnas, Algis Vaitkus, nepaprastu nuoširdumu pasižymėjęs
ir gražius eilėraščius rašantis Leonardas Gogelis, rašytojas Juozas
Aputis, vietovardžių tyrinėtojas Jonas Jurkštas, radijo ir televizijos
diktorė Gražina Bigelytė, televizijos laidos Mūsų miesteliai autorė
Nijolė Baužytė, poetas ir dailininkas Jonas Jackevičius, poetiškas
knygas rašantis Leopoldas Stanevičius, publicistė Elena Skaudvilaitė,
kraštotyrininkai Antanas Papšys, Henrikas Valeika, didelio poezijos
talento turėtojas, jau nepriklausomybės metais ELTOS generaliniu
direktoriumi dirbęs Adolfas Gurskis, kalbininkas Albertas Ružė,
tautosakininkas Stasys Skrodenis, kalbininkė Klementina Vosylytė,
medicinos žurnalo redaktorius Zenonas Tartilas, savo kūrybine energija
pasireiškiantys Marija Eidukevičiūtė-Trasauskienė, Gina Ežerskytė-Budrienė,
Genutė Šeduikytė, Antanas Dagilis ir kt. Su kai kuriais studijų
draugais per religines šventes atvykdavome į Kauno Arkikatedrą Baziliką.
Čia patarnaudavome šv. Mišiose. Patarnaujant šv. Mišioms, vieną
Valykų rytmetį teko patarnauti dalijant Komuniją net kai kuriems
mūsų universiteto dėstytojams, atvykusiems į šią šventovę dalyvauti
Kristaus Prisikėlimo šventėje.
Dėstė mums dar sovietinės okupacijos metais sugebėję
savo žodžiu ir pavyzdžiu skleisti meilę savo kraštui, savo kalbai
ir ne kartą savo paskaitų turiniu netiesiogiai, bet visiškai suprantamai
raginę mus būti ištikimais savo žemei vaikais, dorais žmonėmis,
nesigundančiais numestais svetimais blizgučiais, tokie dėstytojai
kaip Juozas Balčikonis, Juozas Pikčilingis, Zigmas Zinkevičius,
Meilė Lukšienė, Jurgis Lebedys, Vanda Zaborskaitė, Irena Kostkevičiūtė.
Gyvenimas tada virte virė. Organizuodavome vakarones,
išvykas. Baltarusijoje gyvenusių lietuvių salelėse užrašinėdavome
jų kalbos žodžius, rinkdavome tautosaką. Fakultete studentiškų vakaronių
šokių metu įterpdavome jau iš anksto parengtas patriotinio turinio
dainas, eilėraščius. Štai, pavyzdžiui, viena fakulteto vakaronė
buvo susijusi su 1956 metų Vengrijoje vykusia antisovietine revoliucija.
Kurso draugas Adolfas Gurskis, turėjęs ir labai gerą poetinio skaitymo
dikciją, paskaitė Maironio poemos Jaunoji Lietuva šeštosios giesmės
ištrauką Jau slavai sukilo.... Salė nuščiuvo. Susikibome rankomis
ir užtraukėme Lietuva brangi. Po to kitas kalbėtojas paragino
skleisti visiems jaunatviškos energijos sparnus, kad susikaupusi
potencinė energija virstų kinetine... Širdimi sveikinome vengrų
tautą, pakilusią nusimesti sovietinio imperializmo primestus kolonijinius
pančius.
Kitose vakaronėse būdavo ir pašmaikštaujama, kad
ir vaikiškos dainelės posmais: ...ta pelytė šmurkšt po šluota,
ir dainelė sudainuota.... Šie žodžiai užkliuvo užverbuotiems sovietinio
saugumo šnipams. Juose buvo įžvelgta sovietinė potekstė... Vėliau,
per prasidėjusius tardymus, čekistai ne vieną klausinėdavo tos dainelės
žodžių reikšmės. Kartais būdavo dar įdomesnių atvejų. Žinojome,
kad vis dėlto vienas iš mūsų 70-ies kursiokų yra skundikas. Jis
stengdavosi pasiklausyti mūsų pokalbius būdavo pasuka galvą į
kitą pusę, o ausis atgręžta į mus. Žinodami tuos jo sugebėjimus,
vienas kitas atsistodavo, garsiai sakydamas einantis į dekanatą.
Tas dekanatas taip pat buvo užfiksuotas pateiktuose skundiko J.L.
žiniose saugumui. Ir kildavo jų klausimas ko taip dažnai eidavome
į dekanatą ir pas ką. Atsakymas gerokai praskaidrindavo tardytojų
šūkaliojimus. Tas dekanatas tai buvo gamtinių reikalų atlikimo
vieta, mūsų tyčia sugalvotas žodis skundiko pranešimams nuspalvinti
ir jo nedorai veiklai išryškinti.
Prisimintinas ir mūsų kurso viešas atsisakymas
mokytis rusų kalbos disciplinos. Tuo klausimu iš tuometės universiteto
vadovybės sulaukėme mums palankaus sprendimo. Kai kada savo klausimais
glumindavome saldofoniškai nusiteikusius dėstytojus. Karinį parengimą
mums vienu metu dėstė buvęs Nepriklausomos Lietuvos kariuomenės
žinomas karininkas Vladas Motieka, vėliau jau perėjęs sovietinėn
tarnybon. Karinio parengimo disciplina buvo dėstoma tik rusų kalba.
Ir atsakinėti buvo privaloma tik rusiškai. Pagalvojęs, kad minėtas
dėstytojas nors šiek tiek dar turi lietuviškos dvasios per vieną
tokią karinio rengimo pamoką į jo rusiškus klausimus atsakiau
lietuviškai. Jis man įsakmiai pabrėžė, kad atsakinėčiau rusų kalba.
Aš vis tiek atsakiau lietuviškai. Staiga dėstytojo veidas pabalo,
pradėjo virpėti žandikauliai ir su dideliais griausmais buvau išguitas
iš auditorijos. Reikėjo aiškintis universiteto vadovybei, bet viskas
praėjo tuomet gana ramiai. Kiti palyginti ramūs nutikimai vykdavo
per vadinamąsias marksizmo paskaitas. Jos vykdavo vienu metu vienoje
didelėje auditorijoje įvairių specialybių studentams. Dėstytojui
vis buvo paberiama nemažai klausimų, į kuriuos gaudavome visiškai
neįtikinamus trafaretinius demagogiškus atsakymus. Negalėdamas kiek
gudriau atsakyti, jis mesdavo repliką, kad tai jau čia esančių lituanistų
provokacinis klausimas... Vieną kartą auditorijoje jo paklausiau,
kodėl sovietinė valdžia negerbia mūsų lakūnų S.Dariaus ir S.Girėno
atminimo, jų skrydžio per Atlantą, išgarsinusio Lietuvą visame pasaulyje.
Dėstytojas jau su įtūžio grimasa paaiškino, kad sovietų valdžia
jų niekada negerbs. Mat Steponas Darius kovojęs prieš sovietų valdžią,
o Stasys Girėnas buvo kapitalistas, turėjęs motociklą... Kas žinojo
šių lakūnų gyvenimą ir jų skrydžio idealą, suprato tikrai kvailiau
nepasakysi! Į tokį nevykusį marksizmo dėstytojo paaiškinimą aš garsiai
atsakiau: mes Lituanikos didvyrius gerbėme ir gerbsime. Diskusijas
su tuo marksistu nutraukė stojusi tyla. Paskaita baigėsi.
Taigi pasižymėjome savo maištinga veikla, nukreipta
prieš sovietinės valdžios melą ir prievartą, prieš sovietinių tarnų
veidmainiškumą, tautinės kultūros slopinimą. Iki šiol išlikęs gražus
prisiminimas vieno vėlyvo vakaro, kada Aušros Vartų koplyčioje,
dalyvaujant kunigui, prie Švč. Mergelės Marijos paveikslo su grupe
ištikimų kurso bičiulių davėme priesaiką Dievui ir Tėvynei.
Kauniečių pogrindinio jaunimo būrelio nariai prisiekdavo
nuošaliame Ąžuolyno kampelyje ar Arkikatedros Bazilikos zakristijos
koplytėlėje. Čia mus palaimindavo tuometinis kunigas Vincentas Sladkevičius,
vėliau tapęs vyskupu ir kardinolu. Priesaiką baigdavome giesme Štai
užbaigėm auką gausią, laimink, Dieve, mus visus ir Tėvynę mūs
brangiausią, ir senuosius tėvelius... Rinkdavomės pasitarti ar
paminėti nacionalines šventes tos pačios Arkikatedros bokšto kambarėlyje
ar mūsų aktyvių narių Vandutės ir jos brolio Kazimiero Kalibatų
kukliame bute, netoli Vilijampolės tilto esančios įkalnės. Savo
jėgas ryžomės skirti tautos laisvės artinimui, savo tautinės kultūros
išsaugojimui, stengėmės geriau pažinti savo kraštą, savo istoriją,
padėti artimui, plėtoti žmonių širdyse tautinę katalikišką savimonę
ir laisvės viltį, moraliai kovoti su rusifikacija, su okupanto užmačiom.
Taip pat tvarkėme Nepriklausomos Lietuvos lietuvių karių ir lakūnų
kapavietes, platinome draudžiamą literatūrą, spausdinome antisovietinius
lapelius. Taigi dirbom, kaip tada išmanėm.
Prisimintinas Vilniuje slaptas ir niekieno neišduotas
miesto studentiško jaunimo 1955 metų Kūčių vakaras, organizuotas
tuomet paskutiniojo kurso studento lituanisto Kazimiero Ambraso,
dabar iškilaus kunigo jėzuito, po 1990 metų dirbusio Vatikano radijo
lietuviškų laidų vadovu. Vakarą, pradėtą susikaupimo malda, vedė
savo sodriu bei įtaigiu balsu vienas Konservatorijos Teatrinio fakulteto
studentas.
Kai atsirado studentiškos kepuraitės, reikšdami
protestą prieš brukamą ateizmą, su jomis sekmadieniais demonstratyviai
eidavome į bažnyčią dalyvauti šv. Mišių aukoje. Dažniausiai rinkdavomės
Šv. Mikalojaus bažnyčioje.
Artėjo 1956 metų Vėlinės. Spalio mėnesį Rasų kapinėse
surengėme pirmąją nelegalią pokario metais talką lietuvių karių
kapams tvarkyti. Toje talkoje dalyvavo dvylika mūsų kurso studentų.
Tuo tarpu universiteto partokratijos vadovybė nesnaudė. Ji kūrė
planus, kaip studentams sutrukdyti eiti per Vėlines į kapines, buvo
verbuojami šnipai. Tik tokių, rodos, atsirado nedaug. Rasų kapinių
centras buvo daktaro Jono Basanavičiaus kapas. Basanavičiaus vardas
buvo lyg laisvės simbolis. Jis simbolizavo gyvosios Lietuvos dvasią.
Vėlinių vakarą dr. J.Basanavičiaus kapas lyg atjaunėjo. Jis buvo
papuoštas rudeninėmis gėlėmis, Gedimino stulpų ženklu, ant jo sužibo
šimtai žvakučių. Ir šimtai atėjusių žmonių pagarbiai nulenkė galvas
mūsų tautos patriarchui. Čia atėjo daugybė studentų iš universiteto,
Dailės instituto, Konservatorijos. Būrelis buvo ir iš Pedagoginio
instituto. Iš susirinkusiųjų širdžių galingai suskambo uždrausto
Lietuvos himno giesmė, buvo deklamuojami eilėraščiai, sakomos kalbos,
prisiminta Vengrijos kova dėl savo išsivadavimo, paskui pasklido
Lietuva brangi garsai. Suėjimas baigėsi Maironio parašyta giesme
Marija, Marija. Išėję iš kapų pajudėjome Aušros Vartų link.
Susikibę rankomis dainavome patriotines lietuviškas dainas. Netrukus
mums kelią pastojo atsiųstų sovietinių kareivių ir milicininkų būriai.
Kelis kartus juos pavyko pralaužti. Į jų rusiškus šūksnius buvo
atsakyta: Tegyvuoja Lietuva!, Laisvę Lietuvai!, Laisvę Vengrijai!
Netoli Aušros Vartų į mūsų eiseną pusiau rusiškai, pusiau lietuviškai
kreipėsi pats generolas, vadovavęs atvestiems kariuomenės būriams,
ragindamas išsiskirstyti, eiti į namus. Į tai buvo vėl atsakyta
lietuviška daina, panašiais šūkiais, susijusiais su Lietuva, su
Vengrijos įvykiais, su laisve. Prie Aušros Vartų stovėjo padrikai
sustatytos mašinos. Kai kurios iš jų dengė įėjimą į miestą pro Aušros
Vartus. Į vieną buvo sugrūsti pirmose eilėse ėję studentai. Išsiskirstyti
nesutikome, reikalavome paleisti suimtuosius. Derėtis su mumis atvyko
miesto Vykdomojo komiteto atstovai. Derybos buvo sėkmingos suimtieji
buvo paleisti.
Netrukus universiteto partokratijos vadovybė pradėjo
tyrimus. Jai į talką stojo miesto partijos komitetas. Priimtu nutarimu
studentai, dalyvavę Vėlinėse, buvo kaltinami kontrrevoliucija.
(Kaip lengva būdavo anais laikais tapti tuo baisiu kontrrevoliucionieriumi!)
Aš kažkieno buvau įskųstas, kad iš akmenėlių ant dr. J.Basanavičiaus
kapo sudėjau Gedimino stulpus, buvau pažymėtas kaip vienas iš kontrrevoliucionierių.
Fakulteto sienlaikraštyje pasirodė Jono Bielinio rašytas straipsnis,
kad tokiems, kaip man, tegul dega po kojomis žemė, kad ne vieta
būti universitete. Šį straipsnį turėjo paryškinti greta pridėta
karikatūra. Tačiau visa tai sukėlė priešingą veiksmą kurse smerkiančių
mane nebuvo, kai kurie kurso draugai V.Ardžiūnas, A.Vaitkus, L.
Gogelis komunistų organizuotame svarstyme net gynė. Atsirado dar
šiltesni santykiai su kai kuriais dėstytojais. Tuo tarpu miesto
partijos komitetas, pritariant Lietuvos kompartijos vadovui A.Sniečkui,
iš Vilniaus aukštųjų mokyklų užsimojo pašalinti apie 200 studentų.
Universiteto rektoriaus J.Bulavo iniciatyva aukštųjų mokyklų vadovai
atsisakė vykdyti šį nutarimą. Ypač studentus nuoširdžiai gynė universiteto
prorektorius E.Meškauskas. Aš, kaip labiausiai kaltinamas, buvau
pakviestas į rektoriaus kabinetą. Jame buvo rektorius, netoli jo
šoninėse kėdėse sėdėjo keletas vyrų sustingusiais veidais. Prorektorius
E.Meškauskas jiems mane pristatė kaip gerą ir sąžiningą studentą
ir liepė papasakoti, kas iš tikrųjų buvo per Vėlines Rasų kapinėse.
Žinoma, pasakojau trumpai, netirštindamas spalvų, savo atėjimą į
kapines grindžiau religiniais įsitikinimais noru pagerbti mirusius
mūsų kraštui nusipelniusius žmones. Baigus pasakojimą, prorektorius
E.Meškauskas man padėkojo ir tarė: Matėte, kas buvo iš tikrųjų,
o visa tai norima paversti provokacija. Kam reikėjo siųsti tą kariuomenę?
Taigi universiteto rektoratas aiškiai stojo studentų gynimo pozicijon.
Tačiau šiai rektorato nuostatai nepritarė partijos ir komjaunimo
organizacijos vadovybė. Ypač savo aršumu pasižymėjo partokratai
Vytautas Kuzminskis, J.Bielinis ir Irmija Zaksas. J.Bielinis savo
nuožmumu išgarsėjo dar prieš J.Bulavo rektoriavimą, kada savo kurso
vienuolikai diplomantų šis komjaunimo veikėjas parašė tokias charakteristikas,
kad jomis vadovaujantis šie nebūtų gavę universiteto baigimo diplomų.
Čia jiems daug padėjo Lietuvių literatūros katedros vedėja Meilė
Lukšienė ir tuometis dekanas E. Meškauskas, panaikinęs šių studentų
gyvenimo griūtį turėjusias lemti charakteristikas. Universiteto
partokratų puolimo smaigalys buvo nukreiptas ir į patį rektoratą.
To puolimo įtakoje 1956 m. gruodžio 20 d. pasirodė universiteto
rektoriaus įsakymas Nr. 683-st., kuriame nurodoma, kad man už netinkamą
tarybiniam studentui elgesį ir drausmės pažeidimą reiškiamas griežtas
papeikimas ir nutraukiamas stipendijos mokėjimas nuo 1957 m. sausio
mėn. 1 d.. Tuo tada lyg ir baigėsi Vėlinių tema. Tačiau agresyviajam
kompartijos sparnui ir jo statytiniams bei čekistams tokia švelni
nuobauda, aišku, nepatiko. Ieškota progos naujam susidorojimui.
Chruščioviškas pavasaris pradėjo šaltėti, vis ryškiau kilo lyg
laikinai užsimaskavusių staliniečių galvos, savo pykčio ir melo
ideologijos žėruojančiom akim pradėta intensyviau sekti mąstančius
žmones, stengtasi savo nusikalstamai veiklai pajungti visą kultūros
sritį. Ypač sovietinę okupacinę valdžią gąsdino artėjanti 1957 metų
vasario 16-oji, jos proga tai vienur, tai kitur suplevėsuojanti
mūsų tautinės gyvasties išraiška lietuviška trispalvė, iškabinėti
gatvėse antisovietiniai lapeliai, šūkiai, nors ir mažiausias žmonių
susibūrimas.
Studijuodamas universitete gyvenau M.K.Čiurlionio
gatvės bendrabutyje. Vasario 16-osios naktį pasigirdo smarkus beldimasis
į kambario duris. Vadovaujami saugumiečio Gliožerio, įsibrovę čekistai
šoko mano gyvenamojoje teritorijoje daryti kratą. Rado antisovietinės
veiklos įkalčius rožinį bei tremtinių eilėraščių sąsiuvinį.
Kitą patriotinio turinio eilėraščių pluoštelį buvau užkišęs už marksizmo
užrašų sąsiuvinio aplanko. Pasakiau, kad tai marksizmo užrašai.
Pavartę rankose tą sąsiuvinį padėjo į šalį. Širdyje už tai padėkojau
Aukščiausiajam.
Atsidūrus sovietinio saugumo rūsiuose, buvo primintos
ir Vėlinės. Įdomią procedūrą teko patirti prieš nuvedant į kamerą
vadinamajame kratos kambaryje. Čekistų nurodymu reikėjo nusirengti
iki apatinių kelnaičių. Atsisakius netekti dar šiek tiek kūną dengiančio
paskutinio apdaro, priėjo čekistas, nutraukė gumą, jas plėšte nuplėšė
ir griebęs už sprando palenkė galvą beveik iki žemės, kad galėtų
jo kolega apžiūrėti užpakalinėje kūno dalyje esančią slėpynę...
Buvo ištyrinėta kiekviena drabužių siūlė ir siūlelė. Į tualetą
leisdavo nueiti tik kartą per parą. Prireikus viską reikėjo daryti
į kameros kampe stovintį nedengtą kibirą. Tad oras tame belangiame
kambarėlyje buvo šiek tiek tvankokas...
Buvome vienoje kameroje su Dailės instituto studentu,
žinomos dailininkų Tarabildų šeimos atžala Arūnu. Priešingai universiteto
komjaunimo vadovybei, Dailės instituto komjaunimo komitetas net
skatinęs studentus eiti į kapines, o to komiteto narys A.Tarabilda
entuziastingai gynė studentus nuo sovietinės valdžios susidorojimo.
Dėl to įvyko iki tol Sovietijoje negirdėtas dalykas Dailės instituto
komjaunimo komitetas buvo išformuotas, o jo aktyviausias narys atsidūrė
čekistų naguose... Nieko reikšminga iš mūsų neišgavus, į kamerą
buvo įvestas šiek tiek jaunesnis amžiumi už mus, taip pat prisistatęs
studentu. Jau beveik iš pirmųjų pokalbių paaiškėjo, kad tas studentas
saugumo agentas ir provokatorius, kurį tuojau pat mes demaskavome.
Nieko kita jam neliko, kaip kitą naktį išsinešdinti iš mūsų draugystės.
Tardymai vykdavo naktimis, dieną, norėdamas išvengti karcerio, negalėjai
nė kiek prigulti šalia stovinčioje geležinėje lovoje. Nuolat per
kameros akį sekiodavo savo žvilgsniais sargybiniai. Per tardymus
kartais būdavo su keiksmažodžiais pašūkaujama, o kartais visai padoriai
buvo daromas psichologinis spaudimas. Tikėtasi, kad po nemiegotos
nakties mintys tikrai susipainios... Mano tardymo procedūrą, kiek
vėliau paaiškėjo, atidžiai sekė ir pats fakulteto komunistų partijos
sekretorius I.Zaksas. Tai rodo jo rašytas laiškas mano tėčiui. Jame
veidmainiškai rašoma, kad jis norėjęs padėti sūnui. Tačiau sūnus
nė žodžio nesako, kas jam davė persirašyti represuotų žmonių antisovietinio
turinio eilėraščius, jis atkakliai slepia savo bendražygius....
Po kelių dienų kamantinėjimo pagaliau man buvo duotas pasirašyti
protokolas. Jame buvo išdėstyti visai nebūti dalykai. Jį pasirašyti
griežtai atsisakiau, ant žemės nukrito man į ranką brukamas tušinukas.
Tada tardytojas, nutaisęs ne visai malonią veido grimasą, spiegdamas
pagriebė už plaukų ir su mano galva kelis kartus bandė čekistinės
kambario sienos tvirtumą. Tuo tarpu jo kolega, sėdėjęs prie kažkokių
raštų to pačio pailgo kambario gale, lyg geranoriškai ramino įtūžusį
savo kolegą: Tak nenado, tak nenado... Pamanyk, koks puikumėlis
tave mankština kalbantis lietuviškai, o rusas užtaria... Puikus
ir psichologinis triukas.
Grįžus iš svečių tuojau pat pakvietė pokalbiui
fakulteto dekanas. Jis, lyg būtų susitaręs su saugumu, prašė nurodyti,
iš kur esu gavęs tą kratos metu paimtą eilėraščių sąsiuvinį. Aš
jam nuoširdžiai atsakiau, kad dar nesu praradęs sąžinės. Tada pagrasino:
jei nepasakysi būsi išmestas iš universiteto. Meskite, tariau
atsisveikindamas.
Universitete mano byloje yra įsegtas raštas, adresuotas
universiteto rektoriui: 1956 -57 m. Istorijos-filologijos fakulteto
II kurso lituanistų grupėje pastaraisiais mėnesiais pasireiškė nesveikų,
antitarybinių nuotaikų. Nemaža tos grupės studentų dalyvavo lapkričio
mėn. 2d. Rasų kapinėse.
Grupėje skaitomi antitarybiniai eilėraščiai, kurių
rinkinys rastas pas kurso studentą Tamakauską. Kurso studentai beveik
nedalyvauja fakulteto ir universiteto visuomeniniame gyvenime. Jų
ruošiami kursiniai vakarai turi vienpusišką tendenciją: nedainuojamos
tarybinės dainos, o visas dėmesys nukreipiamas į praeitį garbinančius
eilėraščius bei dainas. Kurso susirinkime ir individualiuose pokalbiuose
pasitaiko atvirų priešiškų pasisakymų... Todėl, turėdami visa tai
galvoje, fakulteto dekanatas, partinė ir komjaunimo organizacijos
prašo draugą Rektorių pašalinti studentą Tamakauską iš universiteto,
o studentus Ardžiūną ir Vaitkų pervesti į neakivaizdinį skyrių,
kad tuo būdu būtų užkirstas kelias žalingai jų įtakai. Šį raštą
1957 m. kovo 9 d. pasirašė Istorijos-filologijos fakulteto dekanas
Jonas Palionis, partinio biuro sekretorius I.Zaksas ir komjaunimo
biuro sekretorius J.Bielinis. Žinoma, rektorius J.Bulavas šį kartą
jau turėjo reaguoti. Tai rodo jo paties ranka 1957 m. kovo 15 d.
užrašyta pritarianti nuoroda minėtam prašymui. Ir tą pačią kovo
15 dieną išleistas universiteto rektoriaus įsakymas Nr. 161-st.:
Dėl nesveikų nuotaikų skleidimo Istorijos-filologijos fak. lietuvių
kalbos ir literatūros specialybės II k. stud. Tamakauską Zigmą,
s. Juozo, pašalinti iš universiteto nuo š. m. kovo mėn. 15 d..
V.Ardžiūnas ir A. Vaitkus, pagal minėtų partokratų reikalavimus,
perkelti į neakivaizdinį skyrių. Perkėlimas į šį skyrių reiškė taip
pat kuriam laikui mokslo nutraukimą neatitarnavę sovietinėje kariuomenėje
šauktiniai neakivaizdininkai buvo imami kariuomenėn. Taip atsitiko
ir su mano kurso draugu A.Vaitkumi. V.Ardžiūnas dėl sveikatos būklės
kariuomenės išvengė. Reikia pažymėti, kad abu jie turėjo nepaprastų
gabumų, buvo kurso pasididžiavimas.
Dauguma kursiokų labai išgyveno tas netektis.
Poetiškos sielos gerasis kurso draugas L.Gogelis fakulteto dekanui
ir universiteto rektoriui parašė net oficialius labai drąsius protesto
laiškus dėl mano pašalinimo iš universiteto. Vėliau jis buvo savo
kambario draugo, dabartinio Lietuvos pramonininkų konfederacijos
viceprezidento Mykolo Aleliūno, įskųstas čekistams ir visiškai nekaltas
už vadinamąją antisovietinę veiklą nuteistas penkeriems metams
kalėjimo. Apie tai plačiai buvo rašoma praėjusių metų pavasarį Ekstra
žurnale išspausdintuose Valdo Vasiliausko (Stukačiaus autoportretas)
bei Rimanto Varanausko (Margi pramonininkų šleifai) straipsniuose.
Po pašalinimo iš universiteto tuojau pat buvo
organizuotas Algio Vaitkaus ir mano išsiuntimas į rekrūtus. Vos
spėjau nuvažiuoti į Kauną atsisveikinti su savo namiškiais. Mano
rūpestingoji mama kelionėn įdėjo mažytį ant kaklo pasikabinamą krepšelį,
kuriame įsiuvo pašventintą katalikišką medalikėlį su Kristaus ir
Švč. M. Marijos atvaizdais. Gal ta tėvų palaimintos meilės išraiška,
jų malda ir užsakytos šv. Mišios paskui padėjo man anksčiau laiko
grįžti į Lietuvą, padėjo nusimesti tą okupacinės kariuomenės drabužį.
O buvo taip: susirinkus pašalintiems iš aukštųjų mokyklų Čeliabinsko
priėmimo ir paskirstymo punkte, liepta didžiulėje salėje visiems
nusirengti iki pusės medicininiam patikrinimui. Su mumis buvo nemažai
jaunuolių iš Vakarų Ukrainos, kiek mažiau iš Estijos ir Latvijos.
Kiekvienos tautybės vaikinai stovėjo atskiruose būreliuose. Į salę
įėjo gana padoriai atrodantis aukšto ūgio, gerokai žilstelėjęs,
apsivilkęs baltu chalatu visiškai neslaviškos išvaizdos uniformuotas
gydytojas, iš išvaizdos tikras inteligentas. Pirmiausia jis paklausė,
dėl ko mes buvome išvaryti iš aukštųjų mokyklų. Mus visus siejo
viena ir ta pati priežastis. Šiek tiek mus pagraudenęs, kad susigadinome
savo gyvenimą, nešinas stetoskopu pradėjo medicininę mūsų kūnų
apžiūrą. Priėjęs prie manęs, pamatė dar vienuoliktoje klasėje darytos
strumos operacijos pjūvio randą. Jį pačiupinėjo, paskui, pasiklausęs
širdies dūžių, ištarė: Širdies yda, jus į kariuomenę neturėjo imti...
Užsirašė mano pavardę. Užsirašytas buvo ir vienas estas, vienas
latvis, iš Ukrainos didžiausio būrio buvo pasižymėtos dvi pavardės.
Dar kiti ukrainiečių buvę studentai taip pat skundėsi sveikata,
norėjo, kad ir jie būtų užrašomi kaip negaluojantys. Į tai gydytojas
atsakė supraskite, visų atleisti iš kariuomenės aš negaliu...
Po medicininės apžiūros, buvome nugabenti į pauralės Zlotousto vietovę,
kuri neseniai, kaip vėliau pasakojo, buvo užkrėsta įsiveržusia radiacija.
Nors ir neturėjau jokio medicininio išsilavinimo buvau paskirtas
dirbti sanitariniame medicinos punkte instruktoriumi... Teko nemažai
pasirausti ten buvusiose medicinos knygose. Išmokau gana gerai leisti
vaistus į raumenis, į nugaros mentės poodį. Teko ir paprastu barzdai
skusti skustuvu prapjauti iššokusias ant kareivių kaklo didžiules
votis. Joms gydyti buvo tik vienas vaistas Višneveskio tepalas.
Kiek sunkiau iš pradžių sekėsi tų žaizdų apibintavimas. To sanitarinio
medicinos punkto vedėju buvo majoras Tiunetkinas, mėgėjas kartais
gerokai išgerti. Jis dažnai mane palikdavo vieną vadovauti visam
medicinos punktui. Kai grįždavo apgirtęs, girdamas mano sugebėjimus
ir atliktą darbą, dažnai statydavo prie viename tarpduryje įtaisyto
rentgeno aparato tikrinti mano širdies... Paskui palinguodavo galvą
apgailestaudamas, kad greitai neteksiu tokio gero darbuotojo.
Tame medicinos punkte ir praleidau tą kareivišką laikotarpį miegodavau
kaip tikras ponas lovoje po uždengtu baltakimu, kad nepatektų
skrajojantys kraujasurbiai. Tačiau vis laukdavau to medicininio
patikrinimo rezultato iš Čeliabinsko. Jis atėjo po kelių mėnesių.
Oficialiai buvau paleistas iš kariuomenės vykdant tuomet N.Chruščiovo
propagandinio įsipareigojimo vyksmą mažinti kariuomenę. Tai buvo
tuomet gudri priedanga kariuomenės mažinimo sąskaita paleisti iš
jos dėl sveikatos netinkamus žmones. Šiaip ar taip, tame medicinos
punkte gauti nors ir labai paviršutiniški, primityvūs medicininiai
įgūdžiai vėliau pravertė leidžiant į raumenis vaistus sunkiai susirgusiai
mano mamai bei kitiems artimiesiems.
Smagu buvo grįžti į Tėvynę, į savo namus. Galvoje
rezgėsi naujos veiklos planai. Grįžtant į Lietuvą, kelias valandas
teko pabūti Maskvoje. Čia išalkęs su eilinio kareivio uniforma nuėjau
užkąsti į vieną kavinę. Joje prie vieno stalo sėdėjo du aukštesnio
rango karininkai. Mačiau, kad mano drąsus atėjimas pavakary į kavinę
juos gerokai nustebino. Priėję patikrino dokumentus ir leptelėjo:
Aišku, kad iš Pabaltijo. Pajutau iš jų burnos sklindantį jau išgertos
degtinės kvapą. Jiems patikslinau, kad esu iš Lietuvos ir grįžtu
į ją. Tada jie gana draugiškai pasikvietė mane prie savo stalelio,
užsakė labai sočią vakarienę ir norėjo pavaišinti netgi alkoholiu,
bet, padėkojęs už jų nuoširdumą, svaigalų gerti griežtai atsisakiau.
Man skirtą degtinę vienu mostelėjimu išgėrė patys. Dar daugiau įkaušę
sovietinės armijos karininkai vienas ant antpečių turėjo pulkininko,
o kitas papulkininkio žvaigždutes pradėjo man pamokslauti, kad
aš prisiminčiau šį vakarą štai paprastą kareivį vaišina rusų karininkai,
o buržuazinėje Lietuvos armijoje aš būčiau valęs tik batus... Pasakius,
kad esu iš Kauno apsiniaukė, pradėjo man priekaištauti, kad to
miesto centrinėje gatvėje auga ąžuolai, o Vėlinių naktį ant jų šakų
kariami rusai... Teko įrodinėti, kad to niekada nėra buvę, kad tai
kažkieno sugalvotas neapykantą mūsų tautai skleidžiantis propagandinis
melas. Jų apgirtę veidai vėl prašviesėjo, pradėjo vadinti mane eiti
su jais kartu pas gražiausias Maskvos merginas. Tačiau beveik
prievartinio to kilnaus jų siūlymo šiaip taip pavyko atsisakyti
ir atsisveikinęs nuskubėjau į geležinkelio stotį.
...Kursas ir kiti universiteto studentai organizavo
labai gražias, didelį dvasingumą turėjusias mūsų palydas. Jos prasidėjo
Gedimino kalne su skambiomis lietuviškomis patriotinėmis dainomis,
teikusiomis optimizmą ir viltį. Dainuojanti mūsų eisena ėjo ir per
Vilniaus gatves iki pat geležinkelio stoties ir traukinio vagono.
Malonu prisiminti, kad tose palydose dalyvavo ir mano mokyklos draugas,
tada Pedagoginio instituto studentas, dabar jau žinomas poetas Algimantas
Cimbolaitis, šiuo metu gyvenantis Švenčionyse. Po mūsų išvykimo,
kaip vėliau sužinota, vėl buvo peikiami studentai, dalyvavę tose
išleistuvėse. Ypač universiteto partokratiją ir su ja susijusį saugumą
siutino platintos mūsų išleistuvių nuotraukos... Labai nuliūdino
žinia apie mano buvusio kurso bičiulių V. Ardžiūno ir L.Gogelio
suėmimą. Sovietinis saugumas pasigardžiuodamas traiškė talentingų
ir mąstančių žmonių gyvenimus. O čekistų tarnai, nesiskaitydami
su savo sąžine, kopė sovietinės karjeros kopėčiomis. Daugelis jų
ir dabar yra tų kopėčių viršūnėse. Buvo tada pasikėsinta ir į patį
universiteto rektorių J.Bulavą. Jis neslėpė esąs suverenios socialistinės
valstybės šalininkas, besilaikantis nuomonės, kad masinių represijų
ir žudynių priemonės prieštaraujančios socializmo statybai. Tapęs
rektoriumi, jis atleido iš pareigų jokių dalykinių kvalifikacijų
neturėjusį prorektorių mokymo reikalams R.Mitropolskį, aiškiai skriaudusį
lietuvių kilmės dėstytojus, studentus ir savo pragaištinga veikla
rusinusį visą universitetą, pristeigiant su plačioms privilegijoms
daug grupių rusų dėstoma kalba. Į jo vietą prorektoriumi buvo paskirtas,
jau mano anksčiau minėtas tiriant Vėlinių bylą, didelės erudicijos
liberalių pažiūrų E.Meškauskas. Buvo komplektuojami tautiškai susipratę
katedrų vedėjai ir mokslo tarybos nariai, padidintas mokslinių kvalifikacijų
kėlimas, disertacijų rašymas, studentų savarankiškumas, pagerinta
studentų meninė veikla. Pirmą kartą universiteto ansambliui leista
dainuoti Maironio ir Naujalio giesmę Lietuva brangi, virtusią
lyg neoficialiu Lietuvos himnu. Tačiau vis labiau rudenėjant chruščioviškam
atšilimui kai kurių ir dabar liaupsinamas LKP pirmasis sekretorius
Antanas Sniečkus organizavo J.Bulavo teismą. Ypač A.Sniečkus niekingai
kaltino universiteto rektorių atvykusių iš Maskvos gogoliškų revizorių
akivaizdoje. Jam buvo priekaištaujama pernelyg didelė lietuvių globa,
skriaudžiant rusų ir žydų tautybės dėstytojus ir studentus. Ypač
daug priekaištų J.Bulavui teko išklausyti nuo universiteto partorgo
karjeristo V.Kuzminskio, žūtbūt norėjusio išstumti iš prorektoriaus
kėdės E.Meškauską ir joje pats atsisėsti. V.Kuzminskio rektorius
buvo puolamas 1958 metais per vykusį LKP suvažiavimą, apkaltinant
apolitiškumu ne tik universiteto vadovybę, bet ir Lietuvių literatūros
katedrą. Vėliau įvykusiame LKP CK biuro posėdyje J.Bulavą, M. Lukšienę,
V.Zaborskaitę ir kitus dar kartą puolė pats A.Sniečkus, teigdamas,
kad jie nuslydo nuo partinių pozicijų, kad J.Bulavas nesiskaitydamas
su partijos nuomone davė progos pasireikšti nacionalistiniam elementui.
Lietuvos kompartijos vadovas priekaištavo rektoriui, kad šis konkurso
nelaimėjimo tvarka atleido politinės ekonomijos mokslus dėsčiusią
tik akušerijos mokslus baigusią komunistę Monochiną, kad konkursą
į Lietuvių literatūros katedrą nelaimėjo komunistė Lisenkaitė ir
t.t. Čia ir vėl, vis linkčiodamas A.Sniečkui, universiteto vadovybės
niekinimui pritarė partorgas V.Kuzminskis, priminęs 1956 metų Vėlinių
įvykių Rasų kapinėse tyrimo ignoravimą ir nesiskaitymą su partinės
organizacijos pasiūlymu. Šiame organizuotame spektaklyje, kaip
pateikia Aloyzas Sakalas savo straipsnyje Pirmasis atgimimas universitete,
J.Bulavą puolė ir partokratai P.Mišutis, P.Griškevičius, J.Bielinis,
M.Šumauskas, J.Žiugžda. Pagaliau nutarta universiteto rektorių J.Bulavą
atleisti iš pareigų, o po metų 1959-aisiais nutarta jį pašalinti
ir iš komunistų partijos dėl lenininės nacionalinės politikos pažeidimo.
Iš Lietuvių literatūros katedros buvo atleista jos vedėja M.Lukšienė,
didelį autoritetą turėjusios dėstytojos Vanda Zaborskaitė bei Irena
Kostkevičiūtė.
Šiuo rašiniu trumpai apžvelgiau savo gyvenimo
tarpsnį, susijusį su Vėlinėmis ir su vykusiu 1956 metų Vengrijos
sukilimo epizodu, paliesdamas ir Vilniaus universiteto tų metų gyvavimo
foną.
© 2006 XXI amžius
|