Palikime jam tą vardą
Robertas KETURAKIS
Kažin ar įmanoma aprėpti Kęstučio Genio asmenybę,
juolab įsiklausyti į jos erdvėlaivį kaip paslaptį, atveriančią nedaug
galimybių suvokti, kas yra jo pašaukimas ir talentas, kas yra jo
būtis teatro scenoje ir kas yra jo kasdienybė realybėje, kuri vienu
metu dovanodavo ir skaudžiai atplėšdavo daugiau negu dovanodavo.
Jo poeziją aš saugau lyg Lietuvos Atgimimo testamento
dalį, kurioje įvardijamas mūsų paveldas kaip Tėvynė ir kaip šventa
pareiga Tėvynei. Man nereikia jokių literatūrologinių kriterijų
vertinant Kęstučio eilėraščius man užtenka juose paslėptos galios,
kuriai įvardyti nėra jokio termino net vakar pasirodžiusiuose literatūros
terminų žodynuose. Buvau bandęs tą galią aiškintis pasitelkdamas
aukštus žodžius: įkvėpimas kaip stichija ir sąmonė, kaip Viešpaties
visareginti akis ir pareiga savo Gimtinei kaip žmogaus dvasią
išaukštinanti ir sutvirtinanti jėga.
Ir iškart pajutau daugžodžiauju kaip pataikautojas,
kaip pasimetęs žmogutis, ieškantis pagalbos.
Man lengviau palikti gudravimus ir pataikavimus
estetinių kanonų žyniams, nes esu ne kartą žygiavęs greta K.Genio
ne vien Laisvės alėja ir ne vien teatro grindimis ar gūdžioje scenos
tamsoje, kur vienintelis orientyras bėganti žmogaus širdis. Atsimenu
jo primerktas akis, kuriose įniršio ar sielos žybtelėjimų metu išvysdavau
aštrius atspindžius, nuskriausto berniūkščio akis, kurios niekados
nemaldaudavo gailesčio, vien tik pasakydavo: man skauda. Atsimenu
jo balsą įtaigų ne vien todėl, kad aprėpdavo aštuonių laipsnių
apimties intervalu valdomą garsą (tiksliau balsus), bet todėl,
kad per jį manin įsiverždavo tiesa ir šviesumas, tokie išganingai
skaudūs ir negailestingi, kad iškart pajusdavai, kas esi ir kas
gali būti jau ne sau.
Nereikia aiškinti, kodėl Kęstutis yra vienas iš
to pranašingai išrinktųjų pulko, kur esmę atskleidžia tik visuma.
Todėl iš jo gyvenimo neįmanoma paimti vieno įvykio, vieno fakto,
vieno realaus ar jau trapiu mitu tampančio poelgio, kad būtų galima
ryškinti charakterį, idealus, vertybes, prasmes ar beprasmybes.
Jo asmenybė tuo ir yra patraukli, kad bauginančios prieštaros ir
valingas apsisprendimas atsilaikyti iki galo net dramatiškiausiose
apystovose niekados nebūdavo pakeičiami lanksčiu prisitaikymu, nuolaidom
sau ar artimajam. Jo asmenybė tuo ir yra patraukli, kad greta rūstumo
visados budėdavo švelnumas ir tos gailios berniūkščio akys man
skauda.
Ir iš jo kūrybos neįmanoma išlesioti vieną žodį,
vieną strofą, vieną eilėraštį, bandant įtikinėti, kad šalia talentingų
tvykstelėjimų būna ir proginiai, konkrečiam įvykiui skirti žodžiai,
blankstantys istorinėje panoramoje, keičiantis vertybėms ir reikšmėms.
Seniai save įspėjau: neskaldyk, nedraskyk to, kas yra vienas kūnas
ir viena dvasia. Visas gyvenimas, švystelėjęs kūryboje kaip kamuolinis
žaibas, užgina trupinti visumą, nes toks grubus prisilietimas per
akimirką susilaukia atpildo yra sunaikinamas pats reiškinys arba
prisilietusiajame dingsta mus gąsdinantis metafizinis regėjimas:
įtvirtinant tiesą ir tvirtumą triumfuoja ne tobulybė, o tobulybės
ilgesys.
Jei man reikėtų su kuo nors lyginti K.Genį žaibais
dvelkiančioje Lietuvos Atgimimo erdvėje, iškart pažvelgčiau į Vincą
Kudirką, nes jų gyvenimo turinys daug kuo panašus siekių ir valingų
apsisprendimų viršūnėse kūno, sielos ir pareigos trejybė. Panaši
ir ta kūryba, kuriai gyvybiškai svarbus vienintelis kanonas laisvo,
vedamo didelių idealų žmogaus alsavimas ir nuolat ryškinama gyvenimo
prasmė.
Kalbu apie žmogų, kurį gerbiau ir į kurio begalinį
dosnumą ne kartą atsirėmiau (kaip atsiremiu ir šiandien), ir netikėtas
nerimas apima mano mintis ir jausmus. Reikalas tas, kad Kęstutis
nemėgo neapribojamus dalykus apriboti sąvokomis, terminais, formulėmis,
sureikšminimais. Kokia laimė bent akimirką tapti laisva ir laiminga
Lietuva, kartą jis man pasakė, žvelgdamas sunkiai pakeliamos
galios kupinomis ir kartu nelauktai graudžiomis akimis.
Mes turime teisę jam palikti tą vardą, pereinantį
į begalybę ir stulbinančios gelmės prasmę.
Tai ir būtų pati tikroji pagarba žmogui, kuris
mylėjo Tėvynę.
© 2006 XXI amžius
|