Išduoto karaliaus juokdario karūnavimas
K.Genys buvo aktorius ir poetas, bet labiausiai
žmogus. Tuo ir skyrėsi nuo daugumos, kuriai viskas paprasta ir
aišku, kuri kaip chameleonas greitai prisitaiko prie aplinkos
naujos ir laiko. Tai retas, tačiau vis dar pasitaikantis grynuolis,
gamtos sudėtas iš natūralių žavėjimosi, neapykantos, vaikiško džiaugsmo,
juodos nevilties, silpnumo ir nuosmukio, demoniško gyvybingumo spalvų.
Visos jos argumentuotos. Ne konjunktūrinėmis vingrybėmis,
o savosios širdies alinimu, ligi kraujo apnuogintais nervais. Žmogus
be šarvų. Žmogus be dirbtinės odos, kurios apdarai laikiname gyvenime
gali iškelti į visuomenės padangę. Šia prasme jis buvo nuogas. Nepatogu
šalia tokio, nesaugu.
Todėl aukštinamas tik po mirties. Taip lengviausia.
Neatsikels ir nepasakys: Meluoji, manęs nemylintis broli! Dabar
liaupsinti K.Genį nepavojinga, netgi pelninga priminti: Ir aš buvau
šalia. Koktu pagalvoti, kas ir kaip kalbėtų apie jį, jei šis filmas
būtų kuriamas nepasikeitus politinei konjunktūrai.
K.Genys buvo žmogus be grimo, kurio maskuojamąsias
galias ir gyvenime taip labai mėgsta jo scenos broliai.
Todėl jie, grimuotieji, visada progreso priekyje.
Valdant visoms valdžioms. Esant bet kokiai santvarkai. Todėl jie
visada tribūnoje ir šiandien kalba apie jį.
K.Genys, visą gyvenimą stumtas iš tribūnos, iš
kadro, taip pat prasitardavo apie juos, tačiau privačiai, skausmingai.
Anot bičiulio Vido Abraičio, būdamas nuoširdus, jis patyrė per
daug išdavysčių. Patekęs į nevilties akivarą bandė vaduotis alkoholiu.
Pasikeitus laikams džiaugsmą ir nerimą liejo eilėraščiais.
Tokiais pat atviraveidžiais, negrimuotais, tikrais
kaip stigmų atsivėrimo skausmas ir paslaptis. Grynas, todėl galingas.
Tiesus, todėl pažeidžiamas, lengvai degus. Gaisringas. Neatsargus.
Nepagydomai pasitikintis žmonėmis, kurie jį išduoda. Mažuma šiurkščiai,
dauguma rafinuotai, teatrališkai.
Ne abstraktus sovietmetis degino jo kraują, o
konkretūs tada klestėję ir dabar klestintys broliai, bendražygiai,
bičiuliai. Jį naikino supanti veidmainystė, prisitaikymai, smulkios
kasdienės išdavystės.
Kaip gyventi šiame pasauly kur žudomi geriausi
iš geriausių, kur Dievas žudomas žmogaus širdy, raudojo Žygimantas
Augustas Kęstučio Genio ašaromis.
Užuovėją jautė tik šalia savo žmonos Lolitos ir
neteatrališkų draugų būry, nuo chameleonų pasaulio saugomame kaip
akių šviesa. Kiek maža mūsų bepaliko! šaukia jo eilėraščio eilutė.
Jis turėjo tokį gilų asmeninį gyvenimą, į kurį neįsileido nieko
iš teatro. Ir teatro kaip tokio, filme prisipažįsta tai pajutusi
Rūta Staliliūnaitė.
Skirtingai nuo daugumos teatro žmonių, K.Genys
nekūrė savo įvaizdžio, todėl jam ir buvo taip sunku gyventi tarp
vaikštančių įvaizdžių. Jis tiesiog KŪRĖ: vaidmenis, šeimą, savo
krašto ir jo žmonių laisvės viltį, eilėraščius. Svarbiausia jis
nedaugino aplink save blogio, nes žinojo, kad yra daugiau negu
yra. Yra, kas amžinai nedaloma. Už tokias žinias paprastai išaukštinama
tik po mirties.
Teatre jis turėjo nemažai progų kurdamas pagrindinius
vaidmenis, pasak Danos Rutkutės, absoliučiai prabilti apie save.
Prisiminkime tik keletą Žygimantą Augustą Barboroje Radvilaitėje,
Kiurmaną Biografijoje: vaidinime, Lebedevą Ivanove, Švitrigailą,
Karalių Ūbą.
Vida Savičiūnaitė
Lietuvos rytas
1988 10 20
© 2006 XXI amžius
|