Paminint gyvus ir mirusius
Vakaras buvo skirtas Kęstučio Genio, Kauno dramos
teatro ilgamečio aktoriaus, palikusio mus praeitų metų gruodžio
mėnesį, knygos pristatymui. Pavadinta Po Svarstyklių ženklu, ši
knyga anaiptol ne pirma, ji sudaryta iš kruopščiai paties poeto
atrinktų eilėraščių. Knygą pristatė Kornelijus Platelis, apie K.Genį
kalbėjo Eugenijus Ignatavičius, pavadinęs poetą Atgimimo trubadūru.
Pristatomos knygos ištraukas paskaitė Rūta Staliliūnaitė.
K.Genys visą savo aktoriaus gyvenimą paskyrė
Kauno dramos teatrui. Apie jo kūrybą teatre trumpai papasakojo Vytautas
Čibiras, pabrėždamas jo, kaip dramatinio, netgi tragedinio aktoriaus,
savybes. Bet visapusiško aktoriaus ir žmogaus portreto dar niekas
nenupiešė. Dabar, kai K.Genio nebėra, man vis labiau atrodo, kad
jis, kurį labiausiai pažinojom iš scenos, nebuvo vien tik aktorius.
Jis buvo Menininkas, jautriau už kitus matęs gyvenimą, jautęs, girdėjęs,
lietęs jį. K.Genys tikriausiai galėjo būti muzikantas, dailininkas.
Jo jautrumas leido užčiuopti Tiesą, kurios jis neišsigando, kaip
daugelis jo laiko menininkų, bet liko jai ištikimas visą gyvenimą.Pagrindinis
jo menininko ir žmogaus bruožas buvo nonkonformizmas, kuriuo
jis žaidė lyg su ugnies kamuoliu. Savo nesusitaikymą ir neklusnumą
K.Genys puoselėjo kaip dorybę ir gynėsi nuo gyvenimo melo bei dvilypumo
bohemišku, jį patį naikinančiu gyvenimo būdu ir poezija. Kai atėjo
Atgimimas, Kęstutis pakilo, praskaidrėjo, jis stačiai visas švietė
iš vidaus. Ir iš tikrųjų tapo Atgimimo dainium. Bohema išsisklaidė
kaip rūkas. Nepaliko tik nuovargis, pagraužęs kūną. Regimantas Adomaitis
ir Kęstutis Genys dvi priešingybės. Abu talentingi, bet Regimantas
disciplinuotas ir racionalus, o Kęstutis karštas molis, kurio
beveik nė vienam režisieriui nepavyko suvaldyti, suteikti jam formą.
Bandė ir Henrikas Vancevičius, ir Jonas Jurašas, ir Jonas Vaitkus.
Bet visi teatre dirbo per trumpai, kad Kęstutį suvaldytų. O dar
neaišku, ar norėjo, ar galėjo jis anuomet būti suvaldomas?
Bene išmintingiausiai pasielgė Jonas Vaitkus.
Statydamas Svajonių piligrimą (įžymųjį kauniečių spektaklį apie
M.K.Čiurlionį), jis, didžiulį dėmesį skiriąs kalbos plastikai, sumanė
duoti Kęstučiui skaityti pjesės jungiamąjį audinį - paties Čiurlionio
tekstus (pjesę atskirai rašė ir sudūrė du autoriai E.Ignatavičius
ir J.Vaitkus). Jautrus, į pačią sielą besiskverbiantis Kęstučio
balsas perteikia Čiurlionio ilgesį, tragiškas nuojautas ir begalinę
meilę gyvenimui. Tai buvo nuostabus J.Vaitkaus atradimas! Kitą kartą
jis sugalvojo duoti Kęstučiui skaityti Gorkio remarkas Paskutiniųjų
spektaklyje. Žinoma, remarkos nuobodus dalykas, bet Kęstutis nuosekliai,
su pagarba autoriui, kaip ir derėtų buitiškame teatre, pasakojo
apie interjerą; kur kurios durys veda, kur kokie stovi krėslai ir
kas juose mėgsta sėdėti. Jo šiltas balsas ir tekstas buvo didžiausias
kontrastas tam, ką mes matėme scenoje. Vaitkus tuo tarpu triumfavo,
parodydamas, kad Gorkis su savo pasiūlymais jau atgyveno, o dabar
jis, režisierius, kuria! Jūs žinot, kaip svarbu spektakliui scenos
atmosfera. Be jos stačiai neįmanomas geras vaidinimas. K.Genys yra
sukūręs ir didesnių vaidmenų (Shakespeareo Antonijų, Grušo Žygimantą
Augustą bei kitus), kurių jo amžininkai dar nepamiršo, bet šiedu
buvo ypatingi kaip lietus, barbenantis į langą, kai tu sėdi namie
prie židinio.
Audronė GIRDZIJAUSKAITĖ
(Literatūra ir menas,
1997 02 08.)
© 2006 XXI amžius
|