Apie nuostabą, pagarbą ir supratimą
Ieškant žodžių, geriausiai apibūdinančių XX amžių,
į galvą pirmiausia ateina žodžiai karas, laisvė, didvyriai
į juos telpa visa Lietuvos istorija. Lietuva XX amžiuje nekariavo
karo, po kurio lieka tuštuma, neviltis ir nusivylimas žmogiškosiomis
vertybėmis. Atvirkščiai Lietuvos karas visuomet buvo didžioji
kova už vertybes demokratiją, laisvę, nepriklausomybę, kurias
kėsinosi atimti grobikai.
Kiekvienas amžius, kaip ir kiekviena knyga, net
ir įdomiausia, baigiasi, bet tautos istorija ir tautinis epas
laisvės kova neturi pabaigos. Vargas tai tautai, kuri apsileidžia
ir nustoja tą epą kurti, sakė Vytautas Alantas. Visi Rezistencijos
tyrinėjimai patvirtina mūsų, šiandieninės lietuvių kartos, pasiryžimą
gyventi ir kurti, remiantis istorijos atmintimi. Šis Už Laisvę
priedas pirmiausia skirtas garsaus partizanų vado, tautos ir valstybės
didvyrio Adolfo Ramanausko-Vanago žūties 50-ečiui atminti.
1945 m. gruodžio 15 dieną, puldami Merkinę, Vanago
partizanai dainavo apie Vilniaus kalnelius, tvirtai tikėdami,
kad bus dar vienas žygis ir galiausiai bolševikai atras sau kapus.
Šiandien tiek budeliai, tiek jų aukos jau seniai virto pilkomis
žemės dulkėmis, išdžiūvo kraujas KGB rūsiuose ir ašaros Lietuvos
antigonių veiduose, o išskirti artimieji, tikiu, vėl susitiko Amžinybėje.
Tačiau kodėl tos dulkės nenusėda?
Ateities istoriką, kuris atskleis dabartinio
mūsų tautos gyvenimo puslapius, labiausiai stebins du dalykai. Pirmiausia
jis turės stebėtis neregėtu dabartinės vergijos baisumu, pavyzdžio
neturinčiu žiaurumu ir ta taip nepaprastai ištobulinta komunistinės
vergijos sistema, kuri, rodos, turėtų užslopinti paskutinį laisvo
žmogaus alsavimą, paversti visišku vergu ne tik fiziniu, bet ir
dvasiniu atžvilgiu. Tačiau dar labiau ateities istoriką stebins
tai, kad tauta po šios baisios vergijos jungu nesuklupo, kad sugebėjo
kovoti tokią nepaprastai sunkią ir didžią kovą. Ir klaus anas istorikas,
iš kur sėmėsi ištvermės ir jėgos dešimtys tūkstančių partizanų,
kurie pasirinko mirtį negu baisiąją priešo vergiją, iš kur sėmėsi
jėgų pavergtieji. Ir ieškodamas atsakymo į tuos klausimus jis su
tylia pagarba turės nulenkti savo galvą prieš mūsų tautos nepaprastą
dvasios didybę (Prie Rymančio Rūpintojėlio, 1952 metai).
Iš tikrųjų: šiandien tas, kuris sugeba nulenkti
galvą prieš tautos dvasios didybę, gali tikėtis atrasti rūpimus
atsakymus. Ta subjektyvi nuostaba, tyli pagarba tampa objektyviu
žinojimu apie praeitį, kuri akivaizdžiai nukreipta į dabartį ir
padeda ją kurti. Nes vergovės laikotarpis visuomet ilgas gyventi,
bet trumpas pasakoti. Ir tik kova už laisvę, žygdarbis, nors ir
būtų akimirksniu praeityje, bet tautos istorijoje tampa begaliniu
pasakojimu. Nes, V. Alanto žodžiais tariant, didvyriai kalba Amžinybės
lūpomis.
Ir nesvarbu, kad partizaninio karo, laisvės kovų
moksliniai tyrinėjimai kažkada prasidėjo trumpu straipsneliu laikraštyje,
o ne Lietuvos mokslų tarybos pripažintame moksliniame leidinyje.
Ignoruojami tituluotos raudonosios profesūros, tyrinėjimus pradėjome
nuo nieko: klupdami ir keldamiesi atradome ne tik dušanskių
nukankintą tautos istoriją, bet ir pačias sąvokas tai istorijai
papasakoti.
Šiandien gana keista vėl grįžti su Rezistencijos
istorijos tyrinėjimais į laikraštį, t. y. pradėti viską iš pradžių,
kai tiek, atrodo, yra ir būta galimybių. Bet esu realistas: Atgimimas
baigėsi vieni nuėjo į urėdus, kiti tapo šleževičių-kirkilų patarėjų
užkandžiu. Tačiau moraliniai menkystos, pardavę sąžinę, draugus,
idėjas, galiausiai savo praeities garbę, niekados nesuprato ir nesupras
vieno dvasia neapleidžia savo karių, kaip ir šie neapleidžia jos
ir pasirengę kiekvieną akimirksnį pašaukti stoti į Laisvės sąjūdžio
gretas.
Per penkiolika Pasipriešinimo istorijos tyrinėjimo
metų ne kartą girdėjau klausimą: ar ne per daug dėmesio mes skiriame
vadams? Ir visada atsakydavau: vadas eina priekyje. Ir nesvarbu,
kad šiandien tai tik baltos vardo raidės ant juodo marmuro paminklo.
A. Ramanausko-Vanago vardas šiandien jau pramušė valstybės abejingumo
luobą. Įžengęs į atminties panteoną, Vanagas atsiveda savo karius
šį kartą ne priesaikai, o liudijimui. Prisiekia jaunimas, pasirengęs
ginti Tėvynę, jaunieji vanagėliai žengia partizanų išvaikščiotais
keliais. O laisvės kovotojai liudija tiesą savo buvimu šalia ir
skatina, ir tvirtina: ko gi jums bijoti, nes šiandien nėra baisiau,
kaip mums tada, po baisios vergijos jungu. Tai tikrasis pilietiškumas.
Ir šie kuklūs puslapiai liudija mes laimėjome
istorijos tiesą ir tautos atmintį, valstybės pripažinimą. Ir dar
šimtą kartų laimėsime savo asmens, šeimos, tautos, valstybės kūryboje,
vadovaudamiesi laisvės kovos idealu. Ar tai smulkmena, ar naujosios
kartos žygis spręskite patys, broliai ir sesės lietuviai. Tiesos
žodžiu apie laisvę mes pasirengę padėti.
Kęstutis Kasparas
© 2007 XXI amžius
|